زمانی که نخ دندان کشیدن بین دندان های خود را برای نخستین بار شروع می کنید، با خونریزی لثه های خود مواجه می شوید، و تا زمانی که خونریزی به سرعت متوقف شود، معمولاً مشکل تلقی نمی شود. ایده خوبی است که دندانپزشک یا متخصص بهداشت، دهان شما را از نظر بیماری های لثه یا پریودنتال مانند ژنژیویت و پریودنتیت که شایع و قابل درمان هستند، بررسی کند. این مقاله اطلاعاتی در مورد علل و راه حل ها و درمان های احتمالی ارائه خواهد داد.

آیا بعد از نخ دندان کشیدن متوجه خونریزی لثه های خود شده اید؟ وحشت نکنید! خونریزی می تواند به این معنا باشد که شما بیشتر از حد نیاز نخ دندان می کشید. خونریزی لثه ها زمانی که برای نخستین بار نخ دندان کشیدن بین دندان های خود را شروع می کنید نسبتاً شایع است و تا زمانی که خونریزی به سرعت متوقف شود، معمولاً مشکل تلقی نمی شود. در حالی که ممکن است برعکس کاری به نظر برسد که باید انجام دهید، اما به نخ دندان کشیدن به صورت روزانه ادامه دهید. با این حال، اگر مدت زیادی است که نخ دندان استفاده می کنید، ممکن است مشکل دیگری نقش داشته باشد.

ایده خوبی است که دندانپزشک یا متخصص بهداشت، دهان شما را از نظر بیماری های لثه یا پریودنتال مانند ژنژیویت و پریودنتیت که شایع و قابل درمان هستند، بررسی کند. ژنژیویت شکل بازگشت پذیر بیماری است، و پریودنتیت شکل شدیدتر بیماری است که منجر به از بین رفتن استخوانی می شود که درون فک از دندان های شما حمایت می کند. اگر مدت زیادی است که نخ دندان می کشید و متوجه خونریزی شدید، ممکن است سلامت لثه های شما به توجه نیاز داشته باشند.

خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

علل خونریزی لثه ها

عوامل متعددی می توانند باعث خونریزی لثه ها هنگام نخ دندان کشیدن شوند:

  • خشن نخ دندان کشیدن یا روش نامناسب نخ دندان کشیدن.
  • آیا به تازگی نخ دندان کشیدن به صورت منظم را شروع کرده اید؟ مقداری خونریزی طبیعی است و باید در عرض یک هفته برطرف شود.
  • تغذیه نامناسب- و به طور خاص، کمبود ویتامین C- همچنین می تواند با خونریزی لثه ارتباط داشته باشد.
  • اگر داروی جدیدی مصرف می کنید و هنگام نخ دندان کشیدن متوجه خونریزی مداوم می شوید، ممکن است لازم باشد با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از داروهای رقیق کننده خون گاهی اوقات می توانند این مشکل را تشدید کنند.
  • اگر لثه های شما ملتهب هستند، ممکن است به ژنژیویت یا شکل شدیدتری از بیماری لثه معروف به پریودنتیت مبتلا باشید. پلاک ها، و همچنین رسوب تارتار، از جمله علل مستقیم ژنژیویت هستند و زمانی شکل می گیرند که عادات روزانه مناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نداشته باشید.
  • ژنژیویت بارداری- تغییرات هورمونی می توانند باعث افزایش حساسیت به باکتری های موجود در پلاک شده، و منجر به ایجاد التهاب لثه در طول دوران بارداری شوند. در دوران بارداری، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می تواند به لثه های حساسی که خونریزی دارند کمک کند. حتماً به دندانپزشک و پزشک خود اطلاع دهید، و آنها ممکن است پاکسازی تخصصی را توصیه کنند.
  • سیگار کشیدن و برخی شرایط پزشکی می توانند خطر ابتلا به ژنژیویت و پریودنتیت را در افراد مستعد افزایش دهند. این شرایط شامل دیابت، سوء مصرف مواد مخدر، عفونت HIV، بیماری های خود ایمنی و استرس هستند. توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد سیگاری با وجودی که بیماری پریودنتال قابل توجهی دارند، ممکن است خونریزی نداشته باشند.
خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

درمان های خونریزی لثه

اگر دلیل خونریزی لثه ها در حین نخ دندان کشیدن، ژنژیویت باشد، راه حل هایی برای بهبود وضعیت وجود دارند. بر اساس اعلام آکادمی پریودنتولوژی آمریکا، ژنژیویت خفیف ترین شکل بیماری لثه است. خبر خوب این است که این وضعیت با یک پاکسازی کامل تخصصی دندانی و یک برنامه خوب بهداشت دهان و دندان، بسیار شایع و بازگشت پذیر است. پلاک عامل اصلی ژنژیویت است- باکتری موجود در پلاک لثه ها را تحریک و عفونی می کند و باعث حساسیت و تورم می شود. خلاص شدن از شر این ماده چسبناک از طریق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و پاکسازی تخصصی منظم اغلب می تواند برای درمان ژنژیویت کافی باشد. برای کمک به نظارت روی انباشته شدن پلاک و بر سلامت دهان شما، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که بیشتر از هر شش ماه یکبار مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و دندانپزشکی زیبایی

اگر ژنژیویت شما درمان نشود، می تواند پیشرفت کند و به پریودنتیت تبدیل شود. بر خلاف ژنژیویت که لثه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد، استخوان و حمایت اطراف دندان های شما ممکن است کاهش یابد، زیرا سیستم ایمنی بدن شما سعی می کند با باکتری های عامل پریودنتیت مبارزه کند. مراجعه به دندانپزشک عمومی یا پریودنتیست، دندانپزشک متخصص در درمان بیماران مبتلا به پریودنتیت، برای درمان تخصصی ضروری است. آنها ممکن است درمانی تحت عنوان جرمگیری و تسطیح سطح ریشه (روت پلنینگ) را توصیه کنند. جرمگیری عبارت است از برداشتن پلاک و جرم از روی سطح دندان ها و زیر خط لثه ها. روت پلنینگ فرایندی است که شامل جرمگیری سطح ریشه برای از بین بردن پلاک و تارتار از روی آن می باشد.

همچنین ممکن است استفاده از دهانشویه برای از بین بردن باکتری ها در مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است کمک کند. برای دریافت آنها می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا برای شما تجویز کند یا نمونه بدون نسخه ای از آنها را به شما معرفی کند.

همچنین برای سالم نگهداشتن لثه ها و قوی نگهداشتن دندان های خود، باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک بزنید، یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید و در صورت نیاز برای اطمینان از سلامت دهان خود از دهانشویه استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که به درستی مسواک می زنید، می توانید نکاتی را از دندانپزشک خود بپرسید و اگر سیگار می کشید، گزینه هایی را در نظر بگیرید که در ترک سیگار به شما کمک می کنند.

خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

خونریزی لثه حین نخ دندان کشیدن

معاینه دندان ها و لثه های شما

نخستین خط دفاعی شما در برابر خونریزی لثه ها همیشه باید ملاقات با دندانپزشک باشد. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند اگر خونریزی لثه هنگام نخ دندان کشیدن یک اتفاق عادی است یا اگر خونریزی شما را نگران کرده است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر سوابق پزشکی شما، از جمله هر گونه دارو، با خونریزی لثه ها ارتباط داشته باشد، دندانپزشک شما می تواند با پزشک شما تماس بگیرد تا راه های همکاری برای حل این مشکل را با هم در میان بگذارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اگر پر شدگی دندان خارج شد چه باید کرد؟

دیدن خونریزی لثه ها در حین استفاده از نخ دندان می تواند نگران کننده باشد، اما در بیشتر موارد جای نگرانی وجود ندارد، زیرا تا زمانی که با دندانپزشک خود مشورت کنید، مشکل به راحتی می تواند حل شود. عادات مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه خود را حفظ کنید و اگر مشکل همچنان ادامه داشت، دندانپزشک شما در کنار شما خواهد بود. به خاطر داشته باشید، نخ دندان یکی از بخش های ضروری بهداشت دهان و دندان است و می تواند به حفظ سلامت دهان شما کمک کند.

0/5 (0 نظر)