استفاده از بریس های ارتودنسی از خود گذشتگی کمی نیست. می تواند به قیمت زمان و راحتی باشد. این درمان قطعاً هزینه بردار است و اغلب، ظاهر و استایل، اعتماد به نفس و غرور ما را محدود می کند، دندان ها وقتی با براکت های فلزی یا سرامیکی یا پوشش آکریلیک پوشانده شده اند، خواه نامرئی و غیر قابل دیدن باشند یا همرنگ دندان ها طراحی شده باشند، جذاب به نطر نمی رسند. و گرچه با این امید استفاده می شوند که در پایان چندین ماه- یا چند سال- نتیجه ای که در بر دارند لبخندی زیبا باشد، آنها می توانند ترس ایجاد لکه زیر و اطراف براکت ها و سیم های ارتودنسی را نیز به همراه داشته باشند.

البته، پس از بیرون آمدن همه اجزاء ابزار، دندان ها می توانند پاکسازی و پولیش شوند، اما آیا آن موقع دیگر دیر است؟ اگر درمان شما به استفاده از بریس ها محدود شده است، آیا واقعاً این خواسته زیادی است اگر بخواهید قسمت هایی از دندان شما که زیر براکت نیستند سفید باشند؟

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

به همین دلیل است که براکت ها تنها باعث نمی شوند شما بهتر به نظر برسید، بلکه آنها با ایجاد فاصله بین دندان ها و اصلاح بایت شما باعث می شوند پاکسازی و مراقبت از دندان ها راحت تر باشد و ذرات غذا در فضای فشرده بین دندان ها انباشته نشود، و با جدا کردن دندان ها از یکدیگر کمک می کنند نخ دندان کشیدن و تمیز کردن همه جهات و سطوح دندان ها راحت تر شود. دندان های شما تقریباً همیشه پس از استفاده از بریس ها احساس و ظاهر بهتری خواهند داشت و هر گونه مشکل مال اکلوژنی- بایتی که خارج از محلی است که باید باشد- نیز اصلاح خواهد شد.

اکثر افراد کم سن مراقبت های ارتودنتیک خود را بین سنین 8 تا 14 سال آغاز می کنند، و هر کسی می تواند انتظار داشته باشد تا سه سال یا بیشتر از آنها استفاده کند، بنابراین چرا نباید همه تلاش خود را کرد تا بتوان تا جای ممکن دندان ها را سفید نگه داشت؟

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

بریس ها، دندان ها، و لثه ها

تنها یک دهه پیش، تقریباً همه بریس ها یک شکل به نظر می رسیدند- براکت های فلزی بزرگی که روی سطح بیرونی دندان ها قرار می گرفتند، و برخی بریس هایی که با یک بند فلزی که کاملاً به دور دندان پیچانده می شدند، مطمئن می شدند. چسب به نگهداشتن تک تک براکت ها در جای خود کمک می کرد و سیم کمانی از روی براکت ها عبور می کرد، و با هر بار تنظیم آن توسط ارتودنتیست در هر جلسه مراجعه، دندان ها را به جای درست خود می کشید و فشار می داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انحراف دندانها در اثر فشردگی و کمبود فضا

امروزه بریس ها در اشکال، رنگ ها، اندازه ها، و میزان قابل مشاهده بودن مختلف وجود دارند، و حتی انواع ساخته شده از استیل ضد زنگ و آلیاژ فلز آنها نیز هنوز پیچانده و چسبانده می شوند، مواد و اندازه های کنونی کمتر از قبل برجسته هستند و جلب توجه می کند.

خواه از ابزارهای متحرک یا شفافی استفاده می کنید که روی دندان های شما قرار می گیرند- مانند نمونه ای که توسط شرکت اینویزیلاین ساخته می شود- یا براکت های فلزی، سرامیکی یا آکریلیکی روی سطح جلویا حتی پشت دندان ها قرار می دهید، مراقبت از دندان ها و لثه ها باید افزایش پیدا کند و در طول درمان ارتودنسی از اهمیت بیشتری برخوردار است. و گرچه یکی از نتایج استفاده از بریس های ارتودنسی این است که دندان ها با کمتر فشرده بودن و همپوشانی نداشتن، پاکسازی و مراقبت از آنها راحت تر خواهد بود، بریس ها و دیگر ابزارهای دندانی سد راه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می شوند.

بریس های متحرک مزایای بیشتری دارند، اینکه می توان پیوسته آنها را شستشو داد و پاکسازی کرد- و بیشتر اجازه می دهند دسترسی به کل دهان و سطوح دندان ها فراهم شود. اما اگر فرد استفاده کننده از آنها به مسواک زدن و کشیدن نخ دندان تعهد نداشته باشد، این بریس ها 22 ساعت استفاده می شوند می توانند موجب رشد باکتری ها و نیز حساسیت لثه ها شوند.

روی براکت هایی که چسبانده می شوند یک سیم افقی قرار می گیرد، که باعث می شود نخ دندان کشیدن دشوار شود. براکت ها نیز با چسب چسبانده می شوند، که محل های بیشتری برای تشکیل پلاک های دندانی و محل های بیشتری برای انباشته شدن ذرات غذا و باکتری ها بوجود می آید که اسید تولید می کنند و به مینای دندان ها آسیب می رسانند. این مشکلات ممکن است تشدید شوند اگر در نتیجه تیزی لبه های بریس ها داخل دهان زخم بوجود بیاید یا به خاطر درد داخل دهان، عادت مسواک زدن به خوبی دنبال نشود.

اما سطوح دندان های زیر براکت ها چطور؟ آیا این سطوح، مادامی که بریس ها روی آنها قرار دارند نیز تمیز و عاری از هر گونه لکه ای باقی می مانند؟ تغییر در رنگ و ظاهر دندان ها به مقدار قابل توجهی روز به روز متفاوت نیست، و متأسفانه، بریس ها می توانند باعث شوند تصاویر مینای دندان های شما، قبل و بعد از دریافت بریس ها تفاوت قابل توجهی داشته باشند.

بنابراین، سفید کردن دندان ها چطور؟ آیا سفید کردن تدریجی و شدید دندان ها در طول دوره استفاده از بریس ها آیا می تواند تغییراتی مثبت در دندان ها ایجاد کند؟

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

آیا سفید کردن دندان ها با بریس ها امکان پذیر است؟

شما با برخی از انواع بریس ها می توانید سفید کردن دندان ها را انجام دهید که نتایج مرکبی خواهند داشت، اما آیا این کار مشکلی ندارد؟ این به نوع بریس ها، نوع لکه های روی دندان ها، و نیز محتویات محصولات سفید کننده بستگی دارد، اگر شما از بریس های متحرک استفاده می کنید یا براکت های فلزی دارید که تنها به پشت دندان های شما چسبانده شده اند، محصولات سفید کننده برای شما همانگونه عمل خواهند کرد که برای افرادی عمل می کنند که بریس ندارند: آنها با اعمال غلظت های مختلف کاربامید پراکساید روی سطوح دندان ها موجب در هم شکستن لکه و سفید کردن دندان ها می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مینی ایمپلنت در درمان ارتودنسی

شما نباید، البته، بدون مشورت با دندانپزشک، روی هیچ یک از انواع محصولات سفید کننده از ابزارهای نامرئی (غیر قابل مشاهده) و متحرک استفاده کنید زیرا مانند هر محصول سفید کننده دیگری ممکن است منجر به حساسیت دندان ها و آزردگی لثه ها شوند. اگر بریس دارید، از قبل ممکن است حساسیت یا سوزش داشته باشید، و سفید کردن دندان ها می تواند موجب تشدید این ناراحتی شود.

استفاده از محصولات سفید کننده با براکت های فلزی سنتی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بریس های سنتی به خوبی عمل می کنند زیرا آنها به شکلی محکم و منسجم به دندان ها چسبانده می شوند و فشار مداوم و آرامی به دندان ها وارد می کنند، که به آنها کمک می کنند در مسیر درست جابجا شوند. از آنجا که براکت ها با یک چسب قوی به دندان ها می چسبند، مینای زیر آنها با چسب و براکت روی آن سیل (مهر و موم) می شود. به این معنا که مواد سفید کننده دندان ها تنها با بخش هایی از دندان برخورد می کنند که هیچ چیز روی آنها قرار ندارد، اما سطوحی که پوشیده هستند همان درمان را دریافت نمی کنند. در عوض، آنها به همان رنگی باقی خواهند ماند که قبل از کارگذاری براکت ها بودند.

اگر شما نیز در طول دوره استفاده از بریس های ارتودنسی به فکر سفید کردن دندان های خود هستید، باید راجع به آن ابتدا با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود صحبت کنید زیرا می توانند بر اساس درمان خاص و شرایط دندان ها و لثه های شما بهترین توصیه را به شما کنند. برخی محصولات سفید کننده بسته به موادی که از آنها ساخته شده اند، ممکن است به بریس ها آسیب برسانند. در حقیقت، برخی از کمپانی های تولید کننده مواد سفید کننده دندان به شدت مخالف استفاده از محصولات آنها برای افرادی هستند که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند.

آیا در طول دوره استفاده از بریس ها می توان هر کاری برای سفید کردن دندان ها انجام داد؟

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

سفید نگه داشتن دندان در طول ارتودنسی

دندان های خود را سفید کنیم یا منتظر بمانیم؟

استفاده از محصولات سفید کننده قوی مانند استریپ ها و پراکسیدها در طول دوره استفاده از بریس های سنتی روی دندان ها می تواند منجر به عدم یکدستی نتایج شود. دندانپزشکان و ارتودنتیست ها می توانند محصولاتی را توصیه کنند که برای بخش هایی که پوشیده نشده اند استفاده می شوند تا به بهترین شکل ممکن خود باقی بمانند، با این حال، برخی از این محصولات ممکن است حاوی مواد سفید کننده ای مانند هیدروژن پراکسید با غلظت پایین باشند. برخی دهانشویه هایی که برای پاکسازی بیشتر و برای تسکین سوزش های خفیف اطراف گونه ها و لثه ها استفاده می شوند، قالباً حاوی هیدروژن پراکسید 5/1 یا 3 درصد هستند برعکس برخی محصولات OTC که غلظت هیدروژن پراکسید آنها 10 تا 35 درصد است، و محصولات سفید کننده ای که داخل مطب ها استفاده می شوند و حاوی کاربامید پراکسید هستند. دهانشویه های حاوی نمک و مسواک زدن آرام با جوش شیرین نیز می تواند به زدودن آنچه روی دندان ها تشکیل شده است و نیز لثه ها کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکت های لینگوال (زبانی)  

خمیر دندان های سفید کننده ای که برای استفاده روزانه به بازار می آیند، و نه آنهایی که برای سفید کردن قابل ملاحظه دندان ها در یک هفته یا بیشتر طراحی شده اند، نیز ممکن است خوب باشند، اما نباید بدون اجازه ارتودنتیست و دندانپزشک استفاده شوند. به طور منظم و پیوسته مسواک بزنید، نخ دندان بکشید، و از پاکسازی های تخصصی بهره مند شوید، زیرا ممکن است اینها بهترین راه برای سفید نگه داشتن دندان ها و حتی سفیدتر کردن آنها باشد.

وقتی به زمان برداشتن براکت ها نزدیک می شوید، احتمالاً این ترس به سراغ شما می آید که زیر براکت ها چگونه به نظر خواهد رسید. با این حال، در اکثر موارد، یک پاکسازی خوب در مطب پس از برداشتن بریس ها می تواند نتایج فوق العاده ای در بر داشته باشد. اگر بهداشت دهانی شما خوب بوده است، لکه های کوچک ناشی از غذاها و نوشیدنی ها آنقدر قابل توجه نخواهند بود که یک رنگ متفاوت بوجود بیاورند. هر لکه ای که به عمق بیشتر برسد، به احتمال زیاد به مواد سفید کننده واکنش خوبی نشان خواهد داد، و خواه در مطب دندانپزشک انجام شود، با استریپ هایی که دندانپزشک توصیه می کند، یا تری های خانگی، یا خمیر دندان های OTC مورد تأیید دندانپزشک، یا گزینه های دیگر، شما می توانید ظرف چند روز یا چند هفته دندان های سفیدتری داشته باشید.

اگر بهداشت دهانی شما ضعیف بوده باشد، ممکن است دندان های شما از قسمت های اطراف سطوحی که با براکت ها پوشانده شده اند لکه دار شده باشند و ممکن است نیاز به سفید کردن داشته باشند، حتی ید رنگ شدگی ها برطرف شوند. لکه ها می توانند دائمی باشند، بنابراین دستور العمل های دندانپزشکان در مورد پاکسازی و سفید کردن دندان ها را دنبال نمایید. پس از برداشتن ابزار ممکن است دندان ها و لثه های شما به شدت حساس باشند، بنابراین نیاز خواهد بود به استفاده از ریتینر عادت کنید تا دندان ها در جای جدید خود باقی بمانند، بنابراین، اگر دهان شما زخم دارد، ممکن است افزودن سفید کردن به همه این تغییرات توصیه نشود.

0/5 (0 نظر)