افراد اغلب استفاده از بریس ها و براکت های ارتودنسی را به دلیل مزایای که آنها برای سلامت جسمی دارند انتخاب می کنند. دندان های صاف و یکدست تر جذابیت بیشتری دارند، اما مزایای دراز مدت بیشتری نیز دارند که به معنای داشتن لبخندی شاداب تر و سالم تر مدت ها پس از انجام درمان است.

پیشگیری از بیماری لثه

یکی از قابل توجه ترین مزیت دراز مدتی که استفاده از بریس ها برای سلامتی دارد پیشگیری از بیماری لثه است. بیماری لثه عفونت بافت نرمی است که دندان ها را احاطه کرده است. بیش از نیمی از جمعیت به نوعی با این نوع عفونت مواجه هستند و می تواند به عنوان ژنژیویت یا بیماری پیشرفته تر پریودنتال دسته بندی شود.

وقتی فردی دندان های کج و ناهمراستا دارد، انباشته شدن پلاک و گیر کردن ذرات غذا بین دندان ها راحت تر می شود. این اجازه می دهد باکتری ها به مرور زمان تکثیر شوند، در نهایت لثه را عفونی کنند. استفاده از بریس ها دندان های را در یک راستا قرار می دهد، به گونه ای که تمیز کردن آنها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی راحت تر خواهد بود. به این معنا که ذرات کمتری گیر خواهند کرد، و باکتری ها می تواند قبل از آنکه موجب بروز بیماری لثه شوند برطرف شوند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

شبیه ماجرایی که برای بیماری لثه پیش می اید، استفاده از بریس ها می تواند احتمال گسترش پوسیدگی دندان های شما را نیز کاهش دهد. وقتی دندان ها روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند یا خیلی برجسته باشند، آنها مستعد ساییدگی و فرسایش غیر همسطح می باشند. علاوه بر این، آنها سهم یکسانی در روند جویدن یا گاز زدن نخواهند داشت، و تمیز کردن آنها نیز دشوار خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

وقتی فردی قادر به زدودن پلاک ها و ذرات غذا از بین دندان ها نباشد، باکتری ها امکان رشد و تکثیر را خواهند داشت. باکتری ها از سطوح دندان ها تغذیه می کنند و موجب بروز پوسیدگی می شوند.

استفاده از بریس های ارتودنسی با صاف و همراستا کردن دندان ها می تواند به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند زیرا تمیز کردن آنها ساده تر خواهد بود.

 درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

پیشگیری از تحلیل استخوان

درست مانند دندان ها و لثه ها، استخوان هایی که دندان ها را در جای خود نگه می دارند نیز می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند. هر دندان ریشه بلندی دارد که درون استخوان فک قرار گرفته است. اگر باکتری بتواند به داخل لثه ها و دندان ها نفوذ کند و راه خود را به داخل استخوان ها ادامه دهد، استخوان می تواند شروع به خوردگی و فرسایش کند.

دندان های ناهمراستا یکی از شایع ترین علل فرسایش استخوان های فک هستند زیرا ناهمراستایی اغلب نیروی زیادی به دندان ها و لثه ها وارد می کند. این باعث ایجاد فضاهایی می شود که باکتری ها می توانند آنجا پنهان شوند و گسترش پیدا کنند، و در نهایت به استخوان ها برسند.

بریس ها با ایجاد اطمینان از اینکه همه اجزاء استخوان های فک به درستی فعالیت می کنند و هیچ پاکتی داخل دهان وجود ندارد تا پلاک ها و باکتری ها آنجا پنهان شوند، می توانند به پیشگیری از خوردگی و فرسودگی استخوان فک کمک کنند.

کاهش خطر آسیب به دندان ها

آیا می دانسته اید که داشتن دندان های ناهمراستا یا کج می تواند خطر آسیب به آنها را افزایش دهد؟

داخل دهان همه دندان ها باید با فواصل یکسان در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و هیچ همپوشانی نباید وجود داشته باشد تا نیروی ناشی از جویدن و گاز زدن به طور یکسان مینا و عمق استخوان فک توزیع شود. وقتی فردی از کجی و همپوشانی دندان ها رنج ببرد، فشار به طور یکسان توزیع نمی شود. نتیجه وارد آمدن فشار زیاد روی تک تک دندان ها است، که احتمال ترک خوردن یا شکستن آنها را افزایش می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر کیست های با منشاء دندانی روی لبخند

مشکل مشابهی که با جلو آمدگی دندان ها اتفاق می افتد. آنها راحت تر شکسته می شوند زیرا هیچ پایه محکمی ندارند. به این معنا که فردی که اوربایت دارد اگر ضربه ای به دهان او بخورد، احتمال شکستن دندان های او بیشتر خواهد بود.

بریس ها با صاف کردن دندان ها به استحکام بخشیدن به آنها کمک می کنند. به این معنا که نیرو به طور یکسان توزیع می شود، و احتمال وارد آمدن آسیب های دائمی به دندان ها ناشی از تروماهای فیزیکی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

افزایش سلامت گوارش

داشتن دندان های ناصاف تأثیر جدی روی خوب غذا خوردن فرد و نیز گوارش آن دارد. دشواری در غذا خوردن قابل درک است، زیرا داشتن اوربایت، آندربایت، یا کراس بایت روی میزان توانایی بیمار در گاز زدن و جویدن تأثیر می گذارد. یک مشکل رایج در بین افرادی که از مشکلات قرار گیری دندان ها رنج می برند، عدم توانایی درست جویدن غذا است. علت این است که تمام بخش خای دهان، مانند قسمت های جلویی قادر به خرد کردن غذا نیستند.

نتیجه تکه های بزرگ غذا است که راه خود را به معده باز می کنند، جایی که نمی توانند به درستی هضم شوند. این اغلب موجب منجر به ناراحتی روده، روده تحریک پذیر، و مشکل در احساس سیری بعد از غذا می شود.

وقتی فردی از بریس های ارتودنسی استفاده می کند، صاحب لبخندی همراستا می شود و همه بخش های دندان های او قادرند به خوبی بسته شوند و عمل جویدن به درستی انجام شود. این امر باعث دفعات ورود غذای جویده نشده به معده را کاهش می دهد و دفعات ناراحتی و ناراحتی روده را کاهش می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های بعد از درمان ریشه یا عصب کشی دندان

بهبود راحتی

در نهایت، استفاده از بریس های ارتودنسی می تواند راحتی و سلامتی عمومی بیماران را بهبود دهد. وقتی فردی دندان های ناصاف و غیرهمراستا دارد، به دلیل عدم قرار گیری فک ها روی یکدیگر، بیشتر احتمال دارد که زبان، لثه ها، و داخل گونه های خود را گاز بگیرد. علاوه بر این، بیشتر احتمال دارد که دندان ها باعث بروز درد شوند زیرا به بافت لثه ها فشار وارد می کنند و موجب کشش بیشتر فک ها و دهان می شوند.

وقتی فردی از بریس های ارتودنسی استفاده می کند، دندان های قادرند به موقعیت طبیعی تر و راحت تری حرکت کنند. این امر نه تنها احتمال گاز گرفتن تصادفی داخل دهان را کاهش می دهد، بلکه از فشار روی فک ها و مفاصل فکی گیجگاهی (TMJ) نیز می کاهد.

نتیجه کاهش عمومی دردهای دهان و بهبود راحتی هنگام غذا خوردن، حرف زدن، و لبخند زدن است.

بهبود سلامت روانی

بریس ها ورای مزایای فیزیکی، با افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس فرد استفاده کننده از آنها، می توانند سلامت روان را نیز بهبود بخشند. بسیاری از مردم با دندان های ناهموار یا کج دست به گریبان هستند و معمولاً این افراد در نشان دادن لبخند خود ناراحت هستند. استفاده از بریس ها می تواند این ایرادات فیزیکی را برطرف کرده و به فرد کمک کند تا با خود راحت تر باشد و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

در حقیقت، مطالعات نشان می دهند افرادی که بریس های ارتودنسی را دریافت می کنند بیشتر لبخند می زنند و دندان های خود را بیشتر به عموم نشان می دهند.

نتیجه گیری

حفظ سلامت دهان و دندان ها در دراز مدت مستلزم رفع مشکلات عمده در اسرع وقت است. این شامل درمان ارتودنسی است که تأثیر عمده ای بر سلامت جسمی و روانی دارد.

0/5 (0 نظر)