این اتفاق ممکن است هر لحظه برای هر کسی رخ دهد. لحظه ای هست که وقتی در حال جویدن چیزی هستید ناگهان ذهنتان درگیر این موضوع می شود که ذره سفتی که در غذای شماست چیست و سپس موفق می شوید هر چیزی که هست را تف کنید (البته این کار را با احتیاط انجام دهید، زیرا باید بدانید که این اتفاق حتی ممکن است هنگام صرف یک وعده غذایی، زمانی که اخلاق خوب اهمیت دارد، رخ دهد). و مطمئناً می دانید که پر شدگی دندان شما از بین رفته است. شما مطمئن هستید زیرا زبان شما مستقیماً به سمت حفره باقی مانده در دندان شما می رود.

الان باید چکار کنم؟

  • گرچه پر شدگی دندان شما خارج شده است، و برای شما اهمیت دارد، اما این یک مورد اورژانسی نیست. مراقبت های اورژانسی تنها برای تروماهای دندانی همراه با خونریزی که متوقف نمی شود، یا تورمی نیاز هستند که بدتر می شود.
  • توصیه می کنیم در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا دندان شما را معاینه کند. دندانپزشک قبل از ترمیم آسیب، هر گونه عفونت را پاک می کند.
  • تا زمانی که نتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید، مطمئن شوید تا جایی که می توانید، دندانی که پر شدگی آن خارج شده است را تمیز نگه دارید. شستشو با دهانشویه ضد باکتری باید کمک کند. اطراف آن را هم نخ دندان بکشید.
خارج شدن پرشدگی دندان

خارج شدن پرشدگی دندان

تا زمانی که نتوان برای دندان درد به دندانپزشک مراجعه کرد چه باید کرد؟

  • در مورد داروهای ضد درد از یک داروساز راهنمایی بخواهید.
  • هر داروی تجویزی که دارید را بررسی کنید، و دوز توصیه شده را دنبال کنید.
  • در صورت مصرف داروهای مسکن بدون نسخه مراقب باشید.
  • دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید.
  • از یک پزشک متخصص، در مورد سازگاری با سایر داروها سؤال بپرسید.
  • به خاطر داشته باشید:
  • یک مسکن فقط مشکل را پنهان می کند.
  • به آنها تکیه نکنید، و
  • از درمان اجتناب نکنید.
  • دهان را اغلب با آب یا آب نمک شستشو دهید. دهانشویه آنتی باکتریال نیز ممکن است مفید باشد.
  • از چیزهایی که بسیار گرم، سرد، شیرین یا تند هستند اجتناب کنید.
  • برای جلوگیری از فشار، غذاهای نرم بخورید.
  • اعمال مقداری ژل بی حس کننده روی لثه را امتحان کنید (اگر داروخانه باز است).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی با دندان عصب کشی شده

اگر تصمیم دارید خودتان یک پر کننده موقت قرار دهید، آنها در داروخانه های محلی شما در دسترس هستند، یا می توانید از طریق سایت های آنلاین سفارش دهید. همچنین اضافه کردن یک آینه معاینه دندان و مقداری پانسمان گاز برای کمک به خشک نگه داشتن محل را به سفارش خود در نظر بگیرید.

آیا می دانستید؟

وقتی پر شدگی یک دندان را از دست می دهید، می توانید از مواد پرکننده موقت استفاده کنید تا حفره دندان شما را بپوشاند. این باعث کاهش درد هنگام غذا خوردن می شود و زبان را از کاوش حفره باز می دارد. از بین طیف وسیعی از مواد پرکننده دندان موجود در داروخانه ها انتخاب کنید. همه آنها مانند یک بتونه نرم هستند که در دهان سفت می شوند.

قبل از قرار دادن مواد درون حفره، ناحیه را با یک پنبه خشک کنید تا احتباس مواد در دندان افزایش یابد. مواد پرکننده را به شکل توپ درآورید و با فشار انگشت آن را درون حفره دندان قرار دهید تا داخل حفره شکل بگیرد. انجام این کار، تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید، درد ناشی از غذای گرم و سرد را کاهش خواهد داد.

لطفا به خاطر داشته باشید که این پر شدگی ها فقط موقت هستند. جایی که پر شدگی دندان شما قرار داشته است، باکتری ها می توانند آسیب بیشتری وارد کنند. در اسرع وقت برای مراجعه به دندانپزشک خود وقت بگیرید.

خارج شدن پرشدگی دندان

خارج شدن پرشدگی دندان

چرا پر شدگی دندان ها می افتند؟

  • هر چقدر هم که پر شدن دندان شما به خوبی انجام شده باشد، در بهترین حالت فقط یک ترمیم است. به همین دلیل مهم است که سعی کنیم تا جایی که می توانیم دندان هایمان را به وضعیت بهینه شان نزدیک کنیم.
  • با سایش دندان ها، ممکن است حاشیه های اطراف پر شدگی دندان فرسوده شوند، به گونه ای که دندان دیگر نمی تواند پرشدگی را نگه دارد.
  • حاشیه های فرسوده همچنین امکان ورود باکتری ها به داخل دندان را فراهم می کنند، بنابراین ممکن است در زیر پر شدگی دندان پوسیدگی وجود داشته باشد.
  • از آنجا که پرشدگی های آمالگام در قسمت پایه نسبت به قسمت بالایی باید فضای وسیع تری داشته باشند تا در جای خود باقی بمانند، دندان باقی مانده ضعیف تر است و در طول زمان بیشتر مستعد شکستگی است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و درمان ارتودنسی – بخش اول

دندانپزشک با پر شدگی خارج شده چه خواهد کرد؟

دندانپزشک شما دندان آسیب دیده را بررسی خواهد کرد، تا ببیند که آیا هیچ پوسیدگی دیگری برای درمان وجود دارد یا خیر.

اگر ساده باشد، پرکننده دیگری قرار خواهد گرفت. می توانید مواد پرکننده مختلف و هزینه های نسبی را در نظر بگیرید.

اگر ساختار دندان طبیعی باقی مانده ضعیف باشد، ممکن است روکش راه حل خوبی باشد.

در برخی موارد، اگر عفونت به کانال ریشه گسترش یافته باشد، دندانپزشک برنامه ای برای درمان ریشه تهیه خواهد کرد.

هنگامی که بیمار با کشیدن موافقت می کند، دندانپزشک در مورد گزینه های جایگزین مانند بریج یا ایمپلنت صحبت خواهد کرد.

پس از گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس، اگر عفونت و آسیبی وجود داشته باشد، تصمیم گرفته می شود که دندان کشیده شود. این تصمیم بر اساس اطلاعات ارائه شده خواهد بود.

با از دست دادن پر شدگی دندان، دندانپزشک سه گزینه ارائه خواهد داد: یا دندان را بکشید یا روی آن روکش نصب کند یا در صورت امکان آن را دوباره پر کند.

خارج شدن پرشدگی دندان

خارج شدن پرشدگی دندان

چگونه جلوی تکرار افتادن پر شدگی دندان را بگیریم؟

اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، دندانپزشک شما وضعیت ترمیم های دندانی شما را بررسی می کند.

هنگامی که دندانپزشک شما مشکلی را تشخیص می دهد، درمان پیشگیرانه به جلوگیری از بروز مشکلات در آینده کمک خواهد کرد. به عنوان مثال، دندانپزشک شما ممکن است یک پر شدگی فرسوده را برداشته و آن را قبل از افتادن تعویض کند.

یک روتین خوب بهداشت دهان و دندان در منزل به محافظت از دندان ها و محافظت در برابر پوسیدگی دندان کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات مجرای تنفسی با درمان ارتودنسی

مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی تخصصی دندان ها و مراقبت های عمومی دندانی نیز به شما کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید سلامت دهان و دندان های خود را حفظ کنید، از دندانپزشک خود در مورد ویزیت های برنامه ریزی شده بپرسید تا هزینه ملاقات های منظم را روی پرداخت های ماهانه تقسیم کند.

0/5 (0 نظر)