ممکن است تصور کنید جویدن ناخن یک رفتار ناخوشایند و بسیار منزجر کننده است، اما جویدن ناخن نه تنها می تواند به سلامت عمومی بدن شما آسیب برساند، بلکه می تواند منجر به وارد آمدن آسیب های جدی به دندان های شما شود. دندانپزشکان با بیماران خود کار می کنند تا تأثیرات منفی که جویدن ناخن می تواند روی دندان های آنها داشته باشد را درک کنند. اکثر دندانپزشکان درمان های دندانی برای بسیاری از مشکلات شایعی ارائه می دهند که در پی این آسیب ها بروز پیدا می کنند.

چرا افراد ناخن های خود را می جوند؟

بر اساس تحقیقات، کودکان می توانند جویدن ناخن را از اوایل سن 4 سالگی آغاز کنند و آن را تا سنین 10 و 18 سالگی نیز ادامه دهند. جویدن ناخن یک عادت نسبتاً شایع است، و تقریباً در حدود 30 درصد از کودکان و تا 50 درصد از نوجوانان بروز پیدا می کند. اغلب، جویدن ناخن زمانی آغاز می شود که کودک عصبی است، استرس دارد، یا مضطرب است. کودکان می توانند برای کاهش استرس یا حتی به دلیل اختلالات جدی تر فیزیولوژیکال ناخن های خود را بجوند. و گرچه برخی افراد این احساسات را در رفتارهایی مانند قدم زدن یا بی قراری نشان می دهند، که ممکن است بی ضرر باشد، اما جویدن ناخن ها می تواند شما را در معرض خطر چندین بیماری قرار دهد.

جویدن ناخن علاوه بر خطراتی که برای سلامت دهان دارد، می تواند موجب بروز عفونت هم در بدن و هم در ناخن های شما شود. ناخن های شما محلی برای انباشته شدن مقادیر زیادی باکتری، قارچ ها، مخمرها، و دیگر میکروب ها زیر آنها است، و زمانی که شما ناخن های خود را داخل دهان می برید، میکروب ها به داخل بدن شما منتقل می شوند و می توانند موجب منتشر شدن سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت های دستگاه گوارش، و مشکلات دیگر شوند. افرادی که مدت زمان طولانی، از روی عادت ناخن می جوند (که اونیکوفاژی نامیده می شود)، ممکن است از نوعی عفونت به نام پارونیشیا paronychia رنج ببرند، که در آن گونه هایی از باکتری ها وارد اشک خراش های پوست شما می شوند و انگشتان شما ملتهب می شوند. ویروس زگیل نیز می تواند با جویدن ناخن به سایر نقاطبدن شما سرایت کند.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تأثیرات منفی جویدن ناخن روی سلامت دهان و دندان ها

دندانپزشکان کودکان اغلب با بیمارانی مواجه می شوند که از عادت جویدن ناخن به شدت رنج می برند. وقتی صحبت از بیمارانی به میان می آید که عادت جویدن ناخن را دارند، نگرانی های متعددی در مورد آرامبخش ها در دندانپزشکی برای کودکان وجود دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی پیشگیری یا مداخله گر چیست؟

جویدن ناخن می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

اکلوژن نامناسب دندان ها

فشاری که شما پیوسته به استخوان فک خود وارد می کنید، وقتی دندان های خود را روی یکدیگر می گذارید، می تواند موجب جابجا شدن دندان های شما از محل صحیح خود شود، یا باعث بد شکل شدن آنها شود، که ممکن است نیاز به اصلاح با بریس های ارتودنسی یا ریتینر داشته باشد. علاوه بر این ممکن است کل فک شما جابجا شود.

بیماری ها و عفونت های لثه

افرادی که ناخن می جوند از نرخ بالاتر بیماری و عفونت لثه رنج می برند، از جمله ترومای لثه و ژنژیویت. علاوه بر این، ممکن است لثه های ما ترومای تصادفی را نیز تجربه کنند. دندانپزشکان کودکان توانسته اند تکه های واقعی ناخن ها را زیر لثه های کودکان بیابند که خدا می داند برای چه مدت آنجا گیر کرده اند! میکروب هایی که زیر ناخن یافت می شوند می توانند به صورت بالقوه عفونی یا موجب بروز التهابات دیگر برای لثه های شما شوند.

شکسته یا لب پر شدن و جابجا شدن دندان ها

کندن مداوم تکه های ناخن با دندان ها می تواند منجر به لب پر شدن یا ترک خوردن دندان های شما شود. دندان های شما می توانند بشکنند یا کنده شوند. علاوه بر این، شما می توانید موجب بروز آسیب به مینای دندان های خود شوید. بعلاوه، جویدن ناخن می تواند موجب جابجا شدن دندان ها و دور شدن آنها از محل درست خود شوند.

ساییدن دندان های مولر روی یکدیگر

از آنجا که جویدن ناخن اغلب علامت و نشانه اضطراب و استرس است،  می توان به این صورت نتیجه گیری کرد که افرادی که ناخن می جوند بیشتر احتمال دارد که در طول شب حین خواب دندان های مولر خود را بیشتر روی یکدیگر فشار دهند و بسایند (دندان قروچه). دندان قروچه شدید می تواند باعث شود دندان های شما در نهایت بیفتند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تویین بلاک چیست و چرا ممکن است عمل نکند؟

شکستن بریس های ارتودنسی

برای افرادی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند، جویدن ناخن می تواند موجب آسیب به براکت ها، سیم های کمانی، و ابزارهای دیگر شوند، علاوه بر این با راحتی بیشتری می تواند موجب تحلیل ریشه دندان ها شود، که به این معناست که سلول های داخل بدن شروع به خوردن خود و تخریب ساختار دندان های شما می کنند.

بوی بد دهان

با همه میکروب هایی که از ناخن های شما وارد دهان شما می شوند، تعجبی ندارد که حتی باکتری های بیشتری داخل دهان و روی دندان های شما رشد خواهند کرد. به همین دلیل است که افرادی که ناخن های خود را می جوند بیشتر مستعد بوی بد دهان هستند.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

ناخن های کوتاه تری خواهید داشت و زمینه برای عفونت فراهم خواهد شد.

اگر شما دائماً در حال جویدن ناخن های خود باشید، انتظار می رود که بیشتر از حد انتظار از آنها بجوید، و وقتی یک تکه از پوست در ریشه دندان ها ظاهر می شود، در واقع زخم بازی بوجود می آید که با راحتی می تواند عفونی شود. بهترین راه برای پرهیز از بروز زخم های دردناک، در درجه اول پیشگیری از کوتاه شدن بیش از حد ناخن ها و سپس جلوگیری از رطوبت مداوم ناخن ها- با نجویدن آنها- است.

در اکثر موارد جویدن ناخن می تواند منجر به رشد ناخن زیر پوست شود. رشد ناخن ها زیر پوست می تواند منجر به بروز درد و تورم، و احتمالاً منجر به بروز عفونت شوند که نیاز به جراحی خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا برخی افراد بزرگسال هنوز دندان شیری دارند؟

خطر مسمومیت نیز وجود دارد.

در صورتی که روی ناخن های خود لاک یا ژل داشته باشید، بهتر است هر چه سریع تر به فکر ترک عادت جویدن ناخن باشید. لاک های ناخن حاوی مقادیر زیادی مواد سمی هستند، اما لاک های ژلی مواد شیمیایی درون خود دارند که در صورت ورود به دستگاه گوارش می توانند مضر باشند. گرچه احتمالاً مقادیر اندک مواد سمی هیچ اثری مضری را فوراً از خود نشان نمی دهند، اما هنوز هم موفق به درک عواقب احتمالی بلند مدت آنها نشده ایم.

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

تاثیر جویدن ناخن بر دندان

چگونه می توان جویدن ناخن را ترک کرد؟

با تمام تأثیرات منفی که جویدن ناخن روی دندان های شما دارد، تعجبی ندارد که همه دندانپزشکان از بیماران خود می خواهند آن را ترک کنند و حتی راهکارهایی نیز برای ترک آن ارائه می دهند.

  • از محیط هایی که ممکن است شما را به جویدن ناخن وادارد، مانند تحریک بیش از حد، خودداری کنید.
  • به عنوان راهی برای مدیریت و کنترل استرس و اضطراب خود را به کاری فعال کنید.
  • ناخن های خود را کوتاه و تمیز نگهدارید.
  • وقتی جویدن ناخن را شروع می کنید خود را به یک کار دستی مشغول کنید، مانند نواختن آلت موسیقی مورد علاقه خود، بازی کردن با یک اسپینر، با توپ استرس یا ابزار برقی سرگرم شوید. یا جویدن آدامس را امتحان کنید.
  • برخی محصولات OTC (قابل تهیه بدون نیاز به نسخه پزشک) در دسترس هستند که می توانید به ناخن های خود بزنید که می توانند از لذت جویدن ناخن بکاهند.
  • در برخی موارد، درمان با رفتار درمانی ممکن است نیاز باشد.

در صورت داشتن هر گونه پرسشی در مورد تأثیرات جویدن ناخن روی دندان ها دارید، خواه مشکل خود شما باشد یا فرزند شما باشد، تعلل نکنید و آن را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

0/5 (0 نظر)