بدن زنان دارای ترکیبی از هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون است- که دومی، گرچه معمولاً به عنوان “هورمون جنسی مردانه” توصیف می شود، اما هنوز در مقادیر کمتر وجود دارد. از این میان، استروژن و پروژسترون بزرگ ترین و قابل توجه ترین اثرات را دارند. و اثرات آنها در درجه اول برای یک هدف است: کمک به کنترل و تنظیم سیستم تولید مثل بدن.

سطح هورمون های زنان در طول زندگی آنها تغییر می کند، از تغییرات هورمونی معمولی که با شروع بلوغ اتفاق می افتد تا تغییرات مرتبط با کنترل بارداری هورمونی و به بعد یائسگی، یا حتی آنهایی که ناشی از عدم تعادل غیر طبیعی هورمونی (اما هنوز نسبتاً شایع) هستند. این احتمال وجود دارد که شما در حال حاضر حداقل تجربه کمی در مورد اینکه چگونه هورمون ها می توانند تغییرات بزرگی در بدن شما ایجاد کنند، داشته باشید، اما درک نقشی که آنها در سلامت شما ایفا می کنند می تواند کمی بیشتر طول بکشد.

بسیاری از زنان به خوبی می دانند که هورمون های آنها می توانند خلق و خو، جوش ها و وزن آنها را تحت تأثیر قرار دهند، اما از اینکه متوجه شوند که هورمون ها روی سلامت دندان های آنها نیز تأثیر می گذارند شگفت زده می شوند.

چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​ما به هورمون های خود نیاز داریم و قطعاً نمی توانیم بدون آنها زندگی کنیم. متأسفانه برای افرادی که با خرابی هایی که یک تغییر هورمونی می تواند ایجاد کند آشنا هستند، اثرات استروژن و پروژسترون در بدن با رحم شروع نمی شود و پایان نمی یابد: آنها می توانند مشکلات و چالش هایی را در سراسر بدن ایجاد کنند. از تغییر ناگهانی خلق و خو که با تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی همراه است گرفته، تا کاهش تراکم استخوان در طول یائسگی، جای تعجب نیست که این هورمون ها می توانند بر سلامت دندان های شما نیز تأثیر بگذارند.

در طول زندگی یک زن، افزایش هورمون ها در زمان های خاصی او را در برابر بیماری های لثه و مسائل مربوط به سلامت دندان ها آسیب پذیرتر می کند.

بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که لثه های آنها دردناک و حساس است، اما به این امید که از بین خواهد رفت، آن را نادیده می گیرند. متأسفانه آنها متوجه نمی شوند که خونریزی، تحریک پذیری و حساسیت همگی نشانه های اولیه بیماری لثه هستند و اگر به موقع درمان نشوند ممکن است منجر به بروز مشکلات دندانی مادام العمر شوند.

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

پس هورمون ها چگونه باعث بروز مشکلات دندانی می شوند؟

به طور خلاصه، هنگامی که استروژن و پروژسترون افزایش می یابند، آنها باعث می شوند خون بیشتری بهسمت  لثه های شما جریان پیدا کند. بلوغ، چرخه قائدگی، بارداری و یائسگی همگی از جمله مراحل زندگی هستند که در آنها زنان نسبت به پلاک و باکتری حساسیت بیشتری خواهند داشت، که ممکن است منجر به بروز التهاب لثه شود. التهاب مداوم لثه در صورت عدم درمان می تواند منجر به تحلیل رفتن استخوان اطراف دندان و در نهایت از دست دادن دندان شود. ناگفته نماند درد، ناراحتی و هزینه های گزاف خدمات دندانپزشکی را نیز در پی خواهند داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت داشتن لبخندی سالم

مهم است که تغییرات در سلامت دندان های خود را نادیده نگیرید. یک دندانپزشک دلسوز پیدا کنید که در مورد چرخه قائدگی یا تغییرات هورمونی خود با او صحبت کنید. مدیریت مراحل هورمونی زندگی شما، و همکاری با دندانپزشک، برای محافظت از سلامت دندان ها و لثه های شما بسیار مهم هستند.

خبر خوب این است که بیماری لثه در مراحل اولیه قابل پیشگیری و برگشت پذیر است، بنابراین چکاپ های شش ماهه، توجه به هرگونه تغییرات دندانی و رعایت روتین بهداشتی دهان و دندان ها در منزل، همگی راه هایی برای کسب اطمینان از ماندگاری لبخند شما در طول عمر هستند.

بلوغ

هنگامی که وارد دوران بلوغ می شوید، این اولین برخورد بدن شما با مقادیر زیادی هورمون است. دنیای شما می تواند وارونه به نظر برسد- و این فقط در ذهن شما نیست. دختران در دوران بلوغ، شروع به تولید هورمون های بیشتری می کنند که اغلب باعث می شود به شدت تند خو شوند. افزایش هورمون ها در شروع بلوغ می تواند احتمال ابتلا به ژنژیویت، مرحله اولیه بیماری لثه، را افزایش می دهد. علائم عبارتند از لثه های قرمز، متورم و حساس که ممکن است هنگام مسواک زدن خونریزی کنند و همچنین بوی بد دهان.

متقاعد کردن یک نوجوان برای مراقبت از سلامت دندان های خود ممکن است یک چالش باشد، اما آنها اگر درک کنند که اقداماتی که آنها در حال حاضر انجام می دهند می توانند آنها را در مسیری برای داشتن دهانی سالم و لبخندی دلپذیر در سال های آینده قرار دهد، ممکن است شما برنده این مبارزه شوید.

خوشبختانه ژنژیویت به خوبی به پاکسازی تخصصی توسط دندانپزشک پاسخ می دهد. در دوران بلوغ ممکن است انجام این کار دو مرتبه یا بیشتر در طول هر سال ضروری باشد، زیرا در طول این دوران بافت لثه می تواند واکنش بیشتری نشان دهد. با رعایت یک روتین بهداشتی خوب دهان و دندان در منزل، مانند دو مرتبه مسواک زدن در روز و یک مرتبه نخ دندان کشیدن، می توان بر این وضعیت ناخوشایند غلبه کرد.

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

دوره قائدگی شما

اکثر زنان در روزهای قبل از پریودی متوجه هیچ تغییری در دهان خود نمی شوند. با این حال برخی از زنان هم همزمان با شروع دوره قاعدگی و هم هنگام استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی تورم لثه ها، آفت های دهانی (زخم دهان)، خونریزی پس از مسواک زدن و یا تورم غدد بزاقی را تجربه می کنند، دقیقاً مانند آنچه در شروع بلوغ احساس می کنند. ممکن است هورمون ها مقصر باشند، اما اگر این علائم پس از قطع قاعدگی فروکش نکردند، وقت آن است که پیگیری کنید.  اگر در مورد چگونگی ارتباط سیکل ماهانه و سلامت لثه های خود سؤال دارید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیر کیست های با منشاء دندانی روی لبخند

اگر متوجه شدید که قبل یا در طول دوره قاعدگی بیش از حد معمول حساسیت دارید، یک نکته خوب این است که برای حدود یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی، برای انجام پاکسازی تخصصی توسط دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

بارداری

بارداری زمان هیجان انگیزی است و مسائل زیادی در رابطه با آن وجود دارند که باید درباره آنها فکر کرد و انجام داد. بارداری ممکن است برای بدن سخت باشد و دندان های شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از تغییرات لثه و بافت نرم که در بین تمام تغییرات هورمونی شایع هستند گرفته، تا ژنژیویت بارداری- یک شکل خفیف از بیماری لثه که معمولاً پس از زایمان از بین می رود و در بسیاری از زنانی شایع است که در ماه دوم بارداری خود قرمزی، حساسیت و درد لثه ها را تجربه می کنند – ممکن است در حین آماده شدن برای ایجاد زندگی جدید، برای دهان بدبخت شما ایجاد شوند. همچنین آسیب اسیدی ناشی از تهوع صبحگاهی یا خشکی دهان مرتبط با تغییرات هورمونی نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دندان های شما شود.

در طول دوران بارداری بسیار حیاتی است که خانم ها به روتین روزانه دندانپزشکی خود توجه دقیقی داشته باشند. حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه همراه با پاکسازی های تخصصی مکرر نزد دندانپزشک در طول این مدت، برای سلامت دندان ها و سلامت جنین شما بسیار مهم است.

برخی از مطالعات حاکی از این هستند که بیماری لثه متوسط ​​تا شدید در طول دوران بارداری، زنان را در معرض خطر بیشتر زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم قرار می دهد.

به محضی که متوجه شدید باردار هستید از دندانپزشک خود وقت ویزیت بگیرید. در صورت داشتن هر گونه شرایط پزشکی یا بارداری پرخطر، دندانپزشک خود را از آن مطلع سازید. دندانپزشک شما می تواند به ارزیابی سلامت دهان و دندان های شما کمک کند و طرحی برای بقیه دوران بارداری شما بریزد.

اگر قصد دارید باردار شوید، بهتر است قبل از آن به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بروز مشکلات دندانی که ممکن است تحت تأثیر بارداری شما باشند، مراقبت کند.

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

یائسگی

یائسگی به درستی به عنوان “تغییر زندگی” نامیده می شود. قابل توجه ترین تغییر، پایان چرخه قاعدگی ماهانه شما است که به این معنا است که تخمدان های شما دیگر استروژن و پروژسترون تولید نمی کنند. گر گرفتگی، بی خوابی و کاهش تراکم استخوان از دیگر علائم شناخته شده یائسگی هستند که در مورد آنها بسیار صحبت شده است، با این حال علائم بسیار زیاد دیگری وجود دارند، از جمله چندین مورد مرتبط با سلامت دندانی شما.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

در دوران یائسگی، زمانی که تولید استروژن متوقف می شود، زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به دو بیماری مهم دندانی قرار دارند: تحلیل رفتن استخوان دندان و خشکی دهان. سایر علائمی که کمتر شایع هستند عبارتند از تجربه تغییر حس چشایی و احساس سوزش در دهان.

تحلیل رفتن استخوان به مهره ها و اندام های شما محدود نمی شود. تحلیل رفتن لثه ها می تواند یک نشانه تحلیل رفتن استخوان دندان باشد. زمانی که لثه های شما تحلیل می روند، قسمت بیشتری از دندان شما بدون پوشش محافظ و در معرض محیط دهان قرار می گیرد و این باعث می شود که آن دندان بیشتر در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی و از دست دادن رفتن قرار بگیرد.

کاهش تولید بزاق ممکن است باعث خشکی دهان شود. بزاق دندان ها را تمیز می کند و باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند را از روی دندان های شما می شوید و می برد. بنابراین هنگامی که دهان شما خشک است، باکتری ها با سرعت بیشتری رشد می کنند و این شما را مستعد پوسیدگی دندان می کند. یک راه خوب برای مقابله با خشکی دهان جویدن آدامس بدون قند، نوشیدن مقدار زیادی آب، و اجتناب از وسوسه های نمکی، چسبناک و شیرین است. همچنین اسپری های خشکی دهان و دهانشویه های بدون نسخه برای کمک به کاهش خشکی وجود دارند.

اگر هم دچار تحلیل رفتگی لثه ها و هم خشکی دهان هستید، خطر پوسیدگی دندان های شما به طور چشمگیری افزایش می یابد، بنابراین ضروری است که علائم خود را بررسی کنید.

مانند همیشه، راه حل مبارزه با علائم یائسگی رعایت بهداشت خوب دهان و دندان است:

  • دو مرتبه مسواک زدن در طول روز و حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز.
  • هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکلات را قبل از پیشرفت شناسایی کند.
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پرهیز از غذاهای شیرین
  • با دندانپزشک خود در مورد هر گونه نگرانی های دهانی یا علائم دندانی که تجربه می کنید صحبت کنید.
تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

تغییرات هورمونی روی سلامت دهان و دندان

در مورد تغییرات هورمونی چه باید کرد؟

تغییرات هورمونی در طول زندگی شما عادی و طبیعی هستند، اما همیشه خوشایند نیستند. از آنجا که مراحل اولیه بیماری های مختلف دندانی، از جمله بیماری لثه، اغلب بدون درد هستند، معاینات دندانپزشکی شش ماه یک مرتبه، به شدت به شما توصیه می شوند. مراقبت های خوب خانگی، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، کمک زیادی به کاهش اثرات دندانی هورمون ها می کنند.

بوی بد دهان، داشتن مزه بد داخل دهان، ناراحتی یا خونریزی لثه از جمله علائمی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. تشخیص زود هنگام مشکلات دندانی همیشه با درد کمتر و هزینه کمتر همراه است.

هر زنی می داند که نمی تواند هورمون های خود را کنترل کند، اما با آگاهی پیدا کردن از تأثیر آنها برروی سلامت دندان های خود، می تواند در مورد نحوه مراقبت از خود باهوش تر باشد.

0/5 (0 نظر)