بریس ها یک ابزار ارتودنسی متداول هستند که برای کمک به صاف کردن دندان ها و بهبود بایت استفاده می شوند. بسیاری از افراد به این موضوع فکر می کنند که زمانی که بریس ها را روی دندان های خود قرار داده اند آیا می توانند دندان های خود را به طور کامل ببیندند یا خیر. پاسخ این است که آری، با بریس ها می توانید دندان های خود را روی هم بگذارید، اما نکات مهمی وجود دارند که باید رعایت شوند.

نحوه تأثیر بریس ها روی گاز گرفتن

با گذشت زمان بریس ها از فشار ملایمی برای تغییر موقعیت دندان ها استفاده می کنند. این فرآیند مستلزم آن است که دندان ها قادر به حرکت باشند، به این معنا که نمی توانید نیروی گاز گرفتن بیش از حد را اعمال کنید. با این حال، نیروهای طبیعی گاز گرفتن و جویدن خوب هستند و در واقع دندان ها را تشویق می کنند تا در موقعیت های جدید خود قرار گیرند.

توضیح بریس های سیمی مستقیم

براکت های فلزی سنتی از براکت هایی استفاده می کنند که به هر دندان چسبانده شده اند که سپس توسط یک سیم به هم متصل می شوند. سیم برای جابجایی دندان ها نیرو وارد می کند، در حالی که براکت ها تکیه گاه ایجاد می کنند.

براکت ها به طور محکم به هر دندان چسبانده می شوند، اما گاز گرفتن بیش از حد محکم می تواند به طور بالقوه مهر و موم سمان را بشکند. همچنین با جابجایی دندان ها، سیم ها به فضایی برای خم شدن و حرکت نیاز دارند. اعمال نیروی گاز گرفتن بیش از حد از طریق فشردن یا ساییدن می تواند منجر به خم شدن، شکستگی یا کنده شدن سیم ها شود.

با این حال، نیروی طبیعی گاز گرفتن هنگام خوردن غذا کاملاً خوب است. فشار ملایم بسته شدن دندان ها به هم، این امکان را برای ابزارها فراهم می آورد که کار خود را برای حرکت دندان ها انجام دهند. هنگام گاز گرفتن و جویدن هنوز هم باید دندان های خود را کاملاً روی هم ببندید.

در ابتدا هنگام گاز زدن به خوراکی هایی مانند سیب، هویج یا آجیل مراقب باشید. با گذشت زمان، به پیدا کردن زوایای مناسب برای گاز زدن خوراکی های جامد با بریس ها عادت خواهید کرد. لقمه های کوچک بهتر از لقمه های بزرگ هستند. از غذاهای بسیار چسبناک، سفت یا ترد که می توانند به سیم ها گیر کننده و آنها را از جای خود جدا کنند، خودداری کنید. به طور کلی، گاز زدن و جویدن معمولی خوب است و پیشرفت درمان ارتودنسی شما را مختل نمی کند.

نحوه تأثیر بریس ها روی گاز گرفتن

نحوه تأثیر بریس ها روی گاز گرفتن

الاینرهای شفاف

تری الاینرهای شفاف از پلاستیک نازک و شفاف به صورت سفارشی روی دندان های شما ساخته شده است. بر خلاف بریس های سنتی، الاینرها را می توان برای غذا خوردن و مسواک زدن برداشت.

مواد پلاستیکی صاف هر دندان را به طور کامل می پوشاند و نیروهای سبک و توزیع شده در سطح تاج برای حرکت دندان ها اعمال می کند. تری های الاینرهای شفاف شکننده تر از بریس های فلزی هستند. اگر در حین استفاده از آنها خیلی محکم گاز بزنید، پلاستیک می تواند تغییر شکل دهد.

شما باید بتوانید در حالی که از تری های الاینرهای شفاف استفاده می کنید، دندان های خود را کاملاً به هم برسانید. این کار این امکان را برای دندان های شما فراهم می آورد تا در موقعیت های تراز مناسب خود درون تری قرار گیرند. گاز زدن کامل الاینر ها را به درستی روی دندان های شما قرار می دهد. نیروی سبک گاز زدن برای محکم نگه داشتن تری ها لازم است تا به طور مؤثر به حرکت دندان های شما ادامه دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست و چگونه درمان می شود؟

ناراحتی ناشی از گاز گرفتن

براکت ها نیاز به عادت کردن دارند، بنابراین گاز گرفتن کامل ممکن است در ابتدا احساسی ناخوشایند یا ناراحتی ایجاد کند. هنگامی که دندان های شما شروع به تغییر موقعیت می کنند، می توانند کمی درون حفره های خود سست شوند. همچنین به دلیل فشار ابزارها، ممکن است دندان ها حساس شوند. این ناراحتی باید خفیف باشد و به مرور زمان با تطبیق دندان ها با بریس ها کاهش یابد.

اگر درد شدید مانع گاز گرفتن کامل شما شد، به ارتودنتیست مراجعه کنید. آنها می توانند تناسب بریس ها را ارزیابی کرده و درد شما را تسکین دهند. در بیشتر موارد، این که بتوانید دندان های خود را به طور معمول به هم برسانید برای پیشرفت در درمان ارتودنسی مهم است.

مشکلات ناشی از گاز نگرفتن کامل

اگر برای جلوگیری از درد یا ناراحتی ناشی از بریس های خود به طور فعال از گاز گرفتن دندان ها به طور کامل اجتناب کنید، در واقع می تواند منجر به بروز مشکلات بزرگ تری در مسیر درمان شما شود.

اپن بایت

گاز نگرفتن کامل برای هفته ها یا ماه ها می تواند به تدریج به اپن بایت تبدیل شود. این زمانی است که دندان های دو فک بالا و پایین دیگر روی یکدیگر قرار نمی گیرند و به درستی به هم نمی رسند.

با اپن بایت، ممکن است دندان های مولر همچنان تماس داشته باشند، اما دندان های جلو از یکدیگر فاصله می گیرند. این می تواند منجر به بروز مشکلات گفتاری، مشکلات مفصل فک و مشکلات خوردن شود. اصلاح اپن بایت پس از برداشتن بریس ها چالش برانگیز است و اغلب در موارد شدید به درمان ارتودنسی یا جراحی بیشتری نیاز دارد.

موقعیت ضعیف دندانی

فشار ناشی از گاز گرفتن و جویدن معمولی به “قرار دادن” دندان ها در موقعیت های جدید خود با حرکت بریس ها کمک می کند. گاز نگرفتن به طور کامل این نیروی ته نشینی روی دندان ها را کاهش می دهد. این می تواند منجر به جابجایی دندان ها به عقب یا قرار گرفتن در موقعیت های کج یا روی هم پس از برداشتن بریس ها شود.

علاوه بر این، با الاینرهای شفاف، عدم فشار ناشی از گاز گرفتن این امکان را برای دندان ها فراهم می آورد تا فراتر از جایی حرکت کنند که باید در یک تری خاص حرکت کنند. این امر دقت حرکت دندان را کاهش می دهد و منجر به قرار گرفتن دندان ها در موقعیت نامناسب می شود.

خرابی ابزار

بیشتر انواع بریس های ارتودنسی برای کارکرد مؤثر به تماس کامل دندان ها متکی هستند. نیروهای گاز گرفتن این امکان را برای براکت ها، سیم ها و تری های الاینر شفاف فراهم می کنند تا تماس محکمی با دندان ها داشته باشند. این اصطکاک به آنها اجازه می دهد تا موقعیت دندان را کنترل کنند.

گاز نگرفتن کامل خطر شل شدن و از کار افتادن زود هنگام ابزار را افزایش می دهد. این می تواند منجر به از دست رفتن زمان درمان برای ترمیم و کندتر شدن پیشرفت کلی شود.

مشکلات مفصل فک

مفصل فکی – گیجگاهی (TMJ) فک پایین را به جمجمه متصل می کند. این مفصل لولا امکان باز و بسته شدن دهان را فراهم می کند. گاز نگرفتن کامل به مرور زمان می تواند TMJ را تحت فشار قرار دهد.

مشخصه ویژه اختلالات TMJ صدای بلند، درد، سفتی عضلات و اختلال در حرکت فک است. بریس ها به تنهایی باعث ایجاد مشکلات TMJ نمی شوند، اما اجتناب از گاز گرفتن کامل به دلیل ناراحتی ناشی از بریس ها مطمئناً می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

اجتناب از این مسائل مستلزم یادگیری کامل گاز گرفتن با بریس ها علیرغم هرگونه ناراحتی موقت است. حتماً دستورالعمل های بایت ارتودنتیست خود را به دقت دنبال کنید.

مشکلات ناشی از گاز نگرفتن کامل

مشکلات ناشی از گاز نگرفتن کامل

نکاتی برای بستن دندان ها با وجود بریس ها روی آنها

عادت کردن به گاز گرفتن و جویدن با بریس ها زمان می برد. در اینجا چند نکته مفید وجود دارند:

  • ابتدا آهسته پیش بروید، بایت خود را به زور نبندید. به دندان ها، عضلات فک و ابزارهای خود زمان بدهید تا روز به روز خود را تنظیم کنند.
  • در ابتدا غذاهای نرم را بجوید تا زمانی که دندان های شما در موقعیت های جدید خود قرار بگیرند. ماست، تخم مرغ همزده و پوره سیب زمینی گزینه های خوبی هستند.
  • اگر بریس ها باعث تحریک لب ها یا گونه های شما در هنگام گاز گرفتن می شوند، از موم یا پوشش های سیلیکونی استفاده کنید. این ابزارها از بافت های نرم در برابر خراشیدن محافظت می کنند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند به طور موقت ناراحتی ناشی از گاز گرفتن با بریس ها را تسکین دهند.
  • از وضعیت دهانی مناسب استفاده کنید و لب های خود را به آرامی کنار هم نگه دارید تا دندان های شما به طور طبیعی با یکدیگر تماس پیدا کنند. در غیر این صورت ممکن است دندان های جلوی شما بیرون بزنند.
  • اگر ناراحتی طولانی مدت باقی بماند، از ارتودنتیست خود در مورد بایت پلاک ها یا تنظیمات لازم بپرسید. آنها می توانند ابزارها را تنظیم کنند.
  • برای تمرین عضلات فک، بلعیدن را با دندان های خود تمرین کنید.
  • با قرار ملاقات های تنظیمات ارتودنتیک خود برای تغییرات منظم بریس های خود، در مسیر درمان خود قرار بگیرید. این قرار ملاقات ها پیشرفت را بهینه می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرسش های پرتکرار در مورد ارتودنسی

با حوصله و دقت، ظرف چند هفته پس از دریافت بریس ها، باید بتوانید دندان های خود را به طور معمول به هم برسانید و بجوید. پرهیز از گاز گرفتن به طور کامل فقط زمان درمان را افزایش می دهد و خطر عوارض ارتودنسی را افزایش می دهد.

خطرات فشردن و ساییدن دندان ها با بریس ها

فشردن یا ساییدن دندان ها که دندان قروچه نامیده می شود می تواند به براکت ها آسیب بزند. برخی از فشردن ها طبیعی هستند، بخصوص زمانی که به براکت ها عادت می کنید. اما فشردن یا ساییدن بیش از حد و شدید فشار زیادی به بریس ها و دندان ها وارد می کند.

خطرات عبارتند از:

  • شکستن سیم های کمانی، براکت ها یا تری های الاینر شفاف ناشی از فشارهای شدید وارد شده در حین فشردن و آسیاب کردن. این می تواند به ترمیم ارتودنسی اورژانسی نیاز داشته باشد. بندهای سیمانی شل شده روی براکت ها به آنها اجازه می دهد تا از دندان ها جدا شوند و اعمال نیرو را قطع کنند.
  • ناهمراستا بودن دندان ها ناشی از جابجایی خیلی سریع به موقعیت های نادرست به دلیل گاز گرفتن های سنگین مکرر. این اتفاق به درمان مجدد نیاز دارد.
  • حساسیت دندان و درد ناشی از نیروهای بیش از حد روی دندان ها، که ممکن است به استفاده موقت از مسکن ها نیاز داشته باشد.
  • از بین رفتن مینای دندان در اثر دندان قروچه مزمن، که ساختار دندان را ضعیف می کند. این نیز خطر پوسیدگی را افزایش می دهد.
  • سردرد و درد عضلات فک ناشی از استفاده بیش از حد مرتبط با دندان قروچه. ممکن است به فیزیوتراپی نیاز باشد.

در صورت داشتن علائم ساییدگی یا فشردن (دندان قروچه یا براکسیسم)، برای محافظت از بریس ها، باید ارتودنتیست یک محافظ دندان سفارشی به شما ارائه دهد. تنظیم عضلات منقبض صورت نیز می تواند به کاهش این عادت های مضر کمک کند.

خطرات فشردن و ساییدن دندان ها با بریس ها

خطرات فشردن و ساییدن دندان ها با بریس ها

زمانی که نباید با بریس ها گاز گرفت

شرایط خاصی وجود دارند که باید از گاز گرفتن کامل با بریس ها اجتناب کنید:

در طول تنظیمات

تنظیمات ارتودنسی شامل برداشتن سیم های ریز و تغییر سیم های اصلی است. در این مرحله بریس ها اساساً “فعال” هستند و در صورت گاز گرفتن می توانند جابجا شوند.

تا زمانی که تمام سیم های جدید با بند بسته شده و به طول مناسب بریده شوند، از گاز گرفتن سخت خودداری کنید. متخصص ارتودنسی قبل از اینکه اجازه گاز گرفتن طبیعی را بدهد بررسی می کند که سیم کمانی جدید صاف باشد. فشار دادن زود هنگام می تواند باعث شود سیم ها قبل از قرار گرفتن در جای خود تغییر شکل دهند.

با ابزارهای آسیب دیده

اگر قسمتی از سیم کمانی بوضوح شکسته است یا یک براکت تا حدی شل شده است، بدون ارزیابی آسیب، با آن گاز نگیرید. تلاش برای گاز گرفتن با سیم آسیب دیده یا براکت شل به احتمال زیاد به این معنی است که چیزی به درستی قرار نگرفته است. این می تواند منجر به شکستگی بیشتر و حرکت های ناخواسته دندان در اثر نیروهای ناهموار شود.

قطعات جدا شده ابزار را با احتیاط جدا کنید. آنها را در جایی نگه دارید و به سرعت با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید. آنها قبل از شروع مجدد درمان، تشخیص خواهند داد که آیا تعمیرات لازم هستند یا خیر. مدام بریس های آسیب دیده را گاز نگیرید.

در اطراف سیم های لبه تیز

گاهی اوقات انتهای سیم ها می توانند از لیگاچورها خارج شده و بیرون بیایند. ممکن است لبه های سیم در برابر گونه ها تیز باشند. برای جلوگیری از آسیب، تا زمانی که انتهای آن با موم پوشانده نشده است، به طور کامل گاز نگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و سلامت لثه – بخش دوم

فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا انتهای سیم های تیز بیرون زده را کوتاه کرده یا در زیر لیگاچورها قرار دهید. مستقیماً به انتهای سیم های بیرون آمده گاز نزنید.

اطراف دندان شکسته

دندان های ترک خورده، شکسته یا آسیب دیده باید بلافاصله قبل از گاز گرفتن کامل توسط دندانپزشک معاینه شوند. دندان های آسیب دیده ممکن است لبه های تیز داشته باشند که ممکن است در صورت گاز گرفتن به لثه ها، گونه ها یا زبان آسیب بیشتری وارد کنند. از تماس مستقیم بریس ها روی سطوح شکسته دندان خودداری کنید.

در صورت نیاز برای ترمیم یا کشیدن دندان های آسیب دیده فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. بسته به آسیب ممکن است به برداشتن بریس ها در اطراف دندان های شکسته نیاز باشد. با دندان های ترک خورده یا شکسته ای که آسیب آنها شناخته شده است گاز نگیرید.

با جراحات دهانی

بریدگی ها، ضایعات یا زخم های دهان در صورت گاز گرفتن احتمالاً تحریک کننده و دردناک خواهند بود. فقط غذاهای نرم مصرف کنید و تا زمانی که آسیب های دهانی به طور کامل بهبود نیافته اند از محکم گاز گرفتن خودداری کنید. هر گونه ضربه به دهان با به ارتودنتیست خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز در طول دوره بهبودی، بریس ها را تنظیم کند.

در بیشتر مواقع، گاز گرفتن و جویدن معمولی با بریس ها خوب است تا زمانی که مراقب باشید. به علائم آسیب یا شلی ابزار توجه داشته باشید و از خوردن غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و مرتباً به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. در طول درمان ارتودنسی، با صبر و دقت می توانید با موفقیت دندان های خود را به هم برسانید.

زمانی که نباید با بریس ها گاز گرفت

زمانی که نباید با بریس ها گاز گرفت

سؤالات پر تکرار

آیا با بریس ها می توان خوراکی هایی مانند سیب یا هویج را گاز زد؟

شما می توانید، اما مراقب باشید و به آرامی شروع کنید. ابتدا غذاهای سفت تر را به قطعات کوچک تقسیم کنید و با دندان های عقب به آرامی بجوید. از گاز زدن تهاجمی سیب ها یا هویج های کامل با دندان های جلویی خودداری کنید زیرا این کار باعث می شود نیرو در یک نقطه متمرکز شود که می تواند به براکت ها آسیب وارد کند. در صورت بروز هر گونه ناراحتی، خوردن خوراکی سفت را متوقف کنید. به مرور زمان، زوایای مناسب برای برداشتن نوک های کوچک در حین عادت کردن دندان هایتان به بریس ها را یاد خواهید گرفت.

چه اتفاقی می افتد اگر هنگام بستن بریس ها از گاز گرفتن خودداری کنم؟

گاز نگرفتن کامل بیش از یک یا دو روز پس از نصب بریس ها می تواند این امکان را برای بایت شما فراهم کند تا به تدریج باز شود. با شل شدن عضلات قدرتمند فک، دندان ها می توانند رو به جلو بیایند و تماس مناسب خود را از دست بدهند. این فرآیند ناسازگار مانع قرار گرفتن دندان های شما در موقعیت های جدید ایده آل می شود. اپن بایت اغلب به آغاز مجدد روند درمان با بریس ها پس از اصلاح نیاز دارد.

آیا طبیعی است که گاز گرفتن در روزهای اول با بریس ها درد زیادی داشته باشد؟

ناراحتی خفیف ناشی از فشار روی دندان ها در اولین گاز گرفتن ها با بریس های جدید طبیعی است و فروکش می کند. اما درد شدیدتر احتمالاً نشانه مشکلی است که به توجه نیاز دارد، مانند سیم نامناسبی که لثه های شما را فشار می دهد یا براکتی که در موقعیت نادرست روی دندان قرار می گیرد. اگر گاز گرفتن در روزهای اولیه باعث درد شدید شد، برای معاینه با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

آیا می توان با بریس ها آدامس جوید؟

جویدن آدامس با بریس ها معمولاً ممنوع است زیرا می تواند باعث خم شدن سیم ها شود و براکت ها را از روی دندان ها جدا کند. آدامس چسبناک همچنین می تواند در عمق بریس ها گیر کند. با این حال، برخی از متخصصان ارتودنسی ممکن است جویدن گهگاهی آدامس های فاقد قند را برای دوره های کوتاه مجاز بدانند. از آدامس های خیلی سخت یا چسبناک که می توانند به ابزارها گیر کرده و به آنها آسیب وارد کنند، خودداری کنید.

اگر یک براکت در هنگام گاز گرفتن شل شد، چه کاری باید انجام داد؟

وقتی متوجه شل شدن براکت شدید، به گاز گرفتن ادامه ندهید. هر براکت و بخش سیم جدا شده را با احتیاط جدا کنید. آنها را به طور موقت نگهداری کنید، تا از بلعیدن آنها خودداری کنید. فوراً با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید – آنها قطعاً می خواهند براکت را در موقعیت دقیق دندان شما جایگزین کنند تا روند درمان شما به طور عادی ادامه یابد.

0/5 (0 نظر)