مشکلات مربوط به نحوه قرار گرفتن دندان های شما به روش های مختلفی رخ می دهند. برخی از مشکلات بایت باعث ایجاد ناراحتی یا حتی درد می شوند و این درد می تواند به عنوان مشکلاتی ظاهر شود که به راحتی با دندان های شما مرتبط نمی شوند. برخی از مشکلات بایت بدون ایجاد هیچ گونه ناراحتی آشکاری می توانند به دندان های شما آسیب جدی وارد کنند.

بایت طبیعی زمانی است که دندان ها در امتداد محور دندان ها در تماس دقیق با یکدیگر باشند. راه های بسیار ساده ای وجود دارند که هر کسی با کمک آنها می تواند تشخیص دهد که مشکل بایت باعث ایجاد درد یا ناراحتی می شود یا حداقل به درمان آن کمک می کند. در اینجا به بیا این راه ها می پردازیم.

برای خودتان تست کلنچ را انجام بدهید.

در حالی که دهان شما خالی است و چیزی بین دندان های شما وجود ندارد تا به آن گاز بزنید، دندان های خود را روی یکدیگر قرار دهید و محکم فشار دهید. اگر فشردن دندان هایتان روی یکدیگر باعث ایجاد نشانه ای از ناراحتی در هر دندانی شود، در بایت خود ناهماهنگی دارید.

دندان هایی که به سرما حساس هستند، در حین بسته شدن دهان، اگر قسمتی از آن دندان قبل از تماس بقیه دندان ها برخورد پیدا کند، اغلب به دلیل ضربه های اضافی که وارد می شود، دچار این مشکل می شوند. از تست کلنچ استفاده کنید تا ببینید آیا حساسیت اضافی به بایت ناهموار مربوط است یا خیر. محکم فشار دهید. اگر با فشردن دهان خالی می توانید در دندان ها درد ایجاد کنید، احتمالاً دلیل اصلی این حساسیت، بایت است. این یک راه خوب برای فهمیدن این است که آیا یک پر کننده یا روکش جدید “بالا” قرار گرفته است یا خیر. اگر هنگام فشردن دندان های خود درد احساس می کنید، احتمالاً با یک بایت بی نقص هماهنگی کامل ندارد. اگر بایت شما بی نقص باشد، باید بتوانید به سختی بایت خود را روی هم قرار دهید و دندان های خود را در تمام جهات بدون احساس ناراحتی در هیچ دندانی روی یکدیگر فشار دهید. استثناء در این مورد این است که اگر بیماری پریودنتال پیشرفته داشته باشید، ممکن است چندین دندان داشته باشید که نتوانند بستن محکم بایت را تحمل کنند، اما حتی در آن صورت نیز، به طور معمول نباید هنگام بستن بایت در یک دندان درد احساس کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و پوکی استخوان

بستن بایت روی یک پر کننده دندان یا روکشی که “بالا” قرار گرفته است می تواند باعث تحریک پذیر شدن یا سوزش دندان شود، و اغلب باعث حساس شدن دندان به سرما می شود. علاوه بر دندان درد، ماهیچه های فک نیز ممکن است دچار درد شوند زیرا سعی می کنند از برخورد کردن با دندان بالا جلوگیری کنند.

تشخیص مشکل بایت

تشخیص مشکل بایت

درد و ناراحتی

اگر محکم بستن بایت باعث ایجاد درد یا ناراحتی در مفصل فک شود (ممکن است آن را درست در جلوی گوش خود احساس کنید)، می توانید به رابطه احتمالی بین بستن بایت و مشکل TMJ شک کنید. ممکن است با یک اختلال ساختاری در TMJ شما همراه باشد، اما بیشتر اوقات درد ناشی از عضلات خاصی است که مفاصل فک شما را حرکت می دهند تا بایتی که با TMJ شما هماهنگ نیست را جابجا کنند. دندانپزشک شما باید بتواند منبع دقیق درد را تشخیص دهد.

تشخیص مشکل بایت

تشخیص مشکل بایت

ساییدگی شدید

به دنبال ساییدگی شدید روی دندان های خود باشید، زیرا این نشانه دیگری است که بایت شما هماهنگ نیست. اگر تمام مینای دندان از لبه های جونده دندان ساییده شده باشد، سطحی با رنگ تیره تر مشاهده خواهید کرد. این عاج است و هفت برابر سریع تر از مینای دندان سخت تری که قبلاً باعث ساییدگی آن شده اید، فرسوده می شود. بنابراین از دندانپزشک خود بخواهید بررسی کند که چه چیزی باعث این همه فرسایش شده است. این فرسایش بویژه زمانی می تواند آسیب رسان باشد که روی دندان های جلو اتفاق بیفتد، بنابراین اگر متوجه شدید که دندان های جلوی فک پایین شما تا حد عاج فرسوده شده اند، بایت خود را چک کنید. بهتر از آن این است که، صبر نکنید تا تمام مینای دندان شما از بین برود. اصلاح بایت شما ممکن است روند فرسایش را متوقف یا حداقل آن را کندتر نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای درمان ارتودنسی برای سلامت عمومی بدن

فرسایش شدید دندان های جلوی فک پایین. اگر این فرسایش ادامه یابد، بافت محافظ اعصاب از بین می رود و در معرض محیط دهان قرار می گیرند و دندان ها آبسه می کنند. ساییدگی با این شدت، به اصلاح تخصصی بایت و همچنین ترمیم دندان های به شدت آسیب دیده نیاز دارد.

تشخیص مشکل بایت

تشخیص مشکل بایت

مشکلات زیبایی و ظاهری

اگر دندان های شما پشت لب هایتان ناپدید می شوند، پس بایت شما مشکل دارد. همچنین ممکن است به نظر برسد که قسمت پایین صورت شما فرو ریخته است یا ممکن است لبخندی افتاده داشته باشید. اگر احساس می کنید که لب هایتان به خوبی حمایت نمی شوند، دندان ها به عنوان تکیه گاه لب عمل می کنند و باعث می شوند که آنها نازک و بدون پری لازم به نظر برسند. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، مهم است که با ارتودنتیست صحبت کنید و ببینید در مورد آن چه کاری می تواند برای شما انجام دهد.

مهم است که بایت شما به زودی اصلاح شود. برای ملاقات با ارتودنتیست برنامه ریزی کنید و در مورد مشکلات بایت خود صحبت کنید. اصلاح بایت می تواند به شما اطمینان دهد که بایت راحت تر و کاربردی تر، اعتماد به نفس و پیشگیری از مشکلات بیشتر دندان ها در آینده را خواهید داشت.

0/5 (0 نظر)