سفید، درخشان و سالم نگه داشتن دندان ها مهم است.

همه ما می دانیم با اصول سالم نگه داشتن دندان ها آشنا هستیم: مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک در طول سال. اما عادات و انتخاب هایی در سبک زندگی هستند که می توانند به سلامت دندان ها آسیب برسانند که شما را شگفت زده خواهند کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی عادات مضری بپردازیم که برای محافظت از دندان های خود در برابر پوسیدگی و تغییر رنگ، باید از آنها بپرهیزید. یاد خواهید گرفت چه عللی موجب ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر می شوند، و چگونه با تغییر عادات روزانه می توان دندان ها را سفید نگه داشت و از بروز پوسیدگی جلوگیری کرد.

 

عاداتی آسیب رسان به دندان

عاداتی آسیب رسان به دندان

از جویدن یخ بپرهیزید

جویدن یخ عادتی است که به نظر بی ضرر و اغلب ناآگاهانه است. اما جویدن یخ می تواند باعث شود به دندان ها آسیب دائمی وارد شود، و روی مینای دندان ها ترک های ریزی بوجود بیاید. این ترک ها می توانند به مرور زمان بزرگ تر شوند و در نهایت موجب شکسته شدن دندان شوند، که لازم خواهد بود به دندانپزشک مراجعه کنید و برای ترمیم ترک و شکستگی ها هزینه غیر ضروری بپردازید.

انجمن دندانپزشکان آمریکا توصیه می کند اگر عادت جویدن یخ آنقدر سخت است که مقاومت در برابر آن غیر ممکن باشد، بهتر است برای ترک آن اقدام کنید. سعی کنید به جای یخ از آب خیلی سرد استفاده کنید یا نوشیدنی خود را بدون یخ سفارش دهید تا در برابر تمایل مضر به جویدن این مکعب های سفت مقاومت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب جوش شیرین برای سلامت دندان ها

 

 

عاداتی آسیب رسان به دندان

عاداتی آسیب رسان به دندان

محافظ دندان را فراموش نکنید

آیا شما بدون کلاه فوتبال (آمریکایی) بازی می کنید؟ بدون دستکش با کسی بوکس بازی می کنید؟ پس چگونه بدون استفاده از محافظ دندان ورزش های پر برخورد را انجام می دهید؟ بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا، محافظ دندان می تواند از 200000 حوادث دهانی مرتبط با ورزش ها که هر ساله رخ می دهند، پیشگیری نماید. و ورزشکاران هر ساله، به طور تقریبی، 5 میلیون دندان از دست می دهند. ورزش و بازی کردن بدون محافظ دندان می تواند منجر به از دست دادن دندان ها شود.

باید از محافظ دهان استفاده کنید.

دندان ها مستعد ضربه خوردن یا آسیب دیدن در طول بسیاری از ورزش های پر زد و خورد و رزمی هستند. ورزش هایی که تنها با ضربه های بدنی انجام می شوند گزینه های کاملاً مشخصی هستند از جمله، فوتبال آمریکایی، واترپلو، هنرهای رزمی ترکیبی، هاکی و راگبی. اما ورزش های توپی نیز می توانند به دندان ها ضربه وارد کنند و موجب لق شدن دندان ها شوند، از جمله ورزش هایی مانند بسکتبال و سافت بال. علاوه بر این برای اسکیت بورد و دیگر ورزش های سنیکن باید از محافظ دندان استفاده کنید.

آکادمی دندانپزشکی ورزشی محافظ های دندانی را برای بیش از می دندانپزشکی ورزشی محافظ های دندانی را برای بیش از 40 ورزش مختلف توصیه می کند. محافظ های دندانی ضربه هایی که به دندان ها و فک ها وارد می شوند را کنترل می کنند. علاوه بر این از بافت های نرم لب ها، زبان، گونه ها، و لثه ها در برابر بریده شدن با دندان محافظت می کنند. برخی افراد بر این باورند که آنها می توانند برای محافظت از شما در برابر ضربه های مغزی به عنوان ضربه گیر نیز عمل کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  طولانی شدن مدت درمان ارتودنسی

 

عاداتی آسیب رسان به دندان

عاداتی آسیب رسان به دندان

آیا شیشه شیر موجب خراب شدن دندان های کودک می شود؟

والدینی که خسته هستند و نمی توانند استراحت کنند ممکن است وسوسه شوند هر کاری انجام دهند تا کودک خستگی ناپذیر خود را بخوابانند. گرچه این کار اغوا کننده است، اما از فرستادن کودک خود با شیشه شیر به رختخواب بپرهیزید، زیرا منجر به بروز شرایطی تحت عنوان پوسیدگی دندان ها ناشی از شیشه شیر می شوند.

پوسیدگی دندان ناشی از شیشه شیر چیست؟

کودکانی که در حال خوردن شیر از شیشه به خواب می روند با افزایش خطر پوسیدگی اولیه دندان ها مواجه می شوند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض قند موجود در شیر با باکتر ی های موجود در دهان همکاری می کند تا ساختار مینای دندان را در هم بشکند و منجر به بروز پوسیدگی دندان ها شود. کودک خود را با شیشه شیر به رختخواب نبرید مگر آنکه چیزی غیر از آب در آن نباشد.

 

 

عاداتی آسیب رسان به دندان

عاداتی آسیب رسان به دندان

خطرات دندانی: پیرسینگ زبان

پیرسینگ زبان ممکن است بی خطر به نظر برسد، در حالی که می توانند عوارض سنگینی برای دهان داشته باشند. پیرسینگ زبان که به شدت توسط دندانپزشک ها منع می شود، می تواند منجر به بروز مشکلات متعددی برای دندان ها، و روی هم رفته برای دهان شود.

پیرسینگ های زبان از طرق مختلفی می توانند به دندان ها آسیب برسانند. آنها می توانند موجب لب پر شدن یا شکسته شدن دندان ها شوند که نیاز به ترمیم دندانپزشکی خواهند داشت. برخورد مداوم جواهرات به دندان ها و نیز بستن اتفاقی و محکم بایت روی پیرسینگ می تواند به دندان ها و پر شدگی های آنها آسیب برساند. پیرسینگ می تواند در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس نیز اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، در برخی موارد پیرسینگ زبان ممکن است پیوسته به فضای بین دندان ها فشار وارد کند و موجب بروز فاصله شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهانی - بخش دوم

 

 

عاداتی آسیب رسان به دندان

عاداتی آسیب رسان به دندان

آیا آبنبات های سرفه برای دندان ها مضر هستند؟

آبنبات هایی که برای سرفه استفاده می شوند، ممکن است باعث بهبود گلو درد شوند، اما می توانند باعث وخیم تر شدن مشکلات دندانی شوند. این آبنبات ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند. مکیدن این آبنبات ها می تواند دندان ها را در قند غوطه ور کند. این برای آبنبات های نرم و آدامسی که به راحتی به دندان ها می چسبند، نیز صدق می کند.

در دهان پر از قند، باکتری ها به راحتی رشد می کنند و موجب پوسیدگی دندان ها و افزایش خطر بیماری لثه می شوند. اگر گاه گاهی از این آبنبات ها استفاده می کنید، گزینه های بدون قند آنها بهتر هستند. اما حتی آبنبات های بدون قند نیز نباید زیاد استفاده شوند. محققان این فرضیه را ارائه داده اند که آبنبات های اسیدی اجازه می دهند باکتری هایی که در برابر اسید مقاوم هستند در داخل دهان گسترش پیدا کنند.

0/5 (0 نظر)