آیا قرار است به زودی براکت های ارتودنسی روی دندان های شما قرار بگیرند؟ ارتودنتیست بایت (دندان ها و فک) شما را معاینه کرده است و استفاده از براکت های ارتودنسی را به شما پیشنهاد داده است. یا شاید خودتان با آگاهی از وضعیت کنونی دندان هایتان متوجه شده اید اگر اندکی صاف تر شوند زیبایی لبخندتان بیشتر خواهد شد.

حتی اگر از قبل در مورد فواید درمان ارتودنسی متقاعد شده باشید و بدانید براکت ها بخشی از آینده شما خواهند بود، باز هم به این معنا نیست که هیچ تردید و نگرانی در مورد آن نخواهید داشت. خبر خوب اینکه، کسب اطلاعات در رابطه با آنها ساده است. ما در این مقاله قصد داریم به نکاتی بپردازیم که قبل، حین، و پس از دریافت براکت های ارتودنسی باید از آنها آگاه باشید.

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت های لینگوال (زبانی)  

 

قبل از شروع درمان ارتودنسی

زندگی شما تغییر زیادی نخواهد کرد.

شاید فکر کنید قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها اتفاق بزرگی در زندگی شما خواهد بود، ممکن است تصور کنید افراد به دید تمسخر به شما نگاه کنند یا رفتارشان با شما تغییر کند. اما وقتی بیرون می روید به افراد اطراف خود نگاه کنید. متوجه خواهید شد که افراد زیادی هستند، از نوجوانان تا بزرگسالان که از براکت ها استفاده می کنند. آنها خیلی معمولی هستند و اصلاً عجیب به نظر نمی رسند.

براکت ها واقعاً درد ندارند.

این واقعیت است، زمانی که براکت ها برای اولین مرتبه روی دندان ها قرار می گیرند و پس از تنظیماتی که به صورت دوره ای انجام می شوند، مقداری درد احساس می کنید. اما این درد عموماً تنها دو روز طول خواهد کشید و با داروهای مسکن OTC می توان آن را تسکین داد. با فناوری های جدیدی که وارد بازار شده اند، از جمله استفاده از نور، براکت های کوچکتر، و در برخی موارد، اینویزیلاین، پس از آنکه دهان به براکت ها عادت می کند، هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

 

وقتی درمان شما به پایان می رسد، احساس خیلی خوبی خواهید داشت.

برای آنکه به شما اطمینان دهیم هر گونه تردید و دو دلی که در مورد براکت ها دارید بی اساس هستند باید بگوییم تنها به خاطر داشته باشید در پایان درمان چطور به نظر خواهید آمد. و اگر از براکت های شفاف، پشت دندانی یا بریس های شفاف مانند اینویزیلاین استفاده کنید، طی درمان چطور به نظر خواهید آمد! درمان تنها یک یا دو سال طول خواهد کشید، اما لبخند زیبای شما برای همیشه در جای خود خواهد ماند.

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

دندان های صاف تر به معنای سلامت بیشتر دهان است.

اکثر افراد تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرند زیرا کمک می کند دندان های آنها صاف تر شوند. با این حال، سلامت دهان هدف نهایی است. به این معنا که، هیچ سر درد یا دردی در فک وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، بهتر می توانید بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنید و نیاز به درمان های بیشتر نخواهید داشت.

هزینه ها می توانند متفاوت باشند.

مطمئناً هزینه براکت های ارتودنسی کم نیست اما باید بدانید، بر اساس سن، محل زندگی، کلینیکی که مراجعه می کنید، و دیگر درمان هایی که ممکن است نیاز داشته باشید، هزینه های درمان شما متفاوت خواهند بود. علاوه بر این، هزینه براکت ها بسته به نوع بریسی که انتخاب می کنید ممکن است بیشتر شود.

در طول استفاده از براکت های ارتودنسی

باید رژیم غذایی خود را اندکی تغییر دهید.

غذاهای خشک و ترد و خوراکی هایی که موجب وارد آمدن فشار به فک ها می شوند، می توانند باعث ضعیف شدن اتصال چسب ارتودنسی و کنده شدن براکت ها شوند. غذاهای جویدنی و چسبناک می توانند کنار براکت ها گیر کنند و باعث پوسیدگی دندان ها شوند. باید فهرست غذاهایی که باید از خوردن آنها پرهیز کنید را از ارتودنتیست خود دریافت کنید. البته برای خوردن برخی از آنها همیشه می توان کاری انجام داد تا به براکت ها فشار وارد نشود، مثلاً به جای نخوردن سیب می توان آن را به قطعات نازک برید.

تمیز کردن دندان های شما ممکن است مقدار بیشتری زمان ببرد.

احتمالاً در گذشته عادات مسواک زدن خوبی داشته اید، اما با وجود براکت ها روی دندان ها باید در مورد تمیز کردن دندان های خود کمی دقت و تلاش خود را بیشتر کنید. نگران نباشید. ارتودنتیست ابزارهای مناسب و نکات کاربردی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

 

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دیجیتال چیست؟

باید از دهان خود مراقبت کنید.

اگر ورزشکار هستید یا تنها به صورت تفریحی ورزش می کنید، باید با استفاده از محافظ دندان از براکت های خود مراقبت کنید. ارتودنتیست می تواند با قالب گیری از دهان شما نمونه سفارشی آن را برای شما بسازد، یا می توانید نمونه آماده آن را از فروشگاه خریداری کنید.

پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها

فوراً سراغ غذاهایی نروید که دلتان برایشان تنگ شده است.

دندان های شما مقداری حساس تر خواهند بود. به آنها فرصت دهید تا تنظیم و در جای خود تثبیت شوند.

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

آنچه باید درباره درمان ارتودنسی بدانید

 

باید از ریتینر استفاده کنید.

طی درمان ارتودنسی، دندان های شما داخل دهان از نقطه ای به نقطه دیگر سفر کرده اند. به همین دلیل مدتی زمان نیاز دارند تا در جای جدید خود ثابت شوند، در حالی که ساختارهای حمایت کننده داخل دهان به ثبات و استحکام می رسند. ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی مانع جابجایی دندان های شما خواهد شد.

برای جرمگیری و پاکسازی دندان ها برنامه ریزی کنید.

در طول مدتی که براکت ها روی دندان های شما قرار دارند و نیز پس از برداشتن آنها، باید دو مرتبه در سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری و پاکسازی تخصصی روی دندان ها صورت گیرد، اما برای درمان سفید کردن دندان ها حداقل یک ماه صبر کنید.

0/5 (0 نظر)