زمانی که بیماران متوجه می شوند برای رفع مشکل دندان ها یا فک خود باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرند، نخستین سوالی که می پرسند این است که “چه مدت باید از این ابزارهای ارتودنسی استفاده کنم؟” متاسفانه پاسخ این پرسش چندان ساده نیست!

از آنجا که هر بیمار بر اساس شرایط ارتودنسی منحصر به فرد خود درمان می شود، عوامل بسیاری هستند که برای تخمین زدن طول دوره ی درمان ارتودنسی باید مد نظر قرار گیرند. این عوامل می توانند از سن بیمار گرفته تا وخامت مشکل او باشند. زمان واکنش دندان ها و استخوان فک بیمار به درمان نیز عاملی است که قابل پیش بینی نیست، زیرا در افراد مختلف متفاوت است.

گرچه نمی توان پاسخی قطعی به این پرسش بیماران داد، می توانیم نگاهی به زمان تقریبی درمان با استفاده از بریس ها (براکت های ارتودنسی) داشته باشیم.

زمان معمول درمان و عوامل موثر بر آن

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

 

تنها عامل بزرگی که تاثیر قابل توجهی در طول درمان ارتودنسی دارد وخامت مورد خاص بیمار و نوع مال اکلوژنی است که برای درمان آن اقدام شده است. شما و دوستتان هر دو آندر بایت دارید، اما شدت آن در شما متفاوت است،  در نتیجه مدت زمان استفاده از بریس ها در هر یک از شما متفاوت خواهد بود.

عامل دیگر این است که آیا بیمار قبلا تحت مداخلات درمانی اولیه قرار گرفته است. در برخی موارد، برای دستیابی به بهترین نتیجه، ارتودنتیست درمان دو مرحله ای را پیشنهاد می دهد. گاهی اوقات، این نوع درمان می تواند دهان را بهتر برای واکنش به درمان های ارتودنسی بعدی آماده کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطرات استرس و اضطراب برای دندان ها

میزان فضای کافی، فاصله ای که دندان باید درون آن جابجا شود تا به مکان مد نظر ارتودنتیست برسد، سلامت دندان ها، لثه ها و استخوانی که آنها را درون خود نگه می دارد و از آنها حمایت می کند، و نیز چگونگی پیگیری روند درمان توسط بیمار نیز از جمله این عوامل هستند.

توصیه می شود حدود سن 7 سالگی کودک خود را نزد ارتودنتیست ببرید، زیرا بسیاری از مشکلات ارتودنسی را می توان در مراحل اولیه مهار نمود و مانع پیشرفت آنها شد. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از براکت های ارتودنسی هر چه در سنین پایین تر آغاز شود، معمولا روند درمان با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. به طور کلی، همه ی ارتودنتیست ها روی این موضوع اتفاق نظر دارند که بهترین سن برای استفاده از بریس ها 11 تا 14 سالگی است، رشد طبیعی دندان ها را به جریان می اندازد، مانع مشکلات جدی خواهد شد و طول درمان در این سن اغلب بسیار اندک خواهد بود.

با در نظر گرفتن همه ی موارد بالا، بریس ها تقریبا به طور میانگین باید حدود یک تا سه سال استفاده شوند تا درمان کامل شود. در مورد کودکان، بریس های کامل در جای خود باقی خواهند ماند تا زمانی که تمام دندان های دائم رشد کنند، با این حال فرایند درمان آنها کوتاه تر از بزرگسالان خواهد بود، البته به این علت است که بافت ها و استخوان هایی که دندان ها را در خود نگه داشته اند و آنها را حمایت می کنند هنوز در حال رشد هستند و قادرند به خوبی خود را با تغییرات پیرامون خود تطبیق دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان در ارتودنسی

به خاطر داشته باشید، گرچه همیشه مواردی هستند که نیاز است بریس ها (براکت ها) برای مدت طولانی تری روی دندان ها قرار گیرند، یا مواردی که بیمار تنها برای مدت کوتاهی به آنها نیاز خواهد داشت. پس از درمان اولیه نیاز خواهد بود از ریتینرها و برخی دیگر از ابزارهای ارتودنسی دیگر استفاده شود.

دیگر عوامل موثر بر درمان ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

 

شاید خود بیمار مهم ترین نقش را در طول درمان ارتودنسی داشته باشد. مهم است که بیمار به خوبی از بریس ها مراقبت کند و دستورالعمل های ارتودنتیست را دنبال کند. رعایت بهداشت دهان و دندان نیز تاثیر زیادی در طول درمان ارتودنسی خواهد داشت. اغلب مشاهده شده است بیمارانی که مراقب هستند تا با دقت دستورالعمل های ارتودنتیست در خصوص مراقبت از دهان و دندان ها را دنبال نمایند طول درمان کوتاه تری داشته اند.

در صورتی که بیمار طی درمان ارتودنسی با مشکلات دهان و دندان از قبیل التهاب، بیماری لثه و دیگر بیماری ها مواجه شود، در فرایند درمان اختلال ایجاد خواهد شد.

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

نوع بریس مورد استفاده

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

مدت زمان طول کشیدن درمان ارتودنسی

 

عامل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، نوع بریسی است که بیمار از آن استفاده می کند. به عنوان مثال، بریس های فلزی از فلز ضد زنگ ساخته شده اند که ممکن است رنگ شده باشند. بریس های سرامیکی به اندازه ی بریس های فلزی با دوام نیستند و اغلب بیماران از گره های شفاف استفاده می کنند. اغلب زمان بیشتری می برد تا اینویزیلاین و بریس های پشت دندانی بتوانند دندان ها را جابجا کنند، گرچه لازم است اینویزیلاین حداقل 22 ساعت در طول روز استفاده شود تا موثر واقع شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان طی درمان ارتودنسی

از آنجا که عوامل بسیاری درمان ارتودنسی را تحت تاثیر قرار می دهند، زمان تقریبی درمان کامل می تواند در هر مرحله از درمان تغییر کند. در صورت آسیب دیدن بریس ها، ممکن است بیمار مجبور باشد مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کند. بعلاوه، در صورتی که به هر دلیلی دندان ها طبق انتظار جابجا نشوند، ممکن است ارتودنتیست مجبور باشد تنظیمات بریس ها را تغییر دهد و طول تقریبی درمان و زمان خارج کردن بریس ها را مجددا محاسبه کند.

از سوی دیگر، در برخی موارد ممکن است دندان ها سریع تر از آنچه انتظار می رود جابجا شوند، در نتیجه براکت ها زودتر از موعد مقرر از روی دندان برداشته خواهند شد.

درمان ارتودنسی برای حفظ سلامت دهان و دندان ها ضروری است، بنابراین، مدت زمان طول درمان مهم نیست، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که در آینده مشکلات جدی تر بروز پیدا نکنند.

0/5 (0 نظر)