اگر دقت کرده باشید زمانی که برای خرید کالایی مانند خمیر دندان به سوپرمارکت یا داروخانه مراجعه می کنید از تنوع زیاد انواع برندهای آن شگفت زده می شوید. چندین قفسه از انواع مختلف خمیردندان ها مشاهده می کنید که ادعا می کنند برای هدفی خاص طراحی شده اند از جمله حساسیت دندان ها، سفید کردن دندان ها، محافظت از دندان ها، یا از بین بردن بوی بد دهان. در حالی که برخی از آنها تنها مزه ی خوبی دارند!

پرسش این است که بین تمام این محصولات چه تفاوت هایی وجود دارد؟ شاید از پاسخ این پرسش شگفت زده شوید…!

تمام خمیر دندان ها اساساً شبیه یکدیگر هستند.

جدا از برخی “ویژگی های” اضافی که کارخانه های تولید خمیر دندان به محصولات خود اضافه می کنند تا آنها را برای خریدار جذاب تر کنند، تمام خمیر دندان ها اساساً شبیه یکدیگر هستند. در واقع تفاوت زیادی بین انواع و برندهای مختلف دندان ها وجود ندارد. در نتیجه، برای انتخاب نوع و برند خمیر دندان نیاز نیست خیلی فکر کنید.

به طور کلی، دندانپزشک ها هیچ برند خاصی از خمیر دندان ها را پیشنهاد نمی دهند (مگر در موارد خاص که مواد تشکیل دهنده ی خمیر دندان از نظر پزشکی برای یک بیمار خاص مناسب تر باشند)؛ آنها تنها از شما می خواهند حتماً از خمیر دندان استفاده کنید. و اگر شما یکی از تولیدکنندگان خمیر دندان هستید، محصول شما باید تنها دو کار انجام دهد تا مورد تأیید وزارت بهداشت قرار گیرد 1) بهداشت دهان را ارتقاء دهد، و 2) هیچ آسیبی به مصرف کننده نرساند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت های غلط دهانی - بخش دوم

انواع خمیر دندان

خمیر دندان های سفید کننده

خمیر دندانی که ادعا می کند دندان ها را سفید می کند، بر خلاف دیگر خمیر دندان ها عموماً حاوی سطح بالاتری از مواد ساینده است، یا دیگر افزودنی های خاص که سطح دندان ها را با “ساییدن” تمیز می کنند. با این حال، باید دقت شود که استفاده ی زیاد از چنین خمیر دندان هایی می تواند موجب ساییدگی سطح مینای دندان ها و ایجاد مشکل حساسیت در آنها شود. استفاده ی مداوم از خمیر دندان های سفید کننده می تواند در آینده مشکلات جدی ایجاد کند.

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان های ترمیم مینای دندان

این نوع خمیر دندان ها حاوی موادی بر پایه ی کلسیم هستند که عمده شهرت آنها به خاطر این ویژگی آنها است که می توانند جایگزین سطح مینای دندان شوند. این نوع خمیر دندان ها ضرورتاً یک جایگزین موقت هستند، به همین دلیل موادی که این گونه خمیر دندان ها روی سطح دندان ها به جا می گذارند به سرعت پاک می شوند. دقت داشته باشید که به صورت دستی نمی توان جایگزینی برای مینای دندان قرار داد. بنابراین، این نوع خمیر دندان های “ترمیم کننده ی مینای دندان” در دراز مدت تأثیر اندکی خواهند داشت.

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس

امروزه، دندان های حساس از جمله مشکلات جدی هستند، مخصوصاً برای افرادی که به بستنی علاقه مند هستند. معمولاً نیترات پتاسیم یکی از مواد اصلی خمیر دندان هایی است که به درمان دندان های حساس کمک می کنند (خمیر دندان های جدید مخصوص دندان های حساس ممکن است حاوی نوامین باشند)، که به تسکین اعصاب درون دندان کمک می کند. بنابراین، اگر دندان های شما حساس هستند و از چنین خمیر دندان هایی استفاده می کنید احتمالاً هر زمان که چیز سرد یا شیرینی می خورید دیگر در دندان های خود احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت. مواد فعال درون این نوع خمیر دندان ها ظرف دو روز موجب از بین رفتن علائم حساسیت بیش از حد عاج دندان خواهند شد. ابتدا، مانع پاسخ نرون ها به محرک درد می شوند؛ سپس، توبول های عاج دندان را مسدود می کنند. در انواع مختلف این نوع خمیر دندان ها مواد مختلفی استفاده می شود که عملکردهای متفاوتی دارند. بنابراین، برای مصرف آنها باید با دندانپزشک خود مشورت کنید و تحت معاینه قرار بگیرید تا پیش از استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت به علت حساسیت دندان های شما پی ببرد. اگر پس از استفاده از این نوع خمیر دندان ها، علائم حساسیت دندان ها ادامه داشته باشد، باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید.

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان های ضد پوسیدگی دندان

این نوع خمیر دندان ها که تحت عنوان خمیر دندان های فلورایده شناخته شده اند، معمولاً نسبت به خمیر دندان های معمولی حاوی سطح بالاتری از فلوراید هستند. علاوه بر این، یک دسته خمیر دندان های “محافظ دندان در برابر پوسیدگی و حفره” نیز وجود دارند که ضرورتاً فلوراید را به مینای دندان منتقل می کنند. این کار از طریق افزودن سدیم فلوراید به خمیر دندان انجام می شود، که در واقع سلامت سطح مینای دندان را ارتقاء می دهند. اگر سطح فلوراید 1000 ppm (میلیون در هر بخش) یا بیشتر باشد، می تواند مانع پوسیدگی دندان ها شود.

با این حال، تقریباً تمام خمیر دندان های مدرن درون خود سدیم فلوراید را دارند، بنابراین صرف نظر از نوع خمیر دندانی که استفاده می کنید، تأمین حجم زیادی از فلوراید برای دندان ها مشکل محسوب نمی شود. اما خمیر دندان های مخصوص کودکان حاوی 500 ppm فلوراید و معمولاً مزه دار هستند، از جمله مزه ی میوه ها و مزه ی آبنبات که برای کودکان جذاب تر هستند.

خمیر دندان های ضد رسوب دندان

تولیدکنندگا ادعا می کنند که رسوب پلاک دندان را می توان با این نوع خمیر دندان ها از بین برد، در نتیجه میزان تشکیل رسوب روی دندان ها را کاهش خواهد داد. مواد فعال درون این نوع خمیر دندان ها عبارتند از: پیرو فسفات یا زینک سیترات.

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان های ضد پلاک دندان

این نوع خمیر دندان ها مانع تجمع پلاک روی دندان ها می شوند و تأثیر مسموم کنندگی سموم باکتریایی روی بافت های پیرامون دندان ها را کاهش می دهند، در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد. در بازار، انواع مختلف خمیر دندان های ضد پلاک دندان، حاوی موادی همچون تری کلوزان یا زینک سیترات هستند.

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

خمیر دندان مناسب برای ارتودنسی

حین درمان ارتودنسی چه نوع خمیر دندانی باید استفاده شود؟

این سوألی است که همواره پرسیده می شود که برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها طی درمان ارتودنسی با استفاده از براکت های ارتودنسی چه نوع خمیر دندانی مناسب تر است. پاسخ این است که خمیر دندان باید حتماً حاوی فلوراید باشد زیرا می تواند موجب افزایش استحکام مینای دندان شود در نتیجه کمتر در معرض از بین رفتن با مواد اسیدی غذاها و باکتری ها قرار خواهند گرفت.

0/5 (0 نظر)