داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سالم نگهداشتن بدن انسان ضروری است. بسیاری افراد فکر می کنند خوردن غذاهای سالم راهی برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن برای فعال نگهداشتن و حفظ تناسب اندام ها است، اما داشتن یک رژیم غذایی سالم بیشتر از اینها برای بدن مهم است. غذاها و نوشیدنی هایی که سرشار از کلسیم هستند، مانند شیر، پنیر، برای تقویت استحکام استخوان ها با بدن ترکیب می شوند. استخوان ها فراتر از چیزی هستند که ما می توانیم از طریق پوست احساس کنیم؛ آنها داخل دهان نیز به شکل دندان وجود دارند.

نیازهای اساسی تغذیه ای

برای افراد در تمام سنین مهم است طیف گسترده ای از غذاهای سالم را مصرف کنند. برای مثال، گرچه سیب یک انتخاب غذایی سالم است، اما یک فرد تنها نمی تواند سیب بخورد و سالم باقی بماند. علت این است که هر غذا و خوراکی یا میوه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی خاصی است که بدن برای آنکه عملکرد درست داشته باشد به آنها نیاز دارد. برای مثال، مقدار زیادی از میوه ها حاوی ویتامین C هستند، که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند قوی باقی بماند، اما میوه ها معمولاً حاوی کلسیم نیستند، که برای سالم نگهداشتن استخوان ها ضروری می باشند.

انتخاب مواد غذایی تنها از بین تعداد چند دسته گروه غذاها باعث می شود بدن بدون مواد مغذی لازم باقی بماند که آنها را برای کمک به دیگر قسمت ها نیاز دارد. برای حصول اطمینان از اینکه هیچ قسمتی از بدن بدون ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز خود باقی نمی ماند، مهم است هر روز از تمام گروه های مواد غذایی مصرف کنید. خوردن دانه ها، لبنیات، میوه ها، سبزیجات، و گوشت یا حبوبات هر روز بهترین راه برای کمک به سالم ماندن بدن است. غذاهایی که در گروه های مواد غذایی قرار نمی گیرند (مانند آبنبات ها) فاقد ویتامین ها یا مواد مغذی می باشند که به هیچ وجه برای بدن مفید هستند و اگر زیاد مصرف شوند می توانند به بدن آسیب برسانند.

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

خوردن میان وعده های سالم

خوردن میان وعده های سالم بهترین راه برای ارتقاء انرژی بدن در طول روز است. برخی از شناخته شده ترین میان وعده ها میوه ها و سبزیجات هستند، اما نیازی نیست که میان وعده حتماً یک تکه میوه یا سبزیجات باشد. فراورده های لبنی مانند پنیر و ماست  یا غلاتی مانند کراکر و گرانولا گزینه های بسیار خوبی هستند. هنگام خوردن میان وعده، لذت بردن از غذاها در حد متوسط بسیار مهم است. خوردن بیش از حد یک میان وعده خاص ممکن است مقدار غذایی که می توانید در وعده های اصلی بخورید را محدود کند، که معمولاً دارای انواع وسیع تری از ویتامین ها و مواد مغذی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هدگیر ارتودنسی

تغذیه و پوسیدگی دندان ها

رژیم غذایی و تغذیه مقش بزرگی در پوسیدگی دندان ها ایفا می کند. پوسیدگی دندان ها زمانی بروز پیدا می کند که باکتری های موجود داخل دهان اسیدی تولید می کنند که موجب خوردگی و فرسایش مینای دندان ها می شوند. این اتفاقات معمولاً با خوردن خوراکی ها، غذاها، و نوشیدنی های اسیدی یا حاوی قند رخ می دهند. اگر فرد پس از نوشیدن یک نوشیدنی حاوی قند دندان های خود را مسواک بزند یا حتی دهان خود را بشوید، تشکیل باکتری ها و آسیب رساندن آنها آغاز نمی شود.

اما وقتی نوشیدنی ها یا خوراکی های حاوی قند خورده می شوند یا به آرامی و جرعه جرعه در طول کل روز نوشیده می شوند، باکتری ها رشد می کنند و می توانند به دندان ها آسیب برسانند، زیرا با مسواک زدن و شستشو پیوسته از روی دندان ها زدوده نمی شوند. خوراکی ها و نوشیدنی های قندی مانند آبنبات و نوشابه، می توانند به اندازه استفاده شوند، اما بهتر است آنها سریع خورده یا نوشیده شوند و سپس برای پیشگیری از گسترش باکتری ها داخل دهان، دندان ها مسواک زده شوند یا دهان شسته شود.

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

قندهای افزوده معمول

قندها غالباً به غذاها و نوشیدنی هایی که می خوریم توسط افرادی که آنها را می سازند برای بهبود طعم افزوده می شوند. این قندها اگر پیوسته خورده شوند می توانند برای سلامت عمومی بدن مضر باشند، و اگر پس از خوردن آنها مسواک زده نشود می توانند برای سلامت دندان ها نیز مضر باشند. شما به سادگی و با چک کردن مواد موجود روی برچسب محصولات می توانید قندهای افزوده آنها را شناسایی کنید. برخی از متداول ترین ترین قندهای افزوده عبارتند از فروکتوز، ساکاروز، گلوکز، شربت ذرت با فروکتوز بالا، دکستروز فاقد آب، و قند دانه بندی شده سفید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایا و معایب جوش شیرین برای سلامت دندان ها

این قندهای افزوده در خوراکی های تازه مانند میوه ها و سبزیجات یافت نمی شوند.

خوراکی هایی که ممکن است به سلامت دندان ها آسیب برسانند

بدترین خوراکی ها برای دندان های شما اغلب حاوی انواع قندها هستند. خوراکی هایی مانند آبنبات برای دندان های شما بسیار مضر هستند، با این حال، چیزهایی مانند قهوه و آب پرتقال نیز برای دندان های شما مضر هستند. این میان وعده ها و نوشیدنی ها عومواً تنها در صورتی مضر هستند که به مقدار زیاد مصرف شوند. اگر این مواد غذایی و نوشیدنی ها تنها گاهی اوقات مصرف شوند و پس از آن دندان ها مسواک زده شوند، تأثیر زیادی روی سلامت دندان ها نخواهند داشت.

خوراکی هایی که ممکن است برای سلامت دندان های شما مفید باشند

برخی غذاهای خاص در حقیقت برای استحکام بخشیدن به دندان ها و نیز سلامت عمومی آنها بسیار کمک کننده هستند. فراورده های لبنی برخی از میفدترین خوراکی ها هستند، زیرا آنها منبع خوبی از کلسیم را برای بدن فراهم می آورند، که برای دندان ها حیاتی است. گرچه فراورده های لبنی برای سلامت دندان ها خوب هستند، اما مهم است به خاطر داشته باشید که دندان ها پس از خوردن هر وعده ای باید مسواک زده شوند.

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

رژیم غذایی برای دهان و دندان سالم

نکاتی برای کاهش خطر پوسیدگی دندان ها

سلامت خوب دهان با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم آغاز می شود، اما به اینجا ختم نمی شود. دندان ها برای سلامت عمومی افراد نیز بسیار مهم هستند، بنابراین ضرورت دارد با آنها به خوبی دیگر اعضای بدن رفتار شود. پرهیز از فعالیت هایی مانند جویدن یخ و جرعه جرعه نوشیدن مایعات حاوی قند در طول روز برای شروع بهبود سلامت دهان و کاهش خطر پوسیدگی های دندانی و آسیب به دندان ها فوق العاده است. درست مسواک زدن دندان ها پس از هر وعده غذایی ممهم ترین راه برای پرهیز از پوسیدگی های دندانی است، اما گام های دیگری مانند نخ دندان کشیدن و مراجعات منظم به دندانپزشک کمک زیادی می کنند و تأثیر زیادی روی مبارزه با پوسیدگی و حفره های دندانی دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهانی - بخش اول
0/5 (0 نظر)