ارتودنسی روشی علمی برای صاف کردن دندان ها برای اهداف عملکردی یا زیبایی است. با این حال، بریس ها معمولاً به عنوان یک ابزار برای انجام این کار در طول این فرایند استفاده می شوند. در بیمارانی که تحت درمان با بریس ها قرار می گیرند، اجزاء زیادی در دهان آنها قرار می گیرد که شامل تعدادی قطعات لاستیکی و فلزی است.

با این حال، فقط به این دلیل که اجزاء بریس ها می توانند به اصلاح لبخند کمک کنند، به این معنی نیست که خطرناک نیستند.

نحوه شناسایی وضعیت مشکل ارتودنسی

انواع مختلفی از موارد اورژانسی ارتودنسی وجود دارند، به همین دلیل، ابتدا باید وضعیت را شناسایی و ارزیابی کنید که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– خونریزی دهانی

– ابزار بلعیده شده

گرچه مشکلات ارتودنسی به ندرت یک موقعیت اورژانس واقعی هستند، اما گاهی اوقات ممکن است اتفاقی بیفتند و به توجه فوری نیاز داشته باشند، به همین دلیل مهم است که با آنها آشنایی داشته باشید تا بدانید کدامیک به مراجعه فوری به ارتودنیتست نیاز دارند.

شما یا فرزندتان ممکن است در مورد ناراحتی دهان پس از نصب یا تنظیم بریس نگران باشید، اما باید انتظار درد را داشت. با این وجود، اغلب نوشیدن مایعات و یا خوردن غذاهای نرم بهترین راه کافی برای مبارزه با درد لثه یا دندان در شرایط خاص شما است.

اگر یک موقعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی را تجربه می کنید، با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید. اما اگر بریس ها یا ابزارهای ارتودنسی شما باعث درد یا ناراحتی شما می شوند یا اگر قطعه ای می شکند، یا جدا می شود در حالی که نباید جدا شود، ممکن است لازم باشد با مطب ارتودنسی خود تماس بگیرید تا بهترین راه را برای برطرف کردن آن مشخص کنید و روند درمان را طبق برنامه ادامه دهید. برخی از موارد را می توان به راحتی از طریق تلفن یا با ارسال عکس حل کرد. در مواقع دیگر، ممکن است لازم باشد در روز کاری بعدی ویزیت شوید تا از افزایش هزینه ها و زمان قابل توجه به درمان اجتناب کنید. توصیه ما این است که نترسید. هر چه سریع تر با مطب تماس بگیرید و نام قطعات بریس یا ابزار ارتودنسی خود را بدانید یا برای توضیح بخشی (هایی) که باعث دردسر شما شده است، آماده باشید.

مطمئن نیستید که چه چیزهایی به عنوان موارد “اورژانسی” ارتودنسی در نظر گرفته می شوند؟ هر چیزی که به رسیدگی نیاز دارد و نمی توان یا نباید تا قرار ملاقات برنامه ریزی شده بعدی منتظر ماند، یک موقعیت اورژانسی ارتودنسی است. در این مقاله چند نمونه از موارد اورژانسی ارتودنسی را آورده ایم و توضیح داده ایم که اگر در این شرایط قرار گرفتید چه کاری باید انجام دهید، و برای پیشگیری از بروز آنها چه کارهایی می توانید انجام دهید.

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

بیرون زدن یا خارج شدن دندان از موقعیت مناسب

اتفاق پیش می آید. اگر براکت دارید و به صورت شما ضربه می زنند، احتمالاً بریس های شما مانع خارج شدن کامل دندان شما می شود. اگر نیرو به اندازه کافی سخت باشد، ممکن است در واقع دندان را از موقعیت خارج کند و سیم را خم کند. اگر دندانی از حفره خارج شد، باید در عرض 2 ساعت توسط یک دندانپزشک معاینه شوید تا بیشترین شانس را برای نجات دندان داشته باشید. اگر نمی توانید با یک دندانپزشک تماس بگیرید، به اورژانس مراجعه کنید. اگر دندان افتاد، آن را بشویید و با بزاق خود یا آب نمک درون یک فنجان قرار دهید. اگر این امکان وجود ندارد، این کار را با شیر انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل نصب کردن براکت ارتودنسی

شل شدن براکت یا بند

یکی از دردناک ترین اورژانس های مرتبط با دندان که هر کسی آن را تجربه می کند، لق شدن براکت است. براکت ها قطعاتی فلزی مربعی شکلی هستند که در قسمت جلوی دندان های شما چسبانده می شوند. سیم کمانی توسط لیگاچورها به براکت ها وصل می شود. با گذشت زمان سیم صاف می شود و دندان ها را جابجا می کند. بندها حلقه های فلزی هستند که به دور دندان های مولر عقب شما قرار می گیرند، جایی که سیم کمانی به داخل شکاف می لغزد. حتی اگر چسبی که برای چسباندن براکت ها به دندان های شما استفاده می شود قوی باشد، باز هم می توانند جدا شوند. گاهی اوقات ممکن است چسب یک براکت یا بند چسب باز و سست شود. خوشبختانه، براکت ها دارای سیمی هستند که به آنها متصل است، بنابراین بدون مشکل زیاد به سیم چسبیده اند.

اما، شما باید در اسرع وقت به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا براکت فلزی را دوباره روی دندان های شما بچسباند. اگر این اتفاق رخ دهد، باید در اسرع وقت با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. اگر این اتفاق بعد از ساعت کاری رخ دهد، روز بعد باید اول وقت با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. به احتمال زیاد ارتودنتیست از شما می خواهد تا در یک زمان مناسب مراجعه کنید تا براکت یا بند را در جای خود محکم کند. اگر درمان در مراحل اولیه باشد، پیشرفت را به تأخیر نمی اندازد. اگر در پایان درمان باشد، عدم اصلاح فوری آن می تواند ماه ها به طول درمان اضافه کند. علت این است که دندان ها دیگر در جای خود محکم نیستند و می توانند آزادانه از محل خود خارج شوند و کوچکترین حرکت می تواند به معنای بازگشت به عقب باشد.

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

گیر کردن غذا کنار بریس ها باعث بروز درد می شود

گاهی اوقات یک ذره غذا بین بند و دندان یا لثه های شما گیر می کند و باعث بروز ناراحتی می شود. اگر با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا استفاده از خلال دندان نمی توانید آن را بیرون بیاورید، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. اگر در ساعات کاری تماس بگیرید، احتمالاً همان روز شما را می بینند، اما اگر بعد از ساعات کاری تماس بگیرید، روز بعد شما را خواهند دید تا مشکل شما را برطرف کنند. اگر ناراحتی شدید نباشد، مراجعه طی چند روز تا یک هفته معمولاً خوب است.

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

بیرون زدن سیم و ایجاد درد

برای افرادی که بریس دارند، مشکلات سیم کمانی ارتودنسی می توانند باعث بروز درد یا ناراحتی شوند. سیم ها از میان براکت ها عبور می کنند تا به دندان های شما یا فرزندتان فشار وارد کنند، در حالی که در موقعیت صحیح حرکت می کنند. با این حال، این سیم ها می توانند بشکنند یا بیرون برنند. این باعث شل شدن بریس ها در آن ناحیه می شود. وقتی سیم می شکند، می تواند از روی دندان ها بیرون بزند، داخل گونه را فشار دهد یا فقط باعث ناراحتی عمومی شود. بعد از هر قرار ملاقات، قبل از ترک مطب، اگر سیم هایی که احساس می کنید بلند هستند را شخصاً بررسی کنید، می تواند به جلوگیری از این امر کمک کند. با این حال، گاهی اوقات پس از اینکه شما مطب را ترک می کنید، یک سیم به دلایل مختلفی جابجا می شود.

برای جلوگیری از درد، سعی کنید از موچین برای خم کردن سیم به عقب و سمت دندان ها استفاده کنید. از مقداری موم کمکی برای نگه داشتن سیم در موقعیت خود استفاده کنید. این یک راه حل موقت است و حتماً در اسرع وقت باید مراجعه کنید. برای تعمیر سیم، متخصص ارتودنسی باید آن را تعویض کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اینله، آنله، روکش و پر کردن دندان؛ تفاوت چیست؟

اگر ناراحت نیستید، ممکن است تا قرار بعدی خود صبر کنید. اگر درد شدیدی دارید، یک راه حل موقت این است که مقداری موم ارتودنسی روی هر بخش آزار دهنده ای قرار دهید. موم های ارتودنسی توسط ارتودنتیست ها ارائه می شوند، اگر موم ارتودنسی شما تمام شده است، می توانید از داروخانه آنها را خریداری کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر با انجام این کار عامل تحریک کننده از بین نرفت، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. برای هر گونه تحریک مداوم، اگر بعد از ساعت کاری تماس بگیرید، ارتودنتیست به احتمال زیاد در همان روز یا روز بعد شما را خواهد دید.

گم شدن رابر بندها

ارتودنتیست ها رابر بندها را روی بریس ها اعمال می کنند تا تعدادی از مشکلات بایت را برطرف کنند. این موارد شامل اوربایت، آندربایت و کراس بایت هستند. این بندهای لاستیکی در زوایای مختلف روی دندان ها قرار می گیرند. از آنها برای وارد کردن نیروی زاویه دار روی دندان ها استفاده می شود.

افتادن رابر بند مورد اورژانسی ارتودنسی محسوب نمی شود. در واقع، بیماران قرار است این بندها را در صورت نیاز در تمام طول درمان جدا کرده و تعویض کنند. اگر یک بند گم شد، می توانید آن را با یکی دیگر که دندانپزشک به شما داده است تعویض کنید. گرچه ممکن است شما یا فرزندتان یک بند را قورت دهید، اما چون بندها غیرسمی هستند، بی خطر هستند. اگر این اتفاق افتاد به ارتودنتیست خود اطلاع دهید.

شل شدن سپراتور یا اسپیسر

ارتودنتیست شما ممکن است سپراتورها یا جداکننده ها را بین دندان های شما قرار دهد تا جا برای بندهایی که قرار است به دور در برخی از دندان های شما قرار گیرند، باز شود. اگر جداکننده از بین دندان ها خارج شود، بهترین کار تست نخ دندان است. به این معنی که یک تکه نخ دندان را بردارید، آن را از وسط تا کنید و دو گره در آن بزنید. اگر گره به راحتی بین دندان ها حرکت کند، فضای کافی وجود دارد. اگر گره گیر کرد، پس با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا جداکننده جدیدی برای شما جایگذاری کند. بسته به اینکه قرار ملاقات شما چقدر فاصله زمانی دارد، ارتودنتیست شما ممکن است بخواهد شما را ببیند تا جداکننده را دوباره بین دندان های شما قرار دهد، یا ممکن است آن را رها کند تا زمانی که شما را در قرار بعدی ملاقات کند.

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

ایجاد زخم های دهان

تعجبی ندارد که ساختار فک و دهان افراد با یکدیگر متفاوت است. ممکن است یک نفر با بریس ها در دهان خود احساس ناراحتی کند، در حالی که شخص دیگری ممکن است به طور کلی با وجود آنها در دهان خود راحت باشد. با این وجود، باید به طور مرتب دهان خود و فرزندتان را چک کنید تا زخم روی لب ها و گونه ها وجود نداشته باشد. گرچه تحریک شدن غیرعادی نیست، اما می تواند ناامید کننده و دردناک باشد. با این حال، در دسترس داشتن ژل بی حس کننده تا حد زیادی می تواند به بهبود این زخم ها کمک کند و به شما تسکین دهد. همچنین باید در جلسه بعدی ارتودنسی خود به زخم ها اشاره کنید تا پزشک شما بتواند تغییرات لازم را ایجاد کند.

تحریک در اثر برخورد ابزار با بافت نرم داخل دهان

حتی اگر دهان شما یا فرزندتان زخم های قابل توجهی نداشته باشد، باز هم می توانید تحریکات بر اثر برخورد را داشته باشید. با این حال، می توانید با استفاده از موم “تسکین دهنده” به دهان خود تسکین دهید. از آنجا که براکت های روی دندان های شما می توانند با لب های شما برخورد داشته باشند، پوشاندن آن با موم می تواند به جلوگیری از تحریک و یا زخم کمک کند. اما، اغلب، جلوگیری از تحریکات ناشی از برخورد، به تنظیم بریس ها توسط متخصص ارتودنسی شما نیاز دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان در ارتودنسی

حوادث مربوط به حفره دهان

معمولاً یک بحران مستلزم آن است که در اسرع وقت به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. این نوع اورژانس های ارتودنسی می توانند متفاوت باشند، اما معمولاً شامل تصادفات رانندگی یا ورزشی هستند. اگر شما یا فرزندتان آسیب به حفره دهان را تجربه کرده اید، مهم است که فوراً توسط پزشک معاینه شوید. از آنجا که بافت های نرم برای بهبودی به زمان نیاز دارند، ارتودنتیست باید بریس های شما به گونه ای تنظیم کنند که در جای مناسب قرار بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق، باید از ارتودنتیست خود یک محافظ دندان برای محافظت از دندان های خود بخواهید.

ابزارهایی که می توانید استفاده کنید

قبل از اینکه شما یا فرزندتان بریس های خود را نصب کنید، مهم است که یک کیت اورژانس دندانپزشکی در منزل داشته باشید. معمولاً این کیت می تواند متشکل از ابزارهای پیشنهادی ارتودنتیست شما باشد، از جمله

  • سواب پنبه
  • موم ارتودنسی
  • موچین
  • مداد

گرچه به هیچ وجه نباید در بریس های خود تغییری ایجاد کنید، اما قبل از برنامه ریزی برای ویزیت ارتودنسی، این ابزارها می توانند به پیشگیری یا کاهش مشکلات کمک کنند. همچنین باید مطمئن شوید که این کیت را در مکانی امن قرار می دهید تا گرد و غبار را جمع نکنند، علاوه بر این، ابزارهایی که درون آن قرار می دهید را به طور مرتب تمیز کنید. موم ارتودنسی، که به عنوان موم “تسکین دهنده” شناخته می شود، اغلب توسط ارتودنتیست ها در طول ویزیت های معمول به شما داده می شود.

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

مشکلات اورژانسی در ارتودنسی

چگونه از موارد اورژانسی ارتودنسی اجتناب کنیم؟

  • البته بهتر است در صورت امکان از بروز موارد اورژانسی ارتودنسی خودداری کنید. در اینجا چند راه برای کمک به شما در انجام این کار وجود دارد:
  • دستورالعمل های غذایی را دنبال کنید. اکثر موارد اورژانسی ارتودنسی شامل خوراکی هایی می شوند که قرار نیست حین استفاده از بریس ها آنها را مصرف کنید. ارتودنتیست فهرستی از خوراکی هایی که باید از آنها اجتناب کنید را به شما می دهد و پیروی از این دستورالعمل ها به شما کمک می کند از آسیب به بریس ها و دردهای غیرضروری جلوگیری کنید. به طور کلی از خوردن خوراکی های سفت، چسبناک و بیش از حد جویدنی اجتناب کنید.
  • دستورالعمل های مراقبت از دندان ها و بریس ها را دنبال کنید. ارتودنتیست دستورالعمل های خاصی را برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها با بریس ها به شما می دهد. برای جلوگیری از آسیب وارد شدن به بریس ها یا دندان های شما، این دستورالعمل های مراقبتی را دنبال کنید. و به خاطر داشته باشید که حین استفاده از بریس ها، حداقل هر 6 ماه یک مرتبه، برای تمیز کردن به دندانپزشک عمومی خود مراجعه کنید.
  • هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید. اگر بریس دارید و با هر میزان برخوردی ورزش می کنید، بهتر است از محافظ دهان استفاده کنید. این کار از دهان شما در برابر آسیب وارد شدن به بریس ها، در صورت ضربه خوردن توسط بازیکن یا توپ دیگری، محافظت می کند. همچنین به جلوگیری از آسیب وارد شدن به بریس های شما کمک می کند.

آیا یک مورد اورژانسی ارتودنسی برای شما پیش آمده است؟

ما می دانیم که طی درمان ارتودنسی شرایط اورژانسی اتفاق می افتند و در طول مدتی که صبر می کنید تا روز مراجعه شما فرا برسد ممکن است کاملاً ناراحت باشید. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا شما را در اسرع وقت در مطب خود ببینیم تا به وضعیت اضطراری شما رسیدگی کرده و به شما کمک کنیم.

0/5 (0 نظر)