لیفت لثه یا کانتور لثه چیست؟

لیفت لثه نوعی فرایند بالینی است که توسط دندانپزشک انجام می شود، که خط لثه را تغییر شکل می دهد تا مقدار بیشتری از دندان در معرض دید قرار بگیرد و خط لثه ای متقارن تر خلق شود. این فرایند کانتور مجدد لثه، شکل دهی لثه، یا جینجیوکتومی gingivectomy نامیده می شود.

لیفت لثه ممکن است برای بازسازی لثه ها انجام شود که که طی آن لثه مجدداً ساخته می شود، تا مقدار بیشتری از دندان ها پوشش داده شود، وقتی لثه به خاطر بیماری پریودنتال تحلیل رفته است یا به دلیل بالا رفتن سن لثه از بین رفته است.

طی فرایند لیفت لثه مقداری بافت لثه از بالای دندان برداشته می شود، که باعث می شود از “لثه ای بودن” لبخند کاسته شود و مقدار بیشتری از دندان قابل مشاهده باشد. افراد اغلب نگران نسبت لثه به دندان هستند: با لیفت لثه مقداری از خط لثه بازسازی می شود تا مقدار بیشتری از دندان قابل مشاهده باشد، و از حجم لثه ای که در معرض دید قرار دارد کاسته شود. کانتور لثه می تواند برای یکدست کردن لثه های نامتقارن و غیر همسطح، و یا برای اصلاح تحلیل بافت بین، اطراف، یا روی دندان ها نیز انجام شود.

لیفت لثه فرایندی رایج برای افراد بزرگسال است، خواه برای دلایل زیبایی انجام شود، خواه برای دلایل پزشکی. این فرایند ممکن است به سادگی برای بهبود ظاهر خط لثه و متقارن کردن لبخند انجام شود، یا به عنوان یک فرایند پزشکی به منظور کاهش التهاب لثه. دندان ها و ریشه های دندان ها باید به اندازه کافی سالم باشند تا برداشت مقداری لثه بدون به خطر انداختن دندان را حمایت کنند.

لیفت لثه می تواند در مطب دندانپزشک و به جای آرام بخش ها، با استفاده از بی حسی موضعی انجام شود. این فرایند کاملاً بی خطر است، و دوره بهبود آن برای لیفت لثه های جزئی کمتر از یک هفته طول می کشد.

لیفت یا کانتور لثه

آیا لیفت لثه در طول درمان ارتودنسی ممکن است؟

لیفت لثه می تواند در طول درمان ارتودنسی با اینویزیلاین یا براکت های ارتودنسی، توسط دندانپزشک انجام شود، گرچه برخی افراد ممکن است صبر کنند تا زمانی که درمان ارتودنسی به اتمام برسد تا تصمیم بگیرند آیا لیفت لثه برای آنها مناسب است یا خیر.

نقاط ضعف و قوت لیفت لثه

گرچه جراحی لیفت لثه/ کانتور لثه تا حد زیادی فرایند زیبایی محسوب می شود، هنوز هم مداخله پزشکی هستند. مهم است همه جنبه های چنین فرایندی را مد نظر قرار دهید، تا اطمینان حاصل نمایید که برای سلامت و لبخند شما مناسب است.

نقاط قوت جراحی کانتور لثه

• فرایند تنها نیاز به یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک یا پریودنتیست دارد.
  • تنها بی حسی موضعی نیاز دارد.
  • سرپایی است و نیاز نیست شب را در بیمارستان یا کلینیک بمانید.
  • دوره بهبود آن عموماً خیلی سریع است: حدود یک هفته برای اکثر موارد زیبایی.
  • این فرایند درد چندانی ندارد و حساسیت فقط چند روز طول می کشد.
  • برداشتن لثه می تواند سلامت دهان و دندان ها را تقویت کند و دندان ها راحت تر پاکسازی خواهند شد.
  • نتایج بلافاصله قابل مشاهده و دائمی هستند: لثه ها دوباره رشد نمی کنند، مراجعات بعدی نیاز نیستند.
  • تکنیک های لیزر جدید از قبل سریع تر و مؤثرتر هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با انواع پروتز های دندانی

نقاط ضعف جراحی کانتور لثه

• ممکن است موجب حساسیت دندان ها شود: با برداشت لثه ممکن است حجم زیادی از دندان قابل مشاهده باشد، و باعث شود دندان ها با سرما یا گرما حساس شوند.
  • برای بیماری لثه درمان پزشکی محسوب نمی شود: گرچه کانتور لثه ممکن است بخشی از درمان شما برای بیماری پریودنتال یا پوسیدگی لثه باشد، اما این فرایند به تنهایی ممکن است کافی نباشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط خود با دندانپزشک مشورت کنید.
  • احتمال بروز عفونت: مانند همه جراحی های پزشکی دیگر، پس از این فرایند نیز همیشه احتمال بروز عفونت وجود دارد. منطقه را تمیز نگه دارید و برای پیشگیری از بروز عفونت دستور العمل های دندانپزشک را با دقت دنبال کنید.
  • معمولاً تحت پوشش بیمه نیست: از آنجا که لیفت لثه زیبایی تلقی می شود، لیفت لثه به تنهایی معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد (در صورتی ممکن است فرایند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که به عنوان بخشی از درمان برای بیماری لثه انجام شود).
  • لبخند شما را عالی و بی نقص نخواهد کرد: غیر همسطح یا زیادی بودن بافت لثه ها می تواند باعث شود لبخند شما نا متقارن به نظر برسد، اما اگر خود دندان ها کج و نا همسطح باشند، لیفت لثه به تنهایی ظاهر لبخند را اصلاح نخواهد کرد. ممکن است لازم باشد برای اصلاح این مشکلات دندانی مراقبت های ارتودنتیک انجام شوند.
  • ممکن است پر هزینه باشد: در برخی موارد خاص، ممکن است جراحی کانتور پر هزینه تری نیاز باشد، و از آنجا که فرایند تحت پوشش بیمه نیست، هزینه ها ممکن است باعث شوند افراد از انجام لیفت لثه خودداری کنند.

روند فرایند لیفت لثه به چه صورت است؟

فرایند لیفت لثه یا جراحی کانتور لثه در مطب دندانپزشک انجام می شود: نیاز نیست به بیمارستان مراجعه کنید یا شب را در آنجا بمانید. به طور کلی، فرایند تنها به بی حس کننده های موضعی نیاز دارد، اما برای موارد پیچیده تر، یا برای مواردی که برای درمان بیماری لثه انجام می شوند، عموماً ممکن است بی حسی موضعی لازم باشد.

عموماً، بسته به پیچیدگی روند درمان، لیفت لثه حدود 20 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. معمولاً دندانپزشک پس از صحبت کردن در مورد شرایط شما و نتایج مورد انتظار شما، از لیزر، تیغ جراحی، یا مته سرامیکی برای برش بافت لثه استفاده خواهد کرد تا برداشته شود و خط لثه متناسب با ویژگی های مد نظر شما تغییر شکل داده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهانی - بخش اول

هر تکنیکی می تواند مؤثر واقع شود، اما بسیاری از ارتودنتیست ها مته های سرامیکی را ترجیح می دهند که مزیت های متعددی دارند: هزینه کمتر، ترومای کمتر به دهان، و زمان کمتر برای تکمیل فرایند. بسته به شرایط خاص شما، یک تیغ جراحی یا لیزر می توانند مؤثرتر باشند، بنابراین پزشک شما در مورد بهترین تکنیک برای فرایند شما تصمیم خواهد گرفت.

اگر دندانپزشک از تیغ جراحی استفاده کند، معمولاً محدوده جراحی را با بخیه خواهد بست، که یا حل خواهد شد یا نیاز خواهد بود یک هفته پس از انجام فرایند کشیده شوند. فناوری های جدید اجازه داده اند لیفت لثه با لیزر یا مته های سرامیکی انجام شود، ابزارهای دقیق تر کانتور که ممکن است نیاز به بخیه نداشته باشند. کانتور لثه با لیزر یا مته به طور کلی سریع تر و با دردی کمتر از تیغ جراحی انجام می شود، در حالی که دوره بهبود آن نیز کوتاه تر خواهد بود.

فرایند لیفت لثه می تواند در طول درمان ارتودنسی با براکت ها نیز انجام شود: تصاویر زیر را مشاهده کنید تا ببینید کانتور مجدد لثه چگونه می تواند به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی شما انجام شود.

لیفت یا کانتور لثه

بهبود پس از جراحی کانتور لثه: آیا درد دارد؟

گرچه بعد از بین رفتن اثر داروی بی حس کننده ممکن است درد یا ناراحتی خفیفی تجربه کنید، اما لیفت لثه خیلی دردناک نیست و بهبود آن نسبتاً ساده است. راه های متعددی برای تسکین درد وجود دارند، از جمله کیسه یخ، دهانشویه ها، و مسکن های OTC.

شما مستقیماً پس از جراحی می توانید به منزل برگردید (اگر از بیهوشی عمومی برای شما استفاده شده باشد، لازم است شخصی شما را تا منزل همراهی کند زیرا قادر به رانندگی نخواهید بود. در طول دوره بهبود باید با دهان خود به آرامی برخورد کنید: دهان خود را با محلول و آب و نمک یا دهانشویه های فاقد الکل شستشو دهید تا منطقه را تمیز نگهدارید.

ممکن است مقداری تورم و التهاب خفیف وجود داشته باشد، که می تواند موجب بروز حساسیت یا درد شود. نوشیدنی های سرد یا خوراکی های سرد نرم مانند بستنی یا اسموتی ها، و نیز قرار دادن کیسه یخ روی گونه می توانند ناراحتی شما را کاهش دهند. در صورتی که درد تداوم داشته باشد، داروهای مسکن OTC مانند ایبوپروفن یا ادویل را امتحان کنید (از مصرف آسپرین خودداری کنید).

از غذاهای خشک، ترد، چسبناک، یا سفت پرهیز کنید: در طول مدتی که لثه های شما بهبود پیدا می کنند، لازم خواهد بود غذاهایی مانند نودل (رشته فرنگی)، ماست، میوه های پخته شده و نرم، تخم مرغ پخته شده سفت بخورید. بویژه مهم است از هر گونه خوراکی دارای دانه های ریز، مانند کیوی یا محصولات پخته شده دانه خشخاش پرهیز شود، زیرا این دانه های ریز می توانند زیر لثه های شما گیر کنند و موجب بروز التهاب و عفونت شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات مجرای تنفسی با درمان ارتودنسی

اگر بخیه دارید، ممکن است لازم باشد حدود یک هفته بعد پس از فرایند برای کشیدن بخیه ها مجدداً برگردید.

وقتی لثه های شما پس از لیفت بهبود پیدا کردند و اگر از نتایج راضی بودید، کار شما تمام شده است! لثه های شما دیگر مجدداً رشد نخواهند کرد، بنابراین، نیازی نیست برای چکاپ دوباره برگردید.

لیفت یا کانتور لثه

کانتور مجدد لثه ها لبخند شما را چگونه بهبود می دهد؟

آیا جراحی کانتور لثه واقعاً می تواند سلامت دهان شما را ارتقاء دهد؟ در حقیقت بله!

جراحی کانتور لثه جراحی شناخته شده ای است که می تواند با کاستن از لثه شما و اصلاح لبخند لثه ای شما و بهبود تقارن ظاهری آن، ظاهر لبخند شما را بهبود دهد. علاوه بر این می تواند تورم و التهاب لثه های شما را نیز کاهش دهند، بویژه پس از درمان ارتودنسی با براکت ها یا اینویزیلاین ها، که گاهی اوقات می توانند موجب حساسیت لثه ها شوند. لیفت لثه می تواند بلافاصله پس از برداشتن براکت های ارتودنسی نیز انجام شود.

اما برداشتن مقداری از بافت لثه باعث خواهد شد مسواک زدن و پاکسازی دندان ها نیز راحت تر شود، پلاک های دندانی کاهش پیدا کنند، و تجمع تارتار در قسمت های بین دندان ها که دسترسی به آنها دشوار است کاهش پیدا کند. لثه هایی که مجدداً کانتور شده اند عمق پاکت های بین آنها و دندان است، که باعث می شود آن قسمت ها کمتر شوند، جاهایی که احتمال دارد تحت حمله باکتری ها قرار بگیرند، از مسواک و نخ دندان دور بمانند، و باعث بروز بیماری لثه یا پوسیدگی دندان شوند.

کانتور مجدد لثه- یا پیوند لثه- شکل دیگری از جراحی لثه است که هم زیبایی است و هم برای سلامت شما مفید است: تحلیل لثه ای که به صورت ژنتیکی وجود دارد، یا در نتیجه محکم مسواک زدن، یا بیماری پریودنتال اتفاق می افتد، می تواند باعث شود پوشش ریشه های دندان ها از بین برود و موجب تسریع پوسیدگی دندان می شود.

مزایای آشکاری برای کانتور مجدد لثه وجود دارند: اما چه آن را برای دلایل سلامتی انجام دهید یا زیبایی- یا هر دو- می توانید روی یک لبخند بهبود یافته، زیبا، و سالم حساب کنید!

هزینه های جراحی لیفت لثه

هزینه هر جراحی لیفت لثه بسته به شرایط هر مورد می تواند متفاوت باشد. برای برداشت مقدار اندکی از بافت لثه اطراف چند دندان، هزینه کمتر خواهد بود. اما کانتوری که نیاز به تغییر شکل گسترده تری داشته باشد، برای فرایندهای ترکیبی با افزایش طول تاج دندان برای بهبود نسبت لثه به دندان، یا بخشی از درمان برای بیماری لثه، هزینه ممکن است بالاتر باشد.

کانتور لثه اغلب تحت پوشش بیمه نیست، مخصوصاً اگر برای دلایل زیبایی انجام شود