بسیاری از افراد وقتی به بوتاکس فکر می کنند، اغلب خلاص شدن از شر چین و چروک ها نخستین چیزی است که به ذهن آنها می رسد. به هر حال، بر اساس انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، از سال 2019، بوتاکس محبوب ترین فرایند زیبایی کم تهاجم بوده است. بوتاکس کاری بیشتر از صرفاً برطرف کردن چین و چروک ها و خطوط انجام می دهد، گرچه- چندین کاربرد پزشکی از جمله دندانپزشکی نیز دارد.س

نحوه عملکرد بوتاکس

بوتاکس یک نوروتوکسین است که اغلب از باکتری کلستریدیوم بوتولینومClostridium botulinum  و گاهی اوقات از باکتری های کلستریدیوم بوتیریکوم Clostridium butyricum و کلستریدیوم باراتی Clostridium baratii گرفته می شود. این دارو با مهار کردن عملکرد انتقال دهنده های عصبی عمل می کند، که اغلب تحت عنوان پیام رسان های شیمیایی بدن شناخته می شوند. انتقال دهنده های عصبی مولکول هایی هستند که سیستم عصبی از آنها برای انتقال پیام از یک سلول عصبی به یک سلول عصبی دیگر، یا از یک سلول عصبی به یک ماهیچه استفاده می کند. انتقال دهنده های عصبی پیام ها را از مغز به عضلات منتقل می کنند، برای مثال زمانی که مغز می خواهد به عضلات بگوید حرکت کنند.

مهار این پیام رسان های شیمیایی با بوتاکس می توانند مانع دریافت پیام حرکت توسط عضلات شوند. به طور خاص، سم موجود در بوتاکس از آزاد شدن استیل کولین (ACH) جلوگیری می کند، که یک انتقال دهنده عصبی است که به عضلات می گوید منقبض شوند. به عبارت دیگر، بوتاکس مانع دریافت پیام حرکت توسط ماهیچه ها می شود. نتایج قابل توجه معمولاً در عرض چند ساعت ظاهر می شوند و اثر یک درمان بوتاکس می تواند تا سه ماه ادامه داشته باشد.

برخی از شرایطی که به خوبی به بوتاکس پاسخ می دهند عبارتند از سر دردهای میگرنی، تعریق بیش از حد و مثانه بیش فعال. ACH ترشحات غدد را تنظیم می کند. به عبارت دیگر، این انتقال دهنده عصبی به غدد می گوید که چه زمانی باید عرق، بزاق، شیر مادر، هورمون ها و شیره های گوارشی را تولید کنند. مهار ACH با بوتاکس می تواند تعریق ، ترشح آب دهان و سایر ترشحات ناخواسته را متوقف کند. این امر باعث می شود بوتاکس بویژه در درمان مشکلات دندانی همراه با ترشح بیش از حد آب دهان مفید باشد.

شاید شما قبلاً این را می دانسته اید و تصور می کرده اید که بوتاکس هیچ کاربرد دیگری ندارد. با این حال، بوتاکس در چندین درمان دندانپزشکی نیز موثر بوده است. تعدادی از مشکلات دندانی نتیجه فعالیت بیش از حد عضلات هستند. این مشکلات دندانی ناشی از عضله عبارتند از:

اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMD)

اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی (TMD) باعث ایجاد درد در مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) می شوند، جایی که فک پایین به جمجمه متصل می شود. این اختلال، یک اختلال شایع دندانی است که می تواند برای افرادی که از آن رنج می برند بسیار دردناک شود. به طور معمول، مفاصل فکی- گیجگاهی شما این امکان را برای شما فراهم می کنند که صدها بار در روز فک خود را باز و بسته کنید بدون اینکه زیاد در مورد آن فکر کنید. هنگامی که مفاصل به دلیل دندان قروچه، آرتریت، استرس یا یک علت ناشناخته ملتهب می شوند، می توانند طیف گسترده ای از علائم را ایجاد کنند. برخی از متداول ترین آنها عبارتند از:

  • تاری دید
  • هنگامی که دهان خود را باز می کنید صدای کلیک و در رفتن به گوش می رسد
  • مشکل در جویدن
  • سرگیجه
  • گوش درد یا صدای زنگ در گوش
  • سردرد، از جمله سر دردهای میگرنی
  • درد فک
  • درد شانه
  • درد عضلات گردن
  • درد زبان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا با ترمیم های دندانی می توان از اینویزیلاین ها استفاده کرد؟

طرح درمان معمول، زمانی که بیمار به TMJ مبتلا است، تلاش برای درمان های خانگی مانند استفاده از محافظ دندان شبانه برای جلوگیری از فشردن بیش از حد دندان ها روی یکدیگر، یا قرار دادن یخ روی عضلات و اعصاب دردناک است.

در گذشته که این روش های درمانی طبیعی نتوانستند تسکین کافی را به همراه داشته باشند، جراحی آخرین راه حل بود. از زمان افزودن بوتاکس، موفقیت بیشتری را در بیمارانی شاهد بوده ایم که بر اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی غلبه کرده اند. دندانپزشک شما برای تسکین سریع علائم، در محل هایی که علائم را تجربه می کنید با یک سوزن کوچک، تزریق انجام می دهد.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

کمک به دندان قروچه و مشکلات فک

دندان قروچه، براکسیسم یا فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر می تواند بیشتر از یک عادت آزار دهنده باشد. انجام این کار در یک دوره مداوم و طولانی می تواند باعث فرسایش دندان ها شود. این عادت در نهایت می تواند باعث شکستن یا حتی از دست رفتن دندان شود. بوتاکس می تواند درمان مؤثری برای این مشکل باشد. با کمک تزریق بوتاکس، عضلات فک بیمار می توانند تسکین پیدا کنند و شل شوند تا بیمار ناراحتی کمتری احساس کند. این دارو می تواند ماهیچه هایی که تحت فشار قرار می گیرند و باعث بروز این عادت می شوند را شل کند. تزریق بوتاکس به طور دائم درد را کاهش نمی دهد، بنابراین دندانپزشک ممکن است یک طرح درمانی طولانی مدت را تنظیم کند.

هیپرتروفی ماستر

هیپرتروفی ماستر، شرایطی که مشخصه ویژه آن بزرگ شدن عضلات ماستر (مسئول جویدن غذا) است. ماهیچه های ماستر همان چیزی هستند که دهان هنگام جویدن یا جویدن غذا از آن استفاده می کند و از نظر وزن از قوی ترین عضلات بدن هستند. در حالی که هیپرتروفی ایدیوپاتیک یک اتفاق نادر است که هیچ علت شناخته شده ای ندارد، بسیاری از متخصصان معتقدند که می تواند ناشی از دندان های معیوب یا نامرتب، جویدن بیش از حد (مانند آدامس یا تنباکو)، اختلالات TMJ، منشاء مادرزادی یا حتی استرس و اضطراب باشد.

عادت کردن به وسایل دهان

دندانپزشکان می توانند درمان های مختلفی را برای مشکلاتی مانند از دست دادن دندان، نامرتبی دندان ها و دندان های آسیب دیده ارائه دهند. در این میان پروتزهای مصنوعی دندانی یکی از پرکاربردترین روش ها هستند. با این حال، بسیاری از بیماران تلاش می کنند تا به دندان مصنوعی عادت کنند. این ابزار می تواند باعث ایجاد درد و سوزش لثه ها و فک ها شود. برخی از دندانپزشکان ممکن است از تزریق بوتاکس برای کمک به راحت شدن ماهیچه ها استفاده کنند تا بیمار بتواند عادت کردن راحت تر به دندان مصنوعی را تجربه کند.

بهبود ظاهر یک لبخند لثه ای

خط لب بلند، که همچنین تحت عنوان “لبخند لثه ای” شناخته می شود که در آن هنگام لبخند زدن مقدار بیش از حد از لثه بالا نشان داده می شود. برخی از افراد به طور طبیعی نسبت به دیگران بافت لثه بزرگ تری دارند که می تواند باعث شود در مورد نشان دادن لبخند خود به دیگران حساس شوند. قبلاً اصلاح لبخند لثه ای برای حرکت دادن بافت لثه به سمت بالا به جراحی با لیزر نیاز داشت. اکثر دندانپزشکان اکنون می توانند نتایج مشابهی را با بوتاکس به دست آورند. لثه های شما حدود سه ماه در موقعیت جدید باقی می مانند قبل از اینکه به برنامه ریزی مجدد برای تزریق بوتاکس نیاز داشته باشید.

تنظیم لب ها قبل از کاشت دندان یا سایر جراحی های دهان

دندانپزشک شما باید در طول جراحی دهان به طور مکرر لب های شما را حرکت دهد که ممکن است برای شما ناراحت کننده باشد. تزریق بوتاکس به طور موقت لب های شما را در موقعیتی بهینه قرار می دهد تا جراحی دهان بدون نیاز به تنظیم مداوم آنها انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ارتودنسی

بوتاکس می تواند سایر بیماری های دندانی غیر مرتبط با عضلات را درمان کند. این شرایط عبارتند از:

  • چین های عمیق بین لب و بینی، که چین های پوستی در دو طرف دهان هستند که از لبه بینی تا گوشه های بیرونی دهان امتداد می یابند.
  • خطوط شعاعی لب، که همچنین تحت عنوان “خطوط سیگاری” شناخته می شوند که به صورت خطوط عمودی روی لب بالا ظاهر می شوند.
  • مثلث های سیاه بین دندان ها زمانی ایجاد می شوند که لثه ها از روی دندان ها کنار می روند تا فضاهای مثلثی شکلی بین دندان ها و خط لثه ایجاد شوند.
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن پروتزهای مصنوعی دندانی به دلیل جابجایی عضلات فک

بوتاکس سابقه ار طولانی در کاربردهای درمانی پزشکی دارد. قبل از بوتاکس زیبایی، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بوتاکس را فقط برای درمان چشم های چپ و اسپاسم غیر طبیعی عضلات پلک ها تأیید کرده بود. امروزه FDA بوتاکس را برای تعدادی از درمان های پزشکی از جمله بی اختیاری ادرار، سر درد، اسپاسم اندام فوقانی، تعریق بیش از حد و غیره تأیید کرده است.

آیا تزریق بوتاکس برای دندانپزشک بی خطر است؟

آری! دندانپزشکان می توانند بوتاکس را به طور ایمن و مؤثر برای رفع مشکلات دندانی انجام دهند. همه دندانپزشکانی که تزریق بوتاکس را انجام می دهند، برای یادگیری نحوه استفاده از آن به عنوان یک گزینه درمانی در دندانپزشکی، باید ابتدا آموزش های گسترده ای را ببینند. به عنوان مثال، دندانپزشکان از قبل شبکه پیچیده ماهیچه ها و اعصاب صورت را یاد گرفته اند و می دانند که تزریق ها را چگونه و به روش هایی انجام دهند که به این اعصاب و ماهیچه ها آسیب نرسانند.

علاوه بر این، عوارض جانبی مرتبط با درمان بوتاکس فقط در محل درمان رخ می دهند. اگر عوارض جانبی رخ دهند، به تدریج در مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

فواید بوتاکس دندان

دندانپزشکان در امور مربوط به عضلات و استخوان های صورت متخصصان معتبری هستند که باعث می شود آنها گزینه مناسبی برای انجام درمان های دندانپزشکی با بوتاکس باشند.

بوتاکس در دندانپزشکی فقط یک راه حل زیبایی برای مشکلات زیبایی ارائه نمی کند. در واقع، مزایایی را ارائه می دهد که فراتر از ظاهر هستند. برخی از این مزایا عبارتند از:

تسکین درد را فراهم می کند

تزریق بوتاکس در دندانپزشکی می تواند درد ناشی از اختلالات دندانی مانند موارد ذکر شده در این مقاله را تسکین دهد. این سم باعث شل شدن عضلات فک و صورت می شود. حالت آرام علائم اختلالات TMJ مانند درد دندان، سردرد و درد فک را کاهش می دهد. در مورد دندان قروچه، بوتاکس انقباضات عضلات دهان که فشار دادن و ساییدن را کنترل می کنند، را کاهش می دهد.

تناسب ارتودنتیک را بهبود می بخشد

در مواردی که بیماران بی دندانی عضلات لب را جابجا کرده اند، پروتزهای مصنوعی دندانی مانند دنچرها، به دلیل کاهش ابعاد عمودی استخوان فک، کار سختی برای قرار دادن آنها خواهند داشت. تزریق بوتاکس در مکان های مناسب می تواند عضلات اطراف دندان های مصنوعی را شل و بازسازی کند و آنها را سازگارتر کند. در برخی شرایط، بازگشت زمانی می تواند رخ دهد که ارتودنتیست ها در طراحی درمان ها از توجه به عضلات صورت غفلت می کنند. این می تواند باعث انقباض عضلات بیش فعال صورت شود که می تواند دندان های تازه همراستا شده را مختل کند. تزریق دقیق بوتاکس می تواند به از بین بردن تنش عضلانی کمک کند و همراستایی را پایدارتر کند.

تزریقات دقیق

دندانپزشکان بیش از هر جراح پلاستیک یا متخصص پوستی، از طرح دقیق صورت انسان اطلاع دارند. علاوه بر این، سال ها تزریق ماهرانه مواد بی حس کننده در لثه ها و داخل گونه ها، آموزش های لازم برای تزریق دقیق مورد نیاز برای درمان بوتاکس را به آنها می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و فعالیت های ورزشی

خطرات تزریق بوتاکس در دندانپزشکی

در موارد نادر، تزریق بوتاکس می تواند به نواحی ناخواسته صورت نفوذ کند. اگر این اتفاق رخ دهد، بیماران می توانند بی حسی در ناحیه، از جمله افتادگی چشم ها را احساس کنند.

در حالی که تزریق بوتاکس به طور کلی یک درمان بی خطر است، اما در ارتباط با استفاده از آن خطراتی وجود دارند. هنگام استفاده از سم بوتولینوم باید نهایت دقت به عمل آید. بعلاوه، به این معنا است که فردی که تزریقات را انجام می دهد باید یک متخصص بسیار ماهر و دارای گواهینامه باشد.

مانند هر چیز دیگری، بوتاکس یک درمان کامل نیست. بخصوص در چند جلسه اول می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. که عبارتند از درد خفیف، قرمزی، تورم یا کبودی در محل تزریق. این عوارض اغلب یک هفته یا بیشتر پس از درمان رخ می دهند.

در برخی موارد، بوتاکس تزریق شده می تواند به طور ناخواسته در نواحی برنامه ریزی نشده در صورت پخش شود. این می تواند باعث فلج موقت عضلات صورت یا افتادگی پلک شود.

یکی دیگر از عوارض شایع تزریق بوتاکس احساس سفتی در بالای سر است. این معمولاً پس از چند روز از بین خواهد رفت.

علائم شبیه آنفولانزا نیز می توانند به عنوان یک عارضه جانبی رخ دهند. آنها شامل تب، سر درد و حالت تهوع هستند.

علاوه بر این، استفاده مداوم یا مکرر از بوتاکس می تواند باعث ایجاد مقاومت شود. این باعث می شود که درمان بیشتر با استفاده از همان نوع بوتاکس ناموفق باشد، زیرا بدن آنقدر با آن تطبیق پیدا کرده است تا بتواند با سم بوتولینوم مبارزه کند. هنگامی که درمان متوقف می شود، دندانپزشک باید از سویه دیگری از نوروتوکسین استفاده کند.

در حالی که علائم فوق باید طی چند روز کاهش یابند، همیشه مراقب عوارض جدی تری مانند ضعف عضلانی باشید. علائم آشکار شامل تجربه اسهال یا بی اختیاری یا تجربه مشکل در بلع یا تنفس هستند. اگر این علائم ادامه یافتند، فوراً به دنبال کمک یک پزشک متخصص باشید.

بوتاکس در دندانپزشکی

بوتاکس در دندانپزشکی

مقررات تزریق بوتاکس در دندانپزشکی

قوانین سختگیرانه تضمین می کنند دندانپزشکانی که می خواهند درمان با بوتاکس را ارائه دهند، این کار را بر اساس مقررات دندانپزشکی ایالت خود انجام می دهند. انجمن دندانپزشکان به دندانپزشکان اجازه می دهد تا از بوتاکس برای بیماران استفاده کنند، فقط در صورتی که دندانپزشک از طریق یک برنامه معتبر آموزش دیده باشد.

چرا باید برای تزریق بوتاکس دندانپزشک را انتخاب کنید؟

دندانپزشک شما ممکن است پزشک متخصص مناسب برای انجام درمان بوتاکس شما برای اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD)، دندان قروچه (براکسیسم) یا درد صورت باشد. دندانپزشکان انتخاب مناسبی برای تزریق بوتاکس برای برطرف کردن لبخند لثه ای تنها در یک جلسه دندانپزشکی هستند. دندانپزشک شما همچنین  برای کمک به شما برای سازگاری با استفاده از انواع خاصی از ابزارهای ارتودنسی، می تواند درمان های بوتاکس را ارائه دهد.

از آنجا که دندانپزشکان متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که سال ها در زمینه دندانپزشکی، همراه با آموزش های ویژه در مورد استفاده از بوتاکس، تحصیل کرده اند، بعلاوه امن ترین انتخاب برای انجام این درمان هستند.

اگر به دلایل دندانپزشکی علاقه مند به تزریق بوتاکس باشیم چه باید بکنیم؟

اگر برای درمان اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی، دندان قروچه، درد صورت یا لبخند لثه ای به درمان با بوتاکس علاقه دارید، با تیم دندانپزشکی خود مشورت کنید. اکثر دندانپزشکان تجربه و آموزش لازم برای اجرای این درمان کم تهاجم را دارند و خوشحال خواهند بود که در مورد بوتاکس برای مشکل دندانپزشکی شما صحبت کنند.

فقط 10 درصد از دندانپزشکان مجوز ارائه بوتاکس را دارند

آکادمی زیبایی شناسی صورت آمریکا گزارش می دهد که در حال حاضر از هر 10 دندانپزشک تنها یک نفر بوتاکس را به بیماران ارائه می دهد. ما پیش بینی می کنیم که این تعداد در طول زمان به طور قابل توجهی افزایش یابد زیرا هم بیماران و هم دندانپزشکان مزایای بوتاکس را در این شرایط درک می کنند.

0/5 (0 نظر)