گاهی اوقات در مطب ارتودنسی از ما در مورد قرار دادن بریس تنها روی دندان های فک پایین یا استفاده از بریس ها برای دندان های فک بالا سؤال می شود. در دنیای ارتودنسی به این روش درمان ارتودنسی تک فک می گوییم. مواردی وجود دارند که در آنها احتمال انجام این درمان وجود دارد، که ما به آنها خواهیم پرداخت. با این حال، این فقط برای برخی از بیماران مناسب است. برای اکثر افراد، ممکن است ایده آل ترین طرح درمان نباشد. تعدادی از ملاحظات وجود دارند که ما برای تعیین اینکه آیا بیمار گزینه مناسبی برای استفاده از بریس ها روی دندان های یکی از فک های بالا یا پایین خود است یا خیر، آنها را در نظر می گیریم.

درمان ارتودنسی تک فک چیست؟

درمان ارتودنسی تک فک، که گاهی به آن درمان یک قوس دندانی نیز می گویند، زمانی است که از الاینرها، بریس های شفاف یا بریس های سنتی فقط روی دندان های فک پایین یا فقط روی دندان های فک بالا استفاده می کنیم، اما به طور همزمان روی هر دو فک استفاده نمی شوند. هر چند وقت یک مرتبه، متخصص ارتودنسی ابتدا بریس هایی را روی دندان های فک بالا قرار می دهد و سپس به دندان های فک پایین می پردازد، یا برعکس، اما این کمی از درمان ارتودنسی تک فک واقعی متفاوت است، زیرا در نهایت، موقعیت دندان های هر دو فک را تغییر خواهیم داد.

درمان ارتودنسی تک فک چیست؟

درمان ارتودنسی تک فک چیست؟

چه زمانی بریس ها فقط برای دندان های فک بالا یا فک پایین مؤثر هستند؟

درمان ارتودنسی تک فک می تواند در موارد محدودی جواب دهد. با این حال، برای تعیین اینکه آیا امکان پذیر است یا خیر، ارتودنتیست شما باید ارزیابی دقیقی انجام دهد. مهم است که به خاطر داشته باشید که وقتی دندان ها را حرکت می دهید، روی بایت یا نحوه قرار گرفتن دندان های دو فک پایین و بالا رو یکدیگر تأثیر می گذارید. برخی از مواردی که درمان تک فک ممکن است مؤثر باشد عبارتند از:

  • اگر دندان های پایینی فشرده، دندان های فک بالا کاملاً صاف و اوربایت بزرگی وجود دارد، ممکن است نصب بریس ها روی دندان های فک پایین یک گزینه باشد. به این دلیل که دندان های فشرده فک پایین بعد از صاف شدن کمی به سمت جلو حرکت می کنند که می تواند به کاهش اندازه اوربایت کمک کند.
  • دریافت بریس روی دندان های فک بالا فقط در مواردی می تواند کارساز باشد که بیمار بین دندان های فک بالا فاصله، دندان های پایین صاف، و اوربایت داشته باشد. در حالی که صاف کردن دندان های فشرده باعث می شود آنها به سمت جلو حرکت کنند، بستن فاصله ها برعکس عمل می کند و دندان ها اغلب به عقب جابجا می شوند. به این معنا که ما می توانیم فاصله بین دندان ها را از بین ببریم و اوربایت را کاهش دهیم.
  • اگر آندربایت دارید، وضعیتی که دندان های فک بالا در داخل دندان های فک پایین قرار می گیرند، و همچنین در قوس دندانی بالا فشردگی دارید، درمان تک فک ممکن است مورد توجه قرار گیرد. با این حال، این به بایت شما در پشت بستگی دارد.
چه زمانی بریس ها فقط برای دندان های فک بالا یا فک پایین مؤثر هستند؟

چه زمانی بریس ها فقط برای دندان های فک بالا یا فک پایین مؤثر هستند؟

معایب استفاده از بریس روی دندان های یکی از فک های بالا یا پایین

برای درمان ارتودنسی تک فک خطراتی وجود دارد. متخصص ارتودنسی شما فقط نگران صاف بودن دندان های شما نیست، بلکه به بایت شما یا نحوه به هم رسیدن دندان های شما نیز توجه می کند. بایت شما یک رابطه شگفت آور پیچیده است که هم دندان ها و هم فک ها را درگیر می کند. در نهایت، شما می خواهید دندان های صاف و فک های هم راستا داشته باشید تا دندان های دو فک بالا و پایین به درستی روی یکدیگر قرار بگیرند. این به فک شما اجازه می دهد تا نیروها را به طور یکنواخت توزیع کند تا بتوانید به درستی بجوید و صحبت کنید، از فرسایش ناهموار دندان ها جلوگیری کنید و از فشار بی مورد روی مفاصل فک خود جلوگیری کنید. درمان تک فک دندان ها را تنها در یک قوس دندامی جابجا می کند که می تواند کل بایت را اصلاح کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

برای مثال، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دندان های فشرده پس از صاف شدن به سمت جلو حرکت می کنند در حالی که وقتی شکاف ها را می بندیم، دندان ها به عقب می روند. اگر اوربایت دارید و دندان های فک بالای شما فشرده هستند، استفاده از بریس ها فقط روی دندان های فک بالا باعث بزرگ تر شدن اوربایت در طول درمان می شود. اگر دندان های فک پایین شما آندربایت دارند و کج هستند، قرار گرفتن بریس ها فقط روی دندان های فک پایین باعث بدتر شدن آندربایت شما می شود. در حالی که در هر دو مورد، دندان های شما صاف تر به نظر می رسند، نحوه تماس دندان های شما با یکدیگر مشکل پیدا خواهد کرد و این برای عملکرد و سلامت لبخند شما پیامدهای منفی خواهد داشت.

تنها راه برای پی بردن به اینکه آیا قرار گرفتن بریس ها روی دندان های فک پایین یا بالای شما امکان پذیر است یا خیر، مراجعه به متخصص ارتودنسی معتبر برای ارزیابی است. متخصصین ارتودنسی قادر است بهترین طرح درمان را تعیین کنند تا به طور ایمن و مؤثر لبخند رویایی شما را به شما هدیه دهد. اگر فقط مشکلات خفیف دارید و در مورد تأیید درمان جامع مردد هستید، اغلب، به جای درمان تک فک، درمان محدود بهترین گزینه خواهد بود. ما درمان ارتودنسی محدود را به عنوان گزینه ای برای بیمارانی پیشنهاد می کنیم که می خواهند روشی کوتاه تر و کم هزینه تر برای رسیدن به لبخند خود داشته باشند و در عین حال نتایج شگفت انگیز و کاربردی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر، امروز یک جلسه مشاوره با یک متخصص ارتودنسی برنامه ریزی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب رنگ های متنوع راهی برای جذاب کردن بریس ها
0/5 (0 نظر)