دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در دهان رشد می کنند، که معمولاً بین سنین 17 تا 25 سالگی بیرون می آیند. با این حال، به لطف 28 دندان درخشان دیگری که در دهان وجود دارند، معمولاً دندان های عقل جای اندکی برای بیرون آمدن دارند. این مشکل می تواند موجب نهفته باقی ماندن دندان های عقل، بیرون آمدن تنها بخشی از آنها از لثه، یا رشد زاویه دار آنها به جای رشد مستقیم آنها شود. در عوض، این مشکل به دندانهای مجاور آسیب خواهد رساند.

از آنجا که دندان های عقل نهفته به علت کمبود جا به دندان کناری خود تکیه می کنند، اغلب موجب تخریب وضعیت دندان هایی می شوند که درمان های ارتودنسی مانند براکت های فلزی، براکت های دیمون (سلف لیگیت)، براکت های پشت دندانی (مخفی) و اینویزیلاین (نامرئی)، به تازگی موفق به اصلاح آنها شده اند. به همین علت، ارتودنتیست یا دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان عقل را پیشنهاد دهد.

تأثیر مشکلات دندان عقل روی نتایج درمان ارتودنسی

بسیاری از بیمارانی که از درمان ارتودنسی بهره مند می شوند نگران تأثیر سوء دندان عقل روی نتایج درمان ارتودنسی خود هستند. نگرانی بسیاری افراد زمانی آغاز می شود که با آغاز بیرون آمدن دندان های عقل خود تصور می کنند تمام نتایج درمانی که در گذشته انجام داده اند یا هنوز به پایان نرسیده است، خراب خواهد شد. آیا این نگرانی ها توجیه پذیر هستند؟ آیا فشاری که دندان های عقل وارد می کند آنقدر هست که موجب جابجایی دندان های اطراف خود شود؟

کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

آیا دندان های عقل روی زیبایی لبخند شما تأثیر خواهند گذاشت؟

در طول مدتی که دندان های عقل داخل دهان رشد می کنند، شاید بسیاری از بیماران شاهد بازگشت دندان ها به جای اول خود باشند. اما آیا واقعاً دندان های عقل موجب بروز این مشکل شده اند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت ها چگونه دندان ها را صاف و مرتب میکنند؟

شاید برای شما نیز شگفت انگیز باشد، اما مطالعات حاکی از این هستند که دندان های عقل مقصر نیستند! بسیاری افراد تصور می کنند، از آنجا که دندان های عقل به صورت یک طرفه بیرون می آیند و به دندان های مجاور خود فشار وارد می کنند، موجب جابجایی آنها خواهند شد. اما، محققان دریافته اند، فشاری که دندان های عقل به دندان های مجاور خود وارد می کنند آنقدر زیاد نیست که موجب جابجایی آنها شود. آنها بین دندان ها حسگرهایی قرار دادند و فشار وارده به آنها را مورد بررسی قرار دادند. با یا بدون وجود دندان های عقل، تفاوت چشمگیری مشاهده نشد.

 

پرسش این است، اکنون که دندان های عقل موجب جابجا شدن دندان ها در سنین جوانی نمی شوند، پس مقصر چیست؟

پاسخ بسیار ساده است: افزایش سن.

 

جابجایی دندان ها با افزایش سن امری کاملاً طبیعی است. دندان ها به تدریج روی یکدیگر همپوشانی پیدا خواهند کرد که نتیجه لغزش طبیعی دندان ها است. وقتی همپوشانی دندان ها آغاز می شود اغلب دندان های فک بالا دندان های فک پایین را رو به داخل و به سمت زبان فشار خواهند داد. علاوه بر این، طی همین بازه زمانی است که فک دچار یک جهش رشد می شود که می تواند باعث شود دندان ها به سمت محلی نامطلوب حرکت کنند.

استفاده از ریتینر را فراموش نکنید!

اگر تا به حال متعجب بوده اید که چرا ارتودنتیست تا این اندازه شما را به استفاده از ریتینر (نگهدارنده) تشویق می کند، احتمالاً اکنون به دلیل آن پی می برید! استفاده از ریتینر بهترین راهکار برای کمک به حفظ دندان ها در وضعیتی صاف است (درست مانند زمان اتمام درمان ارتودنسی). اگر پس از اتمام درمان ارتودنسی متوجه بیرون آمدن دندان های عقل خود شدید، هر چه سریعتر به ارتودنتیست خود مراجعه نمایید تا با بررسی شرایط دندان های شما، در صورت تشخیص مشکلات احتمالی، اقدامات لازم را برای پیشگیری از آنها انجام دهند. اگر این اتفاق در طول درمان رخ دهد، اصلاً نگران نباشید زیرا ارتودنتیست با بررسی همه جوانب، تمام مهارت و دانش خود را به کار خواهد بست تا دندان عقل را حفظ کند و کشیدن آن را به عنوان آخرین راهکار انتخاب خواهد کرد.

کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

دلایل نیاز به کشیدن دندان

هرچند دندان های عقل روی لبخند شما که به تازگی صاف شده است تأثیر چندانی ندارند و در بسیاری موارد، هیچ مشکل یا ناراحتی بوجود نمی آورند، برای برخی افراد، دندان های عقل نهفته می توانند منجر به بروز مشکلات متعددی شوند، از جمله:

  • بیماری پریودنتال، که عموماً تحت عنوان بیماری لثه شناخته می شود، نتیجه سمومی است که از پلاک های اطراف دندان های عقل نهفته/ نیمه نهفته آزاد می شوند (زیرا پاکسازی این پلاک ها دشوار است). این سموم موجب بروز عفونت می شوند که منجر به قرمز، متورم و ملتهب شدن لثه ها و خونریزی از آنها خواهد شد. اگر این مشکل بدون درمان باقی بماند، می تواند تشدید شود و به یک مشکل جدی تر تبدیل شود که منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد.
  • پوسیدگی دندان (کرم خوردگی دندان)، زمانی اتفاق می افتد که اطراف دندان های عقل پلاک انباشته شود، و منجر به ساییدگی و تحلیل مینای دندان، و در پی آن، پوسیدگی دندان شود.
  • اطراف دندان های عقل ممکن است آبسه تشکیل شود. از آنجا که تمیز کردن دندان های عقل کار ساده ای نیست، و حتی پس از مسواک زدن نیز مستعد نگه داشتن پلاک روی خود هستند، باکتری های موجود در پلاک ها در نهایت از خود چرک ترشح می کنند.
  • هر چند بسیار نادر است، اما کیست و دیگر تومورهای خطرناک نیز ممکن است کنار این دندان های پر دردسر رشد کنند، مخصوصاً دندان های عقلی که موفق نشده اند به درستی از داخل لثه ها بیرون بیایند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اختلالات خوردن چه تأثیری روی سلامت دندان ها دارند؟
0/5 (0 نظر)