کج و نامرتب بودن دندان ها، مشکل دندانی رایجی است که در بسیاری از کودکان و بزرگسالان دیده می شود. صاف کردن و مرتب کردن دندان ها، به سلیقه هر فرد بستگی دارد. بنابراین، اگر دندان های شما نامرتب هستند، هیچ اجباری در صاف کردن آن ها وجود ندارد. دندان هایی که هم تراز و هم ردیف نیستند، ممکن است لبخند شما را خاص و منحصر بفرد کنند.

اما، در صورتی که از ظاهر دندان های خود راضی نیستید و یا نامرتب بودن دندان هایتان بر روی سلامت و نحوه تکلم شما تاثیر گذاشته است، باید به فکر صاف و هم تراز کردن آن ها باشید.

در ادامه به دلایل کج شدن دندان ها، مشکلات ناشی از آن و روش های هم تراز کردن دندان ها می پردازیم.

چرا دندان ها کج و نامرتب می شوند؟

هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی، ممکن است از ابتدا کج رشد کنند و یا به مرور زمان کج شوند. در برخی موارد، دندان های شیری کج می شوند چون بسیار کوچک هستند و در حالت صاف نمی توانند فضای اختصاص داده شده در لثه را پر کنند.

برخی عادت ها مانند مکیدن پستانک یا انگشت شصت هم باعث کج شدن دندان های شیری می شوند. به علاوه، ژنتیک نیز می تواند در نحوه قرار گرفتن دندان ها نقش داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل کج شدن دندان ها

کج و نامرتب بودن دندان های شیری به این معنی نیست که دندان های دائمی هم ناصاف خواهند بود. اما، در صورتی که دندان های شیری حالت متراکم و شلوغ پیدا کنند، با احتمال زیادی دندان های دائمی نیز متراکم می شوند.

وارد شدن ضربه به دهان و یا پوسیدگی دندان ممکن است باعث شود یک یا چند دندان شیری زود تر از موعد بیفتند. در این حالت، امکان دارد دندان های دائمی که از لثه بیرون می آیند، کج باشند.

از جمله عوامل دیگری که با تاثیر بر دندان های شیری ممکن است بر نحوه قرارگیری دندان های دائمی اثر داشته باشند، می توان موارد زیر را نام برد:

درمان کج شدن دندان

درمان کج شدن دندان

اندازه فک

امروزه، مواد غذایی که مصرف می شوند، بیشتر حالت نرم و پروسس شده دارند. در نتیجه، خوردن این غذا ها نیاز به جویدن زیادی ندارد. در صورتی که در گذشته، غذا ها سفت تر بودند و باید بیشتر جویده می شدند.

این تغییرات باعث می شود اندازه فک به مرور زمان کاهش پیدا کند. محققان باور دارند که کوچک شدن فک در متراکم و کج شدن دندان ها نقش به سزایی دارد.

عادت های بد عضلات صورت

منظور از عادت های بد عضلات، رفتار های تکرار شونده ای است که بر عضلات صورت و عملکرد آن ها تاثیر منفی می گذارد. این عادات عبارتند از:

  • مکیدن انگشت شصت
  • مکیدن پستانک یا شیشه شیر
  • نفس کشیدن از دهان
درمان کج شدن دندان

درمان کج شدن دندان

مال اکلوژن (ناهم ترازی فک)

دندان های فک بالا باید کمی جلو تر از دندان های فک پایین باشند. در این حالت، برآمدگی های دندان های مولر بالا در فرورفتگی های دندان های مولر پایین قرار می گیرند. در صورتی که تراز دندان ها بدین گونه نباشد، مال اکلوژن (malocclusion) رخ می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان دندان های خود را در دوران بارداری سفید کرد؟

از مال اکلوژن های رایج می توان به اوربایت (overbite) و آندربایت (underbite) اشاره کرد. اگر به اوربایت دچار باشید، دندان های جلویی فک بالای شما به سمت بیرون و جلوی دندان های فک پایین قرار می گیرند.

اگر آندربایت داشته باشید، دندان های جلویی فک پایین جلو تر از دندان های فک بالا قرار می گیرند. عادت های بد عضلات صورت می توانند باعث ایجاد مال اکلوژن شوند.

ژنتیک

اگر یک یا هر دو والدین شما دارای دندان های متراکم، کج و نامرتب باشند، با احتمال زیادی شما نیز این مشکل را خواهید داشت. حتی ممکن است آندربایت یا اوربایت را از پدر و مادر خود به ارث ببرید.

درمان کج شدن دندان

درمان کج شدن دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی مانند بیماری لثه و پوسیدگی و سوراخ شدن دندان ها شوید. در صورتی که این مشکلات به موقع درمان نشوند، احتمال کج و نامرتب شدن دندان ها وجود دارد.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب، مخصوصا در کودکان، می تواند به پوسیدگی دندان ها و رشد نادرست دندان ها ختم شود. رشد نامناسب ممکن است باعث کج شدن دندان ها شود.

درمان کج شدن دندان

درمان کج شدن دندان

آسیب و جراحات صورت

وارد شدن ضربه به صورت یا دهان می تواند باعث از دست رفتن دندان ها و یا جابه جایی آن ها شود. امکان دارد دندان ها در اثر ضربه نامرتب شوند.

مشکلاتی که در اثر کج و نامرتب بودن دندان ها پیش می آید

در برخی موارد، نامرتب بودن دندان ها بر کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد. برای مثال، ممکن است ناهم تراز بودن دندان ها بر نحوه جویدن اثر داشته باشد و باعث ایجاد درد شود. به علاوه، برخی افراد به دلیل ظاهر دندان هایشان دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و سعی می کنند کمتر لبخند بزنند و از موقعیت های اجتماعی فرار می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم مینای دندان

از دیگر مشکلاتی که نامرتب بودن دندان ها به وجود می آورد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری لثه. تمیز کردن فضای بین دندان های نامرتب بسیار دشوار است. در نتیجه، احتمال پوسیدگی دندان ها و ابتلا به بیماری لثه افزایش می یابد. اگر بیماری لثه به موقع درمان نشود، فرد به پریودنتیت (periodontitis) دچار می شود. پریودنتیت عفونت حاد و شدید لثه است که می تواند به استخوان فک و دندان ها نیز آسیب برساند.
  • جویدن و هضم. دندان های نامرتب در نحوه جویدن غذا تاثیر می گذارند. جویدن نادرست می تواند در هضم مواد غذایی مشکل ایجاد کند.
  • فرسایش اضافی و بیش از حد. کج بودن دندان ها باعث فرسایش سریع تر دندان ها، لثه ها و عضلات صورت می شود. در نتیجه احتمال شکستگی دندان ها، ضرب دیدگی فک، اختلالات مربوط به مفصل گیجگاهی-فکی و سردرد های مزمن افزایش می یابد.
  • اختلالات تکلم. اگر دندان های شما ناهم تراز باشند، می توانند در نحوه صحبت کردن شما تاثیر بگذارند.
  • اعتماد به نفس. نارضایتی از ظاهر دندان ها می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس شود.
0/5 (0 نظر)