برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 ابزارهای ارتودنسی متفاوتی استفاده می شوند. فنر فورسز یکی از این ابزارها است. فنر فورسز ابزار ثابتی است که به دندان های فک های بالا و پایین متصل می شود. این ابزار با هل دادن دندان های فک بالا به سمت عقب و دندان های فک پایین به سمت جلو عمل می کند. عموماً، این ابزار حدود ماه ششم درمان کار گذاشته می شود. علاوه بر این، بسته به وخامت مشکل بایت، 6 تا 9 ماه در جای خود باقی می ماند.

دلایل استفاده از فنر فورسز

واداشتن بیماران کم سن با ابزارهای دارای چندین بند و مال اکلوژن های کلاس 2 به استفاده از الاستیک های آنها کار دشواری است. بر اساس گزارشات، 29% بیماران دستور العمل های ارتودنتیست خود در استفاده از الاستیک ها از روی ساعت را دنبال می کنند. اما 28% دیگر آنها آنها را حداقل به مدت 12 ساعت استفاده می کنند. 42% باقی مانده همه کودکانی هستند که از الاستیک های خود تنها شب ها استفاده می کنند، و گاهی اوقات در طول روز نیز این کار را انجام می دهند، یا آنها را به ندرت استفاده می کنند، یا اصلاً از آنها استفاده نمی کنند.

با این حال، هنوز هم ارتودنتسیت ها بهترین نتایج را سریع و بی خطر می خواهند. به همین دلیل آنها از سیستم پیشرفته براکت های سلف لیگیت، سیم های سوپرالاستیک و ابزارهای ثابتی که برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 کابرد دارند، مانند فنر فورسز، استفاده می کنند، که از این طریق می توان از این الاستیک های آزار دهنده پرهیز نمود.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز نیازهای ارتودنتیست را برآورده می کند.

فنرهای فورسز برای بیماران راحت هستند که البته در نتیجه سال ها تحقیق و تجربه است که ساختار آنها در طول زمان تغییر داده است.

فنر فورسز کاربردهای وسیعی دارد.

گرچه مال اکلوژن های کلاس 2 یک طرفه تنها یک فنر فورسز نیاز دارند، اما برای جابجایی دندان های مندیبل به سمت مزیال، در موارد مال اکلوژن های کلاس 2 دو طرفه، دو فنر نیاز است. برای درمان موارد نامتقارن، ممکن است دو فنر با طول های مختلف در طرفین چپ و راست استفاده می شوند. با پیش بینی مقداری ریلپس در انتهای درمان، توصیه می شود همیشه مال اکلوژن بیش اصلاح شود تا زمانی که دندان های قدامی لبه به لبه یکدیگر قرار بگیرند.

روش هوشمندانه دیگری برای استفاده از فنر فورسز وجود دارد. در بیمارانی که دندان های قدامی ماگزیلای آنها خیلی برجسته هستند، یا افرادی که رشد اسکلتی آنها کامل شده است، ابزار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد در حالی که مقداری از ارتفاع به صورت دیستال روی سیم ارتودنسی بالا باشد قبل از دوباره محکم بستن آن. هدگیر می تواند تأثیر دیستال کنندگی روی دندان های مولر فک بالا داشته باشد. این فرایند جایگزینی برای کشیدن دندان، جراحی ارتوگناتیک، یا حتی مینی اسکروهایی است که در حال حاضر مشهور هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا ممکن است دندان ها بعد از بریس ها بیفتند؟

همان فرایند می تواند برای بیمارانی انجام شود که دندان های قدامی فک پایین آنها به شدت به سمت لینگوال انحراف دارد، یا برای جابجایی دندان های فک پایین به سمت مزیال، از جمله در بیمارانی که به صورت مادرزادی برخی از دندان های خود را ندارند.

اتصال فنر فورسز سریع و راحت انجام می شود.

به صورت سنتی، توصیه می شود ابتدا براکت های دندان های دو پایه (پرمولر) برداشته شوند. این اغلب منجر به بیرون آمدن دندان از محل خود و چرخیدن آن می شود، که صاف شدن آنها فرایند خسته کننده ای است که در کل زمان طول درمان ادامه پیدا خواهد کرد. امروزه فنرهای فورسز مستقیماً به کل سیم کمانی قوس دندانی پایین وصل می شود بدون آنکه از قبل براکت ها برداشته شوند. این کار ساده و سریع انجام می شود. جایگذاری فنر فورسز تنها چند دقیقه طول می کشد و می تواند به عنوان بخشی از جلسات بعدی انجام شود.

به ندرت مشکلی بوجود می آید یا نیاز به ترمیم دارند! اما برخی نکات مفید وجود دارند.

مرتبط ترین تأثیر نامطلوب استفاده از فنرهای فورسز جلو آمدگی دندان های قدامی فک پایین است. گرچه، از این مشکل نیز می توان پیشگیری نمود.

توصیه می شود از سیم های ضد زنگ “021. X 025. با شیارهای 022.” استفاده شود. سیم های کمانی باید رو به عقب سفت شوند. افزودن اسپلینت یا چین های الاستیک از آخرین دندان مولر در سمت راست به دندان معادل مقابل آن می تواند کمک کننده باشد. به ندرت پیش می آید که فشار دادن فنر روی براکت های دندان های دو پایه (پرمولر) منجر به شل شدن براکت ها شوند. قفل پیچ Gurin، که به سیم کمانی پشت براکت متصل شده است، به عنوان یک مانع عمل می کند و ممکن است از آن جلوگیری کند. به جای آن، یک چین الاستیک می تواند از حلقه میله فشار به قلاب بند دندان مولر فک پایین گره زده شود. این مهار کوتاه از آزادی حرکت در مسیر مزیال خواهد کاست. در حقیقت، احتمال شل شدن براکت روی دندان های پرمولر بسیار اندک و به صفر نزدیک است.

هنگام جایگذاری فنر، ارتودنتیست باید به بیمار نشان دهد چگونه دو جزء تشکیل دهنده فنر کنار یکدیگر قرار می گیرند. در نتیجه، آیا باید دو جزء از یکدیگر جدا شوند، از جمله به این دلیل که بیمار دهان خود را خیلی باز کرده است، او باید بتواند بدون مراجعه به ارتودنتیست، اجزاء را مجدداً کنار یکدیگر قرار دهد.

با پرهیز از فشردگی زیاد فنر می توان از بروز تروما پیشگیری نمود. اگر میله فشار در انتهای بالایی کویل اسپرینگ قابل مشاهده باشد، توصیه می شود از یک میله کوتاه تر استفاده شود. گاهی اوقات دو خمیدگی کوچک در میله فشار می تواند راحتی بیمار را به میزان قابل توجهی افزایش دهد زیرا این کار اجازه می دهد فنر راحت تر درون تا شدگی باکال قرار بگیرد.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

شکستن بسیار نادر است و حتی اگر اتفاق هم بیفتد، اجزاء فنر شکسته خواهند شد. بیمار متوجه آن نخواهد شد، زیرا زبان یا داخل گونه هیچ آسیبی نخواهند دید. اگر این اتفاق رخ دهد، به راحتی فنر را تعویض کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر کیست های با منشاء دندانی روی لبخند

بیماران و والدین آنها نیز از استفاده از فنر فورسز خوشحال خواهند بود.

تأثیر گذاری استفاده از الاستیک ها برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 تا حدودی به توانایی بیمار برای نصب صحیح آنها بستگی دارد. متأسفانه، نیمی از بیماران الاستیک ها را خوب گره نمی زنند. متأسفانه، این کار نیاز به مهارت دستی و صبر برای متصل کردن حلقه های کشی ظریف به قلاب های کوچک دارد. در نتیجه، ممکن است به نظر بیماران اینکه مجبور باشند این الاستیک ها را به طور منظم وصل کنند دردسر آفرین باشد.

بیمارانی که از فنر فورسز برای اصلاح استفاده می کنند ممکن است که در ابتدا از وجود ابزار داخل دهان خود اذیت شوند، اما آنها خیلی زود تأثیرگذاری این ابزارها از نظر طبیعت نیاز کمتر آنها به نگهداری و استنباط آنها مبنی بر اینکه ابزارهای ثابت ممکن است زودتر برداشته شوند، را ستایش خواهند کرد.

اگرچه ممکن است فنرها احساس برجسته بودن را بوجود بیاورند، اما بیماران می توانند داخل آینه چک کنند که آنها منجر به بروز هیچ تورمی داخل گونه ها نشوند. بر خلاف ابزارهای یک تکه اصلاح کننده مال اکلوژن کلاس 2، فنر فورسز توانایی بیمار برای جابجا کردن فک را محدود نمی کند- آنها حتی می توانند خمیازه های بزرگ بکشند. این به معنای راحتی واقعی بیمار است.

علاوه بر این، والدین از تأثیر گذار بودن درمان خرسند خواهد بود. اگر آنها فراموش می کنند دائماً به کودک خود گره زدن الاستیک ها را یادآوری کنند، این ابزارها برای آنها یک راه حل نجات دهنده خواهند بود. بعلاوه، فرایند ناخوشایند متصل و باز کردن الاستیک ها قبل و بعد از وعده های غذایی حذف می شود.

فنر فورسز دو تکه نسبت به نمونه یک تکه آن مزایای آشکاری دارد

مشکل شایعی که برای ابزارهای یک تکه برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 وجود دارد این است که آنها آنها به بیمار اجازه نمی دهند دهان خود را خیلی باز کند، به عنوان مثال، هنگام خمیازه کشیدن، از آنجا که این می تواند منجر به شکسته شدن ابزار شود. خوشبختانه، گرچه این برای برخی از انواع فنرهای فورسز (Forsus Fatigue Resistant Device) صدق نمی کند، زیرا از دو جزء مجزا تشکیل شده است که مانند تلسکوپ کنار یکدیگر قرار داده می شوند. اگر بیمار دهان خود را خیلی باز کند، اجزاء به سادگی از یکدیگر جدا می شوند. اکثر بیماران می توانند اجزاء بالایی و پایینی را به راحتی مجدداً متصل کنند. این نه تنها می تواند از نیاز به مراجعات اضافی به ارتودنتیست جلوگیری کند، علاوه بر این باعث می شود نصب مجدد فنرها غیر ضروری باشد، بعلاوه، مدت زمانی که باید روی صندلی دندانپزشکی سپری شود و احتمالاً طول کل درمان را کاهش می دهد.

در هر جلسه، ابزارهای دو تکه ارتودنتیست را قادر می سازند به راحتی اصلاح حاصل شده را بررسی و ارزیابی نماید. برای انجام این کار، فنر از میله جدا می شود و از بیمار خواسته می شود مندیبل (فک پایین) خود را تا جایی که می تواند به سمت دیستال حرکت دهد. دو جزء تکی باید در شکن باکال قرار گیرند تا در اکلوژن اختلال ایجاد نکنند. سپس دو جزء دوباره کنار یکدیگر قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کویل اسپرینگ یا فنر ارتودنسی

این تست سریعی است که اطلاعات مفیدی در مورد وضعیت کنونی درمان و اینکه آیا اکنون فعال سازی فنر ضروری است یا خیر ارائه می دهد. بر خلاف سیستم های یک تکه، جدا سازی های پیچیده نیز لازم و ضروری نیستند. بعلاوه، این تظاهرات انگیزه و اشتیاق بیمار را بهبود می دهند.

فنر فورسز در ارتودنسی

فنر فورسز در ارتودنسی

راه های مختلفی برای فعال سازی فنرها وجود دارد.

فنر فورسز، بسته به وضعیت پایه و واکنش بیولوژیکی، به مدت 3 تا 5 ماه در جای خود باقی می ماند. فنرها می توانند در طول چکاپ های منظم مجدداً فعال شوند تا زمانی که نتایج مطلوب حاصل شوند. بازسازی مجدد می تواند به روش های مختلفی حاصل شود. ابتدا، با کاهش مقدار بازی کردن پین درون لوله هدگیر. سپس، در برخی فواصل در صورت لزوم، با متصل کردن یک قفل Gurin در سمت دیستال براکت های متصل شده روی دندان های نیش. گزینه های مختلف به ارتودنتیست اجازه می دهند برای هر نفر تنها یک درمان استفاده کند.

معمولاً، هیچ نیرو و فشار اضافی یا سنگین تری نیاز نیست. تنها در موارد خیلی حاد مال اکلوژن های کلاس 2، پس از دو ماه باید یک میله فشار بلندتر قرار داده شود. در این صورت، نیازی به کارگذاری کویل اسپرینگ نیست. این باعث خواهد شد زمانی که روی صندلی دندانپزشکی سپری می شود، هزینه های درمان، و تلاش های فردی کاهش پیدا کنند.

مزایای فنرهای فورسز

فنرهای فورسز برای جایگزینی هدگیر یا الاستیک ها استفاده می شوند. مزیتی که این ابزار برای بیماران دارد این است که نیاز نیست بیمار به خاطر داشته باشد از هدگیر خود استفاده کند یا سه تا چهار مرتبه در طول روز الاستیک های خود را تعویض کند. بعلاوه، به اندازه هدگیر قابل مشاهده نیست یا جلب توجه نمی کند. برای برخی از بیماران، فنرهای فورسز عموماً سریع تر عمل می کنند. مهم تر از همه اینکه، عدم همکاری بیمار در دیگر روش هایی که برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2 استفاده می شوند، مسئله اصلی نیست!

معایب فنر فورسز

گاهی اوقات ممکن است میله فنر ممکن است بیرون بیاید، و باعث شود میله فنر از سیم آویزان باقی بماند. دستورالعمل های لازم به بیمار داده می شوند تا این مشکل با باز کردن دهان و قرار دادن مجدد میله درون لوله حل شود. اگر به هر دلیلی این کار قابل انجام نباشد، باید به بیمار دستور داده شود که بلافاصله با ارتودنتیست خود تماس بگیرد. بعلاوه، مشکلاتی مانند گاز زدن میله می تواند باعث لب پر شدن دندان ها شود. چند روز نخست پس از جایگذاری، خوردن دشوار خواهد بود و حتی تمیز نگه داشتن آن نیز تا حدی مقداری سخت خواهد بود. درست مانند هر چیز دیگری که در کنار بریس ها استفاده می شود، بیمار پس از چند روز به فنر عادت خواهد کرد.

0/5 (0 نظر)