در این نوشته می خوانید:

برای اکثر بیماران ارتودنسی، داشتن یک لبخند صاف تر و منظم تر با سرعت بیشتر اولویت دارد. در حالی که زمان درمان همه افراد منحصربه فرد است، تکنیک هایی هم در منزل و هم در مطب ارتودنتیست وجود دارند که ممکن است به جابجایی سریع تر دندان ها به موقعیت مناسب کمک کنند. این به شما امکان می دهد درمان را زودتر کامل کنید و از لبخند جدید خود لذت ببرید.

نکاتی برای جابجایی سریع تر دندان ها با بریس یا الاینرها

صاف کردن سریع تر دندان ها یک هدف مشترک برای افرادی است که تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند. چه از بریس های فلزی سنتی استفاده کنید یا از الاینرهای شفاف، کارهایی وجود دارند که می توانید برای تسریع پیشرفت جابجایی دندان های خود انجام دهید. با کمی تلاش بیشتر از سوی شما، ممکن است بتوانید زمان تخمینی درمان خود را کاهش دهید.

جابجایی سریع تر دندان ها

جابجایی سریع تر دندان ها

طبق دستور از رابر بندها استفاده کنید.

اگر ارتودنتیست شما رابر بندها را برای کمک به حرکت دندان های شما تجویز کرده است، تا حد امکان در استفاده از کش ها دقیق باشید. رابر بندها نیروی بیشتری را اعمال می کنند تا به دندان ها کمک کنند در تراز مناسب قرار گیرند. هر روز بندها را برای مدت زمان توصیه شده استفاده کنید. آنها را فقط برای خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیرون بیاورید. تعویض سریع رابر بندهاب پاره شده نیز مهم است.

از غذاهای سفت، چسبناک و ترد خودداری کنید.

انتخاب های غذایی می توانند روی سرعت پیشرفت درمان شما تأثیر بگذارد. غذاهای سفت، ترد، جویدنی یا چسبناک می توانند به براکت ها آسیب بزنند و الاینرها را از جای خود خارج کنند. آنها همچنین می توانند روند حرکت دندان ها را کند کنند. از ذرت بو داده، آجیل، آبنبات های سفت، آدامس، کارامل، تافی، سبزیجات خام، تکه های یخ و سایر خوراکی های سفت خودداری کنید. از غذاهای نرم تری استفاده کنید که بعید است به ابزارهای ارتودنسی آسیب وارد کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های کنترل ترس و استرس ارتودنسی

از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

این طبیعی است که دندان های شما با تغییر موقعیت خود به صورت خفیف دچار درد شوند. ناراحتی بویژه بعد از هر قرار ملاقات برای تنظیم بریس ها شایع است. مصرف مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش درد کمک می کند، بنابراین می توانید روی استفاده از رابر بندها یا الاینرها به درستی تمرکز کنید. از داروهای مسکن طبق دستورالعمل روی برچسب استفاده کنید.

از موم دندانپزشکی و محصولات تسکین دهنده ارتودنسی استفاده کنید.

گاهی اوقات بریس ها می توانند به داخل دهان ساییده شوند و باعث تحریک شوند. موم دندانپزشکی به براکت ها کمک می کند تا براکت ها راحت تر باشند. همچنین ژل ها، دهانشویه ها و محصولات بی حس کننده با هدف تسکین ناراحتی ارتودنسی موجود هستند. استفاده از اینها در صورت نیا،ز به تحمل پذیری بیشتر بریس ها یا استفاده از الاینرهای کمک می کند.

بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.

هنگام استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین دندان ها و لثه ها را بسیار تمیز نگه دارید. بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید، هر روز با دقت نخ دندان بکشید و از دهانشویه های ضد باکتری استفاده کنید. بهداشت عالی دهان، دندان ها و ابزارها را از تجمع پلاک عاری نگه می دارد. این کار به جلوگیری از ایجاد تأخیر و به خطر افتادن نتایج کمک می کند. در طول درمان نیز برای تمیز کردن منظم دندان ها برنامه ریزی کنید.

ویزیت ها را از دست ندهید.

مراجعه برای همه ویزیت های برنامه ریزی شده ارتودنسی برای ادامه مسیر ضروری است. در فواصل زمانی منظم به تنظیمات بریس ها و بررسی های مربوط به پیشرفت الاینرها نیاز است. ویزیت های از دست رفته می توانند زمان درمان را طولانی تر کنند. اگر یک ویزیت باید دوباره برنامه ریزی شود، فوراً یک قرار جدید ترتیب دهید.

در مورد الاینرها محتاط باشید.

با الاینرهای شفاف، ثبات و مراقبت ضروری است. هر ست الاینر را برای زمان تعیین شده استفاده کنید- معمولاً هر ست 1 تا 2 هفته استفاده می شود. حذف آنها برای دوره های طولانی مدت می تواند مانع پیشرفت شود. همچنین مراقب باشید که الاینرها را گم نکنید و از دمای بیش از حد گرم که می تواند پلاستیک را تخریب کند، اجتناب کنید. فوراً ارتودنتیست خود را در مورد هر گونه مشکل الاینر مطلع کنید.

با متخصص ارتودنسی خود ارتباط برقرار کنید.

ارتباط باز با ارتودنتیست این امکان را برای آنها فراهم می کند تا هر گونه ترفند لازم برای حرکت سریع تر دندان ها را انجام دهند. اگر دندان های خاصی نسبت به سایر دندان ها احساس لق شدن یا سفت تر شدن دارند، به آن اشاره کنید. گزارش نقاط آزار دهنده، جابجایی ناهموار یا مسائل دیگر به این معنا است که ارتودنتیست شما می تواند سیم ها را تنظیم کند یا هر مداخله مناسبی را انجام دهد.

صبور باشید!

در حالی که نکات بالا می توانند به تسریع صاف کردن دندان ها کمک کنند، توجه داشته باشید که محدودیت های طبیعی برای سرعت جابجایی دندان ها وجود دارند. هدف درمان ارتودنسی، حرکت ایمن و بدون درد دندان ها به تراز مناسب و پایدار است. تلاش برای عجله بیش از حد در فرآیند می تواند مشکل ساز باشد. با متخصص ارتودنسی خود برای طرح درمانی همکاری کنید تا لبخندی که می خواهید را به سالم ترین شکل ممکن برای شما خلق کند.

از بریس ها در مقایسه با الاینرها چه انتظاری باید داشت؟

امروزه دو تا از متداول ترین روش های صاف کردن دندان ها، بریس های فلزی سنتی و الاینرهای پلاستیکی شفاف هستند. الاینرها تری های متحرکی هستند که دندان ها را به صورت تدریجی بر اساس یک سری تری که پشت سر هم استفاده شده اند حرکت می دهند. بریس های ثابت استاندارد برای حرکت دندان ها به براکت ها، سیم ها و بندها متکی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع فضا نگهدار های ارتودنسی

هر دو گزینه به تدریج دندان ها را به موقعیت بهتری جابجا می کنند. اما در مورد انتظارات در طول درمان تفاوت هایی وجود دارند:

بریس ها

  • طول درمان به طور متوسط ​​1-3 سال است.
  • محدودیت های غذایی- از غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیشتر طول می کشد.
  • به تنظیمات مکرر توسط متخصص ارتودنسی نیاز دارد.
  • در ابتدا می تواند باعث تحریک و زخم های دهان شود.
  • بریس های سرامیکی شفاف کمتر دیده می شوند.
  • ممکن است در ابتدا مانع گفتار صحیح شوند.
  • نگه داشتن دندان ها طبق برنامه راحت تر است.
  • انطباق با دستورالعمل ها انعطاف پذیر است.

الاینرهای شفاف

  • طول درمان به طور متوسط ​​1-2 سال است.
  • از برخی غذاها باید اجتناب کرد.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور معمول آسان است.
  • ویزیت ارتودنتیست هر 6-8 هفته یکبار لازم است.
  • ممکن است در ابتدا باعث نوک زبانی حرف زدن موقت شود.
  • ظاهر تقریباً نامرئی دارد.
  • الاینرها برای غذا خوردن، مسواک زدن قابل جابجایی هستند.
  • پیشرفت به استفاده ثابت از الاینرها بستگی دارد.
  • برنامه استفاده از الاینرها باید دقیقاً دنبال شود.

در حالی که هر کس با سرعت خود پیشرفت می کند، الاینرها ممکن است نتایج اولیه سریع تری را نشان دهند. اما در دراز مدت، به طور کلی بریس های استاندارد برای دستیابی به حرکات پیچیده دندان ها بهتر هستند. با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید که کدام گزینه ممکن است برای وضعیت شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

بریس ها در مقایسه با الاینرها

بریس ها در مقایسه با الاینرها

عادات سبک زندگی که می توانند زمان درمان ارتودنسی را کوتاه کنند.

برخی از عادت ها و انتخاب های سبک زندگی روزمره می توانند روی سرعت درمان ارتودنسی شما تأثیر مثبت بگذارند:

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید.

  • یک رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید.
  • غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر مصرف کنید.
  • هنگام صرف غذا میوه ها و سبزیجات ترد بخورید.
  • با نوشیدن آب در طول روز هیدراته بمانید.

بهبود بهداشت دهان و دندان

  • بعد از هر وعده غذایی دندان ها را با دقت مسواک بزنید.
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • روزانه از دهانشویه آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • از خوردن تنقلات و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

الگوهای غذا خوردن را تنظیم کنید.

  • با لقمه های کوچک غذا بخوریدو
  • با هر دو طرف دهان غذا را کاملاً بجوید.
  • از غذاهای سفت، چسبناک، ترد یا جویدنی خودداری کنید.
  • قبل از خوردن غذا را به قطعات کوچک برش دهید.

سیگار و جویدن تنباکو را ترک کنید.

  • سیگار کشیدن و استفاده از محصولات تنباکو را کنار بگذارید.
  • تنباکو می تواند التهاب و التیام را طولانی کند.

داروها و مکمل های تجویز شده را مصرف کنید.

  • آنتی بیوتیک ها یا داروها را طبق دستور مصرف کنید.
  • در صورت توصیه از دهانشویه های مخصوص استفاده کنید.
  • در صورت توصیه از مکمل ها استفاده کنید.

طبق برنامه برای ویزیت ها مراجعه کنید.

  • برای هر ویزیت ارتودنسی به موقع مراجعه کنید.
  • برای هر گونه ویزیت از دست رفته سریعاً برنامه ریزی کنید.

ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی در حین درمان می تواند به جابجایی سریع تر دندان ها کمک کند. برای بهترین نتیجه با متخصص ارتودنسی خود همکاری نزدیک داشته باشید.

زمان کوتاه درمان ارتودنسی

زمان کوتاه درمان ارتودنسی

پاسخ به پرسش های متداول در مورد صاف کردن سریع تر دندان ها

تغییر برای بدست آوردن یک لبخند جدید می تواند یک فرآیند هیجان انگیز باشد. در طول مسیر، ممکن است سؤالات متداولی در مورد دستیابی سریع تر به دندان های صاف داشته باشید. در اینجا به چند سؤال متداول پاسخ داده شده است:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیری یا مداخله گر چیست؟

اینویزیلاین در مقایسه با بریس ها چقدر سریعتر دندان ها را جابجا می کند؟

زمان های درمان شبیه یکدیگر هستند، اما الاینرها معمولاً با شروع حرکت دندان ها به موقعیت خود، تراز اولیه سریع تری را نشان می دهند. زمان کلی به پیچیدگی مورد شما بستگی دارد. با انطباق خوب، الاینرها به طور متوسط ​​حدود 30 درصد سریع تر نتیجه می دهند.

آیا می توان زودتر از زمان مقرر براکت ها را برداشت؟

وضعیت خاص شما تعیین می کند که آیا واجد شرایط برداشتن زود هنگام بریس ها هستید یا خیر. استفاده مداوم از رابربندها یا هدگیرها طبق دستور، نگه داشتن بریس ها در شرایط عالی و حداقل حرکات مورد نیاز عواملی هستند که ممکن است به برداشتن زودتر بریس ها کمک کنند.

برای سرعت بخشیدن به عملکرد بریس چه غذاهایی می توان خورد؟

در حالی که هیچ غذای خاصی درمان را تسریع نمی کند، داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه ها و سبزیجات ترد مقداری فشار طبیعی به دندان ها وارد می کند. فقط مطمئن شوید که از غذاهای خیلی سفت یا چسبناک که می توانند به براکت ها آسیب وارد کنند، خودداری می کنید.

آیا می توان فقط یک دندان را به سرعت بدون بریس کامل جابجا کرد؟

حرکات جزئی دندان ها را می توان با گزینه هایی مانند الاینر متحرک یا کانتورینگ زیبایی بدست آورد. اما باز کردن فضا یا چرخاندن دندان ها بدون بریس های کامل دشوار است. در مورد انتظارات برای حرکت دادن فقط یک دندان، واقع بین باشید.

آیا کاری وجود دارد که بتوان برای اصلاح یک جابجایی جزئی بعد از بریس ها انجام داد؟

برای جلوگیری از جابجایی دندان ها از نگهدارنده های خود طبق توصیه استفاده کنید. اگر بعد از پایان درمان متوجه حرکت دندان ها شدید، برای یک چکاپ حفظ برنامه ریزی کنید. متخصص ارتودنسی شما ممکن است ریتینرهای جدید سفارش دهد یا توصیه کند برای رفع عود حرکت جزئی دندان، استفاده از الاینر را از سر بگیرید.

داشتن اطلاعات کافی به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که انتظارات واقع بینانه ای در مورد روند صاف کردن دندان ها دارید. با متخصص ارتودنسی خود همکاری نزدیک داشته باشید تا بهترین مشاوره را برای نیازهای منحصر به فرد ارتودنسی خود دریافت کنید.

خلاصه

در طول درمان ارتودنسی، دستیابی به دندان هایی که به درستی و سریع تر همراستا می شوند، هدفی شایسته است. بسیاری از بیماران با برقراری ارتباط و انطباق خوب، قادر به کاهش کل زمان درمان هستند. اجتناب از غذاهایی که می توانند درمان را طولانی تر کنند، استفاده از داروهای مورد نیاز برای تسکین درد، حفظ بهداشت عالی دهان و دندان، استفاده از نگهدارنده ها طبق دستور، و مراجعه برای همه ویزیت ها، به پیشرفت بهینه کمک می کند.

در حالی که هدف از روش های ارتودنسی حرکت ایمن دندان ها است، تکنیک های خاصی وجود دارند که می توانند در برخی موارد این روند را تسریع کنند. همکاری نزدیک با متخصص ارتودنسی شما منجر به سالم ترین نتیجه لبخند در کوتاه ترین زمان مناسب برای شما می شود. دندان های صاف اغلب باعث افزایش اعتماد به نفس می شوند، بنابراین به آرامی اقداماتی را انجام دهید تا روند درمان خود را حفظ کنید.

0/5 (0 نظر)