بهداشت دهان تقریباً برای همه افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همه ما مراقب بوی دهان و نیز سلامت عمومی دهان خود هستیم، و بنابراین با مسواک زدن دندان هایمان دهان خود را به طور منظم پاکسازی می کنیم و برخی این کار را پس از هر وعده غذایی انجام می دهند، و برخی دیگر این کار را دو مرتبه در طول روز انجام می دهند، و برخی دیگر یک مرتبه در روز.

بسیاری از ما حتی همراه با مسواک زدن دندان هایمان را نیز مرتب نخ دندان می کشیم. قابل ذکر است که این روش های رعایت بهداشت دهانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند زیرا در سلامت عمومی دهان نقش دارند، اما باید بدانیم که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن فقط به مراقبت از باکتری های روی دندان ها محدود می شوند. نکته مهم در اینجا این است که در حقیقت مقدار زیادی باکتری روی زبان وجود دارند، که حتی از باکتری هایی که می توانید روی دندان ها بیابید نیز بیشتر هستند. بسیاری از افراد پاکسازی زبان خود را نادیده می گیرند.

زیرا باکتری های مضر به راحتی می توانند روی سطح زبر زبان رشد کنند، شرایطی که برای رشد باکتری ها مطلوب است. اگر ما تنها دندان های خود را مسواک بزنیم و تمیز کردن زبان را نادیده بگیریم، احتمالاً باکتری های روی دندان ها را با موفقیت پاکسازی می کنیم، اما هنوز باکتری های روی زبان می توانند به دندان ها منتقل شوند این اتفاق تنها ظرف چند ساعت رخ می دهد. امکان این اتفاق بسیار زیاد است زیرا زبان حاوی بیشترین تعدا باکتری ها داخل دهان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

در این مقاله بیشترین تأکید روی زبان و پاکسازی آن است.

پاکسازی زبان

پاکسازی زبان

مزایای پاکسازی زبان

پاکسازی زبان مزایای زیادی دارد، که برخی از آنها عبارتند از:

  • با پاکسازی زبان مطمئناً می توان به زدودن پلاک های مضر و باکتری هایی کمک کرد که ممکن است منجر به بروز مشکلات دهانی مانند بیماری لثه، و نیز بیماری های دیگر می شوند که ممکن است به خاطر رشد بیش از حد باکتری ها در سراسر بدن منتشر شوند. در حقیقت، می تواند منجر به بهبود سلامت عمومی بدن شود.
  • انباشته شدن پلاک روی زبان می تواند باعث ایجاد اختلال در جوانه های چشایی شود، بنابراین با پاکسازی صحیح زبان جوانه های چشایی ما برای آن بهتر خواهند بود و وقتی غذا می خوریم مزه غذا را بهتر احساس خواهیم کرد. به همین دلیل از غذای خود بیشتر لذت خواهیم برد.
  • همه میکروب هایی که روی زبان انباشته می شوند می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند. میکروب هایی مانند نمونه هایی که موجب بروز بوی بد دهان می شوند با پاکسازی زبان می توانند خارج شوند.

چه اتفاق می افتد اگر زبان به خوبی پاکسازی نشود؟

ما به برخی از مزایای پاکسازی زبان در بالا اشاره کردیم. اکنون، آیا می دانید اگر به خوبی زبان خود را پاکسازی نکنید برخی مشکلات خاص برای شما بروز پیدا می کنند؟ اجازه دهید ما برخی از آنها را برا شما ذکر کنیم.

پاکسازی زبان

پاکسازی زبان

برفک دهان

شما بیشتر در معرض ابتلا به برفک دهان قرار خواهید داشت. برفک دهان موقعیتی است که زمانی می تواند اتفاق بیفتد که شما پاکسازی زبان را نادیده می گیرید، وقتی که به دلیل عدم پاکسازی، میکروب ها روی زبان انباشته می شوند. برخی مخمرهایی که به صورت طبیعی داخل دهان وجود دارند می توانند با سرعت غیر طبیعی رشد کنند و از کنترل خارج شوند. این می تواند باعث بوجود آمدن لکه های سفید رنگی روی اطراف زبان شود. با داروهای ضد قارچ می توان این مشکل را برطرف کرد. اما پاکسازی منظم زبان پس از آن، برای دائمی نگه داشتن نتایج مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در مورد ویروس کرونا 2019 چه میدانیم؟

ژنژیویت یا التهاب لثه

باکتری های تشکیل شده روی زبان می توانند به دندان ها منتقل شوند و منجر به بروز موقعیتی شوند که تحت عنوان ژنژیویت شناخته می شود، که در آن لثه ها قرمز و ملتهب می شوند. وقتی این وضعیت درمان نشود، التهاب می تواند تشدید شود و پیشرفت کند تا جایی که به بیماری پریودنتال تبدیل شود. در بیماری پریودنتال، لثه شروع به کنار رفتن از روی دندان ها می کند و منجر به ایجاد فضایی در آن میان می شود که عفونی می شود. ممکن است دندان ها لق شوند و شروع به بیرون آمدن کنند و مشکلات بزرگتر این است که وقتی بیماری پریودنتال موجب بروز التهاب می شود و این التهاب به یک التهاب مزمن تبدیل می شود، و می تواند خطر داشتن حمله قلبی، سکته مغزی، و حتی مرگ را افزایش دهد.

عفونت پاپیلای زبان

وقتی زبان خود را به خوبی پاکسازی نمی کنید، مشکل دیگری که می تواند بروز یابد این است که رنگ زبان شما شروع به تغییر می کند. در صورت انباشته شدن نوشیدنی ها یا ذرات غذاهایی مانند قهوه، پاپیلای روی زبان می تواند لکه دار شود. وقتی آنها با مسواک پاکسازی نمی شوند، ممکن است ظاهر زبان را تحت تأثیر قرار دهند و باعث شوند تیره و پرز دار به نظر برسد. این ممکن است نسبتاً ترسناک به نظر برسد. اما این وضعیت نسبتاً بی خطر است و وقتی زبان پاکسازی می شود مشکل از بین می رود.

پاکسازی زبان

پاکسازی زبان

پاکسازی صحیح زبان

یکی از ساده ترین راه ها برای پاکسازی زبان مسواک کشیدن روی آن است. شما می توانید ابزاری برای تمیز کردن ربان تهیه کنید یا از یک قاشق چای خوری استفاده کنید. هنگام استفاده از مسواک، بهتر است آن را از عقب به جلو روی زبان بکشید، تا آلودگی به عقب زبان و داخل حلق نرود. لازم است برای این کار از یک مسواک دارای فرچه های نرم استفاده شود زیرا مسواک هایی که فرچه های سفت دارند می توانند به زبان آسیب وارد کنند. با این حال، ابزار زبان شوی بهترین توصیه ممکن است.

پاکسازی زبان

پاکسازی زبان

هنگام تمیز کردن زبان، این کار را با آرامش هر چه تمام تر از عقب زبان رو به جلو انجام دهید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید. بلافاصله پس از اتمام این کار ابزار خود را به دقت پاکسازی کنید تا هر گونه باکتری یا بویی از روی آن از بین بروند.دقت داشته باشید که اکثر ذرات غذایی که ممکن است بو تولید کنند در عقب زبان یافت می شوند. بنابراین وقتی زبان را از آن قسمت تمیز می کنید لازم است توجه بیشتری داشته باشید. باز هم یادآوری می کنیم از محکم برخورد کردن روی زبان پرهیز نمایید زیرا ممکن است باعث آسیب دیدن زبان شود و مدتی زمان نیاز دارد تا بهبود پیدا کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش سلول های بنیادی در درمان ارتودنسی

در نهایت کار خود را با استفاده از یک دهانشویه به اتمام برسانید تا بقایای ذرات باقی مانده نیز خارج شوند. توصیه می شود از دهانشویه های ملایم استفاده کنید زیرا نمونه های قوی پس از پاکسازی زبان موجب بروز احساس سوزش روی آن می شوند.

0/5 (0 نظر)