اگر صورت شما بدون دلیل واضح درد می کند، ممکن است درد غیر معمول صورت (AFP) باشد. AFP درد بدون توضیح، مزمن (مداوم) در صورت شما است. این درد ممکن است دندان ها، فک، گونه یا گوش شما را تحت تأثیر قرار دهد. تشخیص AFP می تواند دشوار باشد. افسردگی، استرس یا اضطراب می توانند باعث بدتر شدن AFP شوند. این شرایط معمولاً با دارو یا روان درمانی قابل درمان است.

درد غیر معمول صورت (AFP) چیست؟

درد غیر معمول صورت (AFP) دردی مزمن در صورت یا دهان است که دلیل مشخصی ندارد. این درد، درد ایدیوپاتیک مداوم صورت (PIFP) نیز نامیده می شود. AFP می تواند هر ناحیه از صورت شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما اغلب باعث درد فک، گوش یا گونه می شود. تشخیص این بیماری می تواند دشوار باشد و اگر در حال تجربه درد هستید، می تواند برای شما ناامید کننده باشد.

چه افرادی دچار درد غیر معمول صورت می شوند؟

هر کسی می تواند به AFP مبتلا شود، اما در زنانی که در دهه 40 یا 50 زندگی خود هستند، شایع تر است. افرادی که در گذشته حوادث دندانی یا جراحی دهان داشته اند ممکن است بیشتر احتمال داشته باشد که به AFP مبتلا شوند.

درد غیر معمول صورت چقدر شایع است؟

AFP چندان شایع نیست. کمتر از 1 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می دهد. اما این تعداد ممکن است بیشتر باشد، زیرا AFP اغلب اشتباه تشخیص داده می شود. علائم آن ممکن است مانند بسیاری از بیماری های دیگر صورت و دهان مانند نورالژی عصب سه قلوtrigeminal neuralgia  باشد.

درد غیر معمول صورت

علت درد غیر معمول صورت چیست؟

AFP دلیل شناخته شده ای ندارد. این شرایط ممکن است با مسائل روانی ارتباط داشته باشد. مواد شیمیایی موجود در مغز شما به نام انتقال دهنده های عصبی، خلق و خوی شما و نحوه درک شما از درد را تنظیم می کنند. افسردگی، اضطراب یا دیگر اختلالات سلامت روان، عملکرد انتقال دهنده های عصبی را مختل می کنند. آنها ممکن است نحوه احساس درد شما را تغییر دهند یا شما را نسبت به آن حساس تر کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی ارتودنسی (جراحی ارتوگناتیک)

درد غیر معمول صورت چه علائمی دارد؟

افراد مبتلا به AFP حداقل به مدت سه ماه هر روز در صورت خود درد دارند. گرما، سرما یا لمس ممکن است باعث بروز درد شوند. برخی از افراد همچنین گزارش می دهند که در صورت خسته بودن یا استرس داشتن، درد آنها بدتر می شود.

درد ممکن است در سمت چپ یا راست صورت شما، اغلب نزدیک فک یا گوش باشد. ممکن است احساس کنید که درد در یک ناحیه کوچک از صورت شما محصور شده است، یا ممکن است در کل صورت شما پخش شود. این درد مسیر عصب را دنبال نمی کند.

فردی که AFP دارد ممکن است درد را اینگونه توصیف کند:

• سوزاننده
  • عمیق
  • مبهم یا دردناک، اما با دوره هایی از احساس تیز و چاقو زدن
  • کوبیدن یا ضربان داشتن
  • گزگز یا احساس سوزن سوزن شدن.

آیا در افراد مبتلا به درد غیر معمول صورت احتمال مشکلات سلامتی دیگر وجود دارد؟

برای افرادی که درد غیر معمول صورت دارند، این موارد شایع هستند:

• افسردگی، اضطراب یا اختلالات خلقی.
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS).
  • درد غیر قابل توضیح در سایر نواحی بدن.

درد غیر معمول صورت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص درد غیر معمول صورت دشوار است. علائم شبیه بسیاری از سندرم های دیگر درد صورت هستند. پزشک معالج شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد، سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد و علائم شما را ارزیابی خواهد کرد.

پزشک معالج شما برای رد سایر شرایطی که ممکن است باعث آسیب به صورت شما شوند، ممکن است آزمایش هایی را انجام دهد. آنها این را تشخیص افتراقی می نامند.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• معاینات دندانپزشکی: دندانپزشک دندان ها، فک ها و داخل دهان شما را با دقت معاینه می کند. آنها برای بررسی حفره ها، عفونت ها، دندان های مولر نهفته، یا سایر مشکلات دندانی ممکن است تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس را انجام دهند.
  • آزمایشات تصویربرداری: ام آر آی MRI یا سی تی اسکن CT scan می تواند مشکلات سر، گردن یا صورت شما را نشان دهند. پزشک معالج شما ممکن است این آزمایش ها را انجام دهد تا احتمال شکستگی صورت، تومور یا مشکل عروق خونی را رد کند.
  • تست های عصبی: پزشک معالج شما از تست های عصبی برای بررسی اعصاب صورت شما استفاده خواهد کرد. ممکن است از شما بخواهند پلک بزنید و چشمان خود را در جهات مختلف حرکت دهید. آنها توانایی شما در لبخند زدن، اخم کردن و حرکت لب ها را بررسی می کنند. آنها همچنین ممکن است نواحی مختلف صورت شما را برای بررسی درد یا بی حسی لمس کنند.
  • تست های روانشناختی: پزشک معالج شما ممکن است در مورد خلق و خو، رفتار و تعامل شما با افراد دیگر پرسش هایی مطرح کند. مشکلاتی مانند افسردگی، استرس یا اضطراب ممکن است باعث درد یا تشدید آن شوند.
درد غیر معمول صورت

چه شرایط دیگری باعث درد صورت می شوند؟

پزشک معالج شما باید بسیاری از دیگر علل احتمالی درد صورت را رد کند. درد غیر معمول صورت ناشی از شرایط زیر نیست:

• اختلالات عروق خونی مانند آرتریت تمپورال (التهاب عروق خونی در نزدیکی شقیقه ها).
  • سینوزیت مزمن.
  • بیماری های دندانی.
  • سردرد.
  • سندرم درد میوفاسیال Myofascial pain syndrome (درد در عمق عضلات صورت).
  • کارسینوم نازوفارنکس Nasopharyngeal carcinoma (سرطانی که بینی و گلو را تحت تأثیر قرار می دهد).
  • اختلالات فکی گیجگاهی (مشکلات فک).
  • تروما یا شکستگی صورت.
  • نورالژی سه قلو (فشار روی یک عصب در مغز).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهانی - بخش اول

درد غیر معمول صورت چگونه درمان می شود؟

درمان AFP ممکن است دشوار باشد زیرا علت زمینه ای آن مشخص نیست. پزشک معالج شما ممکن است ترکیبی از درمان و دارو را توصیه کند.

• درمان شناختی- رفتاریCognitive-behavioral therapy (CBT): CBT یک درمان روانشناختی است که می تواند به افراد مبتلا به درد مزمن کمک کند. شما یاد می گیرید که محرک های درد را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنید. همچنین راهبردهای مقابله ای مانند تنفس عمیق را برای مدیریت درد یاد می گیرید.
  • دارو: داروهای ضد افسردگی ممکن است به افرادی که دردهای مرتبط با افسردگی دارند کمک کنند. پزشک معالج شما ممکن است داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای tricyclic antidepressants یا مهارکننده های انتخابی باز جذب نوراپی نفرینselective norepinephrine reuptake inhibitors (SSIR ها) را توصیه کند. داروهای ضد تشنجAnticonvulsants (داروهای درمان تشنج) نیز ممکن است به تنظیم تکانه های عصبی که باعث درد می شوند کمک کنند.

آیا درمان های جایگزین می توانند به درد غیر معمول صورت کمک کنند؟

می توانید با پزشک معالج خود در مورد درمان های جایگزین برای AFP صحبت کنید. درمان های جایگزین یا مکمل، درمان هایی هستند که بخشی از طب سنتی غربی نیستند. درمان های جایگزین که ممکن است به تسکین درد مزمن کمک کنند عبارتند از:

• طب سوزنی.
  • بیو فیدبک یا بازخورد زیستی.
  • هیپنوتیزم درمانی
  • مراقبه یا مدیتیشن.
  • یوگا.
درد غیر معمول صورت

چگونه می توان از درد غیر معمول صورت جلوگیری کرد؟

هیچ راهی برای جلوگیری از AFP وجود ندارد. اما درمان ممکن است به شما کمک کند فعالیت ها یا موقعیت هایی که باعث درد می شوند را شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از ارتودنسی با وجود روکش، ونیر یا ایمپلنت دندانی

درد غیر معمول صورت چگونه پیش خواهد رفت؟

درد مزمن ممکن است در نهایت خود به خود از بین برود. بسیاری از افراد مبتلا به AFP به دارو، روان درمانی یا درمان های جایگزین پاسخ خوبی می دهند. اما برخی افراد تا آخر عمر درد صورت را مدیریت می کنند.

چگونه می توان زندگی با درد غیر معمول صورت را آسان تر کرد؟

AFP می تواند یک وضعیت استرس زا و خسته کننده باشد. حتی اگر AFP دلیل روشنی نداشته باشد، درد بسیار واقعی است. اولین قدم در یادگیری مقابله با درد این است که در مورد آنچه تجربه می کنید با پزشک معالج خود صحبت کنید. آنها ممکن است شما را به سایر پزشکان که می توانند کمک کنند ارجاع دهند، مانند:

• دندانپزشکان
  • متخصصین مغز و اعصاب
  • پزشکان مدیریت درد
  • روانپزشکان یا روانشناسان

راه های دیگر برای مقابله با AFP عبارتند از:

• به یک گروه پشتیبانی بپیوندید.
  • استرس زندگی خود را کاهش دهید.
  • فعال و با دیگران در ارتباط باشید.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر درد صورت شما به طور ناگهانی بدتر شد یا هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• درد قفسه سینه.
  • سرگیجه.
  • تنگی نفس.
  • تورم در صورت، سر یا گردن.
  • مشکل در بینایی.

سخن پایانی

درد غیر معمول صورت (AFP) دردی مداوم در صورت است که علت شناخته شده ای ندارد. اکثر افراد مبتلا به AFP حداقل به مدت سه ماه هر روز درد دارند. یک پزشک معالج آزمایش های تشخیصی مختلفی را برای رد سایر شرایطی انجام می دهد که می توانند باعث درد صورت شما شوند. متداول ترین درمان های AFP شامل دارو درمانی و روان درمانی می شوند.