آنودنشیا یا درنیامدن مادرزادی یک یا چند دندان

آنودنشیا به فقدان مادرزادی یا ارثی دندان یک یا چندا دندان دائمی یا شیری گفته می شود. دندان های لترال (دندان های مجاور دندان های مرکزی پیشین) از جمله دندان هایی هستند که اغلب به صورت مادر زادی وجود ندارند، احتمال بروز این مشکل حدود ±2 درصد از کل جمعیت دنیا است.

بر خلاف دیگر دندان ها، مانند دندان های پرمولر فک پایین، که بیشتر به صورت مادرزادی وجود ندارند و میزان بروز آن به همین اندازه است، پیامدهایی که این فقدان دندان برای زیبایی دارند برای دندان های جلوی دهان، از جمله دندان های لترال دندان های پیش، چشمگیرتر هستند و این می تواند روی انتخاب طرح درمان برای پر کردن جای خالی به جا مانده از فقدان یک یا چند دندان جانبی دندان های پیش، تأثیر داشته باشد.

در صورتی که پر کردن فضای خالی ناشی از عدم وجود مادرزادی دندان به بستن آن با کمک درمان ارتودنسی ارجحیت داشته باشد، نکته قابل توجه دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد هزینه ای است که برای پر کردن این فضای خالی باید پرداخته شود. گزینه های زیبایی متعددی وجود دارند (پروتزهای پارسیل، بریج های مریلند (رزین باند شده)، بریج ها، روکش های بر پایه ایمپلنت های دندانی) که می توانند جایگزین دندان های پیش شوند. هزینه این نوع درمان های زیبایی می تواند بسیار متفاوت باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خشکی دهان و درمان ارتودنسی

برای انتخاب درمان ایده آل برای بیماران کم سن و سال، نکات متعددی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند و والدین باید در این تصمیم گیری مشارکت داشته باشند.

وقتی دندان های پیشین فک بالا وجود ندارند، سه گزینه درمان وجود دارند:

 

فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

 

  1. باز کردن فاصله و پر کردن آن با گزینه های زیبایی
    فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

    فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

  2. بستن فواصل با جابجا کردن دندان های عقب رو به جلو. دندان های نیش جایگزین دندان های لترال دندان های پیشین می شوند و دندان های پرمولر جایگزین دندان های نیش می شوند؛ در دندان ها تغییراتی ایجاد می شود یا متناسب با وضعیت قرار گیری، شکل آنها تغییر داده می شود.
    فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

    فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

  3. ترکیبی از دو گزینه اول: باز کردن فاصله یک سمت و بستن فاصله سمت دیگر.

دیگر گزینه های زیبایی

بسته به ویژگی های هر بیمار، گزینه های زیبایی متفاوتی با استفاده از روکش های دندانی، ایمپلنت های دندانی، انواع مختلف بریج ها، و غیره می توانند استفاده شوند.

فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

فقدان مادرزادی یک یا چند دندان

 

 

  1. دندان لترال کوتاه و باریک سمت راست، فقدان مادر زادی (آنودنشیا) دندان لترال سمت چپ. B) در کانتور لثه ای دندان های مرکزی سمت راست و دندان های لترال دندان های مرکزی تغییراتی ایجاد شد تا با دندان های مقابل در همان قوس دندانی هماهنگی داشته باشند و دندان های لترال سمت چپ دندان پیشین با کمک مواد کامپوزیتی بازسازی شد. یک ایمپلنت دندانی جایگزین دندان لترال دندان پیشین می شود. C) آنودنشیای هر دو دندان لترال در یک خانم جوان 19 ساله. D) بریج های کانتی لور که به دندان های نیش تکیه داده شده اند و جایگزین دندان های جانبی دندان های نیش می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با مشکلات بایت

مزایا و معایب هر یک از گزینه های درمان

هر یک از گزینه های درمانی که قبلاً به آنها اشاره شد مزایا و معایب خود را دارند و هر یک می توانند هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی و تحت شرایط خاص موفقیت آمیز باشند.

جایگزینی دندان مصنوعی با ایمپلنت های دندانی

مزایا

  • تغییراتی که لازم است در دندان های مجاور ایجاد شود، بر خلاف زمانی که بریج های سنتی استفاده می شوند، یا زمانی که لازم است دندان نیش تغییر شکل داده شود تا جایگزین دندان لترال دندان پیش شود.
  • گاهی اوقات وقتی همه دندان ها وجود داشته باشند اکلوژن می تواند بهتر باشد.
  • دندان نیشی که در وضعیت خیلی خوبی قرار داشته باشد، اجازه می دهد بهترین عملکرد را داشته باشد.

نقاط ضعف

  • لازم است روکش در طول عمر چند مرتبه تعویض شود.
  • نصب ایمپلنت تنها زمانی می تواند انجام شود که رشد استخوان فک تکمیل شده باشد، که می تواند حدود 16-17 سالگی برای دختران، و 20-21 سالگی برای پسران باشد.
  • پس از مداخلات، ایمپلنت های دندانی ممکن است با شکست مواجه شوند یا ممکن است مشکلاتی بروز پیدا کنند.
  • ایمپلنت مانند یک دندان انکیلوز شده (جوش خورده با استخوان فک) عمل می کند، بنابراین اگر در طول چند سال تغییرات اکلوزال بروز پیدا کنند، وضعیت روکش روی ایمپلنت تغییر نخواهد کرد، در حالی که دندان های دیگر می توانند جابجا شوند که می تواند از نظر زیبایی مشکل آفرین باشد.

بستن فاصله با دندان نیش

مزایا

  • در صورتی که در ابتدا فضای چشمگیری از داخل قوس دندانی بالا خالی باشد، این روش می تواند اصلاحات ارتودنتیک را ساده نماید.
  • گاهی اوقات اکلوژن زمانی می تواند بهتر باشد که همه دندان ها حضور داشته باشند.
  • دندان نیشی که به شکلی ایده آل قرار گفته باشد، اجازه می دهد بهترین عملکرد داشته باشد.
  • این امکان بوجود می آید که سطح استخوان در منطقه ای که باید دندان های لترال دندان های پیش وجود داشته باشند، حفظ شود. مطالعات خاصی هستند که نشان داده اند که سلامت پریودنتال با دندان های طبیعی بهتر از زمانی حفظ می شود که از ایمپلنت ها استفاده می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان کوسه‌ای در کودکان

نقاط ضعف

ایجاد هماهنگی دندان های نیش با دندان های مرکزی پیشین دهان از نظر شکل و رنگ می تواند مستلزم تغییراتی باشد که با استفاده از یک بند یا با افزودن کامپوزیت انجام می شود.

0/5 (0 نظر)