با محبوبیت فزاینده لبخندهای سفید برقی ستاره های فیلم در دنیای سینما، افراد بیشتری به دنبال اصلاح نواقص دندانی خود هستند. مثلث های سیاه بین دندان ها که امبراژور باز لثه نامیده می شود، یکی از شرایطی است که افراد اغلب می خواهند آنها را برطرف کنند. با این حال، اصلاح این نقاط باز فقط جنبه زیبایی ندارد. دلایل بهداشتی مهمی وجود دارند که باید به شکاف ها توجه کرد.

امبراژور باز لثه یا مثلث سیاه چیست؟

پاسخ ساده این است که آنها شکاف های مثلثی – شکل بین دندان های شما هستند. تقریباً 67 درصد از افراد بالای 20 سال آنها را دارند. مهم است که بدانیم آنها چگونه بوجود می آیند و چه باید کرد، زیرا می توانند منجر به بروز مشکلات بیشتری در سلامت دهان و دندان شما شوند.

امبراژور باز لثه یا مثلث سیاه چیست؟

امبراژور باز لثه یا مثلث سیاه چیست؟

چه چیزی باعث مثلث های سیاه بین دندان ها می شود؟

اگر متوجه ایجاد شکاف بین دندان های خود شدید، مهم است که آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. مثلث های سیاه به دلایل مختلفی بین دندان های شما ظاهر می شوند و برخی دلایل به سلامت دندان ها و لثه ها مربوط می شوند.

تحلیل لثه

بافت لثه برجسته و صورتی و سالم دندان های شما را در آغوش می گیرد و فضای بین آنها را پر می کند. بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و بیماری پریودنتال (لثه) می تواند باعث تحلیل رفتن یا عقب رفتن لثه ها از روی دندان ها شود. این می تواند باعث قرار گرفتن ریشه ها در معرض دید شود و آنها را در برابر باکتری ها، پلاک ها و حفره ها آسیب پذیر کند.

تحلیل استخوان

بیماری لثه، پوکی استخوان و سایر شرایط می توانند باعث از دست رفتن استخوان در نزدیکی پایه دندان شوند. هنگامی که استخوان از دست می رود، بافت لثه در آن ناحیه نیز ممکن است تحلیل برود. این منجر به تشکیل مثلث های سیاه می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آفت دهان و راهکارهای درمان آن

عادات بهداشتی دندان

بافت لثه حساس است. اگر دندان های خود را بیش از حد تهاجمی مسواک بزنید، به مرور زمان می توانید به لثه های خود آسیب برسانید. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که سایر پاک کننده های بهداشتی دندان – مسواک های کوچکی مانند مسواک هایی که برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده می شوند – اگر برای فضا خیلی بزرگ باشند، می توانند منجر به ایجاد مثلث های سیاه شوند.

درمان ارتودنسی

اگر مراقبت های ارتودنتیک انجام داده اید، ممکن است هنگام حرکت دندان های شما به موقعیت های جدید شکاف های کوچکی بین آنها ایجاد شود. گاهی اوقات، بندهای ارتودنسی یا سایر قسمت های ابزار می توانند به لثه ها نیز آسیب وارد کنند. مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که احتمال ایجاد مثلث سیاه بین دندان های پیشین فک بالا و پایین در افراد بزرگسالی که بریس دارند، به ترتیب 22 و 36 درصد است.

شکل دندان مثلثی

برخی از افراد دارای دندان های مستطیلی شکل هستند که عرض دندان در خط لثه با پهنای محل جونده تفاوت چندانی ندارد. برخی از افراد دارای دندان های باریک تر در خط لثه هستند به گونه ای که شکل دندان ها مثلثی تر است. احتمال ایجاد این شکاف ها در دندان های مثلثی بیشتر است.

چه چیزی باعث مثلث های سیاه بین دندان ها می شود؟

چه چیزی باعث مثلث های سیاه بین دندان ها می شود؟

بافت نازک و شکننده

ضخامت بافت لثه در افراد مختلف متفاوت است. یک بررسی در سال 2013 نشان داد که بافت نازک لثه انعطاف پذیری کمتری دارد، بنابراین اگر روکش، ایمپلنت دندانی یا جراحی پریودنتال داشته باشید، لثه های شما پس از آن ممکن است خود را به حالت پُری قبلی خود باز نگردانند.

 

چگونه می توانید از شر مثلث های سیاه خلاص شوید؟

بسته به علت و شدت مثلث سیاه، تعدادی گزینه درمانی وجود دارند. در اینجا چندین مورد وجود دارد که باید در نظر بگیرید و با دندانپزشک یا جراح دهان خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

بهداشت ملایم دندان

کشیدن نخ دندان و مسواک زدن دو مرتبه در روز توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) است. ADA بر لزوم استفاده با احتیاط از نخ دندان برای جلوگیری از آسیب دیدن لثه ها تأکید می کند.

اگر مثلث های سیاه بین دندان های شما کوچک هستند و لثه های شما سالم هستند، تغییر عادات بهداشتی دندانی شما ممکن است این امکان را برای لثه های شما فراهم نماید تا به حالت عادی بازگردند.

درمان اسید هیالورونیک

در برخی موارد، دندانپزشک شما می تواند بافت لثه را با تزریق اسید هیالورونیک بازسازی کند. برخی از حامیان این فرآین، آن  را به اصلاحات جراحی ترجیح می دهند زیرا درد کمتری دارد و دوره نقاهت سریعی دارد. از آنجا که این درمان نسبتاً جدید است، تحقیقات کمی در مورد مدت زمان ماندگاری اثرات وجود دارد.

رزین کامپوزیت

برخی از افراد ترجیح می دهند که دندانپزشک خود شکاف ها را با باندینگ رزین کامپوزیت پر کند. بسته به نیازهای فردی شما، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از رزین صورتی، رزین همرنگ دندان یا هر دو را برای پرکردن مثلث های سیاه بین دندان ها توصیه کند.

این فرآیند به جراحی نیاز ندارد و تکمیل آن مدتی – در برخی موارد یک دوره چند ماهه – طول می کشد، زیرا رزین به صورت لایه های نازکی اعمال می شود بنابراین طبیعی به نظر می رسد و لثه های شما می توانند با فضای کوچکتر سازگار شوند.

دندانپزشک شما همچنین می تواند ونیرهای کامپوزیتی همرنگ دندان را برای گرد کردن ظاهر دندان ها اضافه کند.

بریس ها

اگر به دلیل یک روش یا فرآیندی که دندان های شما را حرکت می دهد، مثلث های سیاه بین دندان های شما تشکیل شده اند، با حرکت دادن دندان ها به سوی یکدیگر با بریس ها، ممکن است بتوانید شکاف ها را ببندید. درمان ارتودنسی زمان بر است، اما نتایج زیبایی ممکن است ارزش زمان و هزینه را داشته باشد.

ونیرها

دندانپزشک شما می تواند ونیرهای سرامیکی یا پرسلن را روی سطح دندان بچسباند تا شکاف ها را پر کند و لبخندی یکنواخت تر ایجاد کند. در بیشتر مواقع، استفاده از ونیرها شامل تغییر سطح دندان طبیعی شما می شود تا ونیر و دندان یک پیوند قوی ایجاد کنند. کارشناسان می گویند ونیرها بین 18 ماه تا 20 سال دوام می آورند.

چگونه می توانید از شر مثلث های سیاه خلاص شوید؟

چگونه می توانید از شر مثلث های سیاه خلاص شوید؟

درمان های جراحی

در موارد پیشرفته تحلیل لثه، برخی از پریودنتیست ها پیوند بافت را توصیه می کنند. پریودنتیست دندانپزشکی است که در بیماری های لثه و ایمپلنت دندان تخصص دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرمگیری و پاکسازی دندان در طول درمان ارتودنسی

در این فرایند، پریودنتیست شما مقدار کمی از بافت سقف دهان را برمی دارد و آن را روی نواحی تحلیل رفته بافت لثه اطراف دندان شما پیوند می زند. برای ساختن استخوان در پایه دندان شما ممکن است پیوند استخوان نیز ضروری باشد.

بسته به اینکه چه مقدار از بافت لثه شما از دندان های شما جدا شده است، پریودنتیست شما ممکن است بتواند از روش سوراخ کردن لثه برای شل کردن لثه و اتصال مجدد آن با استفاده از نوارهای کلاژن استفاده کند. این روش کمتر تهاجمی در نظر گرفته می شود زیرا به برش یا بخیه های بزرگی نیاز ندارد که بتواند خونرسانی به ناحیه را مختل کند.

در یک مطالعه کوچک روی پنج شرکت کننده، ترمیم جراحی سوراخ کردن لثه، 7/96 درصد در ترمیم مثلث های سیاه بین دندان ها مؤثر بود.

سخن پایانی

وقتی لثه ها از دندان های شما جدا می شوند، مثلث های سیاهی به نام امبراژور های باز لثه می توانند بین دندان های شما ایجاد شوند. سن، روش های سخت بهداشت دهان و دندان، بیماری های لثه، تحلیل استخوان، اندازه و شکل دندان ها و لثه ها همگی می توانند در تشکیل این مثلث ها نقش داشته باشند.

ظاهر تنها دلیلی نیست که مردم می خواهند مثلث ها را اصلاح کنند. آنها می توانند غذا و باکتری ها را به دام بیاندازند که باعث بروز مشکلات دندانی بیشتر شوند. طیف وسیعی از درمان ها وجود دارند که با تغییر عادت های مسواک زدن و نخ دندان شروع می شود. بسته به شدت بیماری، دندانپزشک، جراح دهان یا پریودنتیست شما ممکن است تزریق هیالورونیک اسید، باندینگ رزین کامپوزیت، ونیر، بریس ها یا اصلاحات جراحی را توصیه کند.

اگر متوجه ایجاد مثلث های سیاه بین دندان های خود شدید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که کدام مداخله در مورد شما منطقی تر است.

0/5 (0 نظر)