وقتی فصل آلرژی ها در راه باشد، ممکن است ذهن شما چندان به سلامت دندان ها نپردازد. اما برخی آلرژی های فصلی مانند تب یونجه می توانند روی دندان ها و لثه های شما تأثیر بگذارند. در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم آلرژی چه تأثیراتی روی سلامت دهان می تواند داشته باشد و بری جلوگیری از بروز آنها چه باشد کرد.

درد دندان

آلرژی های فصلی همانطور که موجب تحریک پذیری سینوس ها می شوند، می توانند باعث احتقان و درد سینوس نیز شوند. وقتی سینوس های شما مسدود می شوند، نفس کشیدن از راه بینی دشوار می شود. این شما را مجبور می کند پیوسته از راه دهان نفس بکشید، که باعث می شود چیزی بیشتر از تنها درد صورت و سینوس بروز پیدا کند. درد سینوس یکی از علائم شایع مبارزه سیستم ایمنی بدن علیه گرد و غبار است. فضاهای خالی که داخل سر شما وجود دارند با مخاط پر می شوند که باعث بروز درد در ناحیه صورت می شود. سینوس های ماگزیلاری، که بزرگ ترین سینوس های داخل صورت شما هستند، در بالای دهان شما واقع شده اند. وقتی در این سینوس ها فشار بوجود می آید، فشار  می تواند رو به پایین و ریشه های دندان های مولر فک بالا منقل شود. شما ممکن است حساست به گرما و سرما را تجربه کنید یا متوجه وجود دردی شوید که با نشستن، ایستادن، یا دراز کشیدن شما جابجا می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان کوسه‌ای در کودکان

آنتی هیستامین ها را امتحان کنید تا ببینید آیا می توانید هیچ تسکینی پیدا کنید یا خیر. در صورتی که دندان درد شما پس از مصرف آنتی هیستامین ها از بین رفت، احتمالاً دندان درد شما به آلرژی ربط دارد. اما اگر پس از آن علائم آلرژی شما از بین رفتند، یا در جایی دیگر از دندان های مولر فک بالا اتفاق افتاد، با دندانپزشک خود صحبت کنید. احتمالاً درد ممکن است در نتیجه پوسیدگی بروز پیدا کرده باشد.

تأثیرات منفی آلرژی بر سلامت دهان

تأثیرات منفی آلرژی بر سلامت دهان

خشکی دهان بر اثر آلرژی

آلرژی ها به دو روش می توانند موجب خشکی دهان شوند. اولاً، از آنجا که بینی شما کیپ شده است، احتمال اینکه از راه دهان نفس بکشید بیشتر خواهد بود. دوماً، بسیاری از آنتی هیستامین ها خشکی دهان را به عنوان یکی از عوارض جانبی خود دارند. این شرایط تنها ناراحت کننده نیست- خشکی دهان باعث می شود دهان قادر نباشد pH خود را تعدیل کند و عدم ایجاد تعادل در اسید و pH داخل دهان اتفاقات خوشایندی نیستند و احتمال بروز پوسیدگی و حفره های دندانی، بیماری لثه، و بوی بد دهان را افزایش می دهند. یکی از اصلی ترین عملکردهای بزاق دهان شستن و زدودن باکتری های مضر است. به این معنا که خشکی دهان مکانی فوق العاده برای تکثیر باکتری هایی است که موجب بروز حفره های دندانی می شوند.

آلرژی و گلو درد

گلو درد تحریک شده یکی از نتایج آلرژی ها است که به دلیل ترشح بینی از پشت حلق بروز پیدا می کند. این نوع گلو دردها می توانند موجب بروز بوی بد دهان شوند، اما از آنجا که منشاء آن گلو است، مسواک زدن دندان ها کمک چندانی به برطرف شدن آن نمی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سپراتور یا جداکننده ارتودنسی

تورم لثه و لوزه بر اثر حساسیت فصلی

علامت شناخته شده آلرژی ها ترشحات پشت بینی است. برای بسیاری از افراد، ترشحات پشت بینی می تواند موجب بروز گلو درد و تورم لوزه ها شود، که وقتی با خشکی دهان و تجمع باکتری ها انباشته می شود می تواند منجر به تورم و درد و سوزش لثه ها نیز شود.

تورم لثه ها می تواند باعث شود نتوانید به شکل مؤثری مسواک بزنید. به مرور زمان، این می تواند منجر به تحریک پذیری لثه ها، ژنژیویت، و حتی بیماری لثه شود. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که در نتیجه خشکی و سوزشی که آلرژی ها می توانند داخل دهان بوجود بیاورند، مدام داخل دهن شما آفت می زند.

تأثیرات منفی آلرژی بر سلامت دهان

تأثیرات منفی آلرژی بر سلامت دهان

برای مبارزه با علائم آلرژی چه باید کرد؟

این نکات را دنبال کنید تا سلامت دهان و دندان های خود را تحت کنترل داشته باشید:

  • بدن خود را هیدراته نگهدارید. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا دهان و بدن خود را هیدراته نگه دارید. این کار نه تنها می تواند با تأثیرات منفی خشکی دهان مبارزه کند، بلکه به بدن شما کمک می کند مخاط اضافی را دفع کند.
  • آب و نمک قرقره کنید. یک قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و این ترکیب را داخل دهان قرقره کنید و بیرون بریزید. این کار را آنقدر تکرار کنید که تا تمام شود. نمک می تواند به تخلیه مخاط از داخل سینوس ها وکاهش علائم کمک کند. علاوه بر این، باکتری های مضر داخل دهان و گلو را از بین می برد و تأثیرات بوی بد دهان و پلاک های دندانی را کاهش می دهد.
  • همچنان به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ادامه دهید. یک حمله جدی آلرژیک بهانه خوبی برای سستی در روند بهداشت دهان و دندان های شما نیست. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم در دوران خشکی دهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین باید به دو مرتبه مسواک زدن و یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز ادامه دهید.
  • آلرژی های خود را درمان کنید. کنترل آلرژی ها می تواند به کاهش تأثیرات آنها روی دهان شما کمک کند. از مخرک های شناخته شده پرهیز کنید و با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی طولانی مدت مانند داروهای تجویزی و تزریق داروهای مخصوص مشورت کنید.
  • با دندانپزشک خود صحبت کنید. مراجعات منظم به دندانپزشک برای چکاپ های منظم را ادامه دهید. اگر دندان درد را تجریه می کنید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندانپزشک می تواند به شما کمک کند دریابید آیا منشاء درد آلرژی است یا عاملی غیر از آن.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  راهنمای تشخیص دندان درد
0/5 (0 نظر)