به خاطر آوردن نخ دندان کشیدن و انجام روزمره آن می تواند کار دشواری باشد و هنگامی که تلاش می شود در حالی از نخ دندان استفاده شود که بریس های سنتی سر راه قرار دارند، این کار حتی دشوارتر نیز می شود. با این حال، نخ دندان کشیدن بخشی حیاتی از بهداشت خوب دهانی و زمانی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنید از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

براکت ها و سیم های کمانی که بخش های اصلی بریس های سنتی ارتودنسی هستند مکان های فوق العاده ای برای پنهان شدن و رشد باکتری ها هستند، در حالی که نخ دندان کشیدن را نیز چالش برانگیزتر می کنند. اما ناامید نشوید! با استفاده از تکنیک های مناسب نخ دندان کشیدن که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، در کمترین زمان ممکن در نخ دندان کشیدن با بریس های ارتودنسی استاد خواهید شد و در مسیر دستیابی به یک لبخند سالم تر و سادتر قرار خواهید گرفت.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

چرا نخ دندان کشیدن مهم است؟ مخصوصاً وقتی براکت ارتودنسی دارید؟

ممکن است دندانپزشک به همه ما گفته باشد که لازم است بیشتر نخ دندان بکشیم، اما دقیقاً چرا نخ دندان کشیدن اینقدر مهم است؟ غذا و نوشیدنی هایی که به صورت روزانه مصرف می کنیم اسیدها و باکتری هایی را وارد دهان ما می کنند. مسواک زدن دو مرتبه در طول روز می تواند در رها شدن از شر باکتری ها و حفظ بهداشت دهان کمک کننده باشد، اما اکثر قسمت های دهان کمی بیشتر نیاز به مراقبت و توجه دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ابزارهای ثابت و متحرک ارتودنسی

این همانجا است که نخ دندان به میان می آید. برخی قسمت های خاص دهان، مانند بین دندان ها، قسمت هایی ایده آل برای پنهان شدن باکتری ها هستند. پاکسازی این مناطق تنها با مسواک زدن دندان ها ممکن است دشوار باشد. با این حال، استفاده از نخ دندان های موم دار برای پاکسازی بین دندان ها می تواند به پاکسازی این قسمت ها که دسترسی به آنها دشوار است کمک کند.

وقتی بریس ها به میان می آیند، باعث می شوند قسمت های بیشتری برای پنهان شدن باکتری ها بوجود بیاید، و مهم تر اینکه نخ دندان کشیدن دشوارتر خواهد شد. در صورتی که خوب نخ دندان کشیدن با بریس ها به صورت روزانه انجام نشود، تأثیر منفی روی بهداشت و سلامت دهان شما خواهد داشت، که منجر به بروز مشکلاتی مانند مشکلات زیر خواهد شد:

  • لک یا زرد شدن دندان ها
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان
نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

دستور العمل های گام به گام برای نخ دندان کشیدن با بریس های ارتودنسی

دلیل اینکه نخ دندان کشیدن با بریس ها اینقدر دشوار است سیمی است که از همه براکت ها عبور کرده است، آنها را به یکدیگر متصل کرده است، و تحت عنوان سیم کمانی ارتودنسی شناخته می شود. این سیم مانع نخ دندان کشیدن شما به شکل سنتی می شود زیرا اجازه نمی دهد نخ دندان تمام قسمت های بین دندان ها را طی کند. خوشبختانه، روشی برای دور زدن این دام وجود دارد:

هنگام نخ دندان کشیدن با وجود بریس ها روی دندان ها، کار خود را با عبور نخ از درون هر شکاف پشت سیم کمانی بریس خود آغاز کنید، مطمئن شوید سیم را با نخ نمی کشید. وقتی نخ را عبور دادید، نخ را روی سطح هر دو دندانی که بین آنها قرار دارد بکشید. این فرایند را تا جایی تکرار کنید که بین تمام دندان ها را نخ بکشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسناد پزشکی لازم برای تشخیص و طرح درمان ارتودنسی

حتماً از نخ دندان های موم دار برای نخ دندان کشیدن استفاده کنید. نخ دندان های بدون موم ممکن است بین بریس ها گیر کننده و مقداری از نخ در آنجا به جا بماند. ابزار مفید دیگر برای نخ دندان کشیدن با بریس های ارتودنسی فلاس تریدر ارتودنتیک است. سر سفت این ابزار مانند سوزن به شما امکان می دهد نخ دندان را به راحتی پشت سیم بریس ها ببرید.

به خاطر داشته باشید که نخ دندان کشیدن برای سلامت دندان ها بسیار مهم است، بویژه با بریس ها. دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، می تواند برای بهداشت دهان شما خارق العاده باشد، اما حتماً باید حداقل روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید.

انواع نخ دندان هایی که در ارتودنسی توصیه می شوند

وقتی نوبت به انتخاب نوع درست نخ دندان برای انجام این کار می رسد، شما به عنوان یک مصرف کننده گزینه های مختلفی در اختیار دارید. نخ دندان های سنتی عموماً می توانند در اشکال چند رشته ای و تک رشته ای خریداری شوند. علاوه بر این، شما گزینه های موم دار یا بدون موم را نیز دارید.

وقتی به این فکر می کنید که کدام نخ دندان برای استفاده با بریس ها بهتر است، احتمالاً باید نمونه موم دار و تک رشته ای آنها را بردارید. این نوع نخ دندان ها می توانند تقریباً به راحتی بین دندان ها و براکت ها حرکت کنند و احتمال گیر کردن آن بین براکت و سیم کمانی کمتر خواهد بود.

گزینه دیگری که می توانید به آن فکر کنید واتر فلاسر است، که تحت عنوان دستگاه برقی شستشوی دهان نیز شناخته می شود. این دستگاه می تواند جایگزین فوق العاده ای برای افرادی باشد که نخ دندان کشیدن برای آنها دشوار است. واتر فلاسر ابزاری است که آب را با فشار زیاد برای تمیز کردن دندان ها استفاده می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و سلامت لثه – بخش دوم

برخی افراد معتقدند واتر فلاسر برقی ممکن است به اندازه نخ دندان مؤثر نباشد. با این حال، استفاده از واتر فلاسر روی هم رفته به هیچ عنوان مفیدتر از نخ دندان کشیدن نیست. اگر استفاده از نخ دندان های سنتی برای شما بسیار دشوار است، ممکن است واتر فلاسر برقی برای شما خوب باشد.

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

والدین چگونه می توانند به کودکان خود کمک کنند؟

اینکه هر روز به خاطر بیاورید که نخ دندان بکشید می تواند بسیار دشوار باشد، اما این می تواند برای والدینی دشوارتر باشد که تلاش می کنند کودکان خود را به نخ دندان کشیدن وادارند. بریس ها را به این معادله اضافه کنید تا دستورالعمل کابوس والدین کامل شود. خوشبختانه نکاتی برای کمک کردن به این والدین وجود دارد تا دندان های کودکان خود را تمیز و سالم نگهدارند.

هنگام برخورد با کودکان کوچکتر خود، ممکن است مجبور باشید خودتان دندان های آنها را نخ دندان بکشید. برای بسیاری از والدین این کار راحت تر است وقتی وسیله ای برای پرت کردن هواس کودک وجود داشته باشد، مانند برنامه تلویزیونی مورد علاقه کودک. این باعث می شود توجه کودک حفظ شود، و سر او بی حرکت باقی بماند در حالی که شما برای او نخ دندان می کشید. وقتی برای کودک خود نخ دندان می کشید، حتماً این کار را در محلی روشن انجام دهید.

کودکان بزرگتر و نوجوانانی که بریس دارند به احتمال زیاد ترجیح می دهند خودشان نخ دندان بکشند. این ممکن است باعث شود به سختی بتوانید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما به درستی نخ دندان می کشد. همه مراحل را با آنها پیش بروید تا جایی که احساس کنید این کار را به راحتی انجام می دهند.

0/5 (0 نظر)