ظاهر صورت به طور قابل توجهی روی سلامت روانی – اجتماعی تأثیر می گذارد. تعادل و هماهنگی صورت نقش مهمی در رفتار و ادراک اجتماعی در سراسر جهان دارد. بهبود زیبایی شناسی صورت یک نتیجه ضروری از درمان ارتوگناتیک تلقی می شود. اگر در مورد جراحی ارتوگناتیک یا جراحی فک چیزهایی شنیده اید، به احتمال زیاد این اصطلاح را در ارتباط با بی نظمی های دندانی شنیده اید. این یک رایند بسیار متداول و موفق است که برای اصلاح ناهماهنگی های شدید فک و ناهنجاری های بایت استفاده می شود، اما چیزی که بسیاری از افراد نمی دانند این است که چگونه این فرایند می تواند زیبایی صورت را تحت تأثیر قرار دهد. جراحی ارتوگناتیک چه صرفاً برای هدف اصلاح مشکلات دندانی استفاده شود و چه برای بهبود احساس شما در مورد ویژگی های صورت شما، یک فرایند بسیار قابل اعتماد برای برطرف کردن هر دو مشکل است.

جراحی فک چیست و چگونه عمل می کند؟

جراحی فک یک فرایند پیچیده است که معمولاً در موارد شدید ناهماهنگی دندانی برای تغییر موقعیت فک بالا و پایین انجام می شود. اصلاح را نمی توان تنها با ارتودنسی انجام داد، بنابراین عمل جراحی همراه با استفاده از بریس ها قبل و بعد از عمل تا بهبودی و تراز کامل پیشنهاد می شود. جراحی فک معمولاً فقط پس از توقف رشد انجام می شود، در حدود سنین 14 تا 16 سالگی برای زنان و 17 تا 21 سالگی برای مردان.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اسناد پزشکی لازم برای تشخیص و طرح درمان ارتودنسی

این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و برای ایجاد تعادل امکان تماس درست دندان ها و فک ها با یکدیگر را فراهم می سازد. در طول جراحی، فک ها به موقعیت های مورد نظر خود منتقل می شوند و با پیچ های ریز زیر لثه در جای خود محکم می شوند. در برخی موارد ممکن است استخوان اضافی به فک اضافه شود. این استخوان معمولاً از لگن، ساق پا یا دنده گرفته می شود و با پلیت ها و پیچ ها در جای خود ثابت می شود. نوارهای الاستیک کوچکی بین بریس های دو فک بالا و پایین استفاده می شود تا به هدایت دندان ها در موقعیت جدید بایت کمک کند.

جراحی فک چیست و چگونه عمل می کند؟

جراحی فک چیست و چگونه عمل می کند؟

آیا می توان از جراحی فک صرفاً برای بهبود زیبایی صورت استفاده کرد؟

جراحی ارتوگناتیک توسط جراح فک و صورت انجام می شود و نوعی جراحی ترمیمی است. گرچه، اولاً هدف آن بهبود بایت عملکردی دندان است، ثانیاً، هدف آن ارائه بهترین نتیجه زیبایی است. با اصلاح ناهماهنگی های فک می توان هارمونی و تقارن صورت را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید که به نوبه خود می تواند اعتماد به نفس را بهبود بخشد. بیماران مبتلا به اوربایت، آندربایت یا کراس بایت می توانند انتظار داشته باشند که نه تنها عملکرد بهبود یافته بایت را احساس کنند، بلکه پس از جراحی از ظاهر خود نیز اعتماد به نفس و رضایت بیشتری داشته باشند.

جراحی ارتوگناتیک چگونه روی زیبایی فک و صورت تاثیر می گذارد؟

تغییر موقعیت فک می تواند تاثیرات متعددی را ایجاد کند. بهبود هم راستایی دندان ها می تواند تراز فک ها را بهبود بخشد که به نوبه خود عملکرد بایت را بهبود می بخشد، درد فک، سر درد و تنش عضلانی را کاهش می دهد. گفتار را می توان در کنار هضم غذا بهبود بخشید و به طور قطع می توان اعتماد به نفس را افزایش داد. حتی کیفیت تنفس و خواب نیز می تواند تحت تأثیر جراحی فک قرار گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع مشکلات مجرای تنفسی با درمان ارتودنسی

جراحی روی فک بالا (استئوتومی فک بالا) می تواند کراس بایت و اپن بایت، نمایان شدن بیش از حد یا کم دندان ها، عقب رفتگی یا جلو آمدگی فک بالا و کاهش رشد صورت در وسط (هیپوپلازی میانی صورت) را اصلاح کند. از جراحی فک پایین (استئوتومی فک پایین) برای اصلاح فک پایین و جلو آمدگی فک پایین استفاده می شود و جراحی چانه (جنیوپلاستی) می تواند برای اصلاح کوچکی چانه که اغلب با عقب رفتگی شدید فک پایین همراه است استفاده شود.

بهبود تناسب صورت

یکی از راه های کلیدی که جراحی فک با بهبود زیبایی صورت ارتباط پیدا می کند، پرداختن به عدم تقارن و عدم تناسب در ویژگی های صورت است. افرادی که فک های آنها به اندازه کافی رشد نکرده است یا بیش از حد رشد کرده است ممکن است دچار عدم تعادل شوند که باعث می شود چانه، بینی و سایر عناصر صورت نامتناسب به نظر برسند. جراحی فک می تواند این ویژگی ها را هماهنگ کند و ساختار صورت متعادل تر و زیباتری ایجاد کند.

جراحی ارتوگناتیک چگونه روی زیبایی فک و صورت تاثیر می گذارد؟

جراحی ارتوگناتیک چگونه روی زیبایی فک و صورت تاثیر می گذارد؟

تقویت نیمرخ

خط فک مشخص اغلب با جوانی و جذابیت همراه است. جراحی فک می تواند با اصلاح مسائلی مانند عقب رفتگی چانه یا فک پایین به طور قابل توجهی بر نیمرخ صورت تأثیر بگذارد. جراحان برای دستیابی به کانتور مشخص تر و جذاب تر می توانند از طریق تنظیمات دقیق، خط فک را دقیق بسازند و جذابیت کلی زیبایی شناختی صورت را افزایش دهند.

اگر مایل هستید می توانید با یک ارتودنتیست متخصص در مورد مراحل مقدماتی جراحی ارتوگناتیک صحبت کنید، ما بسیار خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم. ما درمان بهینه را با استفاده از یک طرح درمان ترکیبی که توسط جراح فک و صورت و متخصص ارتودنسی ایجاد شده است، تهیه می کنیم. ما به مراقبت های بین رشته ای پیچیده ای که به همه بیماران تحت عمل جراحی فک ارائه می کنیم افتخار می کنیم و از ارتباط نزدیک بین ارتودنتیست بسیار آموزش دیده و با تجربه و جراح مجرب فک و صورت اطمینان می دهیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا قرار است دندان های فک پایین هنگام خندیدن مشاهده شوند؟
0/5 (0 نظر)