در این نوشته می خوانید:

نحوه تمیز کردن ریتینر ارتودنسی

  • آن را مرطوب نگهدارید.

یک ریتینر مرطوب حس خوبی بوجود می آورد. ریتینر خود را در طول شب در یک ظرف فلزی ضد زنگ نگهدارید که آن را با آب و جوش شیرین یا صابون کاستیل پر کرده اید.

  • هفته ای یک مرتبه سرکه سفید استفاده کنید.

سرکه روشی فوق العاده و غیر سمی برای رها کردن ریتینر از شر باکتری ها است. تنها به خاطر داشته باشید قبل از قرار دادن داخل دهان آن را به خوبی با آب شستشو دهید.

  • آن را مسواک نزنید.

مسواک زدن ریتینر با یا بدون خمیر دندان می تواند خراش های ریزی روی ریتینر ایجاد کند که محلی ایده آل برای پنهان شدن باکتری ها هستند.

  • آن را نزد دندانپزشک ببرید.

برای ضد عفونی کردن ریتینر خود و رها شدن از شر رسوبات ایجاد شده روی آن، اجازه دهید دندانپزشک کار پاکسازی آن را انجام دهد.

از چه موادی باید پرهیز کرد؟

برای تمیز کردن ریتینر خود از این روش ها خودداری کنید:

  • ضد عفونی کننده های خانگی
  • هیدروژن پراکسید
  • دهانشویه های حاوی الکل
  • آب جوش
  • مایع سفید کننده
  • الکل خالص

مواد تمیز کننده ریتینر اغلب حاوی مواد شیمیایی مانند پرسولفات هستند که بهتر است خارج دهان باقی بمانند. روش های دیگر تمیز کردن ریتینرها ممکن است موجب خشک شدن یا تخریب مواد آن شوند، که موجب تشکیل پلاک های بیشتر روی ریتینر یا عدم قرار گیری درست آن روی دندان ها می شود.

 ریتینرهای متحرک ارتودنسی

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

روش تمیز کردن ریتینر مهم است

ریتینرها از مواد متخلخل و منفذداری ساخته شده اند که می توانند هر ماده ای که برای تمیز کردن آنها داخل آن غوطه ور می شوند یا حتی با آن تمیز می شوند را به خود جذب می کنند. در نتیجه، محصول تمیز کننده به بخشی از ریتینر تبدیل می شود، و در نهایت به داخل دهان شما ختم می شود.

برخی متخصصان استفاده از قرص های جوشان برای غوطه ور کردن ریتینرها را توصیه می کردند و این تا زمانی بود که مشخص شد این روش در حقیقت می تواند مسموم کننده باشد.

پرسولفاتیک ماده حساسیت زای شناخته شده ای است که در بیشتر قرص های تمیز کننده مانند Polident و Efferdent  استفاده می شود- که نشان داده شده است موجب بروز واکنش های آلرژیک و دیگر علائم در افراد استفاده کننده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افراد واجد شرایط دریافت ایمپلنت های دندانی فوری یا یک روزه

در سال 2008 سازمان غذا و دارو هشداری در خصوص استفاده از محلول های تمیز کننده حاوی پرسولفات صادر کرد و توصیه کرد که افراد استفاده کننده از این محصولات ریتینرها و دنچرهای خود را قبل از قرار دادن داخل دهان کاملاً با دقت شستشو دهند.

اما همانطور که پیش از این اشاره شد، پرسولفات می تواند به داخل منفذهای ریتینر نفوذ کنند و باعث شود که شستشو و آبکشی آنها تقریباً غیر ممکن باشد. شاید به همین دلیل باشد که سازمان غذا و دارو نیز به افراد استفاده کننده توصیه کرده است که افرادی که از ریتینرها استفاده می کنند به دنبال گزینه های جایگزین فاقد پرسولفات باشند.

شاید به فکر استفاده از دهانشویه ها برای پاکسازی یا غوطه ور کردن ریتینرها بوده باشید. دهانشویه ها قطعاً فاقد پرسولفات هستند، اما آنها نیز گزینه های خوبی نیستند. چرا؟

اکثر دهانشویه ها حاوی الکل و سدیم لوریل سولفات هستند که هر دو به طور همزمان هم ریتینرها و هم دهان شما را خشک می کنند. و خشکی تنها به ریتینر شما آسیب وارد نمی کند؛ بعلاوه موجب بوی بد دهان می شود و می تواند موجب تشکیل حفره های دندانی شود.

 ریتینرهای متحرک ارتودنسی

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

بهترین روش برای تمیز کردن ریتینر ارتودنسی چیست؟

اکنون که در مورد بدترین روش هاش پاکسازی صحبت کردیم، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به روش هایی که بدون هیچ ماده مضری باید برای تمیز و تازه نگهداشتن آنها انجام دهید.

قبل از آنکه شروع کنیم، باید خاطرنشان کنیم که اغلب از ما سؤال می شود که انواع ریتینرها را چگونه باید پاکسازی کرد. خبر خوب این است که خواه از ریتینرهای شفاف استفاده کنید (مانند اینویزیلاین یا اسیکس) یا نمونه های فلزی و آکریلیکی آن، فرایند پاکسازی یکسان است.

نکاتی برای پاکسازی هر نوع نگدارنده ارتودنسی

همیشه ریتینر خود را مرطوب نگهدارید.

ریتینرها برای محیط مرطوب ساخته شده اند، و خارج کردن آنها از داخل دهان (یک محیط مرطوب) و قرار دادن آن روی کانتر دستشویی (یک محیط خشک) اتفاق وحشتناکی است که می تواند موجب کهنه شدن زودهنگام آنها شود.

بهترین توصیه چیست؟ هرگز اجازه ندهید ریتینر شما خارج از دهان خشک شود زیرا این همان چیزی است که موجب تشکیل تارتار و بیوفیلم روی آنها می شود. بنابراین سعی کنید ریتینر خود را داخل دهان یا غوطه ور داخل مایعات نگهدارید.

ما توصیه می کنیم یک ظرف را با آب مقطر و مقداری جوش شیرین حل شده داخل آن یا یک یا دو سرنگ صابون کاستیل پر کنید. اگر هیچ یک را در دسترس ندارید، تنها آب مقطر ساده نیز می تواند مؤثر باشد. استفاده از آب مقطر مهم است زیرا مواد معدنی موجود در آبی که از شیر آب استفاده می کنیم می تواند زمینه را برای تشکیل پلاک (که رسوب و جرم نیز نامیده می شود) روی ریتینرهای شما فراهم کند.

هفته ای یک مرتبه ریتینرهای خود را در سرکه سفید غوطه ور کنید.

هر هفته برای حصول اطمینان از اینکه ریتینر شما عاری از هر باکتری است، آن را به مدت حدوداً 15 دقیقه داخل محلول رقیق شده سرکه سفید غوطه ور کنید. سپس آن را مثل همیشه داخل آب غوطه ور کنید.

نگهدارنده ارتودنسی را محکم مسواک نزنید.

مسواک زدن می تواند به مواد ریتینر خراش وارد کند، و فضایی برای سکونت و تکثیر باکتری ها فراهم می آورد. باکتری مساوی است یا آلودگی، بنابراین مسواک را برای دندان های خود نگهدارید و به غوطه ور کردن اکتفا کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

برای بررسی نگدارنده را با خود نزد ارتودنتیست ببرید.

اگر ریتینرهای شما نیاز به ضدعفونی داشته باشند، یا اگر احساس کنید بیشتر از حد معمول روی آنها پلاک تشکیل شده است، شما باید آنها را نزد دندانپزشک ببرید. دندانپزشک ابزار تمیز کننده آلتراسونیک و محلول های تمیز کننده مخصوصی دارد که می توانند ریتینر شما را ضد عفونی کنند و رسوبات ایجاد شده را بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی سمی از بین ببرد.

بهترین مواد برای پاکسازی ریتینرها

همانطور که قبلاً اشاره شد، بهترین راه برای تمیز و مرطوب نگهداشتن ریتینرها این است که زمانی که خارج از دهان هستند آنها را در محلول مخصوص غوطه ور نگهدارید. آب مقطر ساده تنها چیزی است که شما نیاز دارید، اما نکات زیر می توانند به مبارزه با باکتری های داخل دهان شما کمک کند.

چگونه می توان ریتینرهای خود را با جوش شیرین پاکسازی کرد؟

جوش شیرین تنها بی خطرترین راه برای پاکسازی ریتینرها نیست، اما کار خود را بهتر از پاک کننده های ریتینرها انجام می دهند که در سوپرمارکت ها یافت می شوند. زیرا:

جوش شیرین باکتری های بد را از بین می برد.

جوش شیرین می تواند pH دهان را به طور طبیعی تثبیت کند و این باعث می شود باکتری هایی که موجب ایجاد مشکل در دهان می شوند از بین بروند. عموماً، “باکتری های بد” که در دهان موجب بروز مشکل می شوند، در محیط اسیدی بیشتر دوام می آورند و جوش شیرین با خنثی کردن pH دهان و و ایجاد تعادل در میکروبیوم دهان با این مشکلات مبارزه می کند. به همین ترتیب، جوش شیرین با بالاتر نگهداشتن pH دهان ریتینرها را ضد عفونی می کند.

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

جوش شیرین می تواند به مبارزه با بوی بدی که عموماً با ریتینرها همراه است کمک کند.

ریتینرها و دیگر ابزارهای دندانی پس از مدتی به تدریج بویی شبیه میوه گندیده می دهند، و جوش شیرین یک رفع کننده بوی بد با بوی معطر طبیعی، ایمن و مؤثر می باشد. اگر ازجوش شیرین به طور منظم استفاده شود، قطعاً می تواند بوی بد را دور نگهدارد. می توانید ظرفی همیشه روی کانتر حمام نگهدارید تا هر وقت خواستید تنها با ریختن مقداری آب مقطر و جوش شیرین داخل آن ریتینر خود را داخل آن قرار دهید تا تمیز شود.

محوه پاکسازی ریتینر یا صابون کاستیل

برخی افراد گزارش می دهند که آنها پس از قطع استفاده از قرص های خطرناک پاک کننده، آنها دیگر بوی خوبی که قبلاً از ریتینر به مشام می رسید را دیگر احساس نمی کردند. خوشبختانه، صابون کاستیل، روشی مؤثر و بی خطر برای دستیابی به همان تازگی است- به سادگی مقداری از آن را به آب اضافه کنید و ریتینر خود را داخل آن غوطه ور کنید.

اصلی ترین مواد تشکیل دهنده صابون کاستیل روغن زیتون و روغن نارگیل است. به این معنا که می تواند کار فوق العاده ای برای پاکسازی و مرطوب نگهداشتن ریتینر شما انجام دهد بدون آنکه آن- یا شما- را در معرض مواد مضری مانند پرسولفات قرار دهد.

با این حال، صابون کاستیل ممکن است حاوی روغن های ضروری باشد که داخل دهنا تأثیرات آنتی باکتریال دارند، به همین دلیل ایده آل نیستند. سعی کنید از استفاده این نوع روغن ها خودداری کنید، و حداقل ریتینر خود را قبل از قرار دادن مجدد داخل دهان با دقت آب بکشید و بشویید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  باندینگ کامپوزیت دندان چیست؟

نحوه تمیز کردن ریتینر با سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید و تنها هفته ای یک مرتبه 15 دقیقه غوطه ور کردن ریتینر داخل آن کمک می کند ریتینر شما تمیز و ضد عفونی باقی بماند. پس از برداشتن ریتینر از داخل سرکه سفید حتماً آن را کاملاً آبکشی کنید و سپس آن را داخل آب مقطری قرار دهید که داخل یک ظرف فلزی ضد زنگ ریخته اید.

نحوه استفاده از ضد عفونی کننده های ماوراء بنفش

توصیه ما این است که از این راهکار استفاده نکنید. گرچه بسیاری از دندانپزشکان ضد عفونی کننده های ماوراء بنفش را توصیه می کنند و در حقیقت یکی از آنها را در مطب خود دارند، اما نور ماوراء بنفش موجب اکسیداسیون سلول ها می شود و می تواند به آکریلیک آسیب برساند. سعی کنید از این روش دور بمانید.

این فرایندی کاملاً متفاوت با روش آلتراسونیک است که در بالا به آن اشاره شد. پاک کننده های آلتراسونیک امواج صوتی با فرکانس بالا تولید می کنند که حباب های تمیز کننده با قدرت بالا ایجاد می کند.

نحوه پاکسازی ریتینر با هیدروژن پراکسید

اگر از این مقاله چیز دیگری به خاطر نیاوردید، این نکته را به یاد داشته باشید: هرگز نباید از هیدروژن پراکسید به عنوان تمیز کننده ریتینر استفاده کنید.

گرپه اغلب توصیه می شود، اما هیدروژن پراکسید هرگز نباید داخل دهان استفاده شود. زیرا موجب بروز واکنش های رادیکال آزاد می شود، و این واکنش های رادیکال آزاد چیزی است که باعث پیری ما می شود.

اگر این کافی نیست، باید بگوییم که هیدروژن پراکسید سمی نیز هست و همه باکتری های موجود داخل دهان را از بین می برد- که ما به بسیاری از آنها برای عملکرد صحیح مبکروبیوم دهان نیاز داریم. علاوه بر این، اخیراً ارتباطاتی مشاهده شده است بین استفاده از هیدروژن پراکسید و سرطان دهان.

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

ریتینرهای متحرک ارتودنسی

دیگر روش های معروف تمیز کردن ریتینر که همیشه باید از آنها پرهیز کنید

  • مسواک زدن
  • مایع ضرفشویی
  • آب جوش یا دمای بالا، که موجب خراب شدن و از شکل افتادن ریتینر می شود.
  • دهانشویه ها
  • پاک کننده ها و قرص های ریتینر
  • نور ماوراء بنفش ضد عفونی کننده
  • سفید کننده ها، الکل، و دیگر مواد شیمیایی قوی

سخن پایانی

تمیز نگهداشتن ریتینر و عاری از بو نگهداشتن آن بسیار مهم است، اما بسیاری از روش های شناخته شده پاکسازی در حقیقت موجب بروز آسیب به ریتینر  همچنین میکروبیوم دهان شما می شوند.

مواد شیمیایی مانند هیدروژن پراکسید و پرسولفات هرگز نباید در پاکسازی های روتین شما گنجانده شوند. همینطور سفید کننده ها، آب جوش، یا حتی خمیر دندان های معمولی.

در عوض، به سادگی ریتینر خود را داخل آب مقطر (با جوش شیرین و یا صابون کاستیل) غوطه ور کنید تا آن را تر و تازه نگهدارید. غوطه ور کردنریتینر در سرکه سفید، هفته ای یک مرتبه، یا بردن آن نزد دندانپزشک برای پاکسازی نیز می توانند کمک کننده باشند.

پرهیز از استفاده مواد شیمیایی مضر به شما کمک کی کند برای مدت زمان طولانی از ریتینر خود مراقبت کنید- علاوه بر این، در طول دوره درمان دهان خود را سالم نگهدارید.

0/5 (0 نظر)