دلایل ایجاد فاصله بین دندان‌ها چیست؟

فاصله بین دندان‌ها به وضعیتی گفته می‌شود که فضایی که بین دندانها وجود دارد بیشتر از حد نرمال است. این وضعیت معمولاً در دندان‌های جلویی وسطی دیده می‌شود اما ممکن است در دندان‌های دیگر نیز وجود داشته باشد.

شکل- فاصله بین دندانها به علت بزرگ بودن اندازه فک در مقایسه با اندازه دندانها

شکل- فاصله بین دندانها به علت بزرگ بودن اندازه فک در مقایسه با اندازه دندانها

  • عدم هماهنگی بین اندازه دندان‌ها و استخوان فک باعث ایجاد فضای اضافی بین دندان‌ها و یا بالعکس فشردگی و به‌ هم ‌ریختگی دندان‌ها می‌شود. در صورتی که اندازه دندان‌ها در مقایسه با اندازه فک خیلی کوچک باشد بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود و در صورتی که اندازه آنها در مقایسه با فکه بزرگ باشد فشردگی و به ‌هم‌ ریختگی دندان‌ها حاصل آن خواهد بود.
شکل- فاصله بین دندانها به علت عدم وجود مادرزادی دندان جلویی کناری فک بالا

شکل- فاصله بین دندانها به علت عدم وجود مادرزادی دندان جلویی کناری فک بالا

  • فاصله بین دندان‌ها به دلایل دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد گاهی اوقات برخی از دندان‌ها ممکن است به صورت مادرزادی وجود نداشته باشند و یا بسیار کوچک باشند. این اتفاق غالباً در مورد دندان‌های جلویی کناری فک بالا (دندان‌های مجاور دو دندان جلویی ) رخ می‌دهد این وضعیت باعث ایجاد فاصله بین دو دندان جلویی وسطی فک بالا می‌شود. همچنین گاهی اوقات علت آن افتادن یا کشیدن زود هنگام یک از دندان‌هاست.
شکل- در تصویر بالا بزرگی فرنوم لبی باعث فاصله بین دندانها شده که در تصویر پایین با برداشتن فرنوم اصلاح شده است.

شکل- در تصویر بالا بزرگی فرنوم لبی باعث فاصله بین دندانها شده که در تصویر پایین با برداشتن فرنوم اصلاح شده است.

  • یکی دیگر از دلایل وجود فاصله بین دو دندان جلویی، بزرگی فرنوم لبی است. فرنوم لبی یک تکه بافت کوچک است که هنگامی که لب بالای خود را در جلوی آینه بالا می‌زنید می‌توانید آن را مشاهده نمایید. فرنوم لبی اتصالی بین لب بالا و لثه بالای دندان‌های جلوی وسطی ایجاد می‌کند. در حالت نرمال فرنوم درست به لثه بالای دندان‌ها وصل می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است بیش از اندازه رشد کرده و به فضای بین دو دندان نیز برسد (شکل بالا). در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد وجود فرنوم بین دو دندان باعث می‌شود فاصله ‌ای بین آنها ایجاد شده و با رشد کودک این فاصله بسته نشود.
دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

  • عادات دهانی مانند مکیدن انگشت نیز با فشار آوردن به دندان‌های جلویی و جلو راندن آنها می‌توانند موجب ایجاد فاصله بین دندان‌ها شوند.
شکل- فاصله بین دندانهای جلویی به علت عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

شکل- فاصله بین دندانهای جلویی به علت عادت فشار دادن زبان به دندانهای جلو

  • یکی دیگر از دلایل فاصله بین دندان‌ها، الگوی بلع فشار زبان است که در آن فرد هنگام بلعیدن زبان خود را به دندان‌های جلویی فشار می‌دهد. با تکرار این رفتار دایماً نیرویی به دندان‌های جلویی وارد میشود. نهایتاً این دندان‌ها از جای خود رانده و دچار جلو زدگی می‌شوند، در نتیجه بین آنها فاصله ایجاد می‌شود. در حالت نرمال هنگام بلع، زبان به سقف دهان فشار داده می‌شود.
شکل- فاصله بین دندانها به علت بیماری لثه

شکل- فاصله بین دندانها به علت بیماری لثه

  • بیماری لثه باعث تحلیل رفتن استخوان پیرامون دندان می‌شود. در افرادی که بخش زیادی از استخوان تحلیل رفته باشد دندان لق می‌شود در نتیجه بین دندان‌ها ممکن است فاصله ایجاد شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آموزش نخ دندان کشیدن در ارتودنسی

کودکانی که بین دندان‌هایشان فاصله وجود دارد ممکن است با بیرون زدن دندان‌های دائمی و بزرگ شدن آنها، فاصله بین دندانهایشان بسته شود. برای تشخیص این که فاصله بین دندان‌های کودک خود به خود بسته می‌شود و یا نیاز به درمان دارد باید کودک را به ارتودنتیست نشان دهید.

دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

علائم و نشانه ‌های فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها در صورتی که به علت عدم هماهنگی اندازه فک و دندان‌ها ایجاد شده باشد هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند. با این حال در صورتی که فاصله بین دندان‌ها در اثر بیماری لثه و یا عادت فشار زبان ایجاد شده باشد به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود. همچنین ممکن است دندان‌ها لق شده و یا درد و ناراحتی به خصوص در هنگام جویدن احساس شود.

تشخیص فاصله بین دندان‌ها

شاید تصور کنید وجود فاصله بین دندان‌ها به وضوح قابل تشخیص است اما در صورتی که فاصله بین دندان‌های جلو نباشد و در معرض دید قرار نداشته باشد، ممکن است متوجه آن نشوید. ممکن است متوجه شوید هنگام مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن فضای بیشتری بین دو یا چند دندان وجود دارد. فاصله بین دندان‌ها در بسیاری از موارد در چکاپهای دندانپزشکی مشخص می‌شود.

پیشگیری از ایجاد فاصله بین دندان‌ها

در صورتی که فاصله در اثر عدم هماهنگی اندازه فک و دندان‌های دائمی ایجاد شده باشد، احتمالاً در صورت عدم درمان تا آخر عمر باقی می‌ماند. در صورتی که فاصله در اثر فشار زبان و یا بیماری لثه ایجاد شده باشد به مرور زمان بزرگ‌تر می‌شود.

در برخی موارد مانند عدم وجود دندان به صورت مادرزادی یا عدم هماهنگی اندازه دندان‌ها و استخوان فک، هیچ راهی برای پیشگیری از فاصله بین دندان‌ها وجود ندارد و تنها می‌توان این وضعیت را درمان نمود. اما در صورتی که در اثر عفونت لثه اتفاق ‌افتاده باشد با رعایت بهداشت دهان و درمان بیماری لثه می‌توان از بروز این اتفاق جلوگیری کرد. حتماً حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید تا از عفونت لثه و تحلیل رفتن استخوان پیشگیری شود. در صورتی که عادت فشار زبان دارید برای ترک این عادت و ایجاد الگوی بلع طبیعی (فشار دادن زبان به سقف دهان) با دندانپزشک صحبت کنید.

دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

دلایل ایجاد فاصله بین دندانها

روش‌های درمان فاصله بین دندان‌ها

برای بستن فاصله بین دندان‌ها چند روش وجود دارد. بهترین روش برای این منظور درمان ارتودنسی است. اما روش‌های دیگری که به آنها ارتودنسی فوری گفته می‌شود مانند باندینگ کامپوزیت و لمینت سرامیکی و یا روکش دندان نیز ممکن است برای این منظور استفاده شود به خصوص در صورتی که تنها مشکل ارتودنسی، فاصله بین دندان‌ها باشد و مشکل دیگری وجود نداشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لنگر یا تکیه ‌گاه موقتی در ارتودنسی

چه زمانی به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

در صورتی که متوجه فاصله بین دندان‌ها شدید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص شود علت آن چیست و آیا نیازی به درمان وجود دارد یا خیر. در صورتی که نیاز به درمان وجود داشته باشد دندانپزشک شما را به ارتودنتیست ارجاع می‌دهد. توصیه می‌شود همه کودکان در سن هفت‌ سالگی به ارتودنتیست نشان داده شوند. ممکن است درمان فاصله بین دندان‌ها فوراً انجام نشود بلکه وضعیت کودک تحت نظر قرار داشته باشد تا مشخص شود آیا فاصله بسته خواهد شد یا خیر.

پیش ‌آگهی بستن فاصله بین دندان‌ها

در صورتی که فاصله بین دندان‌ها با درمان ارتودنسی و یا ترمیم دندانپزشکی بسته شود، فاصله بسته خواهد ماند. اما برای پیشگیری از ایجاد مجدد فاصله ممکن است ارتودنتیست استفاده از نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر را توصیه نماید.

5/5 (1 نظر)