ممکن است شما به عنوان والدین بخواهید تا جایی که ممکن است سلامت دندان های کودک خود را حفظ کنید. مراجعه به ارتودنتیست و در صورت لزوم، آغاز درمان ارتودنسی به شما کمک خواهد کرد تا مطمئن شوید هر چه در توان دارید برای درمان مشکلات فرزند خود به کار گرفته اید. اگر می خواهید کودک شما از بهترین درمان برخوردار شود با این حال راجع به فرایند درمان ارتودنسی اطلاع چندانی ندارید، راهنمای زیر را مطالعه کنید.

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

گام اول- معاینات اولیه

پیشنهاد ما این است که کودک خود را برای اولین بار حدود هفت سالگی برای معاینات اولیه نزد ارتودنتیست ببرید. در صورتی که کودک شما درمان مداخله گر زود هنگام نیاز داشته باشد، این معاینات بسیار کمک کننده خواهند بود. مثلاً ممکن است مکیدن انگشت یا شست موجب تخریب بایت او شده باشد، دندان های شیری او در اثر آسیب یا پوسیدگی زودتر از زمان معمول از دست رفته باشند، یا دیگر مشکلاتی که در سنین پایین تر بهتر درمان می شوند. با این حال، اگر شما این زمان را از دست داده باشید، هیچ زمانی برای معاینات اولیه و آغاز درمان دیر نخواهد بود.

طی این جلسه، ارتودنتیست دندان ها، صورت و بایت را با دقت بررسی خواهد کرد و با اشعه ی ایکس از دندان ها تصویر رادیو گرافی پانورامیک (OPG) تهیه خواهد کرد تا رشد آنها را بررسی کند. در صورتی که درمان مداخله گر نیاز باشد، کارهایی که نیاز است انجام شوند را توضیح خواهد داد. یا اینکه، سن آغاز درمان یا مرحله ی رشد (مثلاً پس از بیرون آمدن آخرین دندان دائم) را پیشنهاد خواهد داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست؟

گام دوم- آگاهی از گزینه های موجود

بسته به مشکل موجود، ممکن است گزینه های متعددی وجود داشته باشند که برای شرایط شما یا کودکتان مناسب خواهند بود. برای دستیابی به بهترین نتایج، ممکن است ارتودنتیست بر اساس اینکه کدام گزینه برای شما مؤثرتر خواهد بود،  توصیه های تخصصی خود را به شما ارائه دهد. علاوه بر این، در رابطه با هزینه های تقریبی، طول درمان، و نیز علت اینکه چرا برخی گزینه های درمان مفیدتر از دیگر روش ها هستند برای شما صحبت خواهد کرد.

متخصص ارتودنسی دندانپزشکی است که در صاف کردن دندان ها و اصلاح وضعیت بایت و فک ها تخصص دارد. ارتودنتیست ها پیوسته در حال مطالعه و تحقیق هستند تا در جریان آخرین پیشرفت های فن آوری و بهترین راهکارهای درمان تخصص خود قرار بگیرند و دانش خود را به روز نگه دارند. هر سؤالی که دارید از ارتودنتیست بپرسید تا هیچ نقطه ی مبهمی برای شما باقی نماند.

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

گام سوم- درمان ابتدایی

بسته به نوع درمانی که شما و ارتودنتیست برای کودکتان روی آن به اتفاق نظر رسیده اید، ممکن است نیاز باشد یک دوره ی کوتاه صبر کنید تا ابزارهای سفارشی مورد نیاز ساخته و آماده شوند. در نخستین جلسه ی درمان ممکن است ارتودنتیست از دندان های کودک شما یک قالب دیجیتالی یا گچی بسازد تا در ساخت این ابزار از آن کمک بگیرد. در صورتی که کودک شما ابزار ثابت نیاز داشته باشد، یعنی ابزاری که امکان خارج کردن آن توسط بیمار وجود ندارد، ممکن است نیاز باشد فضا دهنده بین دندان های عقب قرار گیرد تا کمک کنند بندها راحت تر دور دندان های مولر قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزیتها و فواید درمان ارتودنسی

قرار دادن براکت ها و سیم های کمانی روی دندان ها ممکن است حدود یک ساعت طول بکشد زیرا براکت ها به صورت تک تک با دقت روی هر یک از دندان ها قرار می گیرند. در انتها، دستورالعمل های دقیقی به شما داده می شود تا برای نگهداری از آنها به شما کمک کنند. این فرایند مملو از احساسات جدید خواهد بود و ممکن است به مدت دو روز پس از قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها تجربه شوند، بنابراین مقداری داروی مسکن و موم برای روی زخم در دسترس داشته باشید و دستورالعمل استفاده از آنها را از ارتودنتیست بپرسید تا مراحل جابجایی دندان ها با راحتی هر چه تمام تر صورت گیرد.

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

گام چهارم- مراقبت از براکت های ارتودنسی

با کمک به کودک برای یادگیری نحوه ی صحیح مراقبت از براکت ها می توانید اطمینان حاصل کنید که نیاز نیست بیشتر از تعداد دفعات معمول برای تعویض سیم ها یا اتصال مجدد براکت ها به دندان ها به ارتودنتیست مراجعه کنید. پیش از ترک مطب در نخستین جلسه، ارتودنتیست نحوه ی صحیح مسواک زدن دندان ها و کشیدن نخ دندان اطراف دندان ها و براکت ها را توضیح خواهد داد.

بعلاوه باید به مدت دو روز پس از تنظیم ابزار تنها غذاهای نرم، مانند سوپ، ماست و موز بخورید . سعی کنید در طول درمان از غذاهای سفت مانند انواع مغزها، چوب های برشتوک خشک و ترد پرهیز نمایید تا از شکستن ابزار پیشگیری کنید. در صورتی که ورزش های پر برخورد بازی می کنید از ارتودنتیست خود بخواهید بهترین نوع محافظ دندان را به شما معرفی کند تا در طول درمان حین بازی و ورزش از آن استفاده کنید.

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

گام پنجم- نگهداری

به احتمال زیاد باید به طور منظم (هر 6-8 هفته یک مرتبه) ارتودنتیست خود را ببینید تا براکت های فرزند شما را تنظیم کند. این فرایند می تواند شامل تعویض یا تنظیم سیم کمانی یا افزودن الاستیک ها باشد تا به پیشرفت آنها به سمت مرحله ی بعد درمان کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جراحی فرنوم لب بالا و زبان (فرنکتومی)

اگر یک متخصص ارتودنسی روی روند درمان کودک شما نظارت داشته باشد می توانید اطمینان حاصل کنید که یک متخصص برای صاف کردن دندان ها و رشد فک ها در خدمت شماست تا هر گونه تغییری که نیاز است بدون هیچ خطری انجام شود را کنترل نماید.

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

دستیابی به بهترین درمان ارتودنسی

 

گام ششم- مراقبت های پس از درمان

زمانی که دندان های کودک شما برای خارج کردن براکت ها آماده هستند، پایان راه نیست. با برداشته شدن براکت ها، یک ریتینر در اختیار کودک شما قرار می گیرد که باید بر اساس دستورالعمل های ارتودنتیست استفاده شود تا این اطمینان حاصل شود که دندان ها در محل جدید خود حفظ می شوند. برای خوردن غذا یا تمیز کردن دندان ها می توان ریتینرها را از دهان خارج کرد. به مرور زمان با رسیدن دندان ها و بایت به یک وضعیت ثابت، می توان ساعات استفاده از ریتینر را کاهش داد.

چرا باید دقت کنید که حتماً به ارتودنتیست مراجعه کنید؟

پیش از آغاز گام اول، باید مطمئن شوید که به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده اید. هرچند تمام ارتودنتیست ها روزی دندانپزشک بوده اند، اما همه ی دندانپزشک ها ارتودنتیست نیستند. در واقع، ارتودنتیست برای کسب تخصص در زمینه ی ارتودنسی، سه سال به طور تمام وقت به مطالعه و تحصیل می پردازد و از طرف دیگر این کاری است که هر روز در حال انجام آن است. بنابراین تجربه ی زیادی در این زمینه دارد.

0/5 (0 نظر)