امروزه، دندانپزشکی اصلاحی بیشتر از گذشته پیشرفت کرده است. در حقیقت، دندانپزشکان و ارتودنتیست ها ابزارهای متعددی را ارائه می دهند که به همراستا شدن دندان ها و فک ها کمک می کند. برای مثال، بریس ها، ریتینرها retainer، تانگ کرایب tongue crib، و ابزارهای دیگر.

و در حالی که ابزارهای دیگر، مانند بریس، از نظر محبوبیت توجه زیادی را به خود جلب کرده اند، tongue crib چندان شناخته شده نیست. tongue crib که به صورت لغوی “قفس زبان” ترجمه می شود، یکی از سنتی ترین روش ها برای صاف و همراستا نگهداشتن دندان ها می باشد. ارتودنتیست ها استفاده از tongue crib را بیشتر در طول دوران کودکی توصیه می کنند. استفاده از این ابزار به پیشگیری از انجام عاداتی مانند تانگ تراست یا مکیدن انگشت کمک می کند.

معمولاً، طول مدتی که بیمار باید از این ابزار استفاده کند حدود 9 ماه است. tongue crib به دور دندان های شما پیچانده یا چسبانده می شود و لازم است هر روز استفاده شود. دندانپزشک یا ارتودنتیست می توانند با جزئیات بیشتری در رابطه با این ابزار برای شما توضیح دهند.

در این مقاله ما بیشتر برای شما راجع به ابزار tongue crib، هدف استفاده از آن، و نیز اینکه برای شما کاربرد دارد یا خیر توضیح خواهیم داد. اجازه دهید ابتدا با تعریف آن آغاز کنیم.

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

تانگ تراست چیست و چرا باید آن را درمان کرد؟

تانگ تراست نوعی عمل واکنشی است که در آن زبان به پشت دندان های فک بالا فشار داده می شود. به مرور زمان، تانگ تراست می تواند باعث شود استفاده از tongue crib ضروری شود. تانگ تراست یا فشردن زبان پشت دندان های جلوی فک بالا هم در افراد بزرگسال و هم در کودکان مسئله ای جدی است و مشکلی است که نباید آن را نادیده بگیرید. نکته مهم تر این است که باید هر چه سریع تر و قبل از آنکه نتایج آن قابل مشاهده باشند به آن پرداخته شود.

تانگ تراست عموماً یک واکنش اکتسابی است که پس از تولد یا شیر خوردن بروز پیدا می کند. این عادت اگر کودک از شیشه شیر و یا پستانک برای مدت زمانی طولانی استفاده کند نیز بروز پیدا می کند.

اگر تانگ تراست به موقع کنترل نشود، می تواند منجر به بروز مشکلات جدی برای سلامت دهان شود. یکی از این مشکلات عبارت است از تغییر نحوه رشد عضلات صورت. مشکل بعدی این است که فضای بیشتری برای باکتری و عفونت بوجود می آید. علاوه بر این، می تواند موجب بروز پوسیدگی و حفره های دندانی شود و حتی نیاز به استفاده بیشتری از  tongue crib داشته باشد.

تانگ کریب چیست و چکار می کند؟

tongue crib نوعی ابزار ارتودنسی است که سیم هایی شبیه بریس های ارتودنسی دارد، اما ثابت نیست. این ابزار داخل حفره دهان قرار می گیرد و با دو حلقه به دندان ها متصل می شود. این حلقه ها به دور دندان های قسمت عقب دهان قرار می گیرند تا حرکت نکنند. بعلاوه، این عمل می تواند به پیشگیری از فشردن زبان به پشت دندان ها و بروز مشکلات بیشتر کمک کند. tongue crib به عنوان یک ابزار ارتودنسی اهداف متعددی را محقق می سازد. اولاً تانگ تراست و جلو آمدگی دندان های جلو را پایان می بخشد. دوماً تأثیرات مکیدن انگشت و استفاده از پستانک را از بین می برد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان قروچه چیست و چه خطری برای درمان ارتودنسی دارد؟

tongue crib روی دندان های مولر اول فک بالا نصب می شود و باید به صورت تمام وقت استفاده شود تا تأثیرات خود را نشان دهد. بسته به جدی بودن وضعیت و در صورت لزوم، بیمار می تواند به مدت چند ماه از آن استفاده کند. بسیاری از دندانپزشکان از این ابزار به عنوان درمانی قبل از کارگذاری بریس های ارتودنسی استفاده می کنند. با استفاده زودتر از tongue crib، شما می توانید به صورت بالقوه عادات بد و هر گونه مشکلات بلع و یا گفتاری را از بین ببرید.

تانگ کریب چقدر مؤثر است؟

همانطور که قبلاً گفته شد، tongue crib چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. یکی از دلایل این امر این است که بسیاری افراد این نوع درمان را تأثیر گذار نمی دانند. بعلاوه، بسیاری از دندانپزشکان دیگر افراد را به استفاده از  tongue crib توصیه و تشویق می کنند. افرادی که در استفاده از این ابزار تردید دارند معتقد هستند که tongue crib روی دندان های بسیار ریشه ای است و آنها را مجبور می کند به محل طبیعی خود برسند. همانطور که آنها توضیح می دهند، باید زمان سپری شود تا دندان ها به موقعیت جدید خود عادت کنند.

جنبه دیگری که که باعث می شود tongue crib آنقدری که باید مؤثر نباشد، تأثیر آن است. به عنوان مثال، این ابزار الزاماً مانند بریس های ارتودنسی موجب صاف و یکدست شدن دندان های شما نمی شود. در عوض، تمرکز آن تنها روی پیشگیری از فشار آوردن زبان از پشت به دندان ها و متمایل ساختن آنها رو به جلو و بوجود آوردن اوربایت است، خواه در فک بالا یا در فک پایین. با این حال، tongue crib عموماً بیشتر برای دندان های فک بالا استفاده می شود. احتمالاً در حال فکر کردن به این موضوع هستید که پس از برداشتن tongue crib اوربایت چکونه درمان می شود. راهکارهای ارتودنتیک زیادی وجود دارند که می توانید به سراغ آنها بروید و می توانند در زندگی با بریس ها قبل و بعد از اوربایت مؤثر باشند.

tongue crib اگر به درستی و طبق دستور استفاده شود، می تواند کمک زیادی به سلامت دهان و دندان های شما بکند. بعلاوه، استفاده از این ابزار بی خطر است و، مانند استفاده از بریس ها، موجب بروز عوارض جانبی جدی نمی شود.

ابزار تانگ کریب چه شکلی است؟

tongue crib ثابت از دو بند ساخته شده است، که با دو سیم به یکدیگر متصل شده اند که از فشار وارد کردن زبان رو به جلو ممانعت می کند یا از قرار گرفتن انگشت به صورت راحت راخل دهان جلوگیری می کند. اگر ارتودنتیست شما استفاده از این ابزار متحرک را انتخاب کند، نباید آن را با ریتینر متحرک هاولی اشتباه بگیرید. ریتینر هاولی هیچ قطعه ویژه ای برای زبان ندارد. گرچه ممکن است ابزار tongue crib بسیار کوچک به نظر برسد، اما در بهبود رفلاکس های بلع بسیار مفید است. در صورت وجود کراس بایت نیز این ابزار می تواند با پالاتال اکسپندر (وسیع کننده کام) ترکیب شود تا طول درمان ارتودنسی کاهش پیدا کند.

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

آیا افراد بزرگسال و کودکان می توانند از ابزار تانگ کریب استفاده کنند؟ آیا استفاده از آن دردناک است؟

هم کودکان و هم افراد بزرگسال می توانند از tongue crib به عنوان یک درمان دهانی استفاده کنند. استفاده از یک tongue crib نه ناراحت کننده است و نه دردناک. تنها یک شیء عجیب داخل دهان می باشد، که ممکن است مدتی زمان ببرد تا به آن عادت کنید. معمولاً طول مدتی که بیمار باید از tongue crib استفاده کند کمتر از 9 ماه نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سیاهی دندان کودک با قطره آهن

این ابزار به دندان های شما متصل یا چسبانده می شود و شما مجبور خواهید بود به صورت روزانه از آن استفاده کنید. دندانپزشک یا ارتودنتیست شما می توانند تشخیص درست را انجام دهند و درمان های بعدی را پیشنهاد دهند.

برای پیشگیری چه کارهایی می توان انجام داد؟

اگر شما تحت درمان با  tongue crib قرار دارید، با خواندن این مقاله خواهید دانست چگونه می توانید روند درمان را تسهیل سازید:

  1. اطمینان حاصل کنید که زبان شما پشت دروازه سیمی که ابزار ثابت ایجاد کرده است باقی می ماند. حتی اگر شما احساس سوزش دارید، چند روزی آن را تحمل کنید تا برطرف شود. اگر درد غیر قابل تحمل بود، از داروهای بدون نسخه خفیف یا داروهای مسکن مشابه آنها استفاده کنید.
  2. اگر از tongue crib های ثابت استفاده می کنید، از خوراکی های جویدنی مانند آدامس، خوراکی های سفت و نیز محصولات حاوی قند دور بمانید.
  3. بهداشت دهانی خود را به خوبی حفظ کنید و به طور منظم دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. لثه های خود را نیز ماساژ دهید و مرتب آب نمک غرغره کنید تا از عفونت پرهیز نمایید.
  4. اگر از بندهای الاستیک استفاده می کنید نیز حتماً قبل از غذا خوردن آنها را از دهان خارج کنید و پس از آن بند جدیدی جایگزین آن کنید.
  5. در صورت از دست دادن یکی از رابر بندها، هر چه سریع تر رابر بند دیگری جایگزین آن کنید.
  6. به خاطر داشته باشید که شما باید حداقل به 22 ساعت در طول روز از ابزار خود استفاده کنید. برای پیشگیری از انباشته شدن باکتری ها شستشو و پاکسازی منظم دهان را فراموش نکنید.
  7. از دندانپزشک خود بخواهید پلاک های تشکیل شده را برطرف کند و پوسیدگی های احتمالی را هر چه سریع تر درمان کند.
  8. از کاربرد محلول های دهانشویه شدید پرهیز نمایید، زیرا ممکن است موجب پوسیدگی tongue crib شوند.

مهم تر از همه اینکه، قبل از آغاز هر فرایند درمانی دندانپزشکی، تحقیقات کافی را انجام دهید. مطمئن شوید دندان های شما از بهترین مراقبت های موجود برخوردار هستند، و بیشترین بهره را از درمان های دندانپزشکی موجود ببرید.

آیا خود بیمار می تواند tongue crib را از دهان خارج کند؟

tongue crib ابزار متحرکی است که رفتارهای زبان را محدود می کند یا از عادات بد دهانی یا هر دو جلوگیری می کند.

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

تانگ کریب در درمان ارتودنسی

آیا اطرافیان می توانند tongue crib من را ببینند؟

متخصصان tongue crib را از پلاستیک یا سیم های پزشکی برای جلوگیری از مکیدن انگشت یا تانگ تراست ساخته اند. این ابزار به دندان های مولر عقب دهان متصل می شود و پشت دندان ها قرار می گیرد، به گونه ای که وقتی کودک شما می خندد یا کارهای معمولی انجام می دهد قابل مشاهده نیست. این ابزار هیچ تضادی با عمل خوردن ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چند درصد از افراد جامعه دندان از دست رفته دارند؟

مکیدن انگشت

وقتی نوزادان انگشت خود را می مکند، این کار به عنوان یک مشکل تلقی نمی شود- این تنها کاری است که انتظار می رود آنها انجام دهند. برخی افراد فکر می کنند حتی کودکان بزرگتر نیز اگر انگشت خود را بمکند مشکل خاصی وجود داشته باشد، اما وقتی این کار در دوره شکل گیری دندان ها انجام شود مشکل آفرین خواهد شد. تانگ تراست نیز مشکلی است که می تواند باعث شود وقتی رویش دندان ها آغاز می شود شکل بدی به خود بگیرند. ابزارهای دندانی متعددی وجود دارند و ابزار tongue crib از موادی مشابه ابزارهای دیگر ساخته شده است. تنها به شکل متفاوتی کنار هم قرار می گیرد.

اگر عادت های زبانی ادامه پیدا کردند، نیاز خواهد بود به مدت چند ساعت در طول روز از این ابزار یا ابزارهای دیگر استفاده شود. ابزار tongue crib سیم ها و بندهایی دارد که به گونه ای ساخته شده اند که شبیه دروازه می باشند. این دروازه در واقع ابزاری است برای یادآوری به بیمار برای انجام ندادن آن عادت. وقتی از آن برای پیشگیری از تانگ تراست استفاده می شود، مانند کمکی برای نگهداشتن زبان حین بلع در جای خود عمل می کند.

جلسه نخست

یه سختی می توان گفت چه مدت باید از ابزار استفاده کرد. وقتی ابزار داخل دهان قرار گرفته و در جای خود متصل شد، امکان ندارد بتوانید به خواست خود آن را خارج کنید. هر مورد متفاوت خواهد بود بنابراین ممکن است لازم باشد فردی مدت طولانی تری از فرد دیگر از tongue crib استفاده کند. این به وخامت وضع بیمار بستگی دارد و مدت زمان استفاده از آن را ارتودنتیست مشخص خواهد کرد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که زبان خود را از سیم ها دور نگهدارید، گرچه ممکن است در ابتدا ساده به نظر نرسد، اما شما باید قادر باشید پس از مدت کوتاهی آن را راحت تر انجام دهید.

علاوه بر این، حین خوردن غذا نیز باید مراقب باشید، زیرا تمیز کردن این ابزار به راحتی ابزارهای دیگر نیست. نمونه محرک آنها را می توان از دهان خارج کرد و دندان ها را بررسی نمود، زیرا تعدادی از دندان ها به راحتی با مسواک قابل دسترسی نیستند. گرچه این ابزار چندان دردناک نیست، اما این احتمال وجود دارد که چند روز نخست پس از آغاز استفاده از ابزار tongue crib درد اندکی در زبان وجود داشته باشد.

مراقبت کردن از ابزار به عهده شما می باشد و برای آنکه بتوانید این کار را انجام دهید:

  • در ابتدا، در صورت لزوم دارو مصرف کنید؛ اما اگر درد شما خیلی طولانی شد با ارتودنتیست خود گفتگو کنید تا بررسی نماید همه چیز طبق روال پی شبرود.
  • هیچ غذای سفتی نخورید که ممکن است موجب شکستن ابزار شما شود.
  • از خوراکی های حاوی قند زیاد نیز خودداری کنید.
  • پس از هر بار خوردن غذا ابزار خود را با دقت پاکسازی کنید و همه قیمت ها را بررسی نمایید.
  • مطمئن شوید بندها محکم در جای خود قرار دارند و آنها را هر روز چک کنید.
  • در صورت مواجه شدن با هر مشکلی از ارتودنتیست خود کمک بخواهید.
0/5 (0 نظر)