بریس ها از چندین قطعه متصل به یکدیگر طراحی شده اند، که باعث می شود مقدار قابل توجهی فشار و به مقدار لازم برای اصلاح دندان ها و قرار دادن آنها در محل درست به آنها اعمال شود. امروزه، بسیاری از متخصصان مدام در حال ابداع و نوآوری در خلق آخرین مدل ها برای بهبود کارایی بریس ها هستند.

یکی از قسمت های ضروری بریس ها لیگاچورهای آنها هستند. لیگاچور کش لاستیکی کوچکی است که سیم ارتودنسی را داخل شیارهای براکت های بریس ها نگه می دارد. دو نوع لیگاچور وجود دارند که عموماً در درمان ارتودنسی شناخته می شوند: لیگاچورهای الاستیک تکی، و لیگاچورهای الاستیک به هم پیوسته.

لیگاچورهای به هم پیوسته که بیشتر تحت عنوان “پاورچین” ها شناخته می شوند، اساساً با هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. اما از نظر کاری که برای صاف کردن دندان ها انجام می دهند، تفاوت چندانی با لیگاچورهای الاستیک تکی ندارد.

 

نقش پاور چین ها در درمان ارتودنسی

نقش پاورچین ها در درمان ارتودنسی

 

رنگ بریس ها معمولاً از این لیگاچورها، خواه تکی، خواه به هم پیوسته، می آید. بنابراین، اغلب بواسطه رنگ های متنوعی که لیگاچورها بوجود می آورند، کودکان و نوجوانان به استفاده از بریس ها رغبت بیشتری نشان می دهند، زیرا باعث می شوند آنها ظاهر متفاوتی داشته باشند. با این حال، دقیقاً وظیفه پاورچین چیست؟

پاورچین چیست؟

پاورچین ها یک زنجیره به هم پیوسته از لیگاچورهای O-شکل الاستیک هستند که به یکدیگر متصل هستند. پاورچین ها مانند لیگاچورهای الاستیک تکی از مواد الاستیک ساخته می شوند و بین آنها بندهایی وجود دارد که آنها را به یکدیگر متصل می کند.

بریس ها به گونه ای عمل می کنند که مشکلات مربوط به ناصاف بودن و چرخیده بودن دندان ها، یا فاصله بین آنها را برطرف می کنند. در اینجا پاورچین ها با یک لیگاچور یا به تنهایی استفاده می شوند.

اکثر ارتودنتیست ها بریس های دندانی را توصیه می کنند زیرا فشار دقیقی را برای صاف کردن دندان ها اعمال می کنند. علاوه بر این، عملکرد آنها تنها مدت زمان کوتاهی طول می کشد. برای یک موقعیت می توان از لیگاچورها یا پاورچین ها استفاده کرد، با این حال، با دنبال کردن دستورالعمل های ارتودنتیست، باید متناسب با وضعیتی باشد که تلاش می شود اصلاح شود. بنابراین، برخی ارتودنتیست ها لیگاچورها را پیشنهاد می دهند، در حالی که ارتودنتیست های دیگر تصمیم می گیرند پاورچین ها را به جای لیگاچورها استفاده کنند.

 

 

نقش پاور چین ها در درمان ارتودنسی

نقش پاورچین ها در درمان ارتودنسی

 

پاورچین ها در چه مواردی کاربرد دارند؟

در موارد خاص، ممکن است بین دندان ها فاصله هایی وجود داشته باشند که نیاز به درمان و تنظیمات بیشتری داشته باشند که سریع تر از گزینه های دیگر، دندان ها را به یکدیگر نزدیک کنند. بنابراین، اینجاست که پاورچین های بریس ها وسط می آیند، زیرا اصلی ترین هدف استفاده از پاورچین ها نزدیک کردن دندان های فاصله دار به یکدیگر است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان دندان های خود را در دوران بارداری سفید کرد؟

اکثر افراد ممکن است به خاطر وجود فاصله بین دندان ها، اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. بعلاوه، ممکن است مشکلات دیگر مانند آسیب به لثه ها هنگام جویدن غذا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

به همین ترتیب، غذاهای سفت نیز ممکن است باعث شوند فشاری به دندان ها وارد شود که این فاصله افزایش پیدا کند. باقی ماندن ذرات غذا بین دندان ها یک خطر واقعی برای دندان ها محسوب می شود؛ که ممکن است منجر به بروز بیماری لثه شود.

پاورچین ها نه تنها به بسته شدن فاصله بین دندان ها کمک می کنند، بلکه دندان های کج را نیز صاف می کنند. علاوه بر این، ناهنجاری های بایت را نیز اصلاح می کنند و به رشد سالم دندان ها کمک می کنند.

قبل و بعد استفاده از پاورچین ها

به منظور به جا گذاشتن تأثیری قدرتمندتر، پاورچین می تواند در کنار براکت ها، سیم ارتودنسی، و با قلاب ها استفاده شود. افرادی که دندان های آنها چرخیده اند، پس از بسته شدن فاصله بین آنها از پاورچین ها استفاده می کنند؛ این مرحله ای است که پس از صاف شدن دندان ها انجام می شود.

به این معنا که، ارتودنتیست بلافاصله پس از قرار گیری براکت ها روی دندان ها از پاورچین ها استفاده نمی کند. ارتودنتیست به تدریج دندان ها را با کمک سیم های ارتودنسی جابجا می کند و زمانی که دندان ها آماده هستند، اگر لازم باشد پاورچین ها روی براکت ها قرار می گیرند.

این احتمال وجود دارد که پاورچین از یک دندان دو پایه (پرمولر) تا یک دندان لترال، یا از یک دندان مولر تا دندان مولر روبرو قرار بگیرد. در برخی موقیعت ها، پاورچین می تواند از یک دندان نیش تا دندان نیش دیگر امتداد پیدا کند، و وقتی این اتفاق رخ می دهد، برای پیشگیری از چرخش دندان ها در نتیجه فشار پاورچین ها ارتودنتیست از یک گره فلزی استفاده می کند.

 

 

نقش پاور چین ها در درمان ارتودنسی

نقش پاورچین ها در درمان ارتودنسی

 

انواع مختلف پاورچین ها

پاورچین ها در رنگ ها و شکل های مختلفی در دسترس هستند. برخی از آنها به رنگ های قرمز، آبی، سیاه، نقره ای، دودیو رنگ های دیگر موجود می باشند. با این حال، بر اساس برخی مشاهدات و تست ها، بهترین رنگ هایی که برای قرار گرفتن روی دندان ها در دسترس هستند عبارتند از “نقره ای” و “دودی”. علاوه بر این ممکن است اینطور تشخیص دهید که رنگ های آبی یا آبی روشن برای سبک شما مناسب تر هستند، اما وقتی دندان های خود را مسواک می زنید، پس از مدتی ممکن است کمرنگ شوند.

از آنجا که ممکن است لازم باشد براکت ها برای مدت زمانی طولانی استفاده شوند، بنابراین ممکن است ارتودنتیست به شما اجازه دهد رنگی که به سلیقه و سبک زندگی شما تطابق دارد انتخاب نمایید.

پاورچین ها در انواع مختلفی وجود دارند، برخی از آنها به شکل زنجیره های نزدیک به هم هستند که مانند OOOOO به نظر می رسند، در حالی که پاورچین های دیگر بین زنجیره های خود یک فاصله دارند و به شکل o-o-o-o-o یا o—o—o—o—o به نظر می رسند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برخی افراد بزرگسال هنوز دندان شیری دارند؟

انتخاب از بین اشکال و ساختارهای مختلف پاورچین ها و استفاده از آنها به شکل و اندازه دندان ها بستگی دارد. بنابراین، اجازه دهید ارتودنتیست شما مشخص نماید کدام پاورچین برای نیازهای شما مناسب تر است. اشکالی که عموماً توسط افراد استفاده می شوند به شکل های “C” و “O” هستند. ارتودنتیست کمک می کند بهترین شکل بریس ها یا ساختارها برای شما استفاده شوند که ماهیت اصلی آنها حل مشکلات دندانی شماست. تنها رنگی که انتخاب می شود به نظر شما خواهد بود و توسط ارتودنتیست کار گذاشته خواهد شد.

شما نمی توانید بریس ها را برای دندان های خودتان انتخاب کنید زیرا نمی دانید کدامیک برای دندان های شما طراحی شده است و به قرار گیری صحیح فک ها و دندان ها کمک می کند. در اکثر موارد، ارتودنتیست ها بریس های O-شکل را برای بیماران کم سن تر، و بریس های C-شکل را برای بیماران بزرگتر استفاده می کنند. به همین دلیل، به جای آنکه خودتان دندانپزشک خودتان باشید، بهتر است با ارتودنتیست خود صحبت کنید.

آیا پاورچین ها درد ایجاد می کنند؟

رایج ترین پرسشی که بیماران در مورد پاورچین ها می پرسند این است که آیا آنها موجب بروز درد دندان یا هر گونه ناراحتی دیگری می شوند یا خیر؟ درست مانند ابزارهای دیگر، وقتی بیمار از پاورچین ها استفاده می کند، از آنجا که چین ها با به هم نزدیک کردن دندان ها سعی می کنند فاصله بین آنها را ببندند، مطمئناً به مدت چند روز می توانند منجر به بروز درد، دندان درد، و ناراحتی شوند.

با این حال، در بسیاری موارد، پاورچین ها چند ماه بعد از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، تنها زمان اندکی نیاز دارید (در اکثر موارد ممکن است ظرف یک هفته) به گونه ای که درد و ناراحتی به تدریج از بین بروند.

در طول دوره بهبود، به دلیل درد و ناراحتی که وجود دارد، برای احتیاط به شدت توصیه می شود غذاهای نرم میل شود و با از بین رفتن درد، می توانید هر چه دوست دارید میل کنید.

نکاتی برای کاهش درد ناشی از پاورچین ها

اگر برای مدت زمانی مشخص، دردی غیر قابل تحمل یا ناراحتی احساس می کنید، برای تسکین درد خود می توانید کارهای خاصی انجام دهید.

  • داروی مسکن استفاده کنید.

قبل از تصمیم گیری برای استفاده از داروهای مسکن، توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید. در صورت امکان، پزشک بر اساس مشکلی که با آن مواجه هستید، برای شما مسکن هایی مانند “ایبوپروفن” تجویز خواهد کرد.

  • غذاهای سرد یا منجمد مصرف کنید.

غذاهای سرد یا منجمد می توانند علائم تورم، و نیز هر گونه درد و ناراحتی را کاهش دهند. زیرا غذاهای سرد می توانند لثه ها و دیگر قسمت های دهان را بی حس کنند.

  • لثه های خود را ماساژ دهید.

برای کاهش تورم لثه های خود، آنها را به آرامی ماساژ دهید. از انگشتان خود برای ماساژ دادن آنها استفاده کنید، اما مطمئن شوید انگشتان شما حین ماساژ لثه ها به بریس ها برخورد نمی کنند.

  • شستشو با آب و نمک
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عوارض جانبی دهان و دندانی سرطان ها و درمان آنها

آب و نمک به کاهش درد و سوزش ناشی از بریس ها طی دوره بهبود کمک می کند. کافی است یک لیوان آب گرم و نمک بردارید و آنها را به طور منظم شستشو دهید.

  • مقداری موم ارتودنسی روی آنها قرار دهید.

قرار دادن موم ارتودنسی می تواند مانع برخورد داخل لب ها و گونه ها با بریس ها شود. علاوه بر این، موم مانع بروز سوزش در نتیجه اصطحکاک بین بریس ها و لب ها می شود.

مراقبت از پاورچین ها چگونه انجام می شود؟

مراقبت از بریس ها در طول درمان ارتودنسی برای حصول نتایج مطلوب ضروری است. بنابراین، صرف نظر از ارتودنتیست شما، خودتان نیز مسئولیت هایی دارید. داشتن بهداشت دهانی خوب نخستین گامی است که لازم است برداشته شود.

حداقل دو مرتبه در روز، و هر بار حداقل به مدت دو دقیقه برای مسواک زدن زمان بگذارید. مسواک زدن دندان ها گامی ضروری برای حذف جرم هایی است که روی دندان ها ایجاد می شوند و نیز از شکل گیری پلاک روی دندان ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، این کار می تواند ذرات غذایی که موجب ایجاد لکه روی بریس ها می شوند را بزدایند.

اگر فعالیت شدید مانند انجام ورزش دارید، توصیه می شود از محافظ دندان استفاده شود تا از بریس ها محافظت کنند. راجع به ورزش هایی که انجام می دهید با ارتودنتیست خود صحبت کنید، و دندانپزشک شما بهترین محافظ دندان را به شما معرفی خواهد کرد که مناسب سبک شما است.

صرف نظر از مسواک زدن دندان ها، راه دیگری برای تمیز کردن ذرات غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند وجود دارد. خیلی راحت از نخ دندان هایی استفاده کنید که به طور ویژه برای افرادی طراحی شده اند که از بریس ها استفاده می کنند. با استفاده از این نخ دندان ها بین دندان ها و براکت ها را تمیز کنید.

چقدر زمان نیاز است تا پاورچین ها فاصله بین دندان ها را ببندند؟

با قرار گرفتن پاورچین ها روی براکت ها، ارتودنتیست یک جلسه برای معاینه و ارزیابی روند مراقبت های دندانی مشخص خواهد نمود. فاصله بین دندان ها ظرف یک بازه زمانی مشخص بسته خواهد شد.

همه افراد با یکدیگر متفاوت هستند، برخی در طول چند هفته تغییرات چشمگیری تجربه می کنند، اما برای برخی دیگر حداقل 6 ماه یا بیشتر طول می کشد تا متوجه تغییرات شوند. در طول زمان ویزیت، ارتودنتیست می تواند عرض فاصله (میلی متر) را اندازه گیری کند و در صورت لزوم پاورچین را تعویض نماید، زیرا در طول روند درمان پاورچین می تواند استحکام خود را از دست دهد.

وقتی به هدف درمان دست می یابید، ارتودنتیست مشخص خواهد کرد چه زمانی پاورچین برداشته شود و پس از انجام این کار از نتایج آن شگفت زده خواهید شد.

چه کسانی باید از پاورچین ها استفاده کنند؟

هیچ محدودیت سنی برای افرادی که پاورچین نیاز دارند وجود ندارد. به این معنا که، هر فردی با دندان های کج یا فاصله بین دندان ها، به شدت توصیه می شود بر اساس راهنمایی های ارتودنتیست وارد آوردن فشار با پاورچین ها را آغاز نماید. ارتودنتیست ممکن است استفاده از پاورچین های O- شکل را برای مشکلات دندانی کودکان و نوجوانان و استفاده از پاورچین های C- شکل را برای اصلاح مشکلات دندانی افراد بزرگسال پیشنهاد دهد.آنها

0/5 (0 نظر)