عفونت ریشه یکی از شایع ترین مشکلات سلامت دهان و دندان در سراسر دنیا است. هنگامی که باکتری باعث عفونی شدن کانال ریشه دندان شما می شود، باید برای درمان ریشه دندان با دندانپزشک مشورت کنید. هدف اصلی درمان ریشه، از بین بردن باکتری ها از داخل کانال ریشه عفونی است. همچنین این درمان از عفونت مجدد دندان پیشگیری می کند و به محافظت از دندان کمک می کند. هنگامی که دندانپزشک یک درمان را انجام می دهد، پالپ ملتهب یا عفونی را خارج می کند، و قسمت داخلی دندان را به درستی پاکسازی و ضد عفونی می کند. سپس دندان را پر و مهر و موم می کند.

درمان ریشه آنقدرها هم که این فرایند به نظر می رسد، دردناک نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به یک دندانپزشک مراجعه کنید که درمان ریشه دندان را ارائه می دهد، و تمام.

با این حال، موارد خاصی وجود دارند که پس از اتمام درمان ریشه باید از آنها مراقبت کنید. هدف این مقاله این است که شما را در مورد مراقبت از دندان های خود بعد از اتمام درمان ریشه آگاه کند. پس به خواندن آن ادامه دهید.

درست بعد از فرایند درمان ریشه چه باید کرد؟

روزهایی که درمان ریشه بسیار دردناک و غیر قابل تحمل بود، گذشته اند. حتی در حال حاضر، گاهی اوقات افراد از مراجعه به دندانپزشک برای انجام درمان ریشه دندان تردید می کنند. وقتی از دندانپزشکی برای کودکان صحبت می کنیم، درمان ریشه یکی از دردناک ترین درمان های دهان تلقی می شود. با این حال، اینطور نیست.

امروزه، مراقبت های بهداشتی پیشرفته این امکان را فراهم کرده اند که اقدامات تسکین دهنده درد را برای کاهش درد در طول فرایند درمان ریشه ارائه دهند.

دندانپزشکان از یک بی حس کننده موضعی استفاده می کنند که در طول فرایند درد را به حداقل می رسانند. با این حال، در حین پاکسازی دندان ممکن است فشاری احساس کنید، اما قابل تحمل است. در طول فرآیند واقعی، تقریباً هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

مراقبت بعد از عصب کشی دندان

مراقبت بعد از عصب کشی دندان

بعد از درمان ریشه چه انتظاری باید داشت؟

سیستم کانال ریشه داخل دندان کاملاً تمیز شده است و بافت تحریک شده و باکتری هایی که باعث شده اند دندان به درمان ریشه نیاز داشته باشد از بین رفته اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روند طبیعی از دست رفتن دندان در کودکان

بعد از پایان درمان و از بین رفتن بی حسی موضعی، طبیعی است که طی چند روز آینده کمی درد و حساسیت در ناحیه احساس کنید این به دلیل فرآیند تمیز کردن است که در آن دندانپزشک یک حفره کوچک درون تاج دندان ایجاد می کند تا پالپ عفونی داخل حفره پالپ دندان را تمیز کند. اما بدن شما تحت فرآیند طبیعی بهبودی قرار می گیرد. همچنین ممکن است به دلیل باز نگه داشتن دهان برای مدت طولانی، کمی درد در ناحیه فک خود احساس کنید.

این علائم موقتی هستند و معمولاً به داروهای مسکن بدون نسخه به خوبی پاسخ می دهند. در بیشتر مواقع، هر درد و حساسیتی تنها چند روز طول می کشد. دندانپزشکان اغلب مسکن های بدون نسخه ای (OTC) را توصیه می کنند که درد شما را تسکین می دهند. برخی از مسکن هایی که به طور کلی توسط دندانپزشکان تجویز می شوند، استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (ادویل، موترین IB) هستند. مهم است که دستورالعمل های نحوه مصرف این داروها را دنبال کنید. به خاطر داشته باشید که داروهای مخدر، در صورت تجویز، ممکن است باعث خواب آلودگی شما شوند، و باید در کار با ماشین آلات خطرناک یا رانندگی با ماشین پس از مصرف آنها احتیاط کرد.

ممکن است تا مدتی پس از اتمام درمان ریشه، دندان شما احساسی کمی متفاوت با دندان های دیگر شما داشته باشد. اما اگر درد یا فشار شدیدی دارید که بیشتر از چند روز طول می کشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر آن، دستورالعمل هایی به شما داده می شوند که چند روز باید آنها را دنبال کنید. برخی از نکات در اینجا ذکر شده اند:

  • تا زمانی که بی حسی دهان شما از بین نرفته است، چیزی نخورید تا از گاز گرفتن داخل گونه یا زبان خود جلوگیری کنید.
  • تا زمانی که دندان درمان شده شما ترمیم نشده است، از جویدن یا گاز زدن با آن خودداری کنید.
  • اگر ورودی حفره دندان شما با مواد پرکننده موقتی ترمیم شده باشد، غیرعادی نیست که یک لایه نازک از آدر بین جلسات از بین برود. با این حال، اگر فکر می کنید که کل پر شدگی دندان بیرون آمده است، با دندانپزشک تماس بگیرید.
  • از خوردن غذاهای سفت که ممکن است درد و حساسیت را تشدید کنند، بخصوص بلافاصله بعد از درمان ریشه، اجتناب کنید.
  • حتماً دندان های خود را مانند معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. توصیه می شود حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید. برای تمیز کردن دندان ها، مسواک را با حرکات دایره ای حرکت دهید زیرا تمام بخش های دندان را پوشش می دهد. به دندان ها فشار وارد نکنید، زیرا ممکن است بلافاصله پس از درمان ریشه دردناک باشند.
  • ترک سیگار یا جویدن تنباکو برای چند روز نیز به کاهش درد و حساسیت کمک خواهد کرد. ممکن است به شما کمک کند عادت های بد را برای همیشه کنار بگذارید. شما هرگز نمی دانید!
  • دندانپزشکان همچنین به بیمارانی که تحت درمان ریشه قرار می گیرند توصیه می کنند که یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنند تا از عفونت های بعدی جلوگیری شود.
  • از مصرف هر نوع خوراکی و نوشیدنی شیرین که ممکن است منجر به حساسیت دندان شوند اجتناب کنید. به مدت چند روز از جویدن یا جرعه جرعه نوشیدن هر چیزی در ناحیه اطراف دندان درمان شده اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث تشدید درد و حساسیت شود.
  • اگر درد و حساسیت ظرف مدت چند روز متوقف نشد، با دندانپزشک خانوادگی خود مشورت کنید.
مراقبت بعد از عصب کشی دندان

مراقبت بعد از عصب کشی دندان

عوارض

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل دهانی و غیر دهانی بوی بد دهان

در صورت ایجاد هر یک از موارد زیر فوراً با دفتر ما تماس بگیرید:

  • تورم قابل مشاهده در داخل یا خارج دهان
  • واکنش آلرژیک به داروها، از جمله بثورات، کهیر یا خارش (تهوع یک واکنش آلرژیک نیست).
  • بازگشت علائم اولیه
  • ناهموار به نظر رسیدن بایت

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

با گذشت زمان، درد درمان ریشه کاهش می یابد و از بین می رود. با این حال، اگر همچنان درد را تجربه می کنید و متوجه تورم شدید، زمان مراجعه به دندانپزشک فرا رسیده است. در اکثر مواقع، بیماران به یک یا دو جلسه درمان ریشه نیاز دارند. گاهی اوقات، بسته به شدت عفونت، ممکن است بیمار به جلسات درمان بیشتری نیاز داشته باشد. عدم کاهش درد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما به جلسات بیشتری نیاز دارید.

اگر درد و حساسیت حتی بعد از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه نیز نسکین نیافت، ممکن است دندانپزشک برای مدت کوتاهی مسکن های مخدر را برای شما تجویز کند.

بعد از کامل شدن درمان دندان، یک روکش از جنس پرسلن، طلا یا فلز روی آن قرار خواهد گرفت. روکش از هر گونه آسیب در آینده به دندان های شما جلوگیری خواهد کرد.

آینده دندان درمان شده با درمان ریشه

دندانی که درمان ریشه مناسب داشته و به دنبال آن ترمیم مناسب دریافت کرده است، می تواند به اندازه سایر دندان های طبیعی شما دوام بیاورد. بعد از ترمیم دندان، فقط باید بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنید، از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، معاینات منظم و تمیز کردن.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان ها

ممکن است به صورت دوره ای از دندان عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود تا اطمینان حاصل شود که بهبود یافته است. گاهی اوقات، دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است، خوب نمی شود یا درد ادامه می یابد. گاهی اوقات، دندان ممکن است ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان موفق دردناک یا بیمار شود. اغلب هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، تکرار فرایند درمان ریشه می تواند دندان را نجات دهد

نتیجه گیری

درمان ریشه بهترین راه حل برای تخلیه پالپ عفونی و پیشگیری از پوسیدگی دندان به دلیل عفونت است. به دلیل عدم آگاهی، افراد از مراجعه به دندانپزشک هراس دارند. اما اصلاً اینطور نیست. درمان ریشه یک درمان ساده و سریع است که به شما کمک می کند سلامت دهان و دندان بهتری داشته باشید. پس از انجام درمان ریشه، نکات و راهکارهای ذکر شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید، و شما آماده انجام آن خواهید بود.

0/5 (0 نظر)