دلایل زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد: برای مثال، نزدیک شدن به مراسم ازدواج. اما آنچه برای اکثر زنان یک تصمیم گیری ساده است، برای زنانی که باردار هستند، کمی پیچیده تر می شود. آیا سفید کردن دندان ها و بارداری ترکیب بدی است؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا در توصیه های خود در مورد مراقبت های دندانی در دوران بارداری، در مورد سفید کردن دندان ها نظر نمی دهد. شاید علت این باشد که مطالعات کافی برای اطمینان پیدا کردن در مورد اینکه آیا مواد شیمیایی سفید کننده می توانند به نوزاد متولد نشده آسیب برسانند، انجام نشده است. مواد شیمیایی مورد استفاده در این فرآیند ایمن تلقی می شوند؛ اما با در نظر گرفتن نوزاد متولد نشده آنها، بسیاری از مادران باید مقدار بیشتری احتیاط کنند.

آنچه می دانیم این است که محصولات سفید کننده دندان ها به طور معمول در برابر استفاده توسط زنان باردار هشدار نمی دهند. بهتر است با پزشک و دندانپزشک صحبت کنید و مشاوره آنها را دنبال کنید.

بلیچینگ در بارداری

بلیچینگ در بارداری

مواد شیمیایی سفید کننده دندان

محصولات اقتصادی سفید کننده دندان ها حاوی هیدروژن پراکسید یا کربامید پراکسید هستند. دندانپزشکان از موادی برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند که غلظت آنها نسبت به مواد موجود در محصولات بدون نسخه بالاتر است. خمیر دندان ها، دهانشویه ها،  یا نوار ژل های سفید کننده، حاوی پراکسید از 3 تا 20 درصد هستند. محصولات تخصصی سفید کننده دندان حاوی پراکسید 15 تا 43 درصد هستند.

محلول های پراکسید در مقادیر مورد استفاده برای سفید کردن دندان ها خطرناک نیستند. بلعیدن آن می تواند باعث تهوع شود، البته تنها در مقادیر بسیار زیاد. مقادیر اندکی که می تواند به طور تصادفی در طول سفید کردن دندان بلعیده شود، بی ضرر تلقی می شود و احتمالاً به نوزاد متولد نشده آسیب نمی زند. پراکسید اگر بلعیده شود به سرعت متابولیزه می شود، و از جفت عبور نمی کند و به جنین منتقل نمی شود. به همین دلیل، از طریق بدن مادر به شیر مادر نیز منتقل نمی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رابر بند و نحوه استفاده از آن

گرچه ممکن است اینگونه به نظر برسد که نشان دهد که سفید کردن دندان در دوران بارداری خوب است، اما هنوز اطلاعات کامل برای حمایت از این نتیجه گیری وجود ندارد. چیزهای معمولی را در نظر بگیرید که زنان در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کنند. تحقیقات پزشکی در دهه های اخیر خطرات چیزهایی مانند رنگ مو، کافئین، ماهی تن و گوشت دلی را کشف کرده اند.

برخی از پزشکان و دندانپزشکان هیچ مشکلی در توصیه سفید کردن دندان ها به بیماران باردار خود ندارند؛ بقیه ممکن است بسته به سه ماهه بارداری مشاوره های مختلفی داشته باشند. از آنجا که سفید کردن دندان ها صرفاً جنبه زیبایی دارد، مزایای بالقوه آن ممکن است بیشتر از یک خطر بالقوه برای نوزاد متولد نشده نباشد.

مشکلات لثه، سفید کردن دندان ها، و بارداری

یکی از خطرات سفید کردن دندان ها آسیب احتمالی به بافت لثه است. دندانپزشک در طول سفید کردن دندان ها یک مانع محافظتی روی لثه ها قرار می دهد، اما این روند هنوز هم می تواند برای سلامت لثه مضر باشد. برخی از محصولات خانگی نیز می توانند موجب بروز حساسیت و تحریک پذیری شوند، بویژه اگر آنها نادرست یا اغلب استفاده شوند.

گاهی اوقات زخم و قرمز رنگ شدن لثه ها با بارداری همراه است. در مقایسه با 30% از کل جمعیت بالغ، 60 تا 75 درصد از زنان باردار ژنژیویت دارند. ژنژیویت یک مرحله اولیه پریودنتیت است، که معمولاً بیماری لثه نامیده می شود. نوسانات هورمون ها به این شرایط ربط دارد.

گرچه ممکن است سفید کردن دندان ها در دوران بارداری برای بچه مضر نباشد، می تواند باعث بدتر شدن التهاب لثه های مادر شوند. بیماری پریودنتال نه تنها دردناک است، بلکه می تواند به فرایندهای تهاجمی مانند جرمگیری پریودنتال و تسطیح سطح ریشه نیاز داشته باشد.

آسیب مینا و حساسیت دندان

چند چیز در دوران بارداری می توانند دندان ها را بیشتر مستعد حفره ها و دیگر نگرانی ها برای سلامت دندان ها کنند. اولاً، ویار ممکن است باعث شود مادران باردار تمایل بیشتری به خوردن تنقلات شیرین داشته باشند که می توانند با پوسیدگی دندان ارتباط داشته باشند. دوماً، به علت تهوع صبحگاهی احتمال اسیدی شدن بیشتر محیط دهان بیشتر خواهد بود. اگر دهان به طور کامل و به درستی تمیز نشود، این اسید می تواند باعث خوردگی و فرسایش مینای دندان ها شود، و احتمال بروز حفره های دندانی را افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  در مورد ویروس کرونا 2019 چه میدانیم؟

ترکیبات سفید کننده دندان نیز می توانند مینای دندان ها را تضعیف کنند، بخصوص اگر به دفعات زیاد و یا در غلظت های بسیار بالا استفاده شود. سفید کردن دندان ها فشار بیشتری به مینای دندان ها وارد می کند که قبلاً به دلیل بارداری دچار مشکل شده اند.

بلیچینگ در بارداری

بلیچینگ در بارداری

سفید کردن دندان ها با ناراحتی کلی ترکیب نمی شوند

حتی اگر ثابت شد که سفید کردن دندان ها در دوران بارداری کاملاً ایمن و بی خطر است، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است یک مادر بخواهد از انجام آن اجتناب کند.

برخی از زنان باردار حتی در حین بارداری برای مسواک زدن دندان های خود مشکل دارند. طعم یا بوی خمیر دندان ممکن است باعث حالت تهوع آنها شود. عمل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند باعث حساسیت بیش از حد یک رفلکس گگ شود.

در این صورت، درمان های سفید کردن دندان ها ممکن است ناراحت کننده باشند. ممکن است طعم و بوی مواد شیمیایی برای آنها ناخوشایند باشد. ممکن است خود فرایند باعث شود این روش می تواند آنها بخواهند بالا بیاورند، نیازی به اشاره به نشستن برای مدت زمان طولانی روی صندلی دندانپزشک نیست.

گرچه هیچ کدام از این موارد به طور بالقوه خطرناک نیستند، اما ممکن است آنها زنان را در دوران بارداری از درمان دور کنند.

جایگزین هایی برای سفید کردن دندان ها

برخی چیزها وجود دارند که یک زن باردار می تواند برای درخشان کردن لبخند خود بدون محصولات سفید کننده دندان ها امتحان کند. اول از همه، بهداشت خوب دهان و دندان همیشه یک ضرورت است. ممکن است دندان ها را خیلی سفیدتر نکند، اما یک دهان تمیز و بوی خوب آن همیشه چیز خوبی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی

بیماران باردار نیز باید روند مراجعات و پاکسازی های معمولی دندان های خود را حفظ کنند. تمیز کردن تخصصی دندان ها که باعث زدودن پلاک ها می شود، به میزان قابل توجهی می تواند باعث سفید شدن دندان ها بدون مواد شیمیایی اضافی شود.

بعضی از زنان هنگام بارداری به سراغ قهوه یا نوشابه بدون کافئین می روند. اینها به اندازه همتایان کاملاً کافئین دار خود باعث کدر شدن دندان ها می شوند. چسبیدن به چیزهایی که باعث لک شدن دندان ها نمی شود می تواند به جلوگیری از نیاز به سفید کننده ها کمک کند.

گرچه اکثر آنها توسط علم اثبات نشده اند، برخی از افراد به سراغ راه های سفید کردن دندان ها مانند مسواک زدن با جوش شیرین، شستشو با سرکه سیب یا برخی میوه های خاص مانند پاپایا و آناناس می روند. زنان باردار باید در مورد جوانب مثبت و منفی هر یک از این موارد با پزشک خود گفتگو کنند- از جمله اینکه آیا آنها واقعاً کار می کنند یا خیر.

اگر یک زن واقعاً بخواهد از یک محصول سفید کننده استفاده کند، باید یک خمیر دندان یا دهانشویه بدون نسخه انتخاب کند. استفاده از محصولات خانگی به جای سفید کردن تخصصی دندان ها نزد دندانپزشک مقدار قرار گرفتن در معرض پراکسید را کاهش می دهد. فقط به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در معرض آن را به طور کامل از بین نمی برد. بهتر است غلظت پراکسید در هر محصول را بررسی کنید، و از زیاده روی اجتناب کنید.

به تعویق انداختن سفید کردن دندان ها

اگر می خواهید دندان های خود را سفید کنید، کاملاً قابل فهم است. موارد زیادی وجود دارند که می خواهید لبخند شما در بهترین حالت خود باشد. اما آنچه برای کودک متولد نشده شما بهتر است را می خواهید، و بنابراین جای تعجب ندارد که برخی افراد سردرگم می شوند.

بهترین توصیه ما این است که موضوع را با یک دندانپزشک در میان بگذارید تا خطرات بالقوه را برای شما و کودک شما را بسنجد.

0/5 (0 نظر)