آیا باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از صبحانه؟ برای بسیاری از افراد، پاسخ واضح به نظر می رسد. مطمئناً می خواهید بعد از صبحانه دندان های خود را مسواک بزنید تا دندان های خود را تمیز کنید و ذرات غذا را از بین ببرید؟ اما واقعیت کمی پیچیده تر است.

زمان مناسب برای مسواک زدن می تواند به آنچه می خورید، مدت زمانی که غذا خورده اید و میزان باکتری در دهان شما بستگی دارد. در اینجا همه این عوامل را بررسی خواهیم کرد تا زمان مناسب مسواک زدن را ارزیابی کنیم. بیایید شروع کنیم!

آیا باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از صبحانه؟

خبر بد این است که هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد و حتی دندانپزشکان می توانند در مورد این موضوع بحث کنند. با این حال، اکثر متخصصان پیشنهاد می کنند که مسواک زدن قبل از صبحانه را به دلیل وجود اسیدهای ایجاد شده در هنگام غذا خوردن، راه حل بهتری است.

آیا باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از صبحانه؟

آیا باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از صبحانه؟

گرچه این درست است، اما ما می دانیم که همه افراد متفاوت هستند و مسواک زدن بعد از صبحانه فواید زیادی دارد. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا مزایای هر روش را بررسی کنیم تا بتوانید برنامه روشنی برای روتین صبحگاهی خود انتخاب کنید.

مزایای مسواک زدن قبل از صبحانه

در اینجا همه دلایلی ارائه شده اند که چرا مسواک زدن قبل از صبحانه ایده خوبی است:

رشد باکتری ها را متوقف می کند.

محتوای باکتری داخل دهان شما هرگز بالاتر از زمانی نیست که صبح از خواب بیدار می شوید. این تا حدودی به این علت است که حدود هشت ساعت از دهان خود استفاده نکرده اید، بلکه به این دلیل است که دهان تولید بزاق در شب را کاهش می دهد، که برای مبارزه با باکتری ها مهم است.

مشکل اینجاست که این باکتری ها فقط منتظر هستند از غذایی که شما در وعده صبحانه مصرف می کنید تغذیه کنند. هنگامی که این کار انجام شود، آنها به سرعت اسیدهایی تولید خواهند کرد که می تواند به دندان های شما آسیب وارد کند.

هنگامی که بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب مسواک می زنید، بیشتر این باکتری های مضر را از دهان خود حذف خواهید کرد. به همین دلیل باکتری های کمتری برای تولید اسید وجود خواهند داشت و در نتیجه آسیب کمتری به دندان های شما وارد می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهکارهایی برای داشتن دندان هایی فوق العاده بعد از ارتودنسی نامرئی

از مسواک زدن اسیدی جلوگیری می کند.

حال، پرسشی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اگر بخواهید بعد از صبحانه مسواک بزنید، آیا این باکتری ها اسید تولید می کنند یا خیر؟ پاسخ مثبت است زیرا در صورت وجود اسید زیاد، عمل مسواک زدن می تواند مضر باشد.

با مسواک زدن، می توانید این اسید را وارد مینای دندان کنید که می تواند آن را از بین ببرد. به همین دلیل است که توصیه می شود حداقل 30 دقیقه بعد از خوردن صبحانه منتظر بمانید تا دندان های خود را مسواک بزنید زیرا این کار به دهان شما فرصت می دهد تا اسید را خنثی کند.

آن را انجام دهید.

آیا شما صبح ها با تعداد زیادی از کودکان در حال عجله، برنامه شلوغی دارید؟ یا شاید شما از آن دسته افرادی باشید که همیشه زمان کم می آورید و با عجله از در بیرون می روید و یک تکه نان تست هنوز در دهانتان است؟!

اگر به نظر این چیزی شبیه شما است، مسواک زدن بلافاصله پس از بیدار شدن به شما کمک می کند تا آن را از سر راه خود بردارید و این امکان را برای شما فراهم می کند تا به بقیه برنامه های صبحگاهی خود ادامه دهید. به این ترتیب، شما همیشه انجام آن را به خاطر خواهید داشت. مسواک زدن قبل از صبحانه قطعاً بهتر از مسواک نزدن است!

یک لایه محافظ فراهم می کند.

هنگامی که بعد از بلند شدن از رختخواب مسواک می زنید، هر خمیر دندانی با کیفیت بالا حاوی فلوراید است. این فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و به همین دلیل است که اغلب به منبع آب ما افزوده می شود.

بعد از مسواک زدن با خمیر دندان فلورایده، یک لایه از آن همچنان روی دندان های شما باقی خواهد ماند. این به عنوان مانعی برای هرگونه قند یا اسیدی عمل خواهد کرد که در غذای شما وجود دارد. سپس بزاق شما به دنبال خنثی کردن این اسیدها قبل از تبدیل شدن به یک مشکل خواهد بود.

مزایای مسواک زدن قبل از صبحانه

مزایای مسواک زدن قبل از صبحانه

تولید بزاق

از نظر بسیاری از افراد ممکن است بزاق منزجر کننده به نظر برسد اما نقش بسیار مهمی در دهان ما ایفا می کند. اولاً، به ما کمک می کند تا غذای خود را تجزیه کنیم و این امکان را برای ما فراهم می کند تا آنچه را که می خوریم درست بچشیم و ببلعیم. همچنین با میکروب ها مبارزه می کند، از مینای دندان ها محافظت می کند و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند.

بسیاری از ما در حالی از خواب بیدار می شویم که دهان ما خشک شده است و دلیل آن این است که دهان شما هنگام خواب بزاق زیادی تولید نمی کند. مسواک زدن دندان های خود پس از بیدار شدن از خواب به تحریک تولید بزاق کمک می کند و این امکان را برای شما فراهم می کند تا از تمام مزایای فوق بهره مند شوید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می دانید که بیماری لثه انواع مختلفی دارد؟

 

مزایا مسواک زدن بعد از صبحانه

در حالی که مسواک زدن قبل از صبحانه مزایای زیادی دارد، بیایید به مزایای انجام آن بعد از صبحانه نگاه کنیم.

بوی بهتر دهان

مسواک زدن قبل از صبحانه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. یکی از آنها این است که دهان شما با بوی هر چه خورده اید باقی می ماند. اگر غذاها و نوشیدنی های تند مانند قهوه یا تخم مرغ مصرف کرده اید، ممکن است مشکل ساز باشد.

مسواک زدن بعد از صبحانه به پاک کردن این غذاها کمک می کند و باعث شادابی دهان شما می شود. با این حال، با استفاده از دهانشویه یا جویدن آدامس فاقد قند می توانید مشکل بوی بد دهان را حل کنید.

ذرات غذا را می زداید.

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که اغلب ذرات غذا له دندان هایتان گیر می کنند؟ در این صورت، ممکن است احساس کنید که مسواک نزدن بعد از صبحانه کاری عبث و بیهوده است. مسواک زدن می تواند تمام مواد غذایی را پاک کند و از انباشته شدن باکتری روی دندان ها جلوگیری کند.

اما مانند بوی بهتر دهان، راه حل های جایگزینی برای این کار وجود دارند، مانند آب کشیدن دهان، استفاده از دهانشویه، خلال دندان یا حتی نخ دندان کشیدن.

فلوراید جابجا نمی شود.

ما قبلاً به مزایای فلوراید اشاره کرده ایم. فلوراید می تواند یک سد طبیعی روی مینای دندان های شما ایجاد کند که می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. مسواک زدن دندان ها بعد از صبحانه باعث حفظ این لایه روی دندان ها می شود و تا زمان ناهار به محافظت از آنها کمک می کند.

مسواک زدن قبل از صبحانه به این معنا است که عمل غذا خوردن می تواند باعث شود که این فلوراید جابجا شود و از مزایای محافظت طولانی مدت برخوردار نشوید.

بدون طعم تند و زننده

در حال حاضر، احتمالاً این بزرگترین دلیلی است که مردم نمی خواهند قبل از صبحانه دندان های خود را مسواک بزنند. این طعم خمیر دندان را در دهان شما باقی می گذارد که ممکن است صبحانه شما را خراب کند. این بویژه برای افرادی آزار دهنده است که وقت زیادی در صبح ندارند.

البته، ممکن است بخواهید روتین خود را تغییر دهید تا این موضوع به یک مشکل تبدیل نشود. به عنوان مثال، اگر دندان های خود را مسواک بزنید و سپس دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید، احتمالاً تا زمان صبحانه، طعم آن از بین می رود.

مزایا مسواک زدن بعد از صبحانه

مزایا مسواک زدن بعد از صبحانه

تولید حداقل اسید

این یک واقعیت است که باکتری ها هنگام خوردن غذا اسید تولید می کنند. همچنین این یک واقعیت است که مسواک زدن دندان ها با این اسید موجود ایده بدی است. با این حال، اگر بلافاصله بعد از صرف صبحانه دندان های خود را مسواک بزنید، بسیاری این موضوع را مشکل بزرگی نمی دانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل دندان درد هنگام بیدار شدن از خواب

به عنوان مثال، شما از خواب بیدار می شوید و چند تکه نان تست می خورید که خوردن آن 10 دقیقه طول می کشد. در این 10 دقیقه، باکتری ها زمان زیادی برای شروع ندارند. مسواک زدن سریع بعد از صبحانه تأثیر تولید اسید را به حداقل می رساند.

راه حل مناسب برای شما چیست؟

سردرگم شده اید؟ ما تعجب نمی کنیم. مهم است که توجه داشته باشید که در اینجا هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد، بنابراین نباید از انجام هیچ یک احساس بدی داشته باشید. برای اینکه تصمیم خود را آسان تر کنید، خوب است به چند پرسش کلیدی پاسخ دهید.

  • شما چه زمانی صبحانه می خورید؟- بسیاری از افراد بلافاصله پس از بیدار شدن اشتها ندارند. اگر دوست دارید اولین وعده غذایی خود را بیشتر از نیم ساعت پس از بیدار شدن از خواب میل کنید، پس از بیدار شدن از خواب مسواک بزنید.

برعکس، اگر می خواهید فوراً غذا بخورید، صبحانه خود را بخورید و سپس حداقل 30 دقیقه (در حالت ایده آل یک ساعت) قبل از مسواک زدن دندان های خود صبر کنید تا بزاق شما بتواند آن اسیدها را خنثی کند.

  • چقدر مشغول هستید؟- برخی از ما دوست داریم خیلی زود از خواب بیدار شویم، خیلی قبل از شروع روز کاری. دیگران دوست دارند از جای خود بلند شوند، لباس خود را عوض کنند و خیلی سریع از منزل خارج شوند. اگر وقت خود را صرف کنید، می توانید بلافاصله مسواک بزنید و منتظر بمانید تا صبحانه خود را بخورید یا برعکس عمل کنید.

اگر همیشه عجله دارید، پس منطقی است که بلافاصله دندان های خود را مسواک بزنید. این بویژه در صورتی صادق است که از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید در راه یا در محل کار صبحانه بخورید. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر همیشه وقتتان در صبح کم است، مسواک زدن فوری نیز منطقی است.

  • چه میخورید؟- آنچه برای صبحانه می خورید نیز می تواند در زمان مسواک زدن تأثیر بگذارد. در مورد غذاهای اسیدی، معمولاً مسواک زدن بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی شود زیرا می توانید آن اسیدها را روی مینای دندان خود بمالید. برای افرادی که غذای اسیدی نمی خورند، مسواک زدن بعد از صبحانه کم اهمیت خواهد بود.
راه حل مناسب برای مسواک زدن

راه حل مناسب برای مسواک زدن

نتیجه گیری

آیا باید قبل از صبحانه مسواک زد یا بعد از صبحانه؟ پاسخ این است که به طور کلی قبل از صبحانه بهتر است اما شواهد ضعیف هستند. به همین دلیل، اگر یکی از افرادی هستید که ترجیح می دهند بعد از صبحانه مسواک بزنند، احساس بدی نداشته باشید.

اگر بعد از صبحانه مسواک بزنید، بهتر است ابتدا 30 دقیقه صبر کنید تا دهانتان اسید را خنثی کند، اما استفاده از دهانشویه می تواند به تسریع این روند کمک کند. در حالی که افراد هنوز درباره قبل یا بعد از آن بحث می کنند، دندان های شما تا زمانی که دو بار در روز مسواک بزنید سالم می مانند.

0/5 (0 نظر)