دهانی سالم می تواند دارایی عظیمی باشد. دندان های ما نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می کنند. آنها به ما کمک می کنند غذا را بجویم و هضم کنیم، آنها به ما کمک می کنند به وضوح حرف بزنیم و گفتگو داشته باشیم، و مهم تر از همه اینکه آنها به چهره ما شکل می دهند.

لبخند سالم در طول روز مزایای دیگری نیز دارد. به ما اعتماد به نفس بیشتری می دهد، علاوه بر این، روی زندگی اجتماعی، محیط کار، و ارتباطات ما نیز تأثیر می گذارد.

به این دلیل، تنها اهمیت دادن به سلامت دهانی و داشتن بهترین مراقبت های دهانی ممکن می توانند معنا داشته باشند. مراجعه به دندانپزشک فرصتی برای حصول اطمینان از سلامت دهان، و بیشتر یاد گرفتن در مورد این است که چرا داشتن لبخندی سالم اینقدر مهم است و نکاتی در مورد نحوه بهبود و حفظ آن به شما یاد خواهد داد.

بهداشت خوب دهانی می تواند مزایای خارق العاده ای برای تغییر زندگی شما داشته باشد. یک لبخند سالم واقعاً می تواند ظاهر شما، مثبت بودن ذهن شما، و همچنین سلامت نه تنها دهان بلکه بدن شما را تغییر دهد.

اما مزایای سلامتی داشتن بهداشت خوب دهانی دقیقاً چه چیزهایی هستند؟

حفظ دندان ها برای زندگی

با دو مرتبه مسواک زدن در طول روز، داشتن رژیم غذایی حاوی قند اندک و با مراجعات منظم به دندانپزشک، می توانیم به کاهش خطر چنین بیماری هایی مانند پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه کمک کنیم- دو بیماری که هر دو منجر به از دست رفتن دندان ها می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های بعد از درمان ریشه یا عصب کشی دندان

تحقیقات نشان داده اند که تعداد دندان هایی که داریم ارتباط زیادی با طول عمر ما دارند. افرادی که در سن 70 سالگی 20 دندان یا بیشتر دارند، به میزان قابل توجهی زندگی طولانی تری نسبت به افرادی دارند که کمتر از 20 دندان دارند.

از دست دادن دندان در نتیجه پوسیدگی دندان و بیماری لثه تقریباً کاملاً قابل پیشگیری هستند و هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا، با کارهای روتین بهداشتی دهان، نتوانیم دندان های خود را برای یک عمر حفظ کنیم.

کاهش خطر بیماری ها

وقتی ما بیماری لثه داریم، باکتری های داخل دهان ما می توانند وارد جریان خون شوند. سپس می تواند پروتئینی تولید کند که موجب غلیظ شدن خون می شود. به این معنا که احتمال تشکیل لخته های خون بیشتر است، و قلب مواد مغذی و اکسیژنی که نیاز دارد را دریافت نمی کند، که منجر به افزایش خطر حمله قلبی می شود.

به همین ترتیب، بیماری لثه همچنین می تواند باعث التهاب عروق خونی، و مسدود شدن و عدم خونرسانی به مغز، و منجر به بروز احتمالی سکته مغزی شود.

تحقیقات جدید حاکی از این هستند که افرادی که بیماری لثه دارند بیشتر احتمال دارد که به دیابت مبتلا شوند.

سلامت دندانها و داشتن لبخندی زیبا

سلامت دندانها و داشتن لبخندی زیبا

کاهش خطر بروز درد صورت و دهان

این درد ممکن است تا میزان زیادی در نتیجه بروز عفونت های لثه بوجود بیاید که دندان ها را حمایت می کنند و می توانند منجر به از دست رفتن دندان ها شوند. ژنژیویت، یکی از مراحل اولیه بیماری لثه، فوق العاده بین افراد شایع است.

کاهش بروز مشکلات گوارشی

گوارش با فرایندهای فیزیکی و شیمیایی داخل دهان آغاز می شود، و مشکلات اینجا می توانند منجر به بروز نارسایی روده، سندروم روده تحریک پذیر، و سایر اختلالات در گوارش شود.

کاهش خطر بروز سرطان و زوال عقل

ما با سالم نگهداشتن دندان ها و لثه های خود بیشتر می توانیم خطر بروز برخی سرطان های خاص، مخصوصاً در زنان، و همچنان برخی از اشکال زوال عقل را کاهش دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ترمیم های دندانی می توان از اینویزیلاین ها استفاده کرد؟

در تحقیق جدیدی که در آن داده های 65000 زن بین سنان 54 و 86 سال پس از یائسگی مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد در افرادی که سابقه بیماری لثه داشتند احتمال ابتلا به سرطان 14% بیشتر بود. از بین این افراد، از هر سه نفر یک نفر مبتلا به سرطان سینه بودند در حالی که احتمال بروز خطر سرطان ریه، مری، مثانه، صفرا، و سرطان پوست بسیار افزایش یافته بود.

افرادی که لثه های سالمی دارند نیز نسبت به افرادی که طی یک دوره زمانی طولانی مدت از بیماری لثه رنج برده اند، 79 درصد کمتر احتمال دارد که دچار بیماری آلزایمر شوند

داشتن کودکان سالم تر

زنان بارداری که لثه های سالمی دارند ممکن است سه برابر کمتر احتمال داشته باشد که نوزاد نارس به دنیا بیاورند و این امر باعث کاهش خطر به دنیا آوردن نوزادانی با وزن کم حین تولد می شود. تحقیقات حاکی از این هستند که شانس یک چهارم وجود دارد که زنان باردار مبتلا به بیماری لثه زایمان قبل از 35 هفتگی داشته باشند. علت این است که بیماری لثه موجب بالا رفتن میزان مواد شیمیایی منجر به زایمان می شود.

سلامت دندانها و داشتن لبخندی زیبا

سلامت دندانها و داشتن لبخندی زیبا

حفظ ظاهر

تمیز و سالم نگهداشتن دندان ها می تواند به ما کمک کند از شر بوی بد دهان رها شویم. بوی بد دهان بسیار شایع است و اغلب در نتیجه تشکیل پلاک بروز پیدا می کند و نشانه بیماری لثه و پوسیدگی دندان ها است، که می تواند شرمنده کننده و نامطلوب باشد.

شرایط بسیار شایع تری که می تواند روی ظاهر ما تأثیر داشته باشد، لکه های دندانی است. لک شدن دندان ها طبیعی است و با “ساییدگی و پوسیدگی” همراه است که معمولاً با سیگار کشیدن، یا نوشیدن مقادیر زیاد چای، قهوه، یا شراب قرمز همراه است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان کوسه‌ای در کودکان

دندان هایی که روی آنها لکه وجود دارد معمولاً مضر نیستند و به نظر می رسد تأثیر اندکی روی سلامت دندان های ما داشته باشد. گرچه داشتن دندان های لکه دار می تواند مقداری موجب کاهش اعتماد به نفس ما شود.

در اکثر موارد، ما با پاکسازی های منظم می توانیم از بروز لکه های دندانی روی سطح پیشگیری کنیم، در حالی که برطرف کردن لکه های مقاوم تر ممکن است نیاز به کمک دندانپزشک داشته باشند.

چگونه می توان سلامت دهان را بهبود بخشید؟

مراجعات منظم به دندانپزشک می تواند کاری بیشتر از جذاب نگهداشتن لبخند شما انجام دهد- علاوه بر این می توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامت عمومی شما در اختیار دندانپزشک شما قرار دهد، از جمله اینکه آیا شما در معرض خطر بیماری های مزمن قرار دارید یا خیر.

مطالعات جدید نشان می دهند سلامت دهان آینه شرایطی عمومی بدن است. بنابراین، وقتی دهان شما سالم است نشان دهنده این است که شما از سلامت خوبی برخوردار هستید. از سوی دیگر، اگر از سلامت دهانی خوبی برخوردار نیستید، شما باید نگرانی های دیگری نیز داشته باشید.

در منزل با انجام کارهای زیر می توانید بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید:

  • حداقل در طول روز دو مرتبه مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید تا پلاک ها را از جاهایی بیروم بکشید که مسواک امکان دسترسی به آنجا را ندارد.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید تا مواد غذایی ضروری برای پیشگیری از بروز بیماری لثه (مخصوصاً ویتامین های A و C) را دریافت کنید.
  • از کشیدن سیگار و مصرف تنباکوهای بدون دود اجتناب کنید، که می توانند در بیماری لثه و سرطان های دهان نقش داشته باشند.
  • به طور منظم برای پاکسازی و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. این یکی از مؤثرترین راه ها برای تشخیص زود هنگام علائم بیماری لثه است.
0/5 (0 نظر)