هدف اصلی یک روکش دندان، محفاظت از دندان و احیاء ظاهر و عملکرد طبیعی آن است. گرچه روکش های سنتی به گونه ای طراحی شده اند که به هر حال بین 5 تا بالای 20 سال دوام داشته باشند، اما به دلایل مختلف، مشکلاتی می توانند برای روکش های دندانی رخ دهد. اگر با مشکلات روکش های دندانی مواجه شوید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا اطمینان حاصل شود که مشکل بدتر نخواهد شد.

در زیر برخی از متداول ترین مشکلات دندانی و همچنین راهکارهای آنها آورده شده اند.

پوسیدگی دندان

بی شک، پوسیدگی شایع ترین مشکل مرتبط با روکش های دندان است. پوسیدگی دندان عمدتاً ناشی از بهداشت بد دهان و دندان پس از دریافت یک روکش دندان است. گرچه روکش دست نخورده باقی خواهد ماند، اما دندان زیر یا داخل آن داخل هنوز در برابر پوسیدگی آسیب پذیر است و اگر درمان نشده باقی بماند، می تواند منجر به بروز مشکلات دیگری، مانند بیماری لثه شود.

نحوه رفع پوسیدگی زیر روکش دندان: راه حل ساده است، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. پوسیدگی زمانی رخ می دهد که بهداشت دهان و دندان نامناسب باشد، بویژه زمانی که باکتری روی دندان باقی بماند و با مسواک زدن برطرف نشود. اگر پوسیدگی قبلاً بوجود آمده باشد، باید برای پر کردن دندان (در صورت دسترسی به آن) به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پوسیدگی زیر روکش قرار داشته باشد، دندانپزشک مجبور خواهد بود روکش را بردارد، پوسیدگی را بتراشد و سپس یک روکش دندان جدید بسازد- که می تواند بسیار پر هزینه باشد.

تقریباً در هر زمینه ای مربوط به دندانپزشکی، پیشگیری بهتر از درمان است، رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به شما کمک کند در هزینه زیادی از فرایندهای مختلف صرفه جویی کنید.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

جایگذاری نامناسب روکش دندان

یکی دیگر از مشکلات شایع مربوط به روکش های دندانی، قرار دادن نادرست روکش روی دندان آسیب دیده است. در برخی از موارد، اگر روکش به خوبی قرار نگرفته باشد، روی بایت تاثیر خواهد داشت. ممکن است متوجه شوید وقتی دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید، روکش شما ناهموار است، باعث می شود بایت شما مشکل دار به نظر برسد، که می تواند در آینده باعث بروز ناراحتی شود. این مشکل تنها می تواند توسط یک دندانپزشک تشخیص داده و برطرف شود. علاوه بر این، قرار دادن نامناسب روکش می تواند باعث شود باکتری ها به زیر روکش نفوذ کنند و روی دندان تأثیر بگذارند (مانند آنچه در بالا ذکر شد)، که دوباره می تواند باعث بروز ناراحتی شود و ممکن است نیاز به فرایندهای ترمیم پرهزینه داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در بزرگسالان و کودکان (ارتودنسی پیشگیری)

چگونه می توان مشکل روکشی که به خوبی جای نگرفته است را برطرف کرد؟: باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بررسی کند که چه اقدامات اضافی نیاز هستند. بسته به علت، ممکن است نیاز نباشد هیچ هزینه ای برای ترمیم پرداخت کنید. با این حال، اگر روکش در اثر تصادف یا حادثه لق شده باشد، احتمالاً باید هزینه ترمیم را خودتان بپردازید.

لق شدن یا شکستن روکش

روکش ها ممکن است تحت شرایط خاصی مانند تصادف یا آسیب به دندان لق شده یا بشکنند. علاوه بر این، روکش ها ممکن است با خوردن برخی از انواع خاص غذاها مانند آجیل سفت، شیرینی ها و شکلات شل شوند. مهم است که به مدت دو هفته پس از قرار گیری روکش روی دندان، از این خوراکی ها اجتناب کنید تا مطمئن شوید روکش شما زمان کافی برای چسباندن به دندان طبیعی شما داشته است.

نحوه برطرف کردن مشکل لق شدن روکش دندان: روکش هایی که لق شده اند، نیاز خواهند داشت که مجدداً توسط دندانپزشک روی دندان قرار بگیرند. شما قادر نخواهید بود خودتان روکش را به درستی جایگذاری کنید و هر گونه تلاش ممکن است مشکل را بدتر کند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند به سرعت روکش را مجدداً روی دندان قرار دهد. با این حال، اگر روکش به شدت آسیب دیده باشد یا کاملاً کنده شده باشد، ممکن است به یک روکش کاملاً جدید نیاز داشته باشید.

دندان های حساس

اصلاً بعید نیست که دندان یا دندان های اطراف روکش شما، پس از فرایند دریافت روکش دندان، حساس شده باشند. ممکن است متوجه شوید که خوردن برخی غذاهای خاص و دماهای خوراکی ها و نوشیدنی ها روی حساسیت دندان های شما تاثیر می گذارد.

با این حال، اگر حساسیت پس از هفته نخست یا مدتی بیشتر برطرف نشود، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد. اگر عاج دندان شما در طول فرایند آماده سازی دندان برای دریافت روکش بدون پوشش و در معرض محیط داخل دهان قرار گرفته باشد (این اتفاق زمانی رخ می دهد که مینای دندان در طول فرآیند دریافت روکش تراشیده می شود)، ممکن است به این معنا باشد که روکش شما تمام دندان شما را پوشش نمی دهد.

چگونه حساسیت دندان بعد از دریافت روکش را برطرف کنیم؟: اگر بعد از یک هفته یا بیشتر حساسیت از بین نرفت، با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند قسمت های بدون پوشش دندان شما را بپوشاند.

درد عمومی دندان

التهاب پالپ دندانی که روی آن روکش قرار گرفته است، ممکن است به دلیل ترومای ناشی از تراشیدن دندان برای اتصال روکش روی دندان ایجاد شود. معمولاً تورم موقتی است و پالپ به صورت خود به خود بهبود پیدا می کند.

چگونه می توان درد عمومی دندانی که به تازگی روکش شده است را برطرف کرد؟: در عین حال، می توانید برای کاهش درد و التهاب، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDها) را بدون نسخه مصرف کنید. اگر دندان درد شما حتی پس از چند روز مصرف NSAID ها ادامه داشت، ممکن است برای از بین بردن درد به یک درمان ریشه نیاز داشته باشید.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

روکش های آسیب دیده (ترک، شکاف، شکستگی)

یکی دیگر از مشکلات شایع مربوط به روکش های دندانی زمانی است که روکش به علت تروما ترک می خورد یا شکسته می شود. اکثر روکش های مدرن دندانپزشکی از پرسلن ساخته شده اند (انواع دیگر با دوام بیشتری وجود دارند) و به اندازه دندان های طبیعی با دوام نیستند. روکش های ترکیبی پرسلن روی فلز نیز ممکن است بشکنند، اما این بسیار نادر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا تانگ تراست نیاز به درمان دارد؟

چه اتفاقی می افتد اگر روکش من لب پر شود یا بشکند؟: لب پر شدگی ها و شکستگی های کوچک را می توان با اعمال رزین روی نواحی آسیب دیده برطرف کرد (این به کمک دندانپزشک نیاز دارد). با این حال، احتمالاً برطرف کردن شکستگی ها و لب پر شدگی های بزرگتر بسیار مشکل یا پیچیده تر خواهد بود، بنابراین معمولاً نیاز کل روکش دندان تعویض شود.

ترک خوردن ریشه دندان

اگر دندان روکشدار را خیلی محکم گاز بگیرید، ممکن است ریشه آن ترک بخورد. معمولا روکش ها یک گزینه درمانی موثر برای دندان های ترک خورده هستند، اما ریشه آن فراتر از دسترس روکش است.

آیا راهی برای درمان دندانی که ریشه آن ترک خورده وجود دارد؟: متأسفانه، در مورد یک ریشه ترک خورده، هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، بلکه برای استخراج دندان است.

مشکلات مربوط به اعصاب

همه دندان ها دارای پالپ نرمی هستند که در مرکز دندان واقع شده است، جایی که همه اعصاب در آن واقع شده اند. در برخی موارد، قرار گیری روکش روی دندان می تواند این اعصاب را آزرده کرده و باعث درد قابل توجهی شود. درد ممکن است تقریباً بلافاصله پس از اتمام فرایند ایجاد شود، اما می تواند هفته ها و گاهی ماه ها پس از جایگذاری روکش روی دندان ظاهر شود.

چگونه می توان یک مشکل عصب بعد از دریافت روکش دندان را برطرف کرد؟: مشکلات روکش دندان به ندرت روی پالپ دندان تاثیر می گذارند، اما وقتی این اتفاق رخ می دهد، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. تنها راه برای متوقف کردن این درد، تعویض روکش و یا انجام درمان ریشه است.

واکنش های آلرژیک

در موارد نادر، ممکن است به روکش دندان واکنش آلرژیک داشته باشید. این مشکل بسیار نادر است زیرا دندانپزشکان قبل از در نظر گرفتن روکش های طلا یا روکش های بر پایه فلز برای شما، از شما می پرسند که آیا آلرژی یا شرایط پزشکی مرتبط با فلز دارید یا خیر. با این حال، اگر بیمار از حساسیت خود بی اطلاع باشد و روکش قرار داده شود، ممکن است از درد اطراف دندان و لثه رنج ببرید.

چه اتفاقی می افتد اگر واکنش آلرژیک به روکش داشته باشم؟: دندانپزشک شما به سادگی روکش را برخواهد داشت و آن را با نمونه پرسلن تعویض خواهد کرد.

مشکلات روکش دندانی

مشکلات روکش دندانی

درد بافت لثه

برای پرهیز از مشکلات مربوط به حساسیت به دما، روکش ها معمولاً درست رو یا درست به زیر خط لثه ختم می شوند. بنابراین، لثه ها در طول فرآیندهای تراشیدن دندان، قالب گیری و روکش گذاری به راحتی برش می خورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس ها می توانند باعث لق شدن دندان ها شوند؟

درد بافت لثه پس از دریافت لثه چگونه برطرف می شود؟: در اغلب موارد، درد لثه پس از چند روز که التهاب کاهش می یابد، کاهش می یابد. برای سرعت بخشیدن به روند بهبود، NSAID ها را مصرف کنید و با آب نمک گرم تا سه مرتبه در روز شستشو دهید.

لثه های خاکستری

بیمارانی که روکش های طلا یا بر پایه فلز دارند، ممکن است متوجه شوند که رنگ لثه های آنها در اطراف روکش شروع به تغییر کرده است یا تیره و کدر به نظر می رسند. این موضوع به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد، و تنها به دلیل نشان دادن فلز از زیر خط لثه اتفاق می افتد. گرچه این موضوع به هیچ عنوان مضر نیست، می تواند از لحاظ زیبایی شناختی ناخوشایند باشد.

چگونه می توان تیرگی خط لثه را حل کرد؟: تنها راه برای خلاص شدن از رنگ خاکستری لثه ها این است که روکش فلزی را با یک نمونه پرسلن تعویض کنید.

مشکلات روکش دندان جایگزین

روکش های موقت در طول دوره انتظاری روی دندان قرار می گیرند که روکش دائمی در حال ساخته شدن است. روکش های موقت معمولاً به مدت تقریباً 1 تا 3 هفته یا حتی بیشتر استفاده می شوند، و باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا در مورد روکش دائمی خود پرس و جو کنید.

اصلاً غیر معمول نیست که با مشکلات روکش های موقت مواجه شوید، مطمئن شوید که از موارد زیر پرهیز می کنید:

  • خوراکی های سفت و چسبناک– روکش موقت شما به اندازه روکش دائمی شما محکم و بادوام نیست، بنابراین ضرورت دارد که از خوردن خوراکی هایی که می توانند روکش موقت شما را شل کنند یا به آن آسیب برسانند اجتناب کنید.
  • خوردن غذا و نوشیدنی را با طرف دیگر دهان خود انجام دهید- سعی کنید خوردن و آشامیدن را در سمتی از دهان خود انجام ندهید که روکش موقت شما قرار گرفته است. این اقدام نیز، خطر آسیب به روکش موقت شما را کاهش خواهد داد.
  • هنگام نخ دندان کشیدن آرام باشید- هنگام استفاده از نخ دندان، سعی کنید نخ را به جای کشیدن و تکان دادن از بین دندان های خود بیرون بکشید. این کار می تواند موجب شل شدن روکش موقت شود.

آیا از مشکل روکش دندان رنج می برید؟

اگر متوجه شدید که از یکی از علائم فوق رنج می برید، احتمالاً قبل از اینکه مشکل وخیم تر شود، به مداخلات دندانپزشکی نیاز دارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات روکش دندان خود و یا برنامه ریزی برای یک ویزیت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)