کشیدن دندان یکی از متداول ترین فرایندهای دندانپزشکی است که سالانه بیش از 10 میلیون دندان تنها در ایالات متحده کشیده می شود. کشیدن دندان اغلب ضروری است، و یک فضای خالی در دهان شما ایجاد می کند که می تواند در طول زمان باعث ایجاد مجموعه ای از تغییرات شود. این تغییرات ممکن است به تدریج سلامت دهان و دندان های شما را با خطر مواجه کند و لبخند شما را متحول کند.

در این مقاله جامع، راه های مختلفی را بررسی می کنیم که از دست دادن دندان می تواند روی دندان های باقی مانده، ساختار استخوانی و سلامت کلی دندان شما تأثیر بگذارد.

مشکلاتی که بلافاصله پس از کشیدن دندان بروز پیدا می کنند:

در حالی که کشیدن دندان آسیب دیده یا عفونی یک مشکل را حل می کند، اما شما را با زخم بازی رها می کند که باعث می شود در برابر عوارض مختلف آسیب پذیر باقی بمانید. در اینجا برخی از نگرانی های شایع که بلافاصله پس از کشیدن دندان بروز می یابند آورده شده اند:

  • خونریزی: انتظار می رود ترشح و تراوش از حفره خالی برای 24 ساعت اول اتفاق بیفتد. زیرا کمی زمان می برد تا توانایی های لخته شدن شما فعال شوند. اما خونریزی شدید مداوم می تواند نشان دهنده بروز مشکلات باشد.
  • تورم: تورم صورت در اطراف محل به مدت 2 تا 3 روز طبیعی است. اما کبودی یا تورم شدید می تواند نشانه عفونت باشد.
  • خشکی حفره دندان: از دست رفتن لخته خون محافظ باعث ایجاد درد شدید ضربان دار برای شما خواهد شد. خشکی حفره دندان تا 30 درصد از کشیدن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • بی حسی: بی حسی طولانی مدت در لب، زبان یا چانه برای چند ساعت پس از فرایند عادی است و با از بین رفتن بی حسی برطرف می شود.
  • درد: ناراحتی متوسط ​​برای چند روز پیش بینی می شود، اما بدتر شدن درد در روز سوم ممکن است به توجه برای رد عفونت نیاز داشته باشد.
  • واکنش های دارویی: در موارد نادر، واکنش به بی حس کننده یا داروهای مسکن تجویز شده می تواند باعث بروز کهیر، استفراغ و مشکلات تنفسی شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بایت پلیت یا بایت پلین ارتودنسی

گرچه این مسائل معمولاً موقتی هستند، اما پس از جراحی به نظارت و مراقبت برای جلوگیری از مشکلات طولانی مدت نیاز دارند.

مشکلات بلافاصله پس از کشیدن دندان

مشکلات بلافاصله پس از کشیدن دندان

فروپاشی تدریجی استخوان فک شما

هنگامی که محل دندان کشیده شما بهبود می یابد، یک مشکل طولانی مدت ایجاد می شود. استخوان فک شما دیگر توسط ریشه دندان تعبیه شده در آن تحریک نمی شود. این باعث تحلیل رفتن تدریجی استخوان می شود و با گذشت زمان سطوح استخوانی شما کاهش می یابند.

این آتروفی آهسته اثرات آبشاری دارد:

  • با تحلیل رفتن استخوان از کنار ریشه های دندان ها، آنها حمایت بنیادی خود را از دست می دهند. آنها به طور فزاینده ای سست و ناپایدار می شوند.
  • مفصل فک شما تغییر کرده و جابجا شده است که منجر به بروز اختلالات TMJ می شود.
  • با نازک شدن استخوان و کوتاه شدن خط فک شما، ساختار صورت شما تغییر می کند.
  • با کاهش سطح استخوان، بافت لثه شما کاهش می یابد و ریشه های آسیب پذیر دندان آشکار می شوند.
  • با از دست دادن ساختار استخوانی حمایت کننده، خطر پوسیدگی پریودنتال و پوسیدگی دندان افزایش می یابد.

بدون اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از زوال استخوان، احتمال از دست دادن دندان وجود دارد.

تأثیر دومینو روی دندان های باقی مانده شما

حفره خالی شما همچنین یک شکاف در سطح بایت شما باقی می گذارد. با از دست دادن یک دندان، دندان های دو فک بالا و پایین شما فاقد تثبیت تماس طبیعی هستند. آنها اکنون آزاد هستند که جابجا شده و به فضای خالی بلغزند.

این اثر دومینویی عواقب جدی دارد:

  • تراز بایت شما ناهموار می شود، و باعث ایجاد اختلال در جویدن و TMJ می شود.
  • دندان ها به موقعیت های غیر طبیعی جابجا می شوند و به طور بالقوه بر گفتار تأثیر می گذارند.
  • دندان های فشرده و کج ایجاد می شود و خطر پوسیدگی در فضاهای تنگ بیشتر است.
  • پایداری و طول عمر دندان های اطراف به دلیل فشارهای غیر طبیعی کاهش می یابد.
  • هنگامی که فضاهای بین دندانی از طریق حرکت و تحلیل رفتن استخوان گسترش می یابند، شکاف های ناخوشایندی ایجاد می شوند.
  • قرار دادن سریع جایگزین برای دندان کشیده شده از بروز این اختلال در بایت شما جلوگیری می کند.

افزایش خطرات پوسیدگی

حفره به جا مانده در خط لثه شما پس از کشیدن دندان، امکان ورود بیشتر باکتری ها، غذا و مواد زائد بین دندان ها را فراهم می کند. بدون وجود سطح دندانی برای مسدود کردن دسترسی به این فضاها، باکتری های بیشتری در این نواحی انباشته می شود.

سپس پلاک و تارتار در این نقاط نادیده گرفته شده افزایش می یابند و خطر پوسیدگی و بیماری لثه را تشدید می کنند. حتی با رعایت دقیق بهداشت، دندان های کنار محل دندان کشیده شده آسیب پذیرتر هستند. قرار گرفتن ریشه دندان هادر معرض فضای دهان ناشی از تحلیل رفتن لثه ها، فقط مشکل را تشدید می کند.

مراقبت های مداوم دندانی و کارهای ترمیمی زود هنگام کلیدی برای جلوگیری از زوال سریع هستند. در غیر این صورت، دندان های باقی مانده شما بار آسیب تسریع شده را تحمل می کنند.

افزایش خطرات پوسیدگی

افزایش خطرات پوسیدگی

گزینه هایی برای تثبیت فک و به حداقل رساندن جابجایی

اگر به کشیدن دندان نیاز دارید، راه های مختلفی برای تثبیت دهان و محدود کردن اثرات منفی روی دندان های دیگر وجود دارد:

  • ایمپلنت های دندانی با جراحی یک ریشه جایگزین برای حفظ استخوان و تثبیت بایت شما وارد می کنند.
  • بریج ها از روکش ها روی دندان های مجاور برای نگه داشتن دندان مصنوعی در جای دندان کشیده شده استفاده می کنند.
  • پروتزهای پارسیل ابزارهایی متحرک هستند که به طور موقت شکاف را پر می کنند.
  • نگهدارنده های ارتودنسی، پس از کشیدن دندان، دندان ها را در موقعیت درست خود حفظ می کنند.
  • بریس های دندانی با جابجایی دندان ها به طور دائم می توانند فضای دندان کشیده شده را ببندند.
  • دندانپزشک شما را در مورد بهترین راه حل برای شرایط شما راهنمایی خواهد کرد. اما قبل از وقوع تغییرات گسترده، سریعاً اقدام کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان اضافه

محافظت از سلامت دهان و دندان از طریق مراقبت مداوم

رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه حرفه ای پس از کشیدن دندان بسیار مهم است. حتماً این نکات را رعایت کنید:

  • بلافاصله پس از کشیدن دندان برای مراقبت های بعدی به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • تمیز کردن و معاینات منظم دندانی را برای نظارت بر هر مشکلی انجام دهید.
  • هر روز دو مرتبه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • برای تمیز نگه داشتن محل دندان کشیده شده خود، از دهانشویه های آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • تا زمان بهبودی کامل از جویدن در سمت آسیب دیده خودداری کنید.
  • اگر دندان های خود را به هم فشار می دهید یا به هم می ساییدن از محافظ دندان شبانه استفاده کنید.

با مراقبت های روزانه و ترمیم های سخت در صورت نیاز، می توانید حتی پس از از دست دادن دندان از سلامت پایدار دهان و دندان برخوردار شوید. کشیدن دندان نباید به معنای زوال دندانی اجتناب ناپذیر باشد.

بازگرداندن لبخند خود برای طولانی مدت

گرچه هرگز وضعیت ایده آلی نیست، اما کشیدن استراتژیک یک دندان به شدت آسیب دیده یا عفونی می تواند درد مداوم را از بین ببرد و از نیاز به درمان های تهاجمی تر جلوگیری کند. اما حفره خالی شما همچنان سلامت دهان و دندان های شما را به خطر می اندازد.

با ترمیم های جایگزین سریع و عادات بهداشتی دقیق، لازم نیست دندان های کشیده شده لبخند شما را خراب کنند. آنها باید به شما انگیزه دهند تا در مورد پاکسازی تخصصی و مراقبت روزانه هوشیارتر باشید.

مطمئن شوید که فرد فعالی در مدیریت سلامت دهان و دندان های خود هستید. کشیدن دندان می تواند به شما یک شروع تازه و فرصتی برای بازسازی لبخند بهینه شما بدهد. از این فرصت برای ایجاد عادات سالم مادام العمر و تثبیت دهان خود برای سال های آینده استفاده کنید.

گزینه هایی برای تثبیت فک

گزینه هایی برای تثبیت فک

پرسش های متداول در مورد کشیدن دندان و سلامت دهان

چقدر بعد از کشیدن یک دندان، دندان های دیگر شروع به جابجایی می کنند؟

با تحلیل رفتن استخوان و لثه، دندان های شما می توانند به تدریج در عرض چند هفته یا چند ماه شروع به جابجا شدن کنند. در حدود سه ماهگی، با حرکت دندان ها به فضای باز، ممکن است کج شدن یا فشردگی قابل توجهی رخ دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مراقبت و تمیز کردن ریتینر متحرک ارتودنسی

آیا کشیدن دندان عقب در نهایت روی دندان های جلو تأثیر خواهد داشت؟

آری، کشیدن دندان مولر به مرور زمان کل ردیف بایت شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد. حتی دندان های عقب نیز دندان های جلوی شما را تثبیت می کنند. هنگامی که این تعادل مختل می شود، دندان های جلو حرکت می کنند و جابجا می شوند.

آیا قرار دادن جایگزین برای دندان عقل بعد از کشیدن آن کاملاً ضروری است؟

نه همیشه. دندان عقل به عنوان آخرین دندان در حال رویش، بایت شما را به این شدت محکم نمی کند. اما کشیدن آنها همچنان از دست دادن استخوان در فک شما را تسریع می کند. اگر به طور کامل روییده باشند، جایگزینی آنها می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان ایمپلنت یا بریج دریافت کرد؟

بهتر است 8 تا 12 هفته صبر کنید تا استخوان و لثه شما برای حمایت از ایمپلنت یا بریج به اندازه کافی بهبود یابد. انجام خیلی زود این ترمیم ها می تواند حفره دندان را پس از کشیدن تحریک کند و منجر به شکست ایجاد لخته خون شود.

آیا دندان ها می توانند سال ها پس از کشیدن دندان به حرکت خود ادامه دهند؟

آری، حرکت تدریجی جزئی دندان ها حتی یک دهه بعد امکان پذیر است، بخصوص در افراد مسن. استخوان شما هرگز بازسازی خود را متوقف نخواهد کرد. از دست دادن مداوم استخوان سال ها پس از کشیدن دندان ها، دندان ها را مستعد لغزش های ظریف می کند.

نتیجه گیری

کشیدن دندان فقط روی فضای دهان شما تأثیر نمی گذارد. کشیدن دندان در طول زمان می تواند منجر به بروز تغییرات قابل توجهی در بایت، استخوان فک و دندان های باقی مانده شود. جابجایی دندان ها، از دست دادن استخوان، مشکلات TMJ و افزایش خطر پوسیدگی همگی عواقب احتمالی هستند.

خبر خوب این است که با درمان سریع، می توانید لبخند و سلامت دهان خود را پس از کشیدن دندان تثبیت کنید. جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت، بریج یا پروتزهای پارسیل برای جلوگیری از تحلیل استخوان و آسیب به دندان های اطراف بسیار مهم است. رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک نیز کلید حفظ سلامت دندان شما پس از از دست دادن دندان است.

در حالی که کشیدن دندان بسیار متداول است، باید تمام اثرات بالقوه را در نظر بگیرید. برنامه ریزی از قبل برای جایگزینی دندان های کشیده شده می تواند به شما کمک کند لبخند خود را برای سال های آینده حفظ کنید. با درمان های ترمیمی مناسب و مراقبت های روزانه مناسب، لازم نیست یک دندان از دست رفته سلامت دهان و دندان های شما را از بین ببرد یا لبخند شما را متحول کند.

0/5 (0 نظر)