همانطور که در مورد سایر مسائل یا مشکلات سلامتی صدق می کند، تشخیص زود هنگام پوسیدگی های دندانی بسیار مهم است. این اقدام نه تنها درمان مشکل را به طور کلی آسان تر می کند، بلکه به کاهش عوارض بعدی که می تواند از درمان نکردن به موقع آن بوجود بیاید نیز کمک می کند.

تشخیص زود هنگام پوسیدگی به گونه ای که بتوان آن را فوراً از بین برد، بهترین راه برای جلوگیری از گسترش حفره است. از سوی دیگر، حفره ای که درمان نشده رها می شود، می تواند منجر به بروز تعداد زیادی از عوارض مانند مشکلات جویدن، گیر کردن ذرات غذا، درد یا ناراحتی، آبسه یا عفونت و در نهایت از دست دادن دندان شود.

به این دلایل، مهم است که هر 12 ماه یک مرتبه به طور منظم ویزیت دندانپزشکی داشته باشید تا دندانپزشک شما بتواند هر دندان را به صورت جداگانه معاینه کند و از عدم وجود پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی اطمینان حاصل کند.

دندانپزشک شما با دقت به علائم هشدار دهنده اولیه پوسیدگی نگاه می کند و مطمئن می شود که دندان ها و لثه های شما تا حد امکان سالم می مانند. این مهم است که بیماران از بهترین کیفیت خدمات دندانپزشکی بهره مند شوند و سلامت دهان و دندان های شما اولویت اصلی آنها است.

در زیر به جزئیات بیشتر در مورد چهار مورد از نشانه های اصلی که نشان می دهند شما ممکن است حفره داشته باشید می پردازیم. در صورت داشتن هرگونه پرسش با دندانپزشک تماس بگیرید.

دندان درد

درد یا ناراحتی در هر یک از دندان های شما هرگز طبیعی نیست و قطعاً باعث بروز نگرانی می شود. اگر در دندان یا دندان های خود درد دارید، ایده خوبی است که در اسرع وقت از دندانپزشک وقت بگیرید. در این قرار ملاقات، دندانپزشک شما به طور کلی با پرسش در مورد ناراحتی شما شروع می کند، و سپس با گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس کار خود را ادامه می دهد. هنگامی که تصاویر گرفته می شوند و روی مانیتور نمایش داده می شوند، دندانپزشک یک بررسی قابل مشاهده انجام خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

دندانپزشک با بررسی وضعیت فعلی دندان از طریق اسکوپ و مشاهده اشعه ایکس دیجیتال بر روی یک مانیتور بزرگ، بهترین اقدام را برای بازگرداندن دندان به طبیعی ترین شکل و آناتومی آن توصیه می کند.

در بسیاری از شرایط، پر کردن دندان توصیه می شود. این فرایند مستلزم آن است که دندانپزشک شما از یک مته ریز برای از تراسیدن پوسیدگی موجود استفاده کند. سپس ساختار فرسوده دندان با استفاده از کامپوزیت های دندانی همرنگ دندان بازسازی می شود که بسیار محکم و بادوام هستند و شبیه دندان های طبیعی شما به نظر می رسند.

اگر پوسیدگی، یکپارچگی دندان را بیشتر تحت تأثیر قرار می دهد و ساختار کافی دندان برای پشتیبانی کامل از پر کننده آن وجود ندارد، به طور کلی روکش دندان بهترین گزینه شما است. یک روکش، یک دندان مصنوعی فلزی یا پرسلن است که پس از آماده شدن دندان موجود شما، به طور دائم روی آن چسبانده می شود.

نکته بسیار مهم:

فقط به این دلیل که شما درد ندارید به این معنا نیست که شما حفره ندارید. پوسیدگی می تواند به راحتی ایجاد شده و گسترش یابد، بخصوص در بین دندان های شما که به طور کلی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. قرارهای منظم دندانپزشکی همراه با معاینات دندانپزشکی تنها راه برای اطمینان از این هستند که آیا پوسیدگی دارید یا خیر.

حساسیت دندان

در حالی که دندان به دلایل مختلفی می تواند حساس باشد، همچنین ممکن است نشانه وجود حفره باشد. اغلب اوقات، حساسیت دندان می تواند ناشی از خراب شدن مینای دندان به دلیل عادات مصرف، برخی داروها، ژنتیک و البته پوسیدگی باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

اگر بعد از معاینه کامل هیچ پوسیدگی وجود نداشت، یک خمیر دندان یا دهانشویه فلورایده می تواند به تقویت مینای دندان ها کمک کند. همچنین درمان های خاصی وجود دارند که می توانند به بازسازی مجدد دندان ها کمک کنند و همچنین به کاهش یا از بین بردن حساسیت کمک کنند.

با این حال، اگر دندانی به شدت به سرما یا گرما حساس باشد، احتمال بروز عفونت وجود دارد. یک دندان عفونی که آبسه نامیده می شود، یک وضعیت بسیار جدی و حتی در بدترین حالت، تهدید کننده زندگی است. اگر عفونت درمان نشده باقی بماند، می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند و باعث سپسیس شود.

بوی بد دهان

طبیعتاً دلایل زیادی برای بوی بد دهان وجود دارد. به هر حال، اگر رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی سیر و پیاز باشد، ممکن است متوجه شوید که شرایط لازم برای شرکت در یک مهمانی را ندارید!

جدا از شوخی، باکتری های موجود در پوسیدگی بوی بسیار ناخوشایندی ایجاد می کنند. هنگامی که یک حفره ایجاد می شود، این انباشته شدن باکتری ها داخل دهان، می تواند باعث بوی بد دندان ها شما شود. افرادی که بیماری پریودنتال درمان نشده دارند نیز ممکن است بوی بد دهان را تجربه کنند.

افتادن پر شدگی یا شکستن آن

فقط به این دلیل که قبلاً دندان خود را پر کرده اید، به این معنا نیست که در آن دندان دیگر حفره ایجاد نمی شود. ایجاد پوسیدگی در اطراف یک پر شدگی قدیمی تا حدودی شایع است. پس از مدت طولانی، مواد پر کننده می توانند بشکنند و حتی ترک بخورند و به جایی برای پنهان شدن غذا و باکتری ها تبدیل شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت داشتن لبخندی سالم

علاوه بر این، اگر پر شدگی دارید که افتاده است، توصیه می شود بلافاصله آن را دوباره پر کنید. به این ترتیب، دندان می تواند به حالت طبیعی خود بازگردد و برای کمک به حفظ عملکرد مناسب جویدن و جلوگیری از فرسایش بیشتر، به طور کامل حمایت خواهد شد.

تنها راه برای اطمینان از عدم وجود پوسیدگی دندان، مراجعه به دندانپزشک است. اغلب با حفره، درد همراه نیست تا زمانی که پیشرفت کند و به یک مشکل جدی تبدیل شود.