غذاهای نامناسب برای بریس های سرامیکی

هنگام انتخاب یک بریس مهم است از چیزهایی که می توانید و نمی توانید بخورید آگاه باشید تا از آسیب احتمالی جلوگیری کنید. در این مقاله، در مورد غذاها، خوراکی ها و نوشیدنی هایی صحبت خواهیم کرد که باید از آنها دوری کنید.

بریس سرامیکی چیست؟

بریس های سرامیکی یکی از مؤثرترین ابزارهای ثابت موجود در بازار هستند که مزیت اضافه آنها پنهان بودن آنها است. براکت های سرامیکی مانند بریس های فلزی عمل می کنند و تنها تفاوت این است که براکت ها شفاف یا همرنگ دندان هستند. این برای هر کسی که ممکن است طرفدار سیم های فلزی نباشد عالی است، زیرا آنها بی نظمی ها و بایت هایی که مشکل شدید دارند را اصلاح می کنند.

بریس های شفاف نسخه ظریف تری از بریس های فلزی سنتی هستند که این امکان را برای شما فراهم می کنند تا بدون مواجه شدن با زیبایی ضعیف بریس های فلزی، دندان ها را صاف کنید. به جای براکت های فلزی، براکت های شفاف با براکت های همرنگ دندان ارائه می شوند که به سختی در دهان شما قابل مشاهده هستند. به جای سیم های فلزی برای اتصال براکت ها، بریس های شفاف با سیم های شفاف یا همرنگ دندان ارائه می شوند. در نتیجه، بریس های شفاف با دندان های شما ترکیب می شوند، در حالی که بریس های فلزی مانند ریل های راه آهن مینیاتوری روی دندان های شما به نظر می رسند.

بریس سرامیکی چیست؟

بریس سرامیکی چیست؟

چرا باید مراقب آنچه می خورم باشم؟

قبل از نصب بریس های سرامیکی، می توانید هر چیزی را که دوست دارید بخورید، اما وقتی بریس ها را نصب می کنید، باید کمی مراقب باشید. اگر غذاهای خیلی سفت، چسبناک یا ترد بخورید، براکت ها و سیم هایی که بریس های سرامیکی را تشکیل می دهند، می توانند خم شوند، از جای خود جدا شوند یا کاملاً کنده شوند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید با داشتن بریس های سرامیکی حتماً باید از خوردن چه غذاهایی اجتناب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت و روش درمان آن

غذاهایی که در طول درمان با الاینرهای شفاف باید از آنها اجتناب کرد.

براکت های شفاف مانند بریس های فلزی، پس از قرار دادن توسط ارتودنتیست در جای خود ثابت می مانند، به این معنا که بیمار باید غذا خوردن و تمیز کردن دهان خود با ابزار چسبانده شده به دندان ها را بیاموزد. خوردن برخی از غذاها با استفاده از بریس ها آسان تر از بقیه است. برخی از غذاهایی که افرادی که بریس های رنگی دارند باید از آنها اجتناب کنند عبارتند از:

  • آدامس
  • ذرت بو داده
  • آبنبات های جویدنی
  • یخ
  • آجیل
  • آبنبات های سخت
  • چوب شور
  • کراکر سخت
  • چیپس

میوه ها و سبزیجات را خرد کنید

خوراکی های سفت می توانند به براکت ها و سیم های همراه بریس ها آسیب وارد کنند و شما را مجبور می کنند برای انجام تعمیرات مورد نیاز به دندانپزشک مراجعه کنید. سایر خوراکی ها مانند ذرت بو داده یا آبنبات های جویدنی می توانند زیر ابزار گیر کنند. خارج کردن آنها می تواند چالش برانگیز باشد زیرا بریس ها مانع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان ها می شوند.

تا حد امکان باید از خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین اجتناب شود زیرا باعث پوشاندن دندان ها توسط پلاک می شوند. این امر خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد زیرا بریس ها تمیز کردن صحیح دندان ها را دشوارتر می کنند.

شیرینی های چسبناک و تافی ها

هر نوع آبنبات سفت بخصوص تافی معمولاً یک کابوس برای بریس ها هستند، زیرا آنها به راحتی به دندان های شما گیر می کنند. بنابراین به این فکر کنید که با یک بریس چگونه خواهد بود. دقیقاً به همین دلیل است که ما به بیماران خود می گوییم که از خوردن هر نوع شیرینی چسبناک و جویدنی خودداری کنند. خوراکی های حاوی قند بالا، کربوهیدرات ها، که همراه با باکتری های روی دندان ها به تشکیل پوسیدگی دندان کمک می کنند، علاوه بر خطر شکستگی دندان زیاد می توانند منجر به پوسیدگی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با ایمپلنت های دندانی

آیا برای شیرینی جایگزینی وجود دارد؟ در مقادیر کم، تکه های شکلات نرم و با دمای اتاق برای ذائقه شیرینی شما مناسب هستند. همچنین می توانید یک کیک نرم مانند وانیلی یا شکلاتی را امتحان کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم از کیک میوه ای یا هر چیزی که حاوی آجیل است دوری کنید زیرا باعث آسیب می شود.

غذاهایی که در طول درمان با الاینرهای شفاف باید از آنها اجتناب کرد

غذاهایی که در طول درمان با الاینرهای شفاف باید از آنها اجتناب کرد

آجیل، چیپس و چوب شور

این میان وعده های خوشمزه عالی هستند، مگر اینکه بریس داشته باشید. اگر در طول درمان از آنها بخورید، به احتمال زیاد بریس های سرامیکی شما آسیب خواهند دید. شما همچنین در معرض خطر گیر کردن آنها بین برخی از سیم های خود هستید و ممکن است جدا کردن آنها دشوار باشد.

تغییر رنگ براکت ها

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام انتخاب چیزی برای خوردن مراقب باشید این است که مطمئن باشید هیچ چیز منجر به تغییر رنگ بریس های شما نمی شود. اگر مراقب نباشید، هنگامی که سوپ گوجه فرنگی مورد علاقه خود را میل کنید، بریس های سرامیکی شما ممکن است خیلی شفاف به نظر نرسند. برخی از مواد غذایی دارای رنگدانه های بسیار بالایی هستند و براکت های شما را لکه دار می کنند.

خوراکی ها و غذاهایی که می توانند آسیب وارد کنند یا زیر بریس ها گیر کنند، تنها چیزهایی نیستند که افرادی که از بریس های شفاف استفاده می کنند باید نگران آنها باشند. اجزاء همرنگ دندان ابزار می توانند لکه ها را جمع آوری کنند و این باعث می شود که لکه ها در دهان افرادی که از بریس ها استفاده می کنند بیشتر به چشم بیایند. نمونه هایی از خوراکی هایی که می توانند براکت های همرنگ دندان های شما را لکه دار کنند عبارتند از:

  • غذاهایی با مقدار زیادی کاری یا زردچوبه
  • چغندر
  • توت ها
  • خردل زرد
  • شراب قرمز
  • چای
  • قهوه
  • سس سویا
  • غذاهای حاوی رنگ مصنوعی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان در ارتودنسی

نوشابه تیره

مسواک زدن، یا حداقل آبکشی بعد از هر وعده غذایی، به محدود کردن ایجاد لکه روی بریس های شفاف کمک می کند. هر چه مواد رنگی موجود در غذاها و نوشیدنی ها با ابزار تماس بیشتری داشته باشند، احتمال لکه گیری آنها بیشتر می شود. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی همچنین به تمیز نگه داشتن دندان ها کمک می کند و به دلیل چسبیده بودن بریس ها به دندان ها خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

غذاهای بنفش

بسیاری از غذاهای بنفش خوشمزه مانند شاه توت و چغندر وجود دارند که رنگ بریس های سرامیکی شما را تغییر می دهند. ظاهر بنفش تیره آنها هر چیز دیگری که لمس می کنند را لکه دار می کند، بنابراین، باید مراقب باشید تا روی بریس های شما تأثیر نگذارند.

غذاهای قرمز رنگ

غذاهای قرمز رنگ مانند سوپ ها و سس های غلیظ گوجه فرنگی به بریس های سرامیکی شما رنگ نارنجی می دهند، پس مراقب باشید و بعد از خوردن آنها دهان خود را با آب آبکشی کنید. بنابراین اکنون می دانید که کدام غذاها برای بریس های سرامیکی شما مناسب نیستند.

تغییر رنگ براکت ها

تغییر رنگ براکت ها

سیگار خوردنی نیست اما می تواند بریس های شما را لکه دار کند!

افرادی که سیگار می کشند قبل از درمان با بریس های شفاف باید این عادت را ترک کنند زیرا دود تنباکو رنگ آنها را تغییر می دهد. دود سیگار منجر به زرد شدن براکت ها و سیم ها می شود و ابزار را بیشتر نمایان می کند. خمیر دندان سفید کننده می تواند به سفید ماندن براکت ها کمک کند، اما قسمت هایی از دندان های بیمار که توسط براکت ها پوشانده شده اند احتمالاً تا زمانی که درمان بیمار به پایان برسد، رنگ دیگری خواهند داشت.

0/5 (0 نظر)