وارنیش فلوراید محلولی است که دندانپزشک یا دستیار او روی سطح دندان ها اعمال می کنند تا از مینای دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت کند. این ماده روی دندان ها سفت می شود تا لایه ای محافظ در برابر پوسیدگی ایجاد کند، و همچنین پوسیدگی که از قبل شروع شده است را ترمیم کند و کاهش دهد.

نحوه استفاده از وارنیش فلوراید

دندانپزشک از یک تکه گاز برای تمیز و خشک کردن دندان ها استفاده می کند. یک مسواک کوچک را به محلول وارنیش فلوراید آغشته می کند و از آن برای اعمال محلول به منظور تمیز خشک کردن دندان ها استفاده می کند. این محلول از جلو به عقب و از بالا تا پایین روی دندان های شما مثل رنگ زده می شود.

بر خلاف دهانشویه های فلورایده ساده، وارنیش فلوراید چسبناک می شود، و هنگامی که با بزاق برخورد پیدا می کند، برای محافظت از دندان ها سفت می شود. کل فرآیند فقط چند دقیقه طول می کشد. وارنیش فلوراید می تواند هر سه ماه یکبار دوباره اعمال شود.

به گفته وزارت بهداشت، کودکانی که چهار بار در سال از وارنیش فلوراید استفاده می کنند، نسبت به کودکانی که به طور منظم وارنیش دریافت نمی کنند، دندان های آنها دچار حفره های کمتری می شوند.

گاهی اوقات یک متخصص اطفال یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، وارنیش فلوراید را برای کودکانی که خیلی جوان هستند و نمی توانند به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند، تجویز و استفاده می کند.

مزایای وارنیش فلوراید

مزایای وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید چگونه عمل می کند؟

وارنیش فلوراید در شکاف ها و شیارهای کوچک مینای دندان جریان پیدا می کند و دندان را سخت تر می کند. عملکرد اولیه آن پیشگیری از ایجاد پوسیدگی دندان و در عین حال کند کردن روند پیشرفت پوسیدگی است که قبلاً شروع شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عضلات صورت و تأثیر آنها روی دندان ها

وارنیش فلوراید دندان را بدون فرآیند سنتی ترمیم دندان (دریل کردن، پر کردن یا روکش گذاشتن روی دندان) ترمیم می کند. البته، اگر حفره بزرگ باشد، درمان با وارنیش به تنهایی برای ترمیم آسیب کافی نخواهد بود و به ترمیم سنتی نیاز خواهد بود.

دستورالعمل مراقبت های بعد از وارنیش

پس از اتمام فرایند وارنیش فلوراید، تا روز بعد از مسواک زدن اجتناب کنید و چهار تا شش ساعت بعد از آن از مصرف الکل، مایعات داغ و غذای چسبناک و جویدنی خودداری کنید. جعبه هر نوع وارنیش دستورالعمل خاصی دارد.

هنگامی که فرایند وارنیش فلوراید برای کودکان خردسال انجام می شود، ممکن است بهتر باشد یک قرار بعدازظهر تعیین کنید تا مدت زمانی که کودک باید بدون غذا خوردن سپری کند به حداقل برسد.

مزایای وارنیش فلوراید

مزایای وارنیش فلوراید

آیا وارنیش فلوراید باعث تغییر رنگ دندان ها می شود؟

در ابتدا، برخی از برندهای وارنیش فلوراید رنگ دندان ها را کمی تغییر می دهند. روز بعد پس از مسواک زدن دندان ها، به رنگ اصلی خود باز می گردند. علت این است که وارنیش یک شب باقی می ماند و صبح، لایه بیرونی آن پاک می شود. لایه ای از وارنیش روی مینای دندان باقی می ماند تا از دندان ها محافظت کند.

عوارض جانبی احتمالی

هیچ عارضه جانبی عمده شناخته شده ای برای وارنیش فلوراید وجود ندارد؛ به دلیل حداقل مقدار فلورایدی که بلعیده می شود، بی خطر تلقی می شود. برخی از دندانپزشکان و پزشکان حتی وارنیش فلوراید را برای کودکان بسیار خردسال و برای نوزادان از زمانی که رویش دندان های آنها آغاز می شود توصیه می کنند.

با این حال، حتی اگر این فرایند نسبتاً ایمن باشد، تصمیم گیری در مورد نیاز به وارنیش فلوراید به عهده دندانپزشک (یا پزشک) است. برخی از کودکان از دهانشویه فلورایده تجویزی یا ویتامین های حاوی فلوراید استفاده می کنند. دندانپزشک ممکن است فکر کند که وارنیش فلوراید هنوز می تواند مفید باشد، بویژه برای کودکانی که مستعد ابتلا به پوسیدگی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان ها

موارد منع مصرف

منع مصرف عامل یا شرایطی است که در آن یک درمان پزشکی خاص (یا دارو) می تواند به فرد آسیب برساند. وارنیش فلوراید در صورت وجود زخم های قابل مشاهده داخل دهان منع مصرف دارد. در برخی موارد، افراد ممکن است به مواد تشکیل دهنده یک وارنیش خاص حساسیت داشته باشند، بنابراین مهم است که از دندانپزشک خود بپرسید که در وارنیش مورد استفاده چه موادی وجود دارد.

مزایای وارنیش فلوراید

مزایای وارنیش فلوراید

سیلانت ها در مقایسه با وارنیش فلوراید

بسیاری از افراد به این موضوع فکر می کنند که تفاوت بین وارنیش فلوراید و سیلانت های دندانی چیست. در حالی که وارنیش فلوراید یک خمیر چسبناک است که به صورت تخصصی روی کل سطح دندان ها اعمال می شود (برای کمک به محافظت از دندان ها در برابر حفره ها)، سیلانت های دندانی موادی بر پایه رزین هستند که روی حفره ها و شیارهای سطوح جونده دندان های عقب اعمال می شوند.

جالب است، یک مطالعه نشان داده است که وقتی کودکان هم سیلانت دندان و هم وارنیش فلوراید دریافت می کنند، احتمال پوسیدگی دندان های آنها کمتر از زمانی است که فقط یک نوع درمان پیشگیرانه انجام می دهند.

یک مطالعه مروری سیستماتیک نشان داده است که:

  • سیلانت های بر پایه رزین (طی یک دوره دو ساله) پوسیدگی دندان را به میزان 7/3 درصد در دندان های دائمی کودکان کاهش دادند.
  • اعمال سیلانت های بر پایه رزین همراه با وارنیش فلوراید در مقایسه با وارنیش فلوراید به تنهایی، (طی یک دوره دو ساله) بروز پوسیدگی دندان را 4/14 درصد کاهش داد.

در چندین مطالعه مروری سیستماتیک شامل کودکان سنین 5 تا 9 ساله، در ایالات متحده، بریتانیا، هنگ کنگ، دانمارک و چندین کشور دیگر، نویسندگان مطالعات به این نتیجه رسیدند که استفاده از وارنیش فلوراید 2/26% حداقل دو بار در سال از حفره های دندانی جلوگیری می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت و درمان ارتودنسی

معدنی سازی مجدد چیست؟

دندان ها به هیچ وجه تخریب ناپذیر نیستند. گرچه مینای دندان (خارجی ترین لایه دندان) یکی از سخت ترین قسمت های بدن است، اما در برابر شکستگی آسیب پذیر است.

دندان سخت است زیرا با کلسیم و فسفات معدنی شده است. باکتری های موجود در دهان نوعی اسید ایجاد می کنند که به مینای دندان حمله می کند و در نتیجه فرآیندی به نام دمینرالیزیشن (از بین بردن مواد معدنی) ایجاد می شود.

هنگامی که مینای دندان شروع به تجزیه شدن می کند، بدن فرآیندی طبیعی برای تقویت دندان دارد. به این فرآیند معدنی سازی مجدد یا ری مینرالیزیشن گفته می شود.

مینای دندان از سلول های زنده (مانند استخوان) تشکیل نشده است. متأسفانه هنگامی که تجزیه می شود، نمی تواند خود را بازسازی کند. این دلیلی است که معدنی سازی مجدد انجام می شود تا به ترمیم مینای دندان قبل از ایجاد حفره کمک کند.

مروری بر چندین مطالعه در سال 2016 نشان داده است که وارنیش فلوراید برای معدنی سازی مجدد پوسیدگی های دندانی در دوران کودکی (پوسیدگی دندان) مؤثر است. در واقع، بروز کلی معدنی سازی مجدد که در نتیجه درمان وارنیش فلوراید اتفاق می افتد، 65 درصد بیشتر از افرادی بوده است که وارنیش فلوراید دریافت نکرده اند.

مزایای وارنیش فلوراید

مزایای وارنیش فلوراید

سخن پایانی

درمان با وارنیش فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی برای کودکان در تمام سنین بی خطر و مؤثر است. درمان را می توان به محض شروع رویش دندان نوزاد شروع کرد. والدین آن دسته از کودکان (و نوزادان) که مستعد پوسیدگی هستند (بویژه برای افرادی که آب فلورایده ندارند)، ممکن است بخواهند با دندانپزشک در مورد استفاده از وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و برای سلامت طولانی مدت دهان خود و فرزند خود صحبت کنند.

0/5 (0 نظر)