دندان های ما نقش قابل توجهی در زندگی ما ایفا می کنند، و هرگاه لبخند می زنیم در مرکز توجه قرار می گیرد. وقتی صحبت از دندان های صاف و همراستا به میان می آید، تنها تعدادی از افراد می توانند خوش شانس باشند که با دندان هایی صاف متولد شده اند. بسیاری از افراد برای اصلاح وضعیت دندان های خود و بسیاری از مشکلات دندانی، از جمله سلامت دندان ها، ممکن است مجبور باشند در جستجوی کمک از متخصصان مختلف باشند. به علت وجود مشکلات متعدد بریس ها به یک ابزار ضروری برای این اهداف، هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال، تبدیل شده اند.

بیماری های پریودنتال

معمولاً، علت ریشه ای تکان خوردن و لق بودن دندان ها بیماری های دهان است که الیاف پریودنتال لیگامان را تحت تأثیر قرار می دهند. اکثر شرایط خود را با علائمی بیشتر از لق شدن دندان ها نشان می دهند. علائم دیگر عبارتند از بو بد دهان، تورم لثه ها، و خونریزی از لثه ها و قرمز شدن آنها. برخی افرادی که تعدادی از این علائم را از خود نشان می دهند، زمان آن رسیده است که به ارتودنتیست مراجعه کنند. در افرادی که تنباکو مصرف می کنند و نیز افراد بالای 65 سال، احتمال اینکه از این بیماری رنج ببرند بالاتر است. بیماری ها می توانند ناشی از بد قرار گرفتن دندان ها باشند زیرا تمیز کردن آنها دشوارتر است.

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

چرا به بریس ها نیاز داریم؟

دندان های کج علت اصلی مراجعه اکثر افراد به ارتودنتیست هستند. این متخصصان برای اصلاح هر گونه مشکل دندانی به بریس ها و الاینرهای شفاف متکی هستند. با این حال، علیرغم دامنه وسیع ابزارهایی که استفاده می شوند، بریس ها رایج ترین آنها هستند. آنها یک دست سیم و براکت هستند که برای فشار وارد کردن به دندان هایی استفاده می شوند که بد قرار گرفته اند. همانطور که انتظار می رود، نیروی خارجی موجب بروز مقداری ناراحتی می شود؛ با این حال، فرد با استفاده از داروهای OTC با آن کنار بیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت و روش درمان آن

جابجایی دندان ها با بریس ها

عملکرد اصلی بریس ها تغییر موقعیت دندان ها در فک است. این فرایند نسبتاً طولانی است، چند ماه و گاهی اوقات حتی چند سال طول می کشد قبل از آنکه فرایند درمان به اتمام برسد. در ابتدا، دندان ها ممکن است لغزنده و لق به نظر برسند زیرا آنها در حال فشرده شدن به جای جدید هستند، که گاهی اوقات ممکن است باعث شود دندان ها به جای بدتری هل داده شوند. این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا کاملاً طبیعی است و موجب بروز هیچ شرایط جدی نمی شود. وقتی درمان به مراحل انتهایی خود می رسد لغزنده بودن نیز به پایان می رسد.

غیر از لغزنده بودن، فرد در طول دوره درمان باید انتظار مقداری فاصله و همپوشانی دندان ها را داشته باشد. این شکل از جابجایی دندان ها ممکن است به نظر برسد که شرایط در حال بدتر شدن است؛ با این حال، این کاملاً طبیعی است زیرا دندان ها در حال جابجا شدن به محل درست هستند. این فرایند نیاز دارد فرد صبور باشد تا مشکلات دندانی به درستی اصلاح شوند.

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

جابجایی پس از برداشتن بریس ها

برای بسیاری از افراد، هر گونه علامت و نشانه جابجایی و حرکت دندان ها ممکن ایت عصبی کننده باشد؛ با این حال، این کاملاً قابل انتظار است زیرا دندان ها به محل جدید خود جابجا می شوند. جلوگیری از جابجا شدن دندان ها مستلزم استفاده از ریتینر به مدت چند ماه پس از برداشته شدن بریس ها می باشد. ریتینرها به دندان ها کمک می کنند در جای خود باقی بمانند تا زمانی که استخوان فک اطراف آنها سفت شود و شکل بگیرد. در اکثر موارد، ریتینرها به مدت چند ماه استفاده می شوند؛ با این حال، برخی موارد ممکن است مستلزم آن باشند که بیمار تا پایان عمر خود در طول شب از آنها استفاده کند تا از جابجا شدن دندان ها به جای قبلی خود جلوگیری شود.

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

لق شدن دندان ها در ارتودنسی

آیا بریس ها موجب کنده شدن دندان ها می شوند؟

علیرغم احساس لق شدن دندان ها، درمان ارتودنسی به هیچ عنوان باعث کنده شدن دندان های شما نخواهد شد. بسیاری از افرادی که بیماری پریودنتال دارند، قبل از درمان مشکل خود، از ادامه روند درمان خود با ابزارهای ارتودنسی صرف نظر می کنند. انجام این کار می تواند باعث شود فرد دندان های خود را از دست بدهد. برای اطمینان پیدا کردن از اینکه همه چیز به خوبی پیش می رود، فرد باید خیلی مراقب باشد. این مراقبت اضافی عبارت است از دقت زیاد حین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و تمیز کردن دندان ها و نیز مراجعات منظم به دندانپزشک براتی چکاپ و پاکسازی های تخصصی دوره ای. روی هم رفته، بیماران باید بدانند که بریس ها نمی توانند موجب کنده شدن دندان ها آنها شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرسش های پرتکرار در مورد ارتودنسی

تحقیقات نشان می دهند جابجا شدن دندان ها تنها موجب ایجاد تغییراتی جزئی در شکل و طول ریشه دندان ها می شود، اما این تغییرات آنقدر جزئی هستند که در 98% موارد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و تنها در 2% از بیماران تغییرات قابل مشاهده ای طی درمان های روتین ارتودنسی مشاهده می شود. علت اصلی تحلیل (کوتاه شدن) ریشه دندان ها هنوز شناخته شده نیست، اما تصور می شود که در نتیجه پیش زمینه های ژنتیکی، در کنار طولانی شدن روند درمان ارتودنسی، بیشتر از 3 سال ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، این پدیده در دراز مدت هیچ مشکلی برای دندان ها بوجود نمی آورد، زیرا این باور وجود دارد که دندان ها حتی اگر نیمی از ارتفاع ریشه خود را از دست بدهند هم هرگز با مشکلی مواجه نخواهند شد.

سخن پایانی

همه افرادی که دندان لق دارند باید در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنند. اگر مشکل نتیجه استفاده از بریس ها باشد، تنها چیزی که نیاز است این است که فرد مطمئن شود توصیه های داده شده در خصوص چیزهایی که باید مصرف کند یا کارهایی که باید انجام دهد را به خوبی دنبال می کند. همه افرادی که در پی پرهیز از لق شدن دندان های خود هستند، باید مطمئن شوند دستور العمل های بهداشتی دهان و دندان ها را به خوبی دنبال می کنند.

0/5 (0 نظر)