چرا لازم است دندان ها پولیش شوند؟

پولیش دندان برای زدودن لکه های سطحی از جلو و پشت دندان ها استفاده می شود. با این حال، زدودن پلاک های دندانی نیز با استفاده از پولیش قابل انجام است. از آنجا که مسواک و دیگر ابزارهای پاکسازی دندان نیز قادر به زدودن پلاک های دندانی می باشند، زدودن پلاک هدف اصلی نیست. مهم است دقت داشته باشید که پولیش کردن به زدودن لکه های خارجی از سطح دندان ها کمک خواهد کرد. با پولیش کردن دندان ها نمی تواند لکه های داخلی آنها را از بین برد. از آنجا که ممکن است کودکان در سنین پایین پلاک های سفت نشده نداشته باشند، پولیش دندان ها ممکن است برای زدودن لکه های سطحی و نیز برای از بین بردن رسوبات پلاک های نرم مورد استفاده قرار بگیرد. به همین ترتیب، گاهی اوقات ترکیبی از پولیش دندان ها و پاکسازی منظم دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

فرایند پولیش کردن دندان ها به چه صورت انجام می شود؟

کل فرایند پاکسازی دندان ها عبارت است از زدودن پلاک و تارتاری که روی دندان ها انباشته شده است. این رسوبات مملو از باکتری اگر زدوده نشوند، می توانند منجر به بروز پوسیدگی و حفره های دندانی و بیماری لثه شوند. دندانپزشک برای زدودن جرم های مقاوم روی دندان ها از یک ابزار آلتراسونیک استفاده خواهد کرد که در آن از قدرت لرزش ملایم برای در هم شکستن تارتار استفاده می کند و با فشار آب آنها را شستشو می دهد. سپس از ابزارهای دستی برای زدودن لکه های کوچک تر استفاده می کند تا سطح دندان ها را صیقلی و درخشان کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا پر کردن دندان ها مهم است؟

پولیش کردن دندان ها می تواند در ابتدا یا در انتهای جلسات پاکسازی دندان ها انجام شود. اکثر افراد عادت دارند که این فرایند را در انتهای جلسه دندانپزشکی خود انجام دهند. با این حال، این فرایند به همان اندازه می تواند مؤثر واقع شود که در ابتدای جلسه انجام شود. برای این منظور، پس از آنکه دندان ها با دقت و به طور کامل پاکسازی شدند و همه پلاک ها و تارتار زدوده شدند، دندان ها پولیش می شوند.

اکثر پولیش ها با استفاده از رابر کاپ های کوچکی انجام می شوند که با سرعت می چرخند. پولیش کردن به استفاده از خمیر پروفی تکیه دارد که از مواد پولیش و پاکسازی تشکیل شده است. خمیر پروفی حاوی سدیم فلوراید است که مزایای متعددی برای دندان ها دارد. این خمیر در اشکال مختلف دانه های نرم، متوسط، یا خشن در دسترس قرار دارد و بر اساس مقدار لکه های موجود انتخاب می شوند. در واقع آنها شبیه خمیر دندان هایی با دانه های درشت هستند، که اغلب در طعم های مشابهی تولید می شوند.

پولیش کردن دندان ها شامل استفاده از ابزارهای دندانی خاصی می باشد. در این ابزارها ممکن است سری های مختلف برای اهداف متفاوت استفاده شوند. رایج ترین نوع سری هایی که استفاده می شوند سری های گرد می باشند که دارای یک ورودی برای قرار گیری خمیر پولیش می باشند. فنجان های (کاپ) گرد روی سطوح جلو و پشت دندان ها استفاده می شوند. این فنجان با سرعت می چرخد و لکه های سطوح دندان ها را می زداید. برای پاکسازی سطوح بالایی دندان های عقب دهان نیز از فرچه های مسواک مانند استفاده می شود. خمیر پولیش خمیر پروفی نیز نامیده می شود.

پس از شستشوی دهان، دندانپزشک ممکن است دندان های شما را نخ دندان بکشد، سپس فلوراید تراپی را برای شما انجام دهد که در آن یک لایه فلوراید روی دندان ها اعمال می شود که به دندان ها کمک می کند مواد معدنی را راحت تر جذب کنند که باعث مقاوم تر شدن آنها می شود.

پولیش و پاکسازی دندان ها

پولیش و پاکسازی دندان ها

ملاحظات دندانپزشکی

گرچه اکثر بیماران می خواهند همه دندان های آنها پولیش شوند، اما شرایطی نیز وجود دارند که با وجود آنها این کار توصیه نمی شود. برای مثال، بیمارانی که میزان حساسیت در برخی دندان های خاص آنها بالاتر است باید از پولیش کردن آن دندان خاص خودداری کنند. مثال دیگر شرایطی که پولیش کردن دندان ها توصیه نمی شود برای بیمارانی است که تحلیل لثه دارند. پولیش کردن مناطقی که تحلیل لثه داشته اند می تواند منجر به حساسیت دندان ها شود. به این ترتیب، وجود حساسیت دندان می تواند در آن منطقه وخیم تر شود، اگر به طور منظم پولیش روی آن انجام شود. با این حال، اکثر بیماران شرایط لازم برای پولیش کردن همه دندان های خود را دارند.

پولیش و پاکسازی دندان ها

پولیش و پاکسازی دندان ها

آیا پولیش کردن دندان ها ضروری است؟

همه دندانپزشکان می دانند که بخش مورد پاکسازی دندان برای اکثر بیماران این است که پس از انجام آن دندان های آنها چقدر صیقلی و احساس تمیزی بوجود خواهند آورد، نیازی نیست اشاره کنیم درخشش دندان ها نیز چقدر برای آنها مهم است. از دهه 1700 تاکنون پولیش کردن دندان ها بخشی از فرایند روتین پاکسازی دندان ها بوده است. با این حال، اگر شما اخیراً پاکسازی دندان انجام داده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که دندانپزشک همه دندان های شما را پولیش نمی کند. علت این است که نتایج مطالعات اخیر عملکرد دندانپزشکان در مورد رویکرد پولیش کردن دندان ها را تغییر داده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد فنر فورسز در ارتودنسی

در واقع امروزه، زدودن لکه های سطح دندان ها اصلی ترین هدف پولیش کردن دندان ها است. در گذشته این کار به منظور صیقل دادن دندان ها انجام می شد، که به این ترتیب باکتری ها به سختی می توانستند روی سطح دندان ها انباشته شوند و منجر به بروز بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها شوند.

مشخص شده است که زدودن پلاک ها و تارتار در طول بخش جرمگیری آلتراسونیک جلسه پاکسازی دندانی شما (به اضافه کارهای بهداشتی دهان و دندان که به صورت روزانه انجام می شوند) در حقیقت چیزی است که مانع چسبیدن باکتری ها به سطح دندان ها می شود. گرچه پولیش کردن دندان ها مطمئناً به صیقلی شدن دندان ها کمک می کند، اما نشان داده نشده است که تفاوت چشمگیری در پیشگیری از بیماری لثه یا پوسیدگی دندان بوجود بیاورد. در حقیقت برخی مطالعات نشان داده اند که پولیش کردن دندان ها حتی به طور موقت موجب تضعیف مینای دندان ها می شود، و باعث می شود دندان ها مقدار اندکی آسیب پذیرتر شوند تا زمانی که لایه بیرونی مینا مجدداً رشد کند.

در حال حاضر بسیاری از دندانپزشکان معتقدند پولیش کردن دندان ها صرفاً یک فرایند زیبایی است. به همین دلیل برخی دندانپزشکان این فرایند را تنها به صورت انتخابی انجام می دهند، که در آن تنها دندان های خاصی را برای پولیش شدن انتخاب می کنند، از جمله دندان هایی که لکه های سطحی دارند که با پاکسازی آلتراسونیک یا ابزارهای دستی از بین نرفته اند. بنابراین، گرچه پولیش کردن دندان ها مطمئناً برای بدست آوردن آن احساس خوب از صیقلی بودن دندان ها خوب است، اما اگر دندانپزشک همه دندان های شما را پولیش نکرد تعجب نکنید. پولیش کردن دندان ها به اندازه پاکسازی آلتراسونیک و زدودن دستی پلاک و تارتار از سطح دندان ها و فلوراید تراپی برای استحکام بخشیدن به دندان ها، برای پیشگیری از بروز مشکلات دهان و دندان مهم نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان (ارتودنسی پیشگیری)
0/5 (0 نظر)