هر گونه مورد موارد اورژانسی دندانپزشکی مانند ضربه به دندان یا لثه ها می توانند نسبتاً جدی باشند و نباید نادیده گرفته شوند. نادیده گرفتن یک مشکل دندانی می تواند خطر آسیب دائمی و نیز نیاز به درمان های گسترده تر و پر هزینه تر را در آینده افزایش دهد.

در اینجا به بیان مختصر سریعی از آنچه می پردازیم که باید برای برخی از مشکلات دندانی انجام شوند:

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

دندان درد

ابتدا، به طور کامل دهان خود را با آب گرم شستشو دهید. برای زدودن هر گونه ذرات غذای شل شده ای از نخ دندان استفاده کنید. اگر دهان شما متورم شده باشد، کمپرس آب سرد روی سطح بیرون دهان یا روی گونه خود قرار دهید. هرگز آسپرین یا هیچ داروی مسکن دیگری روی دندان یا لثه های اطراف دندانی که درد دارد قرار ندهید زیرا این کار می تواند موجب سوزش بافت لثه شود. در صورت امکان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

لب پر شدگی یا شکستگی دندان ها

همه تکه ها را حفظ کنید. دهان خود را با استفاده از آب ولرم شستشو دهید؛ همه قطعات شکسته را آب بکشید. در صورت وجود خونریزی، به مدت حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود یک تکه گاز استریل روی منطقه قرار دهید. روی منطقه بیرون دهان، گونه ها، یا لب نزدیک دندان شکسته یا لب پر شده کمپرس آب سرد قرار دهید تا هر گونه تورمی را کاهش دهید و درد را تسکین دهید. در صورت امکان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

خارج شدن دندان از دهان

دندان را بیابید، آن را از قسمت تاج آن بگیرید (بخشی که معمولاً داخل دهان قابل مشاهده است)، و اگر ریشه آلوده است آن را با آب بشویید. برای برطرف نمودن تکه های دستمال چسبیده به آن از سابیدن دندان خودداری کنید. در صورت امکان، سعی کنید دندان را مجدداً در جای خود قرار دهید. مطمئن شوید آن را در جهت درست قرار می دهید. هرگز آن را داخل حفره فشار ندهید. اگر نمی توانید دندان را مجدداً داخل حفره خود قرار دهید، در مسیر مراجعه به دندانپزشک دندان را داخل دهان کنار لپ خود، یا داخل یک محفظه کوچک حاوی شیر یا محلولی حاوی عامل رشد سلولی قرار دهید، مانند مایع حفظ دندان. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان هایی که با ضربه از حفره خارج می شوند بیشترین شانس را برای حفظ شدن دارند، اگر ظرف یک ساعت پس از خارج شدن از حفره توسط دندانپزشک به حفره بازگردانده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لزوم استفاده از دهانشویه با یا بدون بریس ها: مزایا و معایب آن

دندانی که کمی از حفره بالا آمده (مقداری لق شده)

بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. تا زمانی که به مطب برسید داروی مسکن استفاده کنید، کمپرس آب سرد روی قسمت بیرونی دهان یا روی گونه خود در ناحیه آسیب دیده قرار دهید. در صرت لزوم، یک داروی مسکن بدون نسخه (مانند تیلنول یا ادویل) مصرف کنید.

گیر کردن اشیاء بین دندان ها

ابتدا، سعی کنید از نخ دندان استفاده کنید تا به آرامی و به دقت هر چیزی را خارج کنید. اگر نمی توانید شیء را ببینید، به دندانپزشک مراجعه کنید. هرگز از سوزن یا هر شیء نوک تیز دیگری برای فرو کردن بین دندان ها به منظور خارج کردن شیء گیر کرده استفاده نکنید. این ابزارها می توانند موجب بریدگی لثه های شما یا خراش انداختن روی سطح دندان های شما شوند.

کنده و گم شدن پر شدگی دندان

به عنوان یک اقدام موقتی، یک تکه آدامس فاقد قند داخل حفره دندان قرار دهید (آدامس های حاوی قند موجب بروز درد می شوند) یا از سمان (چسب) های دندانی بدون نسخه استفاده کنید. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

گم شدن روکش دندان

اگر روکش دندان بیفتد، در صورت امکان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش جدیدی روی دندان شما قرار دهد. اگر نمی توانید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان شما درد دارد، از یک تکه گاز استریل برای اعمال مقداری روغن میخک روی دندانی که درد دارد استفاده کنید (روغن میخک می تواند از داروخانه محلی یا فروشگاه ها خریداری شود). در صورت امکان، روکش را مجدداً در جای خود روی دندان بلغزانید. قبل از انجام این کار، سطوح داخلی را با سمان های بدون نسخه، خمیر دندان، یا چسب پروتزهای مصنوعی پوشش دهید، تا کمک کند روکش در جای خود باقی بماند. از چسب های قوی استفاده نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه کودک را برای درمان ارتودنسی آماده کنیم؟

شکستن براکت و سیم ها

اگر سیم براکت شکسته شود یا از داخل براکت یا بند بیرون بزند و به داخل گونه، زبان، یا لثه های شما فرو برود، استفاده از پاک کن سر مداد را برای فشار دادن سیم به حالت راحت تری را امتحان کنید. اگر نمی توانید سیم را جابجا کنید، سر آن را با موم ارتودنسی، یک تکه پنبه، یا یک تکه گاز استریل پوشش دهید تا زمانی که بتوانید به مطب ارتودنتیست مراجعه کنید. هرگز سیم را نبرید، زیرا ممکن است آن را قورت دهید یا به داخل ریه های خود استنشاق کنید.

لق شدن براکت ها و بندها

براکت های لق را به طور موقت مجدداً با یک تکه کوچک موم وصا کنید. به جای آن، مقداری موم روی بریس ها قرار دهید تا مانند ضربه گیر عمل کند. هر چه سریع تر به ارتودنتیست مراجعه کنید. اگر مشکل لق شدن بند است، آن را نگهدارید و برای مراجعه به ارتودنتیست وقت بگیرید تا آن را مجدداً بچسباند یا آن را تعویض کند (و جایگزینی برای فضا دهنده گم شده قرار دهد).

موارد اورژانسی دندانپزشکی

موارد اورژانسی دندانپزشکی

آبسه

آبسه ها عفونت هایی هستند که اطراف ریشه های دندان ها یا در فواصل بین دندان ها و لثه ها بروز پیدا می کنند. آبسه ها شرایط جدی هستند که می توانند به بافت های آسیب دیده و دندان های اطراف آنها آسیب وارد کنند، با این احتمال که عفونت اگر درمان نشود به دیگر بخش های بدن نیز منتقل شود.

به دلیل مشکلات جدید سلامت دهان و مشکلات سلامت عمومی که می توانند در نتیجه آبسه بروز پیدا کنند، اگر متوجه وجود هر گونه تورم جوش مانند روی لثه خود که معمولاً دردناک است، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. در این اثنا، برای تسکین درد و بیرون کشیدن چرک رو به سطح شستشوی دهان با محلول آب و نمک ملایم (نصف قاشق چایخوری در یک فنجان آب) امتحان کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و درمان ارتودنسی – بخش دوم

آسیب بافت نرم

آسیب به بافت های نرم، که عبارت است از زبان، گونه ها، لثه ها، و لب ها، می تواند منجر به خونریزی شود. برای کنترل خونریزی، برخی نکات را برای شما ذکر می کنیم:

  • دهان خود را با محلول آب و نمک ملایم شستشو دهید.
  • از یک تکه گاز استریل مرطوب یا چای کیسه ای برای فشار دادن روی محل خونریزی استفاده کنید. آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در جای خود نگهدارید.
  • هم برای کنترل خونریزی و هم برای تسکین درد، کمپرس آب سرد را به مدت 5 تا 10 دقیقه روی سطح خارجی دهان یا گونه خود، روی موضعی که درد دارد، قرار دهید.
  • اگر خونریزی متوقف نشد، بلافاصله به دندانپزشک یا اورژانس مراجعه کنید. اعمال فشار با گاز استریل روی محل خونریزی را ادامه دهید تا زمانی که بتوانید معاینه و درمان شوید.

نکاتی برای پیشگیری از حوادث دهان و دندان مربوط به ورزش

محافظ دندان

هنگام بازی و ورزش کردنف بهترین راه برای محافظت از دهان و دندان های شما استفاده از محافظ دندان است.

محافظ صورت

این ابزار شما را در برابر صدمات وارده به صورت، مخصوصاً هنگام انجام برخی موقعیت های خاص ورزشی، مانند گیرنده های بیس بال یا دروازه بان هاکی.

کلاه کاسکت

همیشه عاقلانه است که از کلاه ایمنی مخصوص فعالیتی که انجام می دهید استفاده کنید. اگرچه بیشتر کلاه های ایمنی از دندان ها و دهان محافظت نمی کنند، اما از ناحیه های مهم دیگر سر شما، برای محافظت در برابر ضربه مغزی محافظت می کنند.

0/5 (0 نظر)