در این نوشته می خوانید:

اضطراب یک وضعیت شایع سلامت روان است که شامل نگرانی بیش از حد و مداوم در مورد موقعیت های روزمره است. در حالی که اضطراب اغلب با علائم و نشانه های روانی همراه است، تحقیقات نشان می دهند که می تواند روی سلامت جسمی، از جمله سلامت دهان و دندان ها نیز تأثیر بگذارد. در این مقاله پیوندهای بالقوه بین اضطراب و مشکلات دندانی مانند دندان های ضعیف را به تفصیل بررسی می کنیم.

اضطراب چگونه روی بدن تأثیر می گذارد؟

اضطراب واکنش استرس بدن را تحریک می کند، که ما را برای پاسخ به تهدیدات درک شده آماده می کند. ما وقتی مضطرب هستیم، بدن ما هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را از غدد فوق کلیوی ترشح می کند. در حالی که این می تواند برای دوره های کوتاه مفید باشد، اضطراب مزمن منجر به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هورمون های استرس می شود که می تواند بدن را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد:

افزایش التهاب

کورتیزول و سایر هورمون های استرس التهاب را افزایش می دهند که یک پاسخ ایمنی طبیعی است. التهاب باعث آزاد شدن سیتوکین ها می شود، که پروتئین هایی هستند که سلول های ایمنی را تنظیم می کنند. فوران های کوتاه التهاب این آنزیم به بدن کمک می کند تا از عفونت یا آسیب بهبود یابد. با این حال، التهاب مزمن ناشی از اضطراب طولانی مدت می تواند باعث تولید بیش از حد سلول های ایمنی و سیتوکین ها شود که منجر به آسیب به بافت ها و اندام های سالم می شود. تحقیقات نشان دهنده افزایش نشانگرهای التهاب در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر است.

کاهش بزاق

بزاق حاوی آنزیم ها، پروتئین ها و آنتی بادی هایی است که به هضم غذا، خنثی سازی اسیدها، و شست و شوی ذرات غذا و باکتری های موجود در دهان کمک می کنند. این به محافظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کمک می کند. افراد مضطرب اغلب به دلیل کاهش تولید بزاق از غدد بزاقی، خشکی دهان یا زروستومیا را تجربه می کنند. مطالعات نشان می دهند که خشکی دهان یکی از عوارض جانبی شایع اختلالات اضطرابی است. کمبود بزاق کافی باعث می شود دندان ها در برابر پوسیدگی ها و فرسایش آسیب پذیرتر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل و ارتودنسی

فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر

بسیاری از افراد مضطرب به طور ناخودآگاه فک های خود را روی یکدیگر فشار می دهند یا دندان های خود را به هم می سایند، بخصوص در هنگام خواب. این کار به مرور زمان به دندان ها نیروی زیادی وارد می کند و مینای دندان ها را ضعیف می کند و خطر شکستگی را افزایش می دهد. فشار دادن و ساییدن نیز از علائم دندان قروچه هستند که معمولاً با اضطراب همراه است. تا 70 درصد موارد دندان قروچه در بیماران مضطرب رخ می دهند.

بهداشت ضعیف دهان

برخی از مطالعات نشان می دهند که افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند از وظایف بهداشت دهان مانند نخ دندان کشیدن بین دندان ها و مسواک زدن دو مرتبه در روز غافل شوند. بهداشت نامناسب دهان امکان ایجاد پلاک، یک لایه چسبناک از باکتری ها، روی دندان ها را فراهم می کند. پلاک لثه ها را تحریک می کند و به بیماری پریودنتال تبدیل می شود. پلاک همچنین باعث آزاد شدن اسیدهایی می شود که مینای دندان را غیر معدنی می کنند و منجر به ایجاد حفره می شوند.

کمبودهای تغذیه ای

اضطراب می تواند باعث تغییرات اشتها، حالت تهوع و مشکلات گوارشی شود که روی رژیم غذایی و جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد. عدم دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی در طول زمان- بویژه ویتامین D و کلسیم- می تواند مینای دندان و استخوان زیرین که از دندان ها حمایت می کند، را ضعیف کند. ویتامین D به جذب کلسیم و معدنی شدن مینای دندان ها کمک می کند.

خطرات استرس برای دندان

خطرات استرس برای دندان

مشکلات دندانی مرتبط با اضطراب

تحقیقات نشان می دهند که اختلالات اضطرابی با چندین مشکل سلامت دندان مرتبط هستند:

فرسایش دندان

فرسایش، از طریق قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اسید، مینای دندان را از بین می برد. مینای دندان از کریستال های هیدروکسی آپاتیت ساخته شده است که غیر معدنی شده و در اسید حل می شود. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) در مقایسه با گروه کنترل 7/1 برابر بیشتر در معرض خطر فرسایش دندان قرار داشتند که احتمالاً ناشی از ورود اسید معده به دهان به دلیل GERD، استفراغ ناشی از حالت تهوع، و خشکی دهان است.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان که بهتحت عنوان حفره یا پوسیدگی دندان نیز شناخته می شود، در نتیجه محصولات جانبی اسیدی باکتری های دهانی که قند و نشاسته مصرف می کنند، ایجاد می شود. دمینرالیزیشن در نتیجه این اسیدها منجر به تجزیه مینا و عاج می شود. یک مطالعه در سال 2013 که در مجله اروپایی علوم دهان منتشر شد نشان داد که، سطوح بالای اضطراب با افزایش 49 درصدی بروز پوسیدگی دندان ارتباط دارند.

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال (لثه) ناشی از عفونت و التهاب مزمن باکتریایی است. یک متاآنالیز در سال 2016 که در مجله پریودنتولوژی بالینی منتشر شد، نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال اضطرابی، 24 درصد بیشتر به پریودنتیت مبتلا هستند. پریودنتیت باعث تحلیل رفتن لثه ها و تحلیل استخوان و لق شدن دندان ها می شود.

شکستن دندان

شکستن دندان زمانی رخ می دهد که نیروی قابل توجهی به دندان وارد شود، اغلب به دلیل تروما یا ساییدن و فشردن بیش از حد ناشی از دندان قروچه. یک مطالعه در مجله روانشناسی نشان داد که خطر شکستن دندان در افراد مبتلا به اضطراب بیش از 5 برابر در مقایسه با افراد غیر مضطرب است.

خطرات استرس برای دندان

خطرات استرس برای دندان

تقویت دندان هایی که تحت تأثیر اضطراب قرار گرفته اند

اگر اضطراب بر سلامت دندان های شما تأثیر می گذارد، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای تقویت دندان ها و مدیریت علائم انجام دهید:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان دندان قروچه یا براکسیسم

به دنبال درمان اضطراب باشید.

مراجعه به یک متخصص سلامت روان، از طریق گفتگو درمانی، تکنیک های شناختی رفتاری و روش های آرامش بخش می تواند در مدیریت اضطراب به شما کمک کند. داروهای ضد اضطراب مانند SSRI ها یا بنزودیازپین ها نیز ممکن است در برخی موارد تحت نظارت پزشک توصیه شوند. درمان علت اصلی می تواند اثرات فیزیکی پایین دستی را بر بدن کاهش دهد.

تحریک جریان بزاق

جویدن آدامس فاقد قند حاوی زایلیتول به تحریک تولید بزاق برای شستشوی اسید و بقایای مواد غذایی کمک می کند. با نوشیدن آب و محدود کردن مواد کم آب کننده بدن مانند کافئین، الکل و تنباکو، هیدراته بمانید. اگر خشکی دهان شدید باشد، دندانپزشک شما ممکن است جایگزین های بزاق، ژل ها یا داروهای تجویزی را توصیه کند.

از دندان ها در برابر فرسایش محافظت کنید.

اگر مرتباً دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید یا آنها را به هم می سایید، از دندانپزشک خود در مورد تهیه یک محافظ دندان شبانه سفارشی سؤال کنید. این ابزار از سطوح دندان ها در برابر اصطکاک محافظت می کند و نیروی ناشی از دندان قروچه را به طور یکنواخت توزیع می کند. محافظ های پلاستیکی نرم که اغلب برای ورزش استفاده می شوند، می توانند دندان ها را از فرسایش گاه به گاه محافظت کنند.

بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید.

حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک بزنید و یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید تا پلاک باکتریایی آسیب رسان انباشته شده از بین برود. از یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید برای تمیز کردن ملایم دندان ها بدون فرسایش مینای دندان ها استفاده کنید. هر 6 ماه یک مرتبه برای پاکسازی تخصصی دندان ها و درمان های پیشگیرانه مانند سیلانت ها، وارنیش های فلوراید و ضد میکروبی ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مواد مغذی توصیه شده را مصرف کنید

اطمینان حاصل کنید که ویتامین D و کلسیم کافی دریافت می کنید که به معدنی شدن و سفت شدن مینای دندان ها کمک می کنند. اگر آزمایش خون کمبود این مواد مغذی را نشان دهد، پزشک ممکن است مکمل هایی را پیشنهاد کند. دریافت کافی ویتامین های C، A، و B3 نیز سلامت مینای دندان و لثه را افزایش می دهد.

ترمیم های دندانی را دریافت کنید.

دندان های آسیب دیده ممکن است به درمان های ترمیمی مانند پر کردن دندان، اینله، روکش یا ونیر برای ترمیم ترک ها، حفره ها و نواحی پوسیده نیاز داشته باشند. این درمان ها ساختار باقی مانده دندان را تقویت می کنند. دندانپزشک شما می تواند گزینه ها را برای نیازهای خاص شما سفارشی کند.

خطرات استرس برای دندان

خطرات استرس برای دندان

نتیجه گیری

اضطراب از طریق مکانیسم های مختلفی مانند فشار دادن، التهاب، خشکی دهان و عدم رعایت بهداشت می تواند روی سلامت دهان و دندان ها تأثیر منفی بگذارد. به نظر می رسد که این امر خطر ضعیف شدن مینای دندان، بیماری لثه، فرسایش، حفره ها و شکستگی ها را افزایش می دهد. خوشبختانه، شما با مدیریت اضطراب، تحریک بزاق، محافظت از دندان ها در برابر فرسایش، رعایت بهداشت خوب دهان و دندان و انجام کارهای دندانپزشکی، می توانید اقدامات پیشگیرانه ای برای مراقبت از دندان های خود انجام دهید. پرداختن به اضطراب و دنبال کردن توصیه های دندانپزشکی می تواند به تقویت دندان ها، بازیابی سلامت دهان و دندان ها کمک کند و در لبخندتان به شما اعتماد به نفس بدهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان از نیاز کودکان به بریس ها جلوگیری کرد؟

پرسش های متداول درباره ارتباط اضطراب با سلامت دندان ها

آیا اضطراب مستقیماً باعث پوسیدگی دندان می شود؟

اضطراب مستقیماً فرآیند پوسیدگی دندان را آغاز نمی کند. با این حال، به عوامل خطری کمک می کند که محیطی مساعد برای حفره ها و فرسایش ایجاد می کنند، از جمله کاهش جریان بزاق، عادات بد بهداشت دهان و دندان، دندان قروچه، التهاب و کمبودهای تغذیه ای. این عوامل این امکان را برای پوسیدگی فراهم می کنند تا اسیدهای پلاک به راحتی مینای دندان را از بین ببرند و به مینای دندان آسیب وارد کنند.

آیا دندانپزشک من می تواند بر اساس سلامت دندان هایم بگوید که آیا اضطراب دارم؟

دندانپزشک شما نمی تواند به طور قطعی اختلال اضطراب را تشخیص دهد. با این حال، دندانپزشکان ممکن است متوجه علائم دندان قروچه مانند دندان های فرسوده، مینای دندان ترک خورده و درد عضلات فک شوند. سایر شاخص های استرس بالا می توانند شامل التهاب لثه ها، حفره ها و فرسایش باشند. بحث درباره این مشاهدات با دندانپزشک شما می تواند این امکان را به آنها بدهد تا عوامل مؤثر روی سلامت دهان و دندان های شما را بهتر درک کنند.

آیا پر شدن حفره ها اثرات اضطراب روی دندان های من را معکوس می کند؟

ترمیم نواحی پوسیده دندان با پر کردن یا اینله دندان می تواند از نظر ساختاری دندان آسیب دیده با ایجاد حفره ها را تقویت کند. با این حال، ترمیم ها فقط آسیب های موجود را ترمیم می کنند و به رژیم غذایی، سبک زندگی و مسائل اضطرابی که در وهله اول منجر به پوسیدگی شدند، نمی پردازند. برای معکوس کردن کامل اثرات اضطراب، همچنان باید به دنبال درمان خود اضطراب همراه با ترمیم دندان باشید.

آیا کودکان در اثر اختلالات اضطرابی می توانند دندان های ضعیفی داشته باشند؟

آری، اضطراب می تواند با مشکلات دندانی مانند پوسیدگی های دوران کودکی در کودکان ارتباط داشته باشد، بخصوص زمانی که بهداشت دهان و دندان به صورت مناسب رعایت نشود. کودکانی که مضطرب هستند بیشتر تمایل دارند برای راحتی به خوردن خوراکی های شیرین روی بیاورند، دندان های خود را روی یکدیگر فشار دهند یا بسایند، به دلیل حساسیت از مسواک زدن اجتناب کنند، یا بیشتر کمبود مواد مغذی داشته باشند. این عوامل مینای در حال رشد را ضعیف می کنند. درمان زود هنگام برای جلوگیری از آسیب دائمی به دندان های بالغ نقش کلیدی دارد.

آیا اگر اضطراب را متوقف کنم دندان هایم قوی تر می شوند؟

کاهش اضطراب از طریق درمان تخصصی و تغییر سبک زندگی باید رفتارهای آسیب رسان مانند دندان قروچه را کاهش دهد و عادات سالم مانند بهداشت سخت دهان را بهبود بخشد. با مراقبت مناسب از دندان ها، این امر می تواند به مینای دندان ضعیف شده اجازه دهد تا در طول زمان دوباره معدنی شود و قدرت پیدا کند. اما از دست رفتن مینای دندان در نتیجه فرسایش یا پوسیدگی شدید ممکن است غیر قابل برگشت باشد. مدیریت اضطراب به بهینه سازی شرایط برای رمینرالیزیشن (معدنی سازی مجدد) دندان ها کمک می کند.

0/5 (0 نظر)