بارها و بارها بیدار شدن با دندان های دردناک یا حساس، اصلاً طبیعی نیست. برای پاسخ به پرسش متداول “چرا وقتی از خواب بیدار می شوم دندان هایم درد می کنند؟”، ابتدا باید این موضوع را در نظر بگیرید که یافتن علت این مشکل ممکن است دشوار باشد، زیرا شرایط یا موقعیت های متعددی می توانند باعث دندان درد و حساس شدن دندان ها شوند. علت ممکن است به سادگی موقعیت خواب شما، یا پیچیده تر  باشد، مانند نهفته بودن دندان ها یا براکسیسم (دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر) باشد. در این مقاله، طیف وسیعی از علل احتمالی دندان درد صبحگاهی و اینکه چگونه می توانید کمک بگیرید را برای شما بررسی خواهیم کرد.

علل دندان درد در صبح

اگر هنگام بیدار شدن از خواب دندان های شما درد می کنند، دلایل زیادی وجود دارند: دندان قروچه، بیماری لثه، احتقان، حفره های دندانی یا سایر آسیب های دندانی، اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ) یا حتی بیماری قلبی. درد خفیف دندان معمولاً در منزل قابل درمان است. با این حال، برای درد شدید دندان، شما باید در اسرع وقت برای دریافت یکی از گزینه های درمانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علل دندان درد بعد از خواب

علل دندان درد بعد از خواب

براکسیسم (دندان قروچه یا فشردن و ساییدن دندان ها و فک ها روی یکدیگر)

دندان قروچه نوعی اختلال خواب است که در آن شما دندان های خود را معمولاً در شب روی یکدیگر فشار می دهید یا آنها را به هم می سایید. اغلب، ممکن است حتی متوجه نشوید که این کار را انجام می دهید، مگر اینکه با علائمی از خواب بیدار شوید، که می توانند شامل سر درد، درد فک و دندان درد باشند. دندان قروچه ممکن است به آرامی مینای دندان های شما را از بین ببرد، که می تواند منجر به افزایش حساسیت و درد شود.

در صورتی که دندان قروچه دلیل درد دندان شما باشد، یک محافظ دندان شبانه می تواند درد دندان شما را تسکین دهد. محافظ های دندان یک ضربه گیر بین دندان های دو فک بالا و پایین ایجاد می کنند و از آنها در برابر فرسایش و آسیب هایی که دندان قروچه می تواند ایجاد کند محافظت می کنند.

بیماری لثه (بیماری پریودنتال)

بیماری پریودنتال زمانی رخ می دهد که بافت های اطراف دندان های شما عفونی می شوند. به طور معمول، عادات بد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث ایجاد پلاک روی دندان های شما می شوند، که در نهایت منجر به بروز بیماری لثه می شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، لثه های شما ملتهب و حساس می شوند و حتی ممکن است دندان های شما لق شوند. حتی اگر دندان های شما لق نشوند، التهاب بافت به تنهایی می تواند باعث بروز دندان درد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کاربرد فنر فورسز در ارتودنسی

دندانپزشک شما یا متخصصی به نام پریودنتیست می توانند بیماری لثه را تشخیص داده و درمان کنند. در این بین، برای کمک به کنترل بیماری، می توانید اقداماتی را در منزل انجام دهید. سیگار یک عامل خطر اصلی است، بنابراین ترک آن می تواند به بهداشت دهان و دندان های شما کمک کند. در رابطه با عادات خوب دهان و دندان، اگر قبلاً این کارها را انجام نداده اید، حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. اگر به بیماری پریودنتال مشکوک هستید، فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل دندان درد بعد از خواب

علل دندان درد بعد از خواب

عفونت یا احتقان سینوس

اگر درد دندان شما در کنار علائم عفونت سینوسی در دندان های فک بالای شما بوجود آمده باشد، مشکلات سینوسی می توانند علت درد شما باشند. حتی اگر احتقان شما به طور کامل به عفونت سینوسی تبدیل نشده باشد، فشاری که احتقان شما ایجاد می کند می تواند روی دندان های شما نیز تاثیر بگذارد. وقتی عفونت سینوسی دارید، سینوس های شما ملتهب و متورم می شوند، و به استخوان ها و بافت های اطراف فشار وارد می کنند.

برای کاهش فشار ناشی از عفونت سینوسی، سعی کنید بدن خود را به خوبی هیدراته نگه دارید، در بخار حاصل از آب گرم حمام یا دوش نفس بکشید، یا از اسپری های ضد احتقان بینی استفاده کنید. مسکن های بدون نسخه نیز ممکن است به کاهش درد کمک کنند. اگر عفونت سینوسی ادامه یابد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.

 

وضعیت خواب

در حالی که ممکن است موقعیت خواب دلیل اصلی دندان درد شما نباشد، اما وضعیت خواب شما می تواند روی شدت دندان درد شما تأثیر بگذارد. وقتی شب دراز می کشید، خون بیشتری در سر شما جمع می شود و فشار را افزایش می دهد، که می تواند درد دندان های شما را افزایش دهد.

اگر فکر می کنید وضعیت خواب شما روی درد دندان شما تأثیر می گذارد، سعی کنید با بالش زیر سر خود را بلند کنید. همچنین با خوابیدن در حالی که سمتی از صورت که دندان شما درد می کند رو به بالا باشد، ممکن است تسکین پیدا کنید. حتی اگر این باعث می شود که درد دندان شما بهتر شود، باز هم باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید. معمولاً وضعیت خواب تنها دلیل درد دندان نیست.

حفره، ترک خوردن، یا آبسه دندان

دندان درد یا درد موضعی در یک دندان خاص، احتمالاً علت اصلی خود را در آن دندان دارد. در این صورت، علل شایع شامل حفره دندان، دندان ترک خورده یا آبسه دندان هستند. در زیر هر کدام توضیح داده شده اند:

  • حفره ها که به عنوان پوسیدگی دندان نیز شناخته می شوند، حفره های ریزی هستند که در دندان شما باز می شوند.
  • دندان های ترک خورده دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند؛ ترک در دندان های شما.
  • آبسه ها عفونت های نزدیک یا داخل دندان شما هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل عدم تقارن صورت و روش درمان آن

هنگامی که حفره ها، دندان های ترک خورده و آبسه های دندانی را درک کردید، منطقی است که آنها بتوانند باعث ایجاد درد شدید دندان شوند. درد ناشی از حفره های دندانی و دندان های ترک خورده معمولاً می آید و می رود، در حالی که درد ناشی از آبسه های دندانی ثابت است. درمان ها برای هر هر یک از این شرایط متفاوت هستند، اما در موارد شدید می تواند شامل درمان ریشه یا کشیدن دندان باشد. در حالی که منتظر قرار ملاقات با دندانپزشک هستید، با اجتناب از عوامل محرک (مانند غذای سرد، گرم یا سفت) و مصرف مسکن های ضد درد، می توانید درد را کنترل کنید.

دندان نهفته

در افراد بزرگسال، دندان های نهفته بیشتر به شکل دندان عقلی ظاهر می شوند که کشیده نشده اند. دندان نهفته زیر خط لثه گیر می کند، که معمولاً زمانی رخ می دهد که دهان شما به اندازه کافی بزرگ نیست که همه دندان های شما را درون خود جای دهد. همچنین ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که دندان شما رشد می کند و سعی می کند در مسیر اشتباه بروید.

دندان شما ممکن است درون لثه یا حتی درون استخوان گیر کرده باشد. دندان نهفته قادر به رشد و رویش نیست، و این می تواند باعث بروز درد در آن دندان یا دندان های اطراف آن شود که به آنها فشار وارد می کند.

یک درمان معمول برای دندان های نهفته، کشیدن آنها با جراحی است. بر اساس انجمن ارتودنتیست های آمریکا، “درمان یک دندان نهفته می تواند از نسبتاً ساده تا پیچیده باشد”. برای این منظور، بهتر است دندان نهفته مشکوک زودتر توسط دندانپزشک، متخصص ارتودنسی یا جراح فک و صورت معاینه شود.

 

علل دندان درد بعد از خواب

علل دندان درد بعد از خواب

اختلال عملکرد مفصل فکی- گیجگاهی (TMD)

اختلالات TMJ که تحت عنوان TMD نیز شناخته می شوند، به اختلال عملکرد مفصل فکی- گیجگاهی اشاره دارند که فک شما را به جمجمه شما متصل می کند. هنگامی که این مفصل به درستی عمل نمی کند، می تواند منجر به بروز علائم مختلفی از جمله سوزش فک، درد فک و دندان درد شود. گاهی اوقات TMD باعث می شود که عضلات فک بیش از حد کار کنند، که می تواند منجر به دندان درد شود.

از آنجا که علت TMD ناشناخته است، ممکن است از بین بردن کامل دندان درد مرتبط با آن دشوارتر باشد. اگر فکر می کنید دندان درد شما ناشی از TMJ است، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در مورد علل مشکوک مورد خاص TMJ بیشتر بدانید و برای درمان اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش سلول های بنیادی در درمان ارتودنسی

سفید کردن دندان ها

به طور گسترده ای شناخته شده است که سفید کردن دندان ها باعث ایجاد حساسیت دندانی می شود که معمولاً با توقف استفاده از محصولات سفید کننده دندان کاهش می یابد. در صورت استفاده از محصولات سفید کننده دندان در طول شب، احتمال بروز درد صبحگاهی بیشتر است. اگر با دهان باز می خوابید، احتمالاً با دندان های خشک از خواب بیدار می شوید که می تواند حساسیت های ناشی از سفید کردن دندان ها را تشدید کند.

اگر سفید کردن دندان باعث درد شما می شود، می توانید سفید کردن دندان های خود را متوقف کنید، از محصول سفید کننده دندان های خود کمتر استفاده کنید یا محصول دیگری را امتحان کنید.

حمله قلبی یا بیماری قلبی

در حالی که این بدترین حالت ممکن است، اما دندان درد صبحگاهی شما می تواند نشانه ای از بیماری قلبی یا حتی حمله قلبی باشد. عصب واگ شما عامل ارتباط بین ناراحتی قلبی و دندان درد است- این عصب از قلب و فک شما عبور می کند. اگر دندان درد شما با درد یا گرفتگی قفسه سینه، تنگی نفس یا سبکی سر همراه است، فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد.

اگر دندانپزشک نتواند علت دندان درد شما را مشخص نماید، ممکن است شما را به متخصص قلب ارجاع دهد.

وقتی دندان درد را تجربه می کنید چه کاری باید انجام دهید؟

واضح است که دندان درد می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از مشکل خفیفی مانند احتقان بینی گرفته تا چیزی جدی مانند حمله قلبی. صرف نظر از اینکه چه چیزی باعث درد دندان شما شده است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید و اگر فکر می کنید یک مورد اورژانسی پزشکی است با اورژانس تماس بگیرید. همیشه دریافت توصیه های پزشکی و مراجعه به دندانپزشک، هر زمان که متوجه تغییرات عمده در دهان خود شدید، مهم است. تا زمانی که بتوانید به برخی از پاسخ ها دست یابید، راه حل های زیر به کاهش درد دندان کمک می کنند:

  • مسکن های ضد درد بدون نسخه (OTC) را مصرف کنید.
  • دهان خود را با آب نمک بشویید.
  • هر بار به مدت 20 دقیقه، کمپرس سرد را روی ناحیه دردناک قرار دهید.

چگونه از بروز دندان درد در آینده جلوگیری کنیم؟

همه علل دندان دردها قابل پیشگیری نیستند، اما بهبود وضعیت سلامت دهان و دندان ها می تواند به کاهش خطر دندان درد کمک کند. مراقبت از دندان ها ساده است:

  • اطمینان حاصل کنید که حداقل دو مرتبه در روز با یک مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده مسواک می زنید.
  • حداقل یک مرتبه در روز (ترجیحاً دو مرتبه) نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • هر زمان که درد یا نگرانی در مورد سلامت دندان های خود دارید، برای معاینات اضافی نزد یک دندانپزشک مجرب برنامه ریزی کنید.
0/5 (0 نظر)