وقتی شما از لبخند خود رضایت ندارید، این واقعیت می تواند به اعتماد به نفس شما آسیب جدی وارد کند. احساس نیاز به پنهان کردن دندان ها نباید مانع لبخند زدن، خندیدن، و تعامل آزادانه شما با افراد پیرامون شما شود. پیشرفت هایی که در دندانپزشکی زیبایی صورت گرفته است می تواند لبخند شما را با سرعتی بیشتر از آنکه تاکنون تصور می کرده اید تغییر دهد. ونیرهای دندانی و لمینیت های دندانی هر دو می توانند در زمانی نسبتاً کوتاه نتایجی خارق العاده برای شما خلق کنند، اما ونیرها در مقایسه با لمینیت ها: کدام یک برای شما مناسب است؟

انتخاب از بین لمینیت های دندانی و ونیرهای دندانی

بررسی گزینه های دندانپزشکی زیبایی می تواند با یک جستجوی سطحی در وب ده ها گزینه به شما ارائه دهد، اما تنها از طریق تحقیق به راحتی نمی توان تشخیص داد کدام یک برای نیازهای شما بهتر هستند.

ونیرهای دندانی، مانند محصول معروف لومینیرز، پوسته های بسیار نازک از جنس پرسلن هستند که روی دندان های موجود شما قرار می گیرند. آنها به صورت سفارشی ساخته می شوند و رنگ آنها به گونه ای انتخاب می شود که تطبیق کامل با رنگ دیگر دندان های شما داشته باشند و می توانند فاصله بین دندان ها را ببندند، لب پر شدگی ها را پوشش دهند، یا حتی بد رنگ شدگی ها را پوشش دهند. در برخی موارد، دندان های طبیعی شما نیاز به تراشیده شدن خواهند داشت تا بتوان این اطمینان را حاصل کرد که تناسب و چسبندگی ترمیم زیبایی شما به خوبی صورت خواهد گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس ها می توانند شکل صورت شما را تغییر دهند؟

از سوی دیگر، ونیرها در یک فرایند دو جلسه ای روی دندان ها قرار می گیرند، و اغلب نیاز است طی بازه زمانی بین دو جلسه که برای ساخت ونیرها صرف می شود نمونه موقت آنها روی دندان ها قرار بگیرد. آنها مقاوم تر از لمینیت های کامپوزیتی دندان ها هستند، به طور میانگین 10 تا 15 سال دوام دارند، در مقایسه با عمر 5 تا 7 ساله ای که لمینیت های دندانی دارند. فرایند دریافت آنها طولانی تر است، اما نتایج آنها می توانند طولانی مدت تر باشند. دامنه مشکلاتی که ونیرهای دندانی می توانند می توانند اصلاح کنند مقداری گسترده تر از لمینیت های دندانی هستند.

لمینیت های کامپوزیتی می توانند تنها در یک جلسه دندانپزشکی تکمیل شوند. آنها بر عکس ونیرهای دندانی به جای آنکه در لابراتوار دندانپزشکی ساخته شوند در مطب دندانپزشک روی دندان ها اعمال می شوند، شکل داده می شوند، و کیور می شوند. کار آماده سازی که روی سطح دندان ها انجام می شود بسیار جزئی است، بنابراین دندان هایی که لمینیت های کامپوزیتی روی آنها قرار گرفته است به راحتی بازگشت پذیر هستند و کمتر احتمال دارد که موجب بروز آسیب به دندان های طبیعی شوند. لمینیت های دندانی کمتر تهاجمی هستند و اغلب کم هزینه تر هستند و برای بسیاری از افراد گزینه های فوق العاده ای هستند. مواد آنها تقریباً به راحتی می توانند برداشته و تعویض شوند. با این حال، دامنه نقائصی که لمینیت های دندانی می توانند برطرف سازند مقداری محدودتر است.

ونیر و لمینت دندان

ونیر و لمینیت دندان

لمینیت دندان چیست؟

لمینیت های دندانی پوسته های نازکی هستند که با مواد همرنگ دندان ها به صورت سفارشی ساخته می شوند. این پوسته ها روی سطح جلوی دندان ها چسبانده می شوند تا شکل، اندازه، رنگ، و ظاهر کلی آنها را بهبود دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلر شدن دندان ها بعد از درمان ارتودنسی با بریس ها

لمینیت های پرسلنی از لایه های پرسلنی متفاوتی ساخته می شوند که با پوشش چسبناک خود جایگزین مینای طبیعی دندان ها می شوند. لمینیت های پرسلنی در مقایسه با ونیرهای پرسلنی نسبتاً کمتر تهاجمی هستند. نیازی به تراشیدن دندان ها نیست. تنها مقداری آماده سازی محدود برای چسباندن لمینیت روی دندان ها نیاز است، بدون آنکه هیچ آسیبی به دندان های طبیعی وارد شود.

لمینیت علاوه بر جنبه های زیبایی که دارد، عملکرد صحیح آن حیاتی است. دندانپزشکان یا دندانسازان از رزین هایی استفاده خواهند کرد که به نور حساس هستند، تا زمانی که لمینیت دندان پس از اعمال روی دندان با استفاده از یک نور خاص سفت شود.

مقایسه هزینه های ونیرها و لمینیت های دندانی

هزینه لمینیت ها و ونیرهای دندانی در دندانپزشکی نباید اساساً عامل اصلی برای تصمیم گیری باشد. گرچه هزینه های درمان مهم هستند، اما کیفیت مراقبت باید روی دریافت بهترین مراقبت دهانی متمرکز باشد نه مسائل مالی. با این حال، در صورت نیاز دندانپزشک توصیه های مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد. وقتی نوبت به هزینه ها می رسد، ونیرهای دندانی پر هزینه تر به نظر می رسند، گرچه با در نظر گرفتن دوام و طول عمر آنها قبل از نیاز به تعویض، هزینه نیز منطقی به نظر خواهد رسید.

ونیر و لمینت دندان

ونیر و لمینیت دندان

تفاوت های اصلی ونیرها و لمینیت های دندانی

در اینجا به بیان تفاوت های بین لمینیت و ونیر در دندانپزشکی می پردازیم:

نقاط ضعف و قوت ونیرهای دندانی

دو نوع ونیر دندانی وجود دارند: کامپوزیت و پرسلن.

ونیرهای کامپوزیتی گزینه هایی هستند که کمتر شناخته شده اند زیرا آنها مستعد لک شدن هستند. با این حال، برای این نوع ونیرها دندان های طبیعی به آماده سازی کمتری نیاز دارند. از سوی دیگر، ونیرهای پرسلن عموماً گران قیمت تر از ونیرهای کامپوزیتی هستند و برای نصب آنها نیاز به تراشیدن از مینای دندان ها دارند. آنها در صورت لب پر شدن یا آسیب دیدن نمی توانند ترمیم شوند. با این حال، آنها بسیار با دوام تر هستند و ظاهری طبیعی تر دارند. این ونیرها می توانند یک دهه یا بیشتر دوام داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لب شکری یا شکاف کام و لب

نقاط ضعف و قوت لمینیت های دندانی

ونیرهای لمینیتی، به دلیل عملکرد و مزایای مشابه به ونیرهای پرسلن نمونه پیشرفته آنها تلقی می شوند. با این حال، قرار دادن لمینیت های دندانی نیاز به هیچ تغییری در دندان های طبیعی ندارد. مینای دندان و ساختار دندان ها تراشیده یا تغییر داده نمی شوند. گرچه لمینیت های سرامیکی برای دندان ها به اندازه لنزهای تماسی نازک هستند و نمونه ای شبیه به ونیرهای دندانی هستند، اما آنها وقتی روی دندان ها قرار می گیرند بدون آنکه تغییری در آنها ایجاد شود می توانند مقداری برجسته به نظر برسند. بعلاوه، آنها مقداری گران تر از ونیرهای پرسلن هستند.

ونیر و لمینت دندان

ونیر و لمینیت دندان

لمینیت یا ونیر: کدام یک برای من مناسب تر است؟

شما می توانید با فرایند و مواد آشنایی پیدا کنید. با این حال، تصمیم گیری برای انتخاب از بین آنها و نیز تشخیص اینکه کدامیک بیشتر متناسب با نیازهای شماست راحت نیست. این همان جایی است که یک دندانپزشک مجرب می تواند به کمک شما بیاید تا بتوانید تصمیمی هوشمندانه بگیرید.

0/5 (0 نظر)