شایعه: رشد مجدد مینای دندان ها با کمک خمیر دندان و دهانشویه ممکن است!

همه می دانیم که رمز داشتن لبخندی فوق العاده حفظ سفیدی و شکل زیبای دندان ها است. بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ مراقبت خیلی خوب از مینای دندان ها.

مینای دندان نازک ترین لایه بیرونی دندان است. شایعه ای که وجود دارد این است که استفاده از برخی خمیر دندان ها و دهانشویه های خاص می تواند موجب رشد مجدد مینای از دست رفته دندان ها شود. مینای دندان بیرونی ترین لایه نازک روی دندان ها است که از بافت های ظریف داخلی دندان محافظت می کند. گاز زدن ها و ناخنک زدن های مداوم در طول عمر می توانند موجب بروز لکه روی دندان ها، و لب پر شدن و ساییده شدن لایه محافظ روی آنها شود، با این حال- وقتی این اتفاق رخ می دهد، حساسیت دندان ها به گرما و سرما بالا می رود. حتی خوراکی های شیرین مورد علاقه شما نیز می توانند موجب بروز درد شوند.

گرچه مینای دندان واقعاً مات و نیمه شفاف است، اما با ساییده شدن، ظاهر آنها به زردی می گراید، زیرا به تدریج عاج زرد زیر آن خود نمایی می کند. که می تواند ذهن شما را مشغول کند: چه کار می توانید انجام دهید تا مینای ارزشمند دندان های خود را باز گردانید؟ امروزه محصولات زیادی در دسترس هستند (از خمیر دندان و دهانشویه گرفته تا محافظ های دندانی که با خمیر عجیب و نرمی پر شده اند) که ظاهراً به احیاء مینای از دست رفته دندان ها کمک می کنند. اما در واقع وعده هایی که تولید کننده ها می دهند پوچ و بی اساس هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای کاهش طول درمان ارتودنسی

 

 

آیا مینای دندان ها قابل احیاء است؟

آیا مینای دندان ها قابل احیاء است؟

 

آیا مینای دندانی که از بین رفته قابل احیا است؟

بدن انسان شگفت انگیز است: پوست بریده بهبود می یابد؛ ناخن و موی کنده شده دوباره رشد می کنند؛ استخوان های شکسته دوباره جوش می خورند. اما همانقدر که بدن در بهبود دوباره خود شگفت انگیز است، اما هرگز قادر به رشد مجدد مینای دندان نیست.

مینای دندان سخت ترین بافت در بدن است. مشکل این است که این بافت زنده نیست، بنابراین به طور طبیعی نمی تواند مجدداً احیاء شود. متأسفانه، حتی با آن خمیر دندان های مخصوص نیز نمی توانید به طور مصنوعی مجدداً آن را احیاء کنید. اما، برخی محصولات دندانی خاص هستند که می توانند به برطرف شدن مشکلات مینای دندان ها کمک کنند؛ تنها نکته این است که روش عملکرد آنها با آنچه شما فکر می کنید متفاوت است. محققان ابزار داشته اند که شما نمی توانید مینای دندان ها را دوباره برویانید، تنها می توانید مواد معدنی آن را مجدداً تأمین کنید. “این دقیقاً کاری است که این خمیر دندان ها انجام می دهند… آنها کلسیم و فسفات را مجدداً به داخل دندان باز می گردانند و موجب سفت شدن مینای دندان ها می شوند. سلاح پنهان چیست؟ فلوراید خوب قدیمی. گرچه اسید موجب خارج شدن کلسیم و فسفات از داخل دندان می شود، اما فلوراید می تواند مواد معدنی موجود در داخل بزاق دهان را بگیرد و مجدداً آنها را به داخل دندان باز گرداند.

به همین دلیل وقتی فلوراید برای استحکام بخشیدن به مینای موجود دندان استفاده می شود می تواند به خوبی عمل کند. اما اگر روی دندان های شما حفره ایجاد شد چه باید بکنید؟ دندانپزشک می تواند از سیلانت های پلاستیکی استفاده کند که به مینای دندان متصل می شوند و یک لایه محافظتی اضافی بوجود می آورند. (این درمان ایده آل یا دائمی نیست، اما در حال حاضر بهترین راهکار موجود است). دانشمندان از هیدروکسی آپاتیت (ماده ای سازگار با بدن انسان و مینای دندان را ترمیم می کند) در قالب یک لایه فیلم نازک استفاده کرده اند که به دور دندان پیچیده می شود و می تواند به عنوان جایگزین مینای دندان ها عمل کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزیتها و فواید درمان ارتودنسی

این شروع امیدوار کننده ای است، گرچه بسیاری دندانپزشک ها معتقد نیستند که این روش درستی باشد. هیدروکسی آپاتیت نوعی کریستال پیچیده است؛ نمی توانید آن را روی سطح خارجی دندان انباشته کنید و انتظار داشت باشید همانجا در جای خود باقی بماند. در آینده، با کمک نانوتکنولوژی می توان راهی برای رشد مجدد کریستال ها روی سطح خارجی دندان ها یافت که دندان واقعی هستند یا به آن متصل شده اند، اما در حال حاضر چنین چیزی در دسترس نیست.

روش های حفاظت از مینای دندان

اکنون، بهترین گزینه تمرکز روی حفظ مینای موجود دندان ها است. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، و نیز رژیم غذایی مهم هستند: نوشابه های گاز دار و شیرینی جات از جمله علل مشهود ساییدگی مینای دندان ها هستند، اما چندین عامل آزار دهنده دیگر نیز وجود دارند که باید مراقب آنها بود (از جمله آبمیوه ها- مخصوصاً آب لیمو). مشخص شده است که افزودن جرعه ای آب لیموی سالم به فنجان چای یا آب گرمی که می نوشید می تواند خطر ساییدگی مینای دندان ها را افزایش دهد، زیرا آب لیمو فوق العاده اسیدی است. اگر مزه ترشی دارد، می تواند اسیدی باشد – و این خود یک مشکل است.

در ادامه دیگر عواملی که موجب از بین رفتن مینای دندان ها می شوند باید گفت مسواک زدن بعد از نوشیدن آب پرتقال نیز می تواند آسیب رسان باشد، زیرا پس از نوشیدن آن، مینای دندان با اسید کاملاً نرم می شود و یک لایه از روی آن ساییده می شود.

راهکار چیست؟ آبمیوه های اسیدی را با نی بنوشید، که مایع را به عقب دهان می کشد و آن را از دندان ها دور می کند. فراموش نکنید پس از این کار دهان خود را بشویید، تا اسید داخل دهان خنثی شود. برای محافظت بیشتر، آدامس بدون قند بجوید؛ این کار ترشح بزاق را افزایش می دهد، که حاوی مواد معدنی است که موجب افزایش استحکام مینای دندان ها می شود (اگر آدامس شما حاوی زایلیتول است که چه بهتر، زیرا می تواند اسید غذاها و نوشیدنی ها را خنثی کند).

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی فانکشنال

آیا فکر می کنید سفید کردن دندان ها می تواند مینای دندان های شما را به بهترین شکل ممکن درآورد؟ دوباره فکر کنید: اکثر سفید کننده های دندانی که در داروخانه ها وجود دارند فوق العاده اسیدی هستند و به مرور زمان موجب ساییدگی مینای دندان ها خواهند شد. سعی کنید به اعتدال از آنها استفاده کنید. هیچ چیز بهتر از مراجعه به دندانپزشک برای انجام این کارها نیست.

0/5 (0 نظر)