هنگامی که کودک شیرخوار از سینه مادر یا شیشه شیر، تغذیه میکند ممکن است زبان خود را به جلوی دهان فشار دهد. این عادت در این سن کاملا طبیعی است. اما در صورتی که عادت فشار زبان ادامه یافته و در زمانی که دندان‌های دائمی در حال بیرون زدن هستند همچنان وجود داشته باشد مشکلاتی ایجاد می‌کند. عادت فشار زبان در کودکان بزرگ‌تر نشانه هشدار دهنده مشکلات دندانی در آینده است.

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

فشار زبان چیست؟

فشار زبان (Tongue Thrust) به الگوی بلع طبیعی‌ در نوزادی و شیرخواری گفته می‌شود که در آن کودک هنگام بلع، زبان خود را به لبها فشار می‌دهد. فشار دادن زبان به لبها حرکتی برای کمک به مکیدن شیر از سینه یا بطری شیر است. اما هنگامی که دوران شیرخوارگی به سر می‌آید این عادت به صورت طبیعی باید تغییر کند. در سن بالاتر عادت فشار زبان هنگامی اتفاق می‌افتد که موقعیت زبان نامناسب است. آکادمی دندان‌پزشکی اطفال آمریکا توضیح می‌دهد ممکن است دهان در هنگام استراحت بازمانده و دندان‌های جلویی حالت جلوزدگی داشته باشند و صحبت کردن ممکن است با مشکل مواجه شود. این وضعیت ممکن است نشان ‌دهنده عاملی مانند آلرژِی، بزرگی لوزه یا آدنوئید باشد. این واکنش‌ها باعث محدود شدن حفره گلو می‌شود بنابراین زبان به سمت جلو حرکت می‌کند تا تنفس آسان‌تر شود.

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

عوارض فشار زبان

فشار زبان همان طور که گفته شد در کودکان کم سن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و هیچ عارضه و تأثیر بلند مدت از خود بر جای نمی‌گذارد و در حالت طبیعی با بزرگ‌تر شدن کودکان تغییر می‌کند. بنابراین ترک عادت فشار زبان بخشی از فرایند رشد طبیعی کودک بود و نشان دهنده آمادگی کودک برای از شیر گرفتن است. اما در صورتی که عادت فشار زبان باقی مانده و کودکی که اکنون بزرگ‌تر شده همچنان هنگام بلع زبان خود را به دندان‌های جلویی فشار می‌دهد به مرور زمان دچار مشکلات دندانی می‌شود. این وضعیت باعث کج شدن دندان‌ها و ناهمراستایی آنها و همچنین جلو زدگی دندان‌های جلویی و نوک زبانی صحبت کردن می‌شود.

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

علائم عادت فشار زبان

در صورتی که کودک از شیر گرفته شده و بزرگ‌تر شده است اما همچنان عادت فشار زبان دارد، باید او را به دندان پزشک نشان دهید. علائم الگوی بلع فشار زبان شامل قرار گیری زبان در موقعیت نامناسب در هنگام استراحت، مکیدن طولانی مدت، بازماندن لب‌ها در هنگام استراحت و دشوار شدن جویدن غذا می‌باشد. دندانپزشک اطفال مسبب این علایم و علایم دیگری مانند تنفس از راه دهان، زخم‌های دهانی، ترک خوردن لبها در اثر لیس زدن زیاد لب را به راحتی شناسایی می‌کند. در صورتی که کودک یکی از علائم گفته شده را دارد او را به دندان پزشک نشان دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت: جلو زدگی چانه یا فک پایین

ترک عادت فشار زبان

بین چهار تا شش ماهگی الگوی بلع فشار زبان تغییر می‌کند. هنگامی که غذا روی زبان کودک قرار می‌گیرد زبان دیگر به جلو فشار داده نمی‌شود و غذا را به سمت جلو نمی‌راند. ترک عادت فشار زبان نشان دهنده این است که کودک آماده مصرف غذاهای نرم و پوره می‌باشد. به محض بیرون زدن اولین دندان باید مراقبت‌های دندانی مانند مسواک زدن دندان‌ها شروع شود.

در صورتی که عادت فشار زبان ادامه پیدا کند ارتودنتیست به کمک وسیله‌ های ارتودنسی مخصوص طراحی شده برای این منظور، به تغییر الگوی بلع کودک کمک می‌کند.

0/5 (0 نظر)